Lite uppdatering, då. Hur ska jag börja?
Har varit tillsammans med min sambo i 15 år. Vi har två barn som är 7 och 10 år gamla.
För ca fyra år sedan började jag märka att det inte var helt ok med våran äldsta son.
Jag tog inte upp det själv men skolsköterskan sa till till mig att vi borde göra en utredning på Prima (bup) och detta berättade jag då för min sambo.
Detta gjorde att vi fick någon slags relationskris. Min sambo ville inte alls hålla med mig.
Vi hade dessutom inte alls haft det så bra senaste tiden.
Jag jobbade natt vilket var ganska slitigt, barnen var små och jag upplevde att jag fick sköta det mesta hemma samtidigt som jag jobbade heltid natt, vilket var väldigt slitsamt.
Sen fick jag en depression.
Det kom ju inte bara över en natt direkt, utan det kom smygande och när jag väl sökte hjälp så sökte jag alldeles för sent.
Jag fick vård, var inlagd på psykiatrisk klinik i 10 veckor och var i ett ganska miserabelt skick.
Innan detta hade vi diverse spänningar hemma.
Sonen var krävande. Min sambo skyllde hans problem på att jag inte mådde bra.
Vår relation var inte bra, skulle vilja säga att den var obefintlig.
Överhuvudtaget så berodde det mesta på mig. Min sambo mådde inte heller bra.
När jag väl fick behandling så skulle det bli bra.
Även mellan mig och min sambo för enligt honom var det jag som behövde fixas och inte vår relation.
Jag blev bättre men mådde sämre igen efter att varit hemma ett tag.
I början kunde jag inte alls sätta det i sitt sammanhang dvs att det kanske berodde på att det inte var bra hemma.
Det gick ett år.
Jag mådde dåligt, ännu sämre och vår relation var ännu sämre.
Jag orkade inte vara den förälder jag önskade att jag kunde vara, utan jag var en ganska usel mamma.
Min sambo tog på sig mycket av ansvaret runt barnen (inte det praktiska -det skötte jag konstigt nog fast jag inte mådde bra).
Framförallt var det han som var en auktoritet för barnen och för mig.
Jag blev helt underminerad och kände mig verkligen usel. Jag tyckte till och med att barnen skulle ha det bättre om jag inte fanns och jag övervägde seriöst att avsluta mitt liv "för allas skull"
Det året, 2013 låg jag inlagd sammanlagt 100 vårddygn.
Sen fick jag en till diagnos, emotionell instabil personlighetsstörning och gick i en krävande MBT behandling i ett och ett halvt år.
Mådde bättre, fick bra redskap att hantera mina problem med och på det stora hela började livet bli bättre för mig.
Vår son var inne på den andra utredningen på Prima och då fick han diagnosen autism, som det heter idag,men som är det som kallades Aspergers och fortfarande gör.
Min kontakt med barnen blir allt bättre.
Jag känner att jag börjar bli en bra mamma som för det mesta är lyhörd för mina barns behov.
Mina barn visar också tydligt att dom räknar med mig och vill att jag ska ingå i deras liv.
Relationen med sambon blir dock allt sämre.
Jag är förvirrad. Allt skulle ju bli bättre om jag bara blev "fixad" men så blev det inte.
Ju starkare jag blev psykiskt ju mer försökte han trycka tillbaka mig.
Han har alltid gjort väldigt lite hushållssysslor men nu blev det nästan absurt.
Han gjorde allt mindre och mindre, i stort sett ingenting.
Jag blev naturligtvis uttröttad och provocerad och grälen kom som ett brev på posten.
För varje gräl krympte jag och kände att en bit av mig togs ifrån mig.
Det blev uppenbart för mig att han var inte intresserad av att lösa våra problem.
För varje gräl pratade han bort mig, plattade till mig och gjorde mig förvirrad.
Han var frustrerad och tvärtom mot vad han sagt, så verkade han mest nöjd när jag var helt under isen och inte orkade någonting.
Sen smög en otäck tanke in att tänk om det är så att han faktiskt gör det här för att sätta mig ur spel. För att då mig att bli osäker. För att då mig att må dåligt.
Det var ju ganska tacksamt eftersom jag redan var "crazy" i och med min diagnos.
Dessutom vid det här laget så var min självkänsla lika med noll.
Jag kände att jag var inget värd och att jag inte kunde förvänta mig något av honom överhuvudtaget.
Jag kände mig ganska maktlös och helt uttröttad.
Skulle börja arbetsträna (igen) men orkade inte riktigt ta tag i det.
Jag var så himla trött och slut på allt hemma och sambon gjorde absolut ingenting, i stort sett.
Dessutom var jag på helspänn hela tiden eftersom jag inte ville få ännu mer skäll och bli ännu mer nertryckt, så jag började göra allt för att det inte skulle hända.
Sen läste jag i en av trådarna här,
@Hyacinth tråd om hur det blev med könsroller, jämlikhet efter man fått barn.
@Blueberry skrev att det hade blivit sämre med det sen dom fick barn och sen, ja det var som att vrida på en kran.
Sen började jag skriva här.......
Och då gick det upp för mig allt mer om att det kanske handlade om något mycket värre än att relationen "bara" hade blivit ojämställd och därav trådrubriken.
Puh, mitt längsta inlägg någonsin...