Jag ska köpa hund!

nyponros

Trådstartare
Hejsan!
är en snart 17 årig tjej med hästar och andra djur som stort intresse. Nu till sommaren känns som ett bra tillfälle i mitt liv att skaffa en egen hund, då jag kommer ha ordentligt med tid och ork (naturligtvis även efter sommaren...) och har lite funderingar...

jag har nästan helt bestämt mig för att skaffa cocker spaniel, är helt såld på rasen för tillfället.Hunden kommer bli min sällskapshund, kankse gå ngn kurs, vara ute på långpromenader och följa med mig till stallet/ut på ridturer, så gott som dagligen när den är redo för det.Alltså kommer den tillåtas leva ett åtminstone ganska aktivt liv.

Tror ni Cockern är ett bra rasval?

jag har haft egen hund tidigare, då en äldre sheltie, men hon var godheten själv och otroligt lätt att hålla på med, jag förstår ju att det blir annat att uppfostra en hund själv... Eftersom jag aldrig uppfostrat en valp själv tidigare vill jag inte ha en allt för "tuff" ras, stämmer det om jag tror att cocker spanieln är ett rätt bra "första" hund? ( som sagt uppfostrade ju inte jag min förra hund)

Tik eller hane?
Ngt annat speciellt att tänka på?


/ Hundsugen tess:)
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Min första fråga till dig är:
Ska du ha helt eget ansvar för hunden? Kommer din familj ställa upp med promenader m.m?

Om inte så tycker jag att du ska vänta några år, just därför att du är ung nu och vet inte vad som kommer att ske eller vilka erbjudande du får framöver.
Då är det bättre att vänta tills du ex läst 1 år på universitet ( om det är planen )

Min andra fråga är:

Vem ställer upp och är hemma med valpen efter sommarlovets slut?
Valpen är fortfarande alldeles för liten för att lämnas ensam, det klarar hunden först efter tålamodig träning och när den uppnått ca 1 års ålder.

Annars låter väl Cocokern som ett ganska bra val.
Har du börjat titta på val av uppfödare? Annars är du ( för mig ) rätt sent ute, då det är svårt att för det 1:a hitta en bra uppfödare och för det 2:a så är det svårt att träffa så exakt med ex sommarlovet..

/M&A
 
Sv: Jag ska köpa hund!

"knapplån"

Cocker eller spaniel överlag kan vara jäkligt envisa jämfört med en sheltie... Och det är inte på ett positivt sätt.

Många cockrar ser lika söt ut som socker men de styr sina hem med järnhand. Det gäller att kunna styra upp sin sötnos på en gång för har de tagit över är de inte lätta att styra upp igen.

javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Hejsan! tack för svar!
Jag ska ha så gott som eget ansvar, och är beredd att jobba hårt, men naturligtvis har jag backup om det skulle behövas. Jag har föräldrar medmera som kan hjälpa mig om jag tex ska bort ngn kväll eller så. Men annars ser jag det som en del av hundägandet, att verkligen ha en kompis vid sin sida hela tiden.

Kommer valpen inte klara att vara ensam öht förrän vid ett års ålder? Annars har jag hört att det är stor fördel att börja nästan med en gång (självklart med vääldigt korta stunder och öka gradvis)?
Jag kommer gå i skolan till hösten, men pga mina ätstörningar och depp kommer jag endast gå mkt korta dagar, och mestadels läsa hemma. Det är därför jag anser mig ha tid för hund nu, delvis.

Sen har jag tänkt att planera mitt liv efter hunden, kanske låter korkat och dumt men jag kommer se till att de ev utbildningar eller jobb jag får i framtiden kommer fungera med ett hundägande.
För även om jag väntar några år med att skaffa hund kan man ju ändå inte vara helt säker på vad som kommer hända de följande tio-15 åren av ens liv. Då är det ju bara mitt ansvar att se till att hunden inte behöver lida för det.

Jag har kollat mycket på olika uppfödare och när de planerar kullar osv, men inte tagit kontakt med ngn än, det kanse blir om en vecka eller så. Men några kennlar har uppgett att de väntar valpar i mitten av april, och på endel sidor kan man inte tinga alls förrän efter att valparna är fyra veckor. Men hur brukar det fungera?
Är det svårt att få tag på cockervalp om man inte visar sitt intresse illa kvickt? Jag vill ju att stället ska vara seriöst också...
Det är mkt att tänka på:)

Sen undrar jag vad ni anser om kön? Vilket skulle ni valt i min situation?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag ska köpa hund!

En bra hund tar sin tid att skaffa. Det är mycket letande och sållande innan man hittar den perfekta valpen för just dig. Bara för att man känner att man har tid just under sommaren kanske inte betyder att man skaffar en hund då bara för att.....
Det tar tid att köpa och framförallt leta fram en bra uppfödare och en bra valp som passar just dig.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Hur länge kommer valpen vara ensam på dagarna då skolan startar igen?? Man ska ju inte börja ensamträna direkt när valpen kommer hem utan det får ta sin tid. Eller vad händer om valpen står och skäller när du lämnar den ensam och du måste starta om med träningen igen?? Som sagt jag vill bara komma med goda råd för jag vet hur det är att ha en hund som har haft problem med att vara hemma ensam. Det är tufft och man måste verkligen ha tålamod och framförallt tid!! :)
Men jag hoppas du tänkt på allt som kan komma upp och att det går bra för dig
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Hej:)

jag förväntar mig inte att den hund jag planerar att skaffa nu kommer vara likadan som min förra sheltie, och låter mig inte luras av ett gulligt yttre;)

Jag förstår att det kräver mkt jobb för att få relationen att funka, men är beredd på det! Är heller inte rädd för att ta hjälp från annat håll osv.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Jag kan tänka mig att det i regel kommer röra sig om 2-3 timmar, skulle det bli längre, eller om jag känner att det inte funkar så fort har jag folk runt omkring mig som ställer upp!

ja, jag skulle uppskatta lite tips och råd vad gäller välja uppfödare! vad ska jag tänka på? Hur ska det gå till?

tack på förhand:banana:
 
Sv: Jag ska köpa hund!

nyponros skrev:
Jag kan tänka mig att det i regel kommer röra sig om 2-3 timmar, skulle det bli längre, eller om jag känner att det inte funkar så fort har jag folk runt omkring mig som ställer upp!

ja, jag skulle uppskatta lite tips och råd vad gäller välja uppfödare! vad ska jag tänka på? Hur ska det gå till?

tack på förhand:banana:

Ah va bra då att du kan lösa det så.
Vad gäller uppfödare så är det viktigt tycker iaf jag att ha kontakt med flera stycken och åka runt och kolla på valparna så man inte tar första bästa. Vad har uppfödaren för mål med sina valpar och uppfyller det dina förväntningar på vad hunden skall användas till.

Att få bra kontakt med uppfödaren är a och o. Det är såå många saker man vill fråga om kanske också när du fått hem valpen och det uppstår problem som man vill ha hjälp med. Oftast så ordnar seriösa uppfödare med valptfäffar där man får följa kullen utveckling och prata om inlärning och aktiviteter osv. Så att få bra kontakt med uppfödare är såå viktigt. Va kräsen när det gäller valet av valp. Och det viktigaste är såklart valet av kön.

De flesta uppfödare vill att man vet till 100% vilken kön man vill ha på valpen. Det gör dig som valpköpare trovärdig och pålitlig.

Gå in och kolla på rasdata och hunddata om föräldrarna till valkullen och se hur de har lämnat...Hur de gått för valparna efter just den hanen/tiken. Även se längre bak och se hur det har varit i stamtavlan. Att de lämnat friska och sunda valpar efter sig.

Det finns såå mycket mer att tänka på men det är väl kanske det här som är grunder iaf till att välja valp och uppfödare. Lycka till!!
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Cocker spaniel låter som ett bra val.
Det är en trevlig hund. Alltid glad och pigg.
Tik eller hane tycker inte jag spelar så stor roll.
Jag har både och.
Om det är svårt att få tag på valp vet jag inte om det är.
Kanske om det är någon speciell kombination man är ute efter då kan det kanske ta lite tid.
Sen ska man väl kanske inte välja den som ligger närmast för det utan vara beredd på att åka runt lite och kolla.
Sen när valpen kan vara ensam hemma är ju så olika från hund till hund.
Två av mina går jättebra att lämna medans den tredje inte alls gillar att lämnas. Han är nu drygt 8 månader.
Lycka till med hundköpet.
Lägger in en bild på en cockervalp för att fresta lite.

DSCN0501.jpg
[/IMG]
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Flinisen skrev:
De flesta uppfödare vill att man vet till 100% vilken kön man vill ha på valpen. Det gör dig som valpköpare trovärdig och pålitlig.


öh.... nej! Det stämmer inte, för mig kan det vara viktigare att överhuvudtaget få en valp ur en viss kombination än att det ska vara ett visst kön. Eftersom uppfödarna INTE kan bestämma hur stor kullen ska bli eller fördelning så tycker man inte att en valpköpare som kan tänka sig både och är mindre trovärdig eller pålitligare. De uppfödare som jag känner har HELT andra urvalskriterier än om man har bestämt kön eller inte. Då pratar vi dessutom om stora uppfödare som har varit med ett tag.

Javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Javan skrev:
öh.... nej! Det stämmer inte, för mig kan det vara viktigare att överhuvudtaget få en valp ur en viss kombination än att det ska vara ett visst kön. Eftersom uppfödarna INTE kan bestämma hur stor kullen ska bli eller fördelning så tycker man inte att en valpköpare som kan tänka sig både och är mindre trovärdig eller pålitligare. De uppfödare som jag känner har HELT andra urvalskriterier än om man har bestämt kön eller inte. Då pratar vi dessutom om stora uppfödare som har varit med ett tag.

Javan


Ja jag känner också stora uppfödare och det finns inte nån som säljer valp till någon som inte vet vad man vill ha för ras.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Vilken sötnos :) Jag tänkte länge köpa en cocker men sen föll det på pälsvården. Jag insåg att jag inte gillar att borsta och klippa och trimma osv så det blidde en flat till!

javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Flinisen skrev:
Ja jag känner också stora uppfödare och det finns inte nån som säljer valp till någon som inte vet vad man vill ha för ras.

ganska stor skillnad på kön och ras eller hur? :rofl:
 
Sv: Jag ska köpa hund!

De flesta jag har tittat på föröker få hundar som lämpar sig mer för utställning och sällskap än jakt, och visst är det vettigt att föröka få en valp där de inte jobbat för jaktintresse? Det känns ju inte riktigt som om det matchar mig...

Jag känner själv att jag tror att en tik skulle passa bäst, även om det skulle bli lite omständigt med löpningar osv tror jag att det är mer jobbigt när hanarna vill springa efter löptikar... Vill helst undvika det. Sen har jag upplevt alla hundar jag har haft kontakt med lite som hästar; Stona är lite mer "komplicerade" i sitt lynne och mkt temperament, medan valackarna är livligare, och mer "enkla" på ngt sätt? Kan det stämma eller har det bara varit tillfälligheter?

Hur tycker du det ska fungera när man väljer valp? har sett att enstaka uppfödare inte vill låta en välja själv efter utseende osv, utan vill att man berättar man man är ute efter och så plockar de ut den valp de tycker passar bäst...?

Man är ju liite fåfäng:angel: och vill kunna välja tex färg, och den man själv känner kontakt med.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

Tack:)
Ja han är en riktig sötnos:love:
Pälsvården är inte så farlig faktiskt.
Tar kanske en kvart tjugo minuter om dan. Fast då har jag 3 stycken.
Tar ju iofs lite längre tid när dom ska trimmas men jag brukar ta dom lite halvofta sådär.
Så det tar inte så lång tid heller.
 
Sv: Jag ska köpa hund!

nyponros skrev:
Man är ju liite fåfäng:angel: och vill kunna välja tex färg, och den man själv känner kontakt med.

Mmmm... men det är lite svårt att få ihop. Alla köpare kan inte välja sin favorit ur kullen. Det brukar ofta vara så att de som köpt förut av uppfödaren, väntat länge på denna kombination, eller annat som gör att uppfödaren prioriterar den valpköparen får välja först eller får den som är bäst lämpad (snyggast tex).

Sen angående färg så är det så obetydligt... jag hade en favoritfärg när jag skulle köpa min första hund. Jag skulle absolut ha en brindlad whippet! Men så blev det en röd liten pöjk och nu tycker jag bäst om enfärgade whippets. Det där är inte viktigt alls...
 
Sv: Jag ska köpa hund!

nyponros skrev:
De flesta jag har tittat på föröker få hundar som lämpar sig mer för utställning och sällskap än jakt, och visst är det vettigt att föröka få en valp där de inte jobbat för jaktintresse? Det känns ju inte riktigt som om det matchar mig... Det tror jag är en utmärkt tanke, jaktspaniels kräver en hel del arbete för att vara nöjda.

Jag känner själv att jag tror att en tik skulle passa bäst, även om det skulle bli lite omständigt med löpningar osv tror jag att det är mer jobbigt när hanarna vill springa efter löptikar... Vill helst undvika det. Sen har jag upplevt alla hundar jag har haft kontakt med lite som hästar; Stona är lite mer "komplicerade" i sitt lynne och mkt temperament, medan valackarna är livligare, och mer "enkla" på ngt sätt? Kan det stämma eller har det bara varit tillfälligheter?På retriver och spaniel sidan är det inte så stor skillnad på hanar och tikar, de är trevliga och lätthavda bägge två oftast. Det man kan tänka på är att om man har ett stort tävlings- och träningsintresse är en hane att föredra då de aldrig löper utan är mer jämn i humöret och inte drabbas av skendräktigheter och löp som kan sabba en hel tävlingssäsong om man har otur

Hur tycker du det ska fungera när man väljer valp? har sett att enstaka uppfödare inte vill låta en välja själv efter utseende osv, utan vill att man berättar man man är ute efter och så plockar de ut den valp de tycker passar bäst...?
Jag anser att uppfödare ska välja utifrån det de vet vad du vill göra, de har haft så många fler tillfällen att se valparna. Det kan ju vara så att den lite halvslöa valpen du fastnar för just för att den ä r lite mindre aktiv just innan du kom hade världens race och bara var helt slut och egenligen var den mest aktiva valpen. Sen kan man ju lämna önskemål om hur man vill att den ska vara samt färg. Men tänk på att det är inte en färg du får med dig hem utan en hund. Färgen är egenligen oväsentlig i slutändan.

Man är ju liite fåfäng:angel: och vill kunna välja tex färg, och den man själv känner kontakt med.

Egentligen undrar jag varför du inte vill ha en shelite till då jag anser det vara den perfekta ungdomshunden. Pigga glada alerta, föriga och väldigt lätthavda ur många hänseenden. Jag tycker det är en bättre första gångs hund än en cocker men det är jag det. :D

Javan
 
Sv: Jag ska köpa hund!

usch vad taskigt! Abstinensbesvär:love:

helt underbar=)

F. ö. tycker jag det är så svårt att bestämma sig för färgen, finns ju så många fina....

Min absoluta favorit är liver/tan, men den känns ganska svår att få tag på?

Annars tycker jag black roan, svart och röd är fina, skulle kunna tänka mig alla tre. Liver är också fint.. Den enda färg jag inte gillar är röd eller svart/vit. Av ngn anledning, vet inte varför...

Om ni har bilder på era hundar i olika färger blir jag inte arg om jag får kika på dem:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 924
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 376
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 550
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp