Sv: Jag andas

Här är jag rädd för att du har fel, tyvärr. Jag önskar att man kom till ett känslolöst läge, jag har iaf inte gjort det än efter snart 8 år. Eftersom barnen är inblandade kommer känslorna alltid att vara det också b

Av ren nyfikenhet: klarar du av att lämna hela pappans ansvar till pappan, så att ni har varsitt föräldraskap? Inte att du mer eller mindre håller hans föräldraskap under armarna och styr och ställer så att det ska funka?

(OBS att jag har all förståelse oavsett om svaret är ja eller nej.)

Ja absolut.

Känslorna kommer in i andra diskussioner (t ex om pengar), och jag blir lika förbannad varenda gång jag inte kan resonera objektivt med honom som vem som helst. Han påverkar mig fortfarande alldeles för mycket.

Mina barn är ju också såpass stora att de förmedlar känslor oss emellan. Både fram och tillbaka, skulle jag tro.

Ja så är det ju. Jag har "samma" problem med mina föräldrar (och de med mig...). Fast dem behöver jag inte komma överens med i några avseenden alls.

Att du använder den sortens situationer till att diskutera er separerade familjestruktur i stort, betyder ju bara att du håller samman det hela fortfarande, att du så att säga skapar familjeväven fortfarande, precis som när du försökte bo ihop med honom.

Själva poängen med att separera är väl att slippa väva den förbannade familjeväven med den personen?

.

Baske mig Petruska. Jag tror du är ett geni.

Baske mig Petruska. Jag tror du är ett geni.

Tack!

Detta är en ensamstående moders surt förvärvade livsvisdom.

Jag är djupt lättad över separationen fortfarande 23 år senare, men hade gärna förvärvat helt andra visdomar i samband med densamma.

Fy fan. Bäst vore om ens ex förintades i luften i samma ögonblick man fick nog av dem. Men risken är ju stor att det blir man själv som förintas då, eftersom man själv också blir ett ex i samma stund.

Så hur tog du dig dit du är idag? Det må vara att jag gör allt det där du säger, men jag har inte redskapen att ta mig därifrån. Logik och förnuft övervinner inte allt jag känner. Jag läser, försöker greppa det, men faller tillbaka.

Känner att jag vill göra en massa, säga en massa, för min skull, för då finns det ändå där - ute i verkligheten och inte bara som något fantasifoster i hjärnan. Det kanske inte får önskad effekt, kanske ingen effekt, kanske negativ effekt på mig, men då slipper jag känna att jag ångrar det jag inte gjorde.

Helt säkert stört och kontraproduktivt, men i den smeten sitter jag rätt stadigt.

Min väg har inte varit en bra väg.

Jag höll på som du. Och det var asjobbigt och jag bar hans föräldraskap på mina axlar i några år.Vävde och vävde, som en vävare på svältlön i en brittisk textilfabrik i början av industrialismen. Utan att han fattade det. Och fullständigt i onödan, INGET blev bättre av det.

Sen genomskådade barnet det hela och har sedan dess inte sovit en enda natt hos sin pappa. Han var 9 år då. 23 nu (25 om några dagar).

Och då släppte jag. Äntligen.

(Sonen har valt att ha mig och min man som sina föräldrar. Han har god kontakt med sin pappas släkt, men inte med pappan, som han knappt träffar.)

Idag skulle jag (om jag vore kallt rationell och styrde helt över mina känslor och handlingar) ha gett fullständigt fan i vävandet från början, och så hade pappan fått bekänna färg direkt. Utan att jag försökte måla över med en finare nyans.

Jag skyller på att jag var lite väl ung när jag fick barn.

Det kan inte jag skylla på, men ny situation för mig gör att känslorna vinner över logiken. Kanske är korkad för min ålder.

Får se om all input gör att hjärnan omgrupperar. Jag är verkligen inte där.

Jag tror att jag bara så förbaskat gärna vill göra rätt. Rätt för mig och för barnen. Och kunna gå ur detta med huvudet högt och veta att jag gjorde så bra jag kunde.

Som Petruska vavde jag ocksa, just for att viljan att "gora ratt" var sa stor ... tills maken (da sambo) tittade pa mig och sa, "Men ... vad har du att gora med deras forhallande?" och jag antligen forstod. Har hade jag ju medvetet backat pa vissa saker som jag tyckte for att maken tyckte annorlunda ... for att HAN maste fa skapa sitt eget forhallande med barnen och sa lange det inte rorde sig om sakerhet eller etiska grejor jag inte kunde acceptera maste han fa satta sina granser och skapa sitt eget forhallande med barnen.

Plostsligt var barnen hos sin pappa nagon helg varannan manad eller sa tills vi flyttade utomlands. Forsta sommaren vi kom tillbaka for sommarlov skrev jag forst ett kort och berattade nar vi skulle komma till Sverige och hur lange vi tankte stanna. Sedan ringde jag ... och for sakerhets skull ringde jag Farmor och Farfar ocksa. Nar vi kom och jag ringde for att tala om att vi var dar fick jag veta att han kunde ta barnen i 4 dagar av sommarlovet (larare) "for jag maste ju ha semeter ocksa".

Barnen ar vuxna och valde mycket tydligt vilka 'foraldrar' de har haft. Maken ar deras Pappa aven om han inte ar biologisk far ... Aldste sonen sa faktiskt nar han var 5-6 ar, straxt efter att maken och jag flyttat ihop att "K..... ar en mycket battre pappa an vad pappa ar". Nagot jag inte var beredd att lyssna pa annu, men som visade sig stamma bra.
Farmor och Farfar traffade barnen hos oss ... och satt ofta barnvakt till antingen de tva som var "deras" ELLER till den lilla sa vi skulle fa tid med de stora sjalva. Helt underbara manniskor som jag saknar sa.

Här är jag rädd för att du har fel, tyvärr. Jag önskar att man kom till ett känslolöst läge, jag har iaf inte gjort det än efter snart 8 år. Eftersom barnen är inblandade kommer känslorna alltid att vara det också b

Fast så behöver det ju inte vara för alla. Jag hade absolut inga sådana känslor för barnens pappa flera år efter att vi hade gått isär. När väl allt hade lagt sig och jag hade hanterat all besvikelse och sorg över det som inte blev så såg jag ju till att läka och skapa en ny relation till honom där han enbart var deras pappa. Kanske att det underlättade för mig att han inte ville träffa dem alls på några år men jag kan absolut inte säga att jag hade några familje eller kärleksrelations känslor för honom mer än kanske första halvåret-året. Sedan var han deras pappa. Inte något annat. Nog för att det genererade en hel massa känslor också men då var det för barnens skull, för att han inte förstod hur enormt viktig han var för dem men han var ju inte längre viktig för mig egentligen. Jag minns att han hade väldigt svårt för att hantera det men det var ju hans problem och inte mitt.

jag kan absolut inte säga att jag hade några familje eller kärleksrelations känslor för honom mer än kanske första halvåret-året. Sedan var han deras pappa. Inte något annat.

Det har ABSOLUT inte jag heller :eek:. Det har jag inte haft sen en dag jag klev ut genom dörren.

Jag menar helt andra känslor. Såna som uppstår i situationer som liknar TS.

Jag tror att jag bara så förbaskat gärna vill göra rätt. Rätt för mig och för barnen. Och kunna gå ur detta med huvudet högt och veta att jag gjorde så bra jag kunde.

Men det betyder inte att du behöver vara bästa vävaren.
Jag vävde också i flera år till ingen nytta, det höll på att sluta med att min son kunde fastnat i utlandet. DÅ monterade jag ner vävstolen. Det slutade med att pappan försvann helt ur sonens liv men det kunde inte vara mitt ansvar längre.
Det kanske låter hårt men jag tror att du kommer att komma dit också om inte ditt ex skärper sig och ni kan ha en "normal" umgängesmodell.

En lite sorglig sak är ju att rätt och bra inte nödvändigtvis är det som bäst uppnås genom att man sliter så mycket som möjligt. (Hur duktig man än känner sig.)

Sen fattar jag ju att du inte riktigt är framme vid att titta på det här och på vad du och han håller på med på något slags lite distanserat och analytiskt sätt.

Förutom att man lätt kan se en kärleksfull och tapper mamma som gör allt hon kan för sina barn, så finns det också något mindre positiva eller bekräftande tolkningar som man kan göra.

Tex att du fortsätter som när ni var ihop, trots att ni inte är ihop. Han fortsätter också som när ni var ihop, trots att ni inte är det. (Det som inte funkade då, varför skulle det funka nu?)

Tex att man i ditt agerande och din argumentation omkring det, kan se en rätt, ja, faktiskt, självgod kvinna och mamma som gör sig väldigt, väldigt oumbärlig i sina egna ögon - både för barnen och mannen. (Om han tänker på saken, så tror jag inte att han ser en enda väg för sig själv att prova ut sitt eget sätt att vara förälder. Jag tror inte att han ser förbi dig, så att säga.)

Ja, och så finns det ju en trist könsrollsaspekt, utöver själva mammeriet. Som du beskriver det, står ju era resp könsroller i full blom. I relation till varandra, och av vad du skriver i tråden att döma också i viss mån i era resp relationer till yttervärlden. (Det är faktiskt rätt begränsat vilka utfall som kan bli resultatet av sådant, om vi ser på världshistorien hittills.)

Men jag fattar att du gör det du kan göra. Och kanske kan det funka, vad vet jag.

Jag gör det om TS ber mig, eftersom det så tydligt handlar om henne.

Hade det gällt ett hypotetiskt fall, hade jag så klart gärna svarat dig. Men jag tycker att jag har varit hård nog - milt uttryckt - med det där inlägget, så jag vill inte elda på mer innan TS hör av sig.

Vill än en gång betona att jag fattar att TS gör allt hon kan för att det ska funka.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 248
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar