Buke, jag har sårat en människa som betyder väldigt mycket för mig, och jag får inte riktigt grepp om varför
Jag ska försöka förklara vad som hänt, så hoppas jag att ni kan hjälpa mig att förstå varför jag har agerat såhär.
Buke, varför gör jag såhär?
Min exman och jag separerade sommaren 2014 och då ville jag skilja mig men mitt ex ville att vi skulle leva som särbo för att se om det fanns några känslor kvar. Så här i efterhand skulle jag ha stått på mig om skilsmässan!! Även fast det var han som ville vara särbo så var det jag som "kämpade" för vårt äktenskap! Till slut gick det inte längre...jag var less på att kämpa och han ville skiljas. Så vi ansökte om skilsmässa mars 2015. Jag valde att "släppa taget" om min exman och "stänga av" efter 25 år och 2 barn tillsammans. Jag hade då bearbetat vårt förhållande i 9 månader och sedan hade han både sagt och gjort saker som sårat mig otroligt mycket de senaste 2 åren. Det var helt enkelt för infekterat för att kunna räddas och vi har mått så mycket bättre bägge 2 när vi har levt på skilda håll. So far so good!!
Nu träffade jag en ny man ganska tidigt och det blev otroligt nog "kärlek vid första ögonkastet"
Jag har ALDRIG varit med om något liknande tidigare utan det är sånt man läser om! Men det kändes redan första gången vi träffade varandra väldigt "rätt" och som att "hitta hem"
Och om skilsmässopapperen är inlämnade och äktenskapet är över så anser allafall jag att man kan och ska lära känna personen i fråga för att se vart det leder när det är så starka känslor vid första mötet!! Det visade sig vara helt magiskt och jag ångrar INTE att jag valde att inleda ett förhållande med min pojkvän
Det har gått som på räls då vi är mycket lika!!
Min exman blev INTE glad alls över att jag träffat en ny man? Detta trots att han markerat starkt att han INTE saknar mig....INTE vill ha en relation med mig eller träffa mig överhuvudtaget. För mig kändes det som en lättnad och jag vet att det ALDRIG kommer att bli vi igen utan jag har "tappat alla känslor" jag någonsin haft för honom. Jag känner mig likgiltig för honom helt enkelt. Jag har ALDRIG varit otrogen eller ens tittat åt en annan man på 25 år så det var nog en chock för honom att det var jag som träffade en ny först!!
Jag ringde till honom för att berätta att jag hade träffat en ny man och fick mig en utskällning som hette duga! Men det var jag förberedd på. Varför ringde jag och berättade? Jo, jag ansåg att det var bättre att han fick höra det från mig istället för någon annan eftersom vi trots allt varit tillsammans i 25 år. Så det var av omtanke från min sida.
Efter ca 4 månader började jag märka att han förändrades rejält. Min tanke var då att ta bort honom från FB. Men jag väntade tyvärr 1 månad med det. Något jag har fått ångra i dag
För ca 1 månad sedan gjorde han ett otroligt tråkigt påhopp på FB där han spydde ut sin galla om mig och kallade mig alla vidriga ord man kan kalla en annan människa som man verkligen hatar.....alla hans FB-vänner har ju läst det
Han är lärare på en gymnasieskola....så elever, elevers föräldrar, jobbarkompisar, gemensamma vänner till oss, släkt och andra har läst det han har spytt ur sig OM mig
Till saken hör att han även är jägare...något som kändes väldigt obehagligt när han var som värst!!! Så jag valde att "lägga locket" på och ta bort honom från FB och blocka honom. Vilket gjorde honom helt galen
Då hade han skrivit ett privat meddelande några veckor innan det här där han skrev följande: När jag ser hur du "försöker" leva "ditt nya liv" är det som en parodi!! Jag valde att bocka honom pga att han INTE längre ska ha någon insikt i mitt nya liv och vad som händer för han verkar INTE klara av att läsa någonting om det. Jag har också tyvärr sagt upp bekantskapen med honom då jag känner att min gräns är nådd!! Ett otroligt tråkigt slut på 25 år tillsammans. Jag fick berätta för våra gemensamma barn (20 och 21 år, stora som tur är) varför jag inte vill ha någon kontakt med deras pappa. Yngsta sonen hatar sin pappa (något som han gjort i flera år pga HUR hans pappa har förändrats de senaste 5 åren) och vill inte ha med honom att göra medans den äldre gärna vill umgås med sin pappa. Jag har uppmuntrat honom att fortsätta med det och förklarat att det här som hänt är någonting mellan hans pappa och mig och inget som han behöver eller ska bli inblandad i.
Vad säger våra gemensamma vänner om detta? De tycker INTE att jag ska ta en massa skit från honom utan fortsätta leva mitt liv som jag gör idag! Det tycker också att det är märkligt att han reagerar som han gör i och med att han fick den skilsmässan han så gärna ville ha så att han kunde koncentrera sig på jakten och sina hundar och välja bort sin familj...som han redan prioriterat bort för 5 år sedan. Så ingen förstår vad som händer....inte jag heller?
Vad jag försöker säga med det här är att mitt ex har varit mitt livs kärlek i 25 år....vi har gått igenom saker som jag ALDRIG kommer att gå igenom med någon annan människa!! Det bästa med mitt äktenskap är helt klart mina söner
Så jag ångrar INTE att jag har varit gift med mitt ex. Men lika rätt som det kändes att gifta sig ....lika rätt kändes det att skilja sig 23 år senare!! Jag är tacksam att vi hade 20 som var bra och de senaste 5 åren vill jag inte ens tänka på. Jag har verkligen litat på honom....älskat honom och hade lätt kunnat lägga mitt liv i hans händer! MEN han har sakta men säkert de senaste 5 åren förvandlats till en människa jag INTE längre känner och i nuläget så känner jag att jag ryser av tanken på honom av obehag
Så tyvärr kan en människa man känner väldigt väl förändras till någon man inte känner igen pga separation, skilsmässa mm. Till saken hör att han har INTE tänkt på hur han har behandlat mig överhuvudtaget utan bara kört sitt rejs så att säga......så den omtänksamma, underbara och älskvärda mannen han en gång var och som jag föll för är "borta" i dagsläget
Honom saknar jag enormt mycket men han är så att säga helt borta kommer aldrig att komma tillbaka!!
Vad känner jag för mitt ex idag? Det skulle vara väldigt lätt att hata honom i dagsläget men jag tycker inte att han är värd det! Det tar för mycket energi för mig och jag vill lägga det på annat i mitt liv. Så jag väljer istället att tycka illa om honom och vill helt enkelt inte ha med honom att göra längre. Det är det bästa för oss bägge 2
Något som varit viktigt för mig de senaste 2 åren har varit att jag VILL ta mina egna beslut så att jag kan stå för dem!! Vad det än har gällt!! Vad andra har tyckt om det har INTE varit viktigt för mig. Det som känns rätt för mig gör jag
Folk kommer ALLTID att ha åsikter om vad man gör i sitt liv men om besluten känns rätt för mig blir det lättare att förklara för andra anser jag
Så de besluten som känns rätt för en person kanske INTE känns rätt för en annan!! Alla tänker vi olika!! Jag tog reda på VAD jag ville med livet, förhållanden osv och sedan utgick jag ifrån det. Jag vet exakt vad jag vill ha i dagsläget och har fått det i mitt nya förhållande. Något som är helt olikt mitt gamla som tur är
Min nya pojkvän är helt fantastisk
Att ha "ett-på-och-av-förhållande" efter man har gjort slut funkar oftast bara tills den ena har träffat en ny. Om den ena vill mer så blir det inte lättare. Då måste man göra ett val till slut!! En kompis till mig hade ett sånt förhållande till sitt ex i 5 långa år och hon mådde allt annat än bra... när han till slut hittade en annan och dumpade henne så att hon kraschade rejält
Hon hade då hoppats att han skulle ta tillbaka henne i 5 år!!
STORT LYCKA TILL MED VAD DU ÄN TAR FÖR BESLUT!! Tänk på att det ska vara rätt beslut för dig och att du måste börja tänka på VAD du själv vill i livet!! Sköt om dig!!
Mvh anaby