Fast då är det ju förståeligt? Det behöver inte vara nåt fel om man haft ett eller två missfall. Tre däremot visar på att någon högst troligt är galet.Om man haft två eller färre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast då är det ju förståeligt? Det behöver inte vara nåt fel om man haft ett eller två missfall. Tre däremot visar på att någon högst troligt är galet.Om man haft två eller färre.
Jag vet väl egentligen att det inte är mitt fel, men ja jag tar på mig det hela. Jag är den som äter mediciner, min sambo har barn sen innan så jag anser att det inte kan vara fel på honom. Jag tänker att alla kvinnor ska kunna få barn (nej jag vet inte att det inte är så men jag kan inte rå för det. Andra som inte kan få barn klandrar jag inte...)
Fast jag tycker det är tokigt. Inte att de kräver minst tre missfall, utan att de räknar ett års försök från senaste missfallet. Har man otur då blir man gravid efter 9 månaders försök, får missfall, blir gravid efter ytterligare nästan ett år och får missfall. Och så räknas det ändå inte som att man försökt i ett års tid utan man får hjälp först ett år efter det missfallet.Fast då är det ju förståeligt? Det behöver inte vara nåt fel om man haft ett eller två missfall. Tre däremot visar på att någon högst troligt är galet.
Just nu behöver vi vila lite.
Som andra kanske sett i en annan tråd så byter jag jobb + att min sambo fått andra upg på jobbet (mycket övertid just nu) så kommer vi kontakta läkare senare. Just nu orkar jag inte någon utredning faktiskt...
Det som är jobbigt är ju att jag har en bonus och jag har ju tidigare gjort en abort (vet ju iof inte om den graviditeten blivit missfall i slutändan iaf) men det känns ju som att vi på något sätt vet att vi iaf att sambon kan få barn och jag vet ärligt inte vad man gör med par som blir gravida men inte kan behålla? Känns som att dom inte kan göra så mycket för att hjälpa oss? Men som sagt jag har ju inte ens pratat med dom, kanske är så enkelt att bara ta lite medicin. Jag äter ju även lite olika mediciner, som det inte finns forskning på hur dom alla gånger påverkar foster alt är medicin inte ska ära sista tre månaderna, så det kanske löser sig om man tar bort dom - hur det nu ska gå... eller så är jag och sambon ingen match som fungerar... vem vet.. ska ta kontakt med läkare senare.
Inför tidigare grav har jag hunnit med att säga till läkaren att det inte varit planerat så det står ju i journaler... och vi har ju inte planerat utan mera händer det så händer det för att ta bort all press kring det.. (jag har även en lite bökig historia kring sex så att hålla på med äggtest och ha sex för "att vi måste" kommer inte bli bra...)
Jag skulle inte kunna sitta och säga att vi försökt aktivt i ett år om vi inte gjort det. Är för ärlig för det så det skulle inte känns bra. Sen beror väl lite på hur man räknar. Jag menar vi har ju varit öppna för graviditet och inte skyddat oss vilket gör ju att vi ändå har försökt så ja, vi måste ju prata med läkare och se vad dom säger. Är det liksom ej gravid under ett år är jag ju rätt körd eftersom jag ändå varit gravid i totalt typ 15 veckor i år (om man slår ihop graviditeterna..)
Liten uppdatering...
Vi var hos barnmorska och hon kollade mig (livmoder och liknande) och både jag och sambon fick lämna blodprover.
Läkarna hittade att min sambo bär på kromosomfel på 1 och 6 (tydligen väldigt viktiga?), så nu har vi fått remiss till Uppsala och vi ska dit i veckan... Vi får väl se vad som händer nu...
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vart du vill komma?? Ja kromosomfel leder till allvarlig skada, det tror jag dom flesta vet. Ja det är rätt att kroppen aborterar och att den "ska göra det" men att säga att allt fungerar som det ska vet jag ju inte om jag vill hålla med om iom att min sambo bär på kromosomfel.Alla kromosomfel, i princip, leder till allvarlig skada på fostret. De flesta så illa att barnet inte kan leva. Och om inget går snett så ska ju kroppen abortera såna foster, så det är ju helt rätt att det blir missfall när fostret är svårt skadat, då funkar allt som det ska.
Jag tror hon menade att då fanns ju i alla fall en förklaring, och att din kropp ju faktiskt har reagerat som den ska. Jag har läst någonstans att man om någon bär på t ex kromosomfel som nedärvs till vissa embryon kan via ivf plantera in embryon som man konstaterat inte har felet. Hur vet jag inte och det bygger ju på att alla embryon inte får det förstås. Hoppas ni kan få hjälp! Lycka till!Ska jag vara ärlig så vet jag inte vart du vill komma?? Ja kromosomfel leder till allvarlig skada, det tror jag dom flesta vet. Ja det är rätt att kroppen aborterar och att den "ska göra det" men att säga att allt fungerar som det ska vet jag ju inte om jag vill hålla med om iom att min sambo bär på kromosomfel.
a okej.. Ja kanske...Jag tror hon menade att då fanns ju i alla fall en förklaring, och att din kropp ju faktiskt har reagerat som den ska. Jag har läst någonstans att man om någon bär på t ex kromosomfel som nedärvs till vissa embryon kan via ivf plantera in embryon som man konstaterat inte har felet. Hur vet jag inte och det bygger ju på att alla embryon inte får det förstås. Hoppas ni kan få hjälp! Lycka till!
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vart du vill komma?? Ja kromosomfel leder till allvarlig skada, det tror jag dom flesta vet. Ja det är rätt att kroppen aborterar och att den "ska göra det" men att säga att allt fungerar som det ska vet jag ju inte om jag vill hålla med om iom att min sambo bär på kromosomfel.
Jag tror hon menade att då fanns ju i alla fall en förklaring, och att din kropp ju faktiskt har reagerat som den ska. Jag har läst någonstans att man om någon bär på t ex kromosomfel som nedärvs till vissa embryon kan via ivf plantera in embryon som man konstaterat inte har felet. Hur vet jag inte och det bygger ju på att alla embryon inte får det förstås. Hoppas ni kan få hjälp! Lycka till!
Risken för missfall finns ju även vid ivf tyvärr.a okej.. Ja kanske...
Yes, vi var hos läkaren idag och fick dom 2 tillvägagångssätten som vi kan gå igenom presenterade för oss. Oddsen för fullgången graviditet vid PGD & IVF är cirka 40% då ska tilläggas att jag ska äta hormoner och grejer. Oddsen vid vanlig graviditet är högre, men då ska jag/vi genomgå missfall, moderskapsprover osv.
Så är det säkert. Jag har taskig koll på genetik, tänkte att det kanske lika gärna kunde vara något slags dominant fel som gick till alla embryon, men jag har som sagt ingen kunskap.Givet att man inte har två anlag för något, och då skulle man ju ha en kromosomskada själv, så borde det väl aldrig kunna bli så att alla embryon ärver ett anlag, utan statistiskt sett borde det väl bli c:a 25% helt utan kromosomfel om man har två kromosomfel själv i sina anlag?
Tack!Så är det säkert. Jag har taskig koll på genetik, tänkte att det kanske lika gärna kunde vara något slags dominant fel som gick till alla embryon, men jag har som sagt ingen kunskap.
Grattis på födelsedagen förresten :-)'
Så är det säkert :-)!Tack!
Om det skulle vara ett dominant fel så skulle ju partnern ha felet själv, men eftersom han själv inte verkade ha ett kromosomfel (sånt missar man ju i regel inte) så måste han ha ett friskt anlag för den allelen också, tänker jag.
Det beror ju lite på vad orsaken till missfallen är. Om orsaken är embryon det är fel på, så minskar ju missfallsrisken betydligt när man väljer ut ett friskt embryo och sätter in det.Risken för missfall finns ju även vid ivf tyvärr.
Har ni bestämt er för ivf?
Jag är själv ofrivilligt barnlös med flera missfall bakom mig och tre års försök, kommer ev också göra ivf. Jag menar inte att grusa nånstans förväntningar, jag bara tolkade Ts inlägg som att det inte blir missfall vid ivf.Det beror ju lite på vad orsaken till missfallen är. Om orsaken är embryon det är fel på, så minskar ju missfallsrisken betydligt när man väljer ut ett friskt embryo och sätter in det.
Dessutom, när man gör en IVF får man höra så mycket om att det inte finns några garantier och att man inte ska ropa hej för tidigt, att man knappt vågar tro att man faktiskt kommer att få en frisk bebis ens i nionde månaden.
Så det finns absolut ingen anledning att grusa förväntningarna för någon som ev. ska göra en IVF, det gör vården jättebra!