Sv: Jag andas

Så det är mer än fördel än ett curlande, i mitt tycke. Större handlingsutrymme helt enkelt-

Jag tycker som du, drömläge i förhandlingar. Dålig initiativförmåga kommer alltid att ligga i fatet, det är fördel för dig. I alla förhandlingar. Han har ju ingen plan, bara ja eller nej beroende på vad du planerar. Det ser ju inte bra ut, tvärtom - när han säger nej får han ju bollen och ska prestera. Vilket han inte gör, och då får det ju bli ditt förslag.

Schemaändring till 2-2-3 i stället för soppan vi har nu.

Hon ska nu sova natten mellan fre och lör helgen som han har dem, dvs varannan vecka och sen i jan/februari sova en natt per vecka (så även mellan ons-tors = dagislämning för pappan). När det ska trappas upp mer är inte bestämt. Sonen kan sova båda nätterna på helgen hos pappa.

Lämning lade jag fram att jag vill ha hem dem 17.30.
Det var han tvungen att åka hem och fundera över.

Jag bad honom också att skärpa sig när det gäller att dyka upp i tid och att höra av sig osv. Där erkände han faktiskt att han är dålig på
Får se om han skärper sig.

Nu blir det en period av massivt nej-sägande för mig.

Sen sa han att han hade förhoppningar om att samarbetet var på väg att lösa sig, för han upplevde att det inte hade varit lika knastrigt på sistone. Jaha tänkte jag, ja lyckas jag lura honom

OK om jag förstår saken rätt så vann du inte särskilt mycket på din taktik.
Han erkände att han haft svårt att passa tider, det är allt.

Umgänget blir då 2-2-3 med nätter på pappas helg, en natt för dottern och två för sonen. Är det rätt uppfattat?

Hur länge ska pappa då fundera över vilken tid barnen ska lämnas?
Och hur tas beslut om det?

OK om jag förstår saken rätt så vann du inte särskilt mycket på din taktik.
Han erkände att han haft svårt att passa tider, det är allt.

Umgänget blir då 2-2-3 med nätter på pappas helg, en natt för dottern och två för sonen. Är det rätt uppfattat?

Hur länge ska pappa då fundera över vilken tid barnen ska lämnas?
Och hur tas beslut om det?

Nej, men då är det sagt i alla fall, även om han inte fattar vad jag menar. Jag har fått ur mig allt jag ville få ur mig och det känns bra, men sorgligt att han inte tar till sig något.

Schemat blev ju ändrat på ett sätt som förhoppningsvis ger mig andrum ett par dagar varannan vecka och i framtiden (om han sköter sitt) så ska han ju ta mer, både vad gäller dagislämningar och fritid. Han gnällde lite om att han inte visste om han hade något inplanerat nästa söndag när han egentligen inte skulle haft barnen, men där och då började jag mitt nej-sägande genom att förklara att han då får välja bort det och välja till barnen. Eftersom han vill ha mer tid med dem så är det ett utmärkt tillfälle att börja.

Så nej, jag kom inte långt, så nu får jag väl börja med att säga nej till alla byten (ok inte begravningar eller stora krissituationer), trots att jag vill ha barnen hos mig.

Hur länge han ska fundera och hur beslut fattas - ja, det var enligt FR upp till oss att lösa. De vill inte vara med längre, det är uppenbart och de vill att vi ska samarbeta. Jag har satt deadline till söndag, eftersom det nya börjar på måndag, men jag sa att jag hade velat veta idag eftersom det handlar om jobbplanering också samt ansökan om FL. Jag misstänker att det inte kommer att besvaras, men har han inte hört av sig på söndag så får jag väl testa med "konsekvens" igen. Inte för att det brukar fungera.

Ja, nu ska dottern "testsova" en natt på helgen och sen en natt per vecka eter nyår.

Jag har fått ur mig allt jag ville få ur mig och det känns bra, men sorgligt att han inte tar till sig något.

Ja, minst sagt.

Han gnällde lite om att han inte visste om han hade något inplanerat nästa söndag när han egentligen inte skulle haft barnen, men där och då började jag mitt nej-sägande genom att förklara att han då får välja bort det och välja till barnen. Eftersom han vill ha mer tid med dem så är det ett utmärkt tillfälle att börja.

Bra!!!

Så nej, jag kom inte långt, så nu får jag väl börja med att säga nej till alla byten (ok inte begravningar eller stora krissituationer), trots att jag vill ha barnen hos mig.

Jag tror det är väldigt viktigt att hålla på det överenskomna faktiskt. Både tider och dagar och principer. Hittills har han kunnat hålla på utan att det blir några konsekvenser egentligen. Ja, du gnäller och klagar men löser det i slutänden eftersom du inte vill sätta barnen emellan. Men jag tror att barnen i längden vinner på att du sätter gränser, det blir tryggare för dem att veta att pappa verkligen kommer den tiden som ni bestämt även om du måste sätta hårt mot hårt i början och kanske "inte vara hemma" om han kommer fel tid.

Hur länge han ska fundera och hur beslut fattas - ja, det var enligt FR upp till oss att lösa. De vill inte vara med längre, det är uppenbart

Det där är ju väldigt konstigt egentligen. Vad har FR för existensberättigande då? När föräldrarna KAN komma överens behövs inte deras tjänster och när föräldrarna inte kan komma överens VILL de inte vara med?! Man kan undra varför en kommunal förvaltning ska behövas i så fall?

Jag har satt deadline till söndag, eftersom det nya börjar på måndag, men jag sa att jag hade velat veta idag eftersom det handlar om jobbplanering också samt ansökan om FL. Jag misstänker att det inte kommer att besvaras, men har han inte hört av sig på söndag så får jag väl testa med "konsekvens" igen. Inte för att det brukar fungera.

Vad är det för konsekvenser du testat med som inte fungerar?
Kan du prova andra konsekvenser? Vad har du att ta till? Det viktiga är inte att han svarar, utan att det klockslag ni har kommit överens om respekteras. Kan du hämta barnen hos pappa istället för att han kommer till dig, så styr du ju tiden? Du behöver också äta när du kommer från jobbet så kanske klockslaget är viktigare än att de har ätit?

Sen så tror jag också att väveriet är värre ju yngre barnen är och desto sämre anknytningen är till den andra föräldern.

Jag är tyvärr rädd att vävandet bidrar till den dåliga anknytningen med den andra föräldern.

Jag ser det mer som en fortsättning av förhållandet än som en del i separationsprocessen.

Jag tror det är väldigt viktigt att hålla på det överenskomna faktiskt. Både tider och dagar och principer. Hittills har han kunnat hålla på utan att det blir några konsekvenser egentligen. Ja, du gnäller och klagar men löser det i slutänden eftersom du inte vill sätta barnen emellan. Men jag tror att barnen i längden vinner på att du sätter gränser, det blir tryggare för dem att veta att pappa verkligen kommer den tiden som ni bestämt även om du måste sätta hårt mot hårt i början och kanske "inte vara hemma" om han kommer fel tid.

Ja, nu vill han att vi ska att et tidsspann som han har på sig att lämna barnen, men jag sa att vi måste bestämma EN tid, för jag vägrar att stå i givakt hemma för att barnen "kanske" kommer att dyka upp. Om jag kan passa tider med barnen så ska han också klara av det. Får se vad jag får för svar (om jag får något).

Det där är ju väldigt konstigt egentligen. Vad har FR för existensberättigande då? När föräldrarna KAN komma överens behövs inte deras tjänster och när föräldrarna inte kan komma överens VILL de inte vara med?! Man kan undra varför en kommunal förvaltning ska behövas i så fall?

Yes, det kan man undra. De borde åtminstone driva samtalet framåt, även om de inte talar om vad de tycker så borde de kunna dra i trådarna betydligt bättre på plats. Hade vi kunnat samarbeta så hade vi väl aldrig dykt upp där?

Vad är det för konsekvenser du testat med som inte fungerar?
Kan du prova andra konsekvenser? Vad har du att ta till? Det viktiga är inte att han svarar, utan att det klockslag ni har kommit överens om respekteras. Kan du hämta barnen hos pappa istället för att han kommer till dig, så styr du ju tiden? Du behöver också äta när du kommer från jobbet så kanske klockslaget är viktigare än att de har ätit?

Bland annat att jag kör på så som jag sagt/skrivit om han inte har svarat/uttryckt åsikter inom given tidsram. Det jag har att ta till är ju att om han inte skärper sig och svarar så får vi mötas i tingsrätten och få allt som gäller barnen fastställt i en dom. Det vet jag att han inte vill.

Jag skulle kunna hämta hos pappan, men det innebär ytterligare förlust av arbetstid för mig. Jag klarar inte ens de 80% jag ska just nu.

Det blir för rörigt med två trådar, dum idé av mig, så jag skriver väl mer i den här.

Jag fick svar till slut - efter jag gått och lagt mig igår, så imorse såg jag det. Har mailat tillbaka och sagt att den här veckan får vi köra på som tidigare(avseende tider) så jag hinner planera om jobbet.

Jag har alltså sagt nej till ett tidsspann och kräver bestämda tider som ska hållas.

Han jämför ju fortfarande dotterns sovande hos honom med inskolningen på dagis och jag försökte förklara att om vi trappar upp hennes sovande till 50% på två veckor så är hon likväl inte tillräckligt gammal för att klara 50% av nätterna. Det handlar inte om hur snabb förändringen är utan om hennes ålder. Jag skrev att alternativet är ju att hon sover en gång i veckan och att när hon har åldern inne så gör vi en snabbare upptrappning då, men att poängen med en långsam upptrappning är att hon och han ska få fler nätter tidigare (och även sonen) och att det är ju det han har sagt att han vill. Då fick jag tillbaka svaret att han tycker att det funkar bra att lämna hos mig på kvällen, för då hinner han fixa med huset och sina intressen efter lämning. Det han varit orolig för är att barnen ska glömma honom (vilket de självklart inte gör). Förvånad? inte jag i alla fall. Han har kommit på vad bekvämt det är. Så jag påpekade att han har en son som säkert gärna skulle vilja sova mer. Får se vad svaret (om jag får något) blir.

Fick även svar på FL-dagarna som han vill ta fast han inte har barnen. Citat: "Tycker inte det är någon stor deal att man delar på några dagar för att bägge förälder ska få lite välförtjänt långledigt. Det är inte så ofta dessa julledigheter med få dagars ledighet ger den här typen av långledighet. Hade inte funderat på detta om det inte vore för att det var en sådan speciell jul/nyår det här året. Håller med dig i sak om att de “tillhör” barnen men… Hur har du själv tänkt göra i mellandagarna/nyår vad gäller ledighet?" :banghead:
Jag svarade att jag aldrig kommer att tycka att det är ok att stjäla barnens lediga dagar och att hur jag löser julledigheten är min ensak. Också att han borde ha kunnat planera att spara semester och flex/komp, för det är liksom ingen nyhet att julen ser ut som den gör.

Nu en fråga. Kan jag ringa försäkringskassan och informera om vilka dagar barnen är hos mig under jul och mellandagarna? Eller är det att skapa krig som är onödigt?

Kläddiskussionen orkar jag inte ens gå in på.

I övrigt:

Om man bortser från allt strul runt barnen så måste jag säga att jag mår faktiskt otroligt mycket bättre. Väldigt få dippar på sistone och jag är så innerligt glad att ha mitt eget att rå om.

Det är mycket jag saknar i form av naturen, lantlivet, hästarna osv, men dagarna rullar på i alla fall. Jag har inte dött, även om jag saknar en väldig massa i mitt liv.

Jag orkar mer och även de kvällar jag är uppe till m idnatt så orkar jag dagen efter. Det går åt rätt håll, vintern och mörkret till trots. Nu är det väl en långsam period ett tag till, men till sommaren startar projektet att börja bygga upp en framtid igen.

Alltså jag har aldrig hört talas om att man tar dagar från sina barn för att få ledigt och slippa ta semester och liknande...Gör folk verkligen så??
Jag hade definitivt ringt försäkringskassan och förklarat läget. Han verkar ju inte ha alla hästar hemma, den där. Milt sagt.

Han tänker alltså att han ska ta föräldradagar men inte ha barnen? Så han ska vara ledig utan barn och Fk ska betala?
Jag hade aldrig accepterat det. No way. Det kriget hade jag lätt tagit.

Alltså jag har aldrig hört talas om att man tar dagar från sina barn för att få ledigt och slippa ta semester och liknande...Gör folk verkligen så??
Jag hade definitivt ringt försäkringskassan och förklarat läget. Han verkar ju inte ha alla hästar hemma, den där. Milt sagt.

Tydligen. Jag "trodde" inte heller att man gör så...

O ja. Så gör folk. Tror tyvärr inte det är så ovanligt heller.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka