Jag skiter i det här med barn och graviditet nu :(

Tack!

Om det skulle vara ett dominant fel så skulle ju partnern ha felet själv, men eftersom han själv inte verkade ha ett kromosomfel (sånt missar man ju i regel inte) så måste han ha ett friskt anlag för den allelen också, tänker jag.
Nja jag skulle snarare tro att TS man har en balanserad translokation mellan kromosom 1 och 6. En liten bit av mannens ena kromosom 1 har stuckit ifrån ettan och lagt sig på kromosom 6, eller tvärt om. Dvs det genetiska materialet är helt balanserat för mannens del då "brytpunkten" förmodligen inte finns i en aktiv gen, utan i en icke-kodande del av DNA. När en kromosom med för lite eller för mycket material paras med en kromosom med normal längd uppstår kromosomavvikelser hos barnet. Detta gör att en stor del av avkommorna kommer att få kromosomfel, vilket i sin tur leder till missfall i många fall. Dock har mannen även friska kromosom 1 och 6 som kan rada sig mot äggcellens kromosomer och därmed skapa ett embryo utan kromosomfel.

TS! För mig låter din historia väldigt klassisk, om det är det som jag skriver ovan som upptäckts hos din man? Du ter dig för mig som ytterst fertil!

Senast ändrad:
Jag är själv ofrivilligt barnlös med flera missfall bakom mig och tre års försök, kommer ev också göra ivf. Jag menar inte att grusa nånstans förväntningar, jag bara tolkade Ts inlägg som att det inte blir missfall vid ivf.

Vid vanlig ivf odlas embryo max 5 dagar innan insättning/infrysning har jag för mig. Det är ju vid icsi de väljer ut ägg/spermier mer noggrannt.

Ja, precis, och då väljer de ut de embryon som utvecklas normalt, och sätter in det som ser bäst ut. Odlingen är väl till delvis för det, för att man ska veta att det man sätter in är ett supernormalt embryo som utvecklas precis som det ska. Hur det går till att genetiskt testa dem vet jag inte, men det går att göra iaf.

Nja jag skulle snarare tro att TS man har en balanserad translokation mellan kromosom 1 och 6. En liten bit av mannens ena kromosom 1 har stuckit ifrån ettan och lagt sig på kromosom 6, eller tvärt om. Dvs det genetiska materialet är helt balanserat för mannens del då "brytpunkten" förmodligen inte finns i en aktiv gen, utan i en icke-kodande del av DNA. När en kromosom med för lite eller för mycket material paras med en kromosom med normal längd uppstår kromosomavvikelser hos barnet. Detta gör att en stor del av avkommorna kommer att få kromosomfel, vilket i sin tur leder till missfall i många fall. Dock har mannen även friska kromosom 1 och 6 som kan rada sig mot äggcellens kromosomer och därmed skapa ett embryo utan kromosomfel.

TS! För mig låter din historia väldigt klassisk, om det är det som jag skriver ovan som upptäckts hos din man? Du ter dig för mig som ytterst fertil!
Stämmer mycket bra som du har beskrivit det :)

Risken för missfall finns ju även vid ivf tyvärr.
Har ni bestämt er för ivf?
Så är det ju... Egentligen om man tänker efter så är det ju ganska häftigt ändå vad kroppen kan skapa och att det inte oftare går mer åt helvete än vad det gör... :)

Nej, vi har inte bestämt oss för nått ännu.. Med tanke på att jag bara är 22 så rekommenderade läkaren att fortsätta som vanligt, alltså försöka naturligt. Jag slipper ta massa hormoner osv. Skulle kroppen släppa igenom ett foster med kromosomfel så kommer det att upptäckas på moderkakaprovet - som bara det i sig oxå är en missfallsrisk, 1 på 100 eller nått sånt. Skulle man upptäcka avvikelser så kan jag/vi välja abort. Då pratade läkaren om att det blir sen abort iom att moderkakasprovet görs runt vecka 11. Samtidigt kan ju ingen säga hur lång tid det tar innan det går så pass långt..
Googlat mig blå ikväll nu om IVF, PGD, PGS och allt vad det heter... Varken jag eller sambon kan ta något beslut nu utan allt får landa lite. Jag känner att det har dykt upp nya frågor och skulle väl egentligen vilja träffa han läkaren vi träffade idag en gång till, men fick hans mejladress jag knopar nog ihop något mejl imorgon med alla nya frågor...

Så är det ju... Egentligen om man tänker efter så är det ju ganska häftigt ändå vad kroppen kan skapa och att det inte oftare går mer åt helvete än vad det gör... :)

Nej, vi har inte bestämt oss för nått ännu.. Med tanke på att jag bara är 22 så rekommenderade läkaren att fortsätta som vanligt, alltså försöka naturligt. Jag slipper ta massa hormoner osv. Skulle kroppen släppa igenom ett foster med kromosomfel så kommer det att upptäckas på moderkakaprovet - som bara det i sig oxå är en missfallsrisk, 1 på 100 eller nått sånt. Skulle man upptäcka avvikelser så kan jag/vi välja abort. Då pratade läkaren om att det blir sen abort iom att moderkakasprovet görs runt vecka 11. Samtidigt kan ju ingen säga hur lång tid det tar innan det går så pass långt..
Googlat mig blå ikväll nu om IVF, PGD, PGS och allt vad det heter... Varken jag eller sambon kan ta något beslut nu utan allt får landa lite. Jag känner att det har dykt upp nya frågor och skulle väl egentligen vilja träffa han läkaren vi träffade idag en gång till, men fick hans mejladress jag knopar nog ihop något mejl imorgon med alla nya frågor...
Ja, den här resan sen jag och sambon började försöka har fått mig att tänka att varje lyckad graviditet är ett under, typ :p.

För att kolla vanligare kromosomfel kan man ju numer använda sig av ett blodprov, som ju alltså inte i sig innebär någon missfallsrisk, men det kanske inte går vid misstanke om ovanligare fel?

För att kolla vanligare kromosomfel kan man ju numer använda sig av ett blodprov, som ju alltså inte i sig innebär någon missfallsrisk, men det kanske inte går vid misstanke om ovanligare fel?

NIPT är inte lika säkert (resultatmässigt vill säga) som moderkaksprov (eller fostervattenprov) och används just nu bara för att screena trisomi 13 18 och 21.

Ja, precis, och då väljer de ut de embryon som utvecklas normalt, och sätter in det som ser bäst ut. Odlingen är väl till delvis för det, för att man ska veta att det man sätter in är ett supernormalt embryo som utvecklas precis som det ska. Hur det går till att genetiskt testa dem vet jag inte, men det går att göra iaf.

Man tar ut en eller två celler från en blastocyst (5-dagars) och odlar DNA från det så man kan köra tester.

(Sen väljer de alltid de bästa embryona vid IVF oavsett kända problem med kromosomer eller ej).

En dum fråga kanske - kan man sålla redan bland spermierna eller kan det göras först på embryonivå?
Kan man sålla redan bland spermierna kanske man kan göra en inseminering sedan och slippa hormoner?

Nu har jag varit på mottagningen. Hon som vi träffa ställde massa frågor, gjorde ett vul och hon tyckte det såg normalt ut.
Fick remiss för blodprov, bl.a. Skulle både jag och sambon lämna blod för kromosomavikelse (hon förklara att även om både jag och sambon är friska så kan vi bära på ett varsitt "anlag" som tillsammans skulle ge bebis kromosomfel)

Nu är det bara hålla tummarna och se vad som händer :)
Någon som gjort samma tester? Vad kollar dom mera än kromosomfel? Jag fick ju lämna typ 7 rör med blod.
Vet du vad blodprovet för koll av kromosomerna hette?

Jag har för mig att det inte är lagligt
Både ja och nej... i vissafall är det lagligt att tex sortera sperma på kön. Men då har det med att det finns tex genetiska svåra sjukdomar på just pojkar. I Sverige får man inte sortera för att man vill ha bara flickor...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA