R
Raderad medlem 68338
Stör mig på att jag måste kliva upp i ottan imorgon bitti för att öppna för en rörmokare. Ingen annan verkar kunna detta. Är extremt otaggad på att gå upp vid 07.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pyjamas, jacka och sen gå tillbaka till loftet?Stör mig på att jag måste kliva upp i ottan imorgon bitti för att öppna för en rörmokare. Ingen annan verkar kunna detta. Är extremt otaggad på att gå upp vid 07.
På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?
Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
Pyjamas, jacka och sen gå tillbaka till loftet?
Ärlig. Och i god tid. Vissa kanske har andra lösningar om de får veta tre hållplatser i förväg vad som är på väg att ske.
Men för jävligt är det. Idiot till arbetsgivare som inte ser problemet som är helt uppenbart och med 100% sannolikhet kommer att inträffa hyfsat ofta. Kanske kan du ta med dig färdiga klagomålsformulär att dela ut som resenärerna kan skicka in?
Vad hästen behöver i form av mineraler baseras på vad grovfodret innehåller och hur mycket hästen äter av det.Fast att hästens vikt skulle vara ett mått för att avgöra hur mycket vitaminer och mineraler hästen behöver är väl ändå inte helt uppåt väggarna? Så här skriver evidensia om e-vitamin och selen:
Mängden vitamin E som rekommenderas beror på flera faktorer som ålder, arbete och dräktighet men brukar hamna någonstans mellan 75 och 200 mg per 100 kg kroppsvikt och dag och bör inte överstiga 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. För selen gäller kring 0,2mg per 100 kg kroppsvikt och bör inte överstiga 5 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Eftersom det skiljer sig i upptag beroende på vilken form selen och vitamin E ges (till exempel naturligt jämfört med syntetiskt) är rekommendationerna bara generella riktlinjer.
Sedan kanske det är för lite i Pavos foder, det vet jag inte, men jag tänker att de fortfarande försöker lägga sig på en nivå där hästar inte förgiftas.
Förvisso, men vi har jobb som man utan problem kan göra på hemmakontoret."Jag har inte råd att vara hemma."
Nä, vem har det?
Jag är inte busschaufför men jag kan svara ur en resenärs perspektiv. Det var liknande på "min" linje för några år sedan, en busslinje som kör mellan två städer (45 min) helt utan stopp. Så har man väl gått på så går det inte att hoppa av/byta.På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?
Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
Jag är inte busschaufför men jag kan svara ur en resenärs perspektiv. Det var liknande på "min" linje för några år sedan, en busslinje som kör mellan två städer (45 min) helt utan stopp. Så har man väl gått på så går det inte att hoppa av/byta.
När det hände att förarnas körtid tog slut någonstans på vägen ropade de flesta ut ett meddelande i stil med "på grund av den nya tidtabellen och förseningar är min körtid slut nu, jag måste ta rast och vi kommer att stå här i X minuter, sedan kör vi vidare mot Y".
Sen stod vi där i väggrenen på motorvägen och väntade. Verkligen inte optimalt med tanke på att andra fordon köde precis bredvid oss i 110, men de hade ju inte så mycket till val heller. Och jag vill minnas att typ alla tog det bra när de visste vad som pågick och att det låg utanför förarens makt.
Så jag skulle säga, var ärlig och säg precis som det är.
Är man vettig så fattar man att ni busschaufförer redan har pressade scheman och inte kan styra över körtid och vilotid.
Jag hoppas att dina resenärer också tar det bra och inte blir arga på dig
Edit: Vi var faktiskt några som gick ihop och skrev varsitt klagomål riktat till Västtrafik och de som lagt tidtabellen varje gång det hände. Det tog några veckor tills det var fixat och sen dess har det inte hänt igen
För mig som stressad har lite rättshaveristiska tendenser fungerar ärlighet bäst i kombination med att försöka få dit en avlösare. Och ge dem gärna hänvining till var de ska lämna sina klagomål.På mitt jobb har vi en lagstadgad max-körtid på 4h30min. Vi får alltså inte köra mer, då riskerar vi böter på 4000 kr/gång. Allt dokumenteras eftersom vi kör med färdskrivare och det kan komma i efterhand, upp till 1 år tror jag det är. Nu har min arbetsgivare lagt otroligt tighta tjänster, med planerade körtider på 4.26, 4,28 och igår hade jag en med 4,29 i körtid. Det slutade med att jag fick ställa bussen på busstationen och åka kollektivt tillbaka till garaget för att hämta bilen. Arbetsgivaren ser inte problemet, det funkar ju på pappret så varför inte i verkligheten är deras måtto. Jag kommer snart hamna i en sits där jag inte kan slutföra turen utan måste stanna på en hållplats längs med linjen och antingen bli avlöst eller ta rast i 45 min.
Men jag är så j*kla nervös för resenärernas reaktion på det! Flera kommer ju missa sina anslutningar, varav några säkert kommer få vänta timmar på nästa buss. Jag har förstått att enda sättet att få förändring är att sätta mina resenärer i skiten, men det blir jag som får ta konflikten som ensam förare i min buss. Och jag är till och från väldigt konflikträdd!
Vad 17 säger jag? Säger jag att bussen gått sönder? Är jag ärlig?
Tillbudsrapport skrivs förstås, ska tilläggas.
För mig som stressad har lite rättshaveristiska tendenser fungerar ärlighet bäst i kombination med att försöka få dit en avlösare. Och ge dem gärna hänvining till var de ska lämna sina klagomål.
Men det är rent utsagt förjävligt att ni står risken utan att kunna påverka schemat! (Efter din post lovar jag mer tålamod med chaufförer)