Komplettera med benvärmareJag stör mig på att jag som lång, bredaxlad tjej är piskad att gå i herrkläder om jag vill ha hyfsat fina vandrings/friluftskläder, speciellt byxor, som inte slutar vid fotknölarna. Kollar man t.ex på Fjällrävens utbud av friluftsbyxor så finns herrbyxorna ofta som "regular" och som "long", super. Kollar man sedan på samma modell fast för damer är det "regular" och "short". Jaha, vi långa, ståtliga kvinnor då? Är redan tvingad att ha herrkläder på jobbet för att det öht ska gå att ha på sig, men då går man ju där i kläder utan någon formskärning öht, superbrett a la tält i midjan och astajt över höfterna och rumpan. Mina nuvarande friluftsbyxor är köpta enligt alla mått utom längden, sitter som en smäck, meeeen slutar vid fotknölarna. Det går -inte- att ha vanliga lågskor till dem, det ska vara skor med skaft och gärna benvärmare om skorna inte är höga nog.
I övrigt sympati från en som har för breda lår och för smal midja för att passa i dambyxor om de inte har modell vida ben från höfthöjd.