Jag ska köpa hund!

Sv: Jag ska köpa hund!

nyponros skrev:
Sedan tror jag flinisen menade att det var bra om jag kunde lösa det på andra sätt, så valpen inte behöver vara ensam länge...
Ja självklart gjorde jag det :)
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Tycker du verkar vara på rätt spår iaf vad gäller sökning av valp :)
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Calazirya skrev:
Menar du att man kan lämna en 18 veckor gammal valp upp till 3 timmar ensam?

Min hund var inte "klar" för att lämnas ensam MAX 3 timmar fören han var ca 7-8 månader och då var han en mycket lätt hund att träna ensamhets träning.

Trygg i sin hemma miljö väldigt fort m.m


Till Trådskrivaren


Ensamhets träning börjar man träna då man ser att valpen är trygg i sin hemma miljö, inte en "sekund" före.
Det tar tid att träna ensamhetsträning och du kan få en valp som tar mer tid på sig eller en som det går relativt smidigt med.

Hur som helst så tar det längre tid än sommarlovets 10 veckor att träna upp en vovve att vara ensam i 3 timmar.

Lycka till

/M&A


Nej gud du missupfattade mig...;)
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Calazirya skrev:
Ja du vi åkte 160 mil ENKEL resa när vi hämtade våran valp.
Det viktiga är UPFFÖDAREN, det ska stämma på ALLA plan!
:bow: :bow:
 
Sv: Jag ska köpa hund!

(Lite knapplån). Nu är det en sådan här tråd igen när några av er bara försöker tala om för någon att hon nog inte bör skaffa hund...

Ang detta med ensamma valpar (JAG har ingen erfarenhet, då jag skaffade en vuxen hund): Hur löser människor hundskaffande praktiskt om et verkligen är så som vissa av er hävdar; dålig hundhållning och ansvarslöst att lämna hunden ensam öht innan den är ett år? Självklart förstår jag att man inte kan lämna en valp ensam bara sådär, men om man tränar den vettigt, nog 17 bör det gå några timmar när den är uppemot fem månader.

Rtådkrivaren är ju inte heller den enda som planerar valpköp till sommarlovet/semestern just för att ha extra tid, och de allra flesta människor har fakriskt någon form av sysselsättning utanför hemmet, även hundägare...

Jag tror f ö inte man behöver resa land och rike runt för att få tag i en vettig cockeruppfödare, det är ju en så pass vanlig ras, och det måste ju vara en fördel att ha uppfödaren nära.

Till trådskaparen: Lycka till med ditt hundköp!! Jag tycker Du låter som om Du har tänkt igenom det hela väl!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

ako skrev:
(Lite knapplån). Nu är det en sådan här tråd igen när några av er bara försöker tala om för någon att hon nog inte bör skaffa hund...

Ang detta med ensamma valpar (JAG har ingen erfarenhet, då jag skaffade en vuxen hund): Hur löser människor hundskaffande praktiskt om et verkligen är så som vissa av er hävdar; dålig hundhållning och ansvarslöst att lämna hunden ensam öht innan den är ett år? Självklart förstår jag att man inte kan lämna en valp ensam bara sådär, men om man tränar den vettigt, nog 17 bör det gå några timmar när den är uppemot fem månader.

Rtådkrivaren är ju inte heller den enda som planerar valpköp till sommarlovet/semestern just för att ha extra tid, och de allra flesta människor har fakriskt någon form av sysselsättning utanför hemmet, även hundägare...

Jag tror f ö inte man behöver resa land och rike runt för att få tag i en vettig cockeruppfödare, det är ju en så pass vanlig ras, och det måste ju vara en fördel att ha uppfödaren nära.

Till trådskaparen: Lycka till med ditt hundköp!! Jag tycker Du låter som om Du har tänkt igenom det hela väl!


Har jag missat nåns inlägg?? Vem har skrivit att hon inte ska skaffa hund?
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Vem har skrivit att hon inte ska skaffa hund? Jag och trådskaparen diskuterade val av ras inte om hon inte borde skaffa hund...

Calzyria pratade om hur man lämnar ensam inte heller att hon inte borde skaffa...

Javan som inte riktigt läser samma sak som ni andra ibland.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Min erfarenhet säger att sådan tar tid, hur lätt hunden än är,
Man kan heller aldrig veta i förhand hur lång tid ensamhetsträningen tar så det är lika bra att räkna i överkant.

Sedan vet jag inte hur du kan veta hur lätt/svår min hund är.
Vi kunde ha gått betydligt mycket fortare framåt då han inte var det minsta besvärlig och var väldigt trygg i vår hemma miljö, men min erarenhet sa att om man skyndar långsamt har man det tillbaka i slutänden.

Det du tog upp med uppfödare har du dock rätt i , man kanske bör ha en uppfödare nära till hands då man ska bli ägare för första gången!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Till Ako!

Man vågar snart inte ha sin personliga åsikt här inne eftersom man får påhopp direkt ! ( så känner jag just nu )

Jag berättar om MIN erfarenhet och MIN åsikt över det hela, sedan är det upp till trådskaparen att antingen ta till sig eller att hoppa över åsikterna!

Åter dethär med ensamhetsträning, man vet ALDRIG hur det går med ensamhetträning och det är inte något man kallt kan räkna med att klara av på ett visst antal veckor..
Min erfarenhet av valpar och ensamhet träning säger mig att om man tar det lugnt så har man igen det senare!

Jag har heller inte skrivit att det är fel att skaffa valp till sommaren, skulle själv gjort detsamma om det fanns rätt kull då.
Jag frågade bara om det bara var sommarlovet hon tänkt lägga ned på ensamhetsträning och förklarade min syn på det hela ( läs ovan )

Jag skrev inte att man BÖR resa land och rike runt heller för att hitta en uppfödare, det viktigaste är att man känner tillit och trivs med den uppfödare man väljer.
Jag skrev åter igen bara vad jag gjorde...

Så snälla bli inte så arg varje gång det tas upp kritik i en tråd, det är i all välmening och åter igen bara MIN åsikt.
I slutänden så gör trådskaparen ändå som hon vill !

/M&A
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Det där är ju väldigt individuellt!!!

Vår valp som är lite mer än 3 månader kan utan problem vara själv i 2 timmar;)

ligger bara och sover:angel: sen är hon väldigt trygg och självständig hemma och har sälskap av två andra hundar!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Novalee skrev:
Det där är ju väldigt individuellt!!!

Vår valp som är lite mer än 3 månader kan utan problem vara själv i 2 timmar;)

ligger bara och sover:angel: sen är hon väldigt trygg och självständig hemma och har sälskap av två andra hundar!

Ja då förstår jag att hon känner sig trygg om du har fler hundar...då har valpen iaf sällskap. Det vi menar är att man inte borde lämna en sån liten valp ensam så länge :)
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Jo det är väldigt individuellt, du har dock hjälp utav dina äldre hundar!
Din valp blir aldrig ensam ( dock tror jag att du bör träna det )

Jag skulle dock inte lämna en valp på 3 månader ( vilket betyder att man haft max3 veckor på sig att träna ensamhet ) utan sällskap i 2 timmar!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

(knapplån)

Jag fick Harry i oktober dvs den månad när jag arbetar (lärare), som tur är hade jag en äldre hund= sällskap samt en sambo som arbetar skift så att varannan vecka fick han vara ensam cirka en timme med storebror innan jag hunnit hem från jobbet efter husse slutat och varannan vecka fick han vara hos uppfödaren må-tors (snäll uppfödare och ingen lösning som man kan räkna med om man inte har väldigt bra kontakt med sin uppfödare) och komma hem igen på fredag när jag slutar tidigt. Det fungerade för oss och Harry är en trygg kille som går att lämna hursomhelst och var som helst. Det enda som är jobbigt är när jag far med gammlingen UTAN han och det märks att vi ska träna då blir han mängda avundsjuk och övergiven även om husse är hemma.

Javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Jag blir hundägare betydligt tidigare än jag anat! Förmodligen redan på Lördag!:eek:

Det bestämdes i förrgår att jag kommer läsa hemma resten av terminen, alltså blev jag ledig för hund tidigare, och fick kontakt med en kennel som har otingade tikvalpar leverans klara på lördag. Vi ska åka och titta då och om allt känns bra följer det antagligen med en liten blue roan-tott hem till mig då... Kom väldigt hastigt på men jag känner att det känns bra, känner mig redo för det och så och uppfödaren verkade enligt mig seriös.

Ojojoj:)

Detta kommer ju iallafall innebära att jag inte behöver stressa med ensamträning, har ju ett halvår på mig nu då :smirk:

Otroligt roligt och välkommet!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Grattis!!!!

Tips: boka valpkurs så snabbt du kan det brukar vara svårt att komma med så sätt upp dig på kö redan nu så du säkert kommer med. Kolla både brukshundsklubben, SSRK och cockerklubben!

javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Grattis va roligt för dig :) Hoppas ni kommer trivas tillsammans :banana:
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Grattis:banana:
Lycka till på lördag. Hoppas att det känns bra och att du får med dig en liten valpis hem.
Nyfiken som jag är så måste jag ju fråga vilken kennel det är?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 924
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 376
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 550
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp