Sv: Jag andas

Fick även svar på FL-dagarna som han vill ta fast han inte har barnen. Citat: "Tycker inte det är någon stor deal att man delar på några dagar för att bägge förälder ska få lite välförtjänt långledigt.

"Välförtjänt" ledigt är det såvitt jag vet bara en av föräldrarna som kvalar in för. Och den föräldern är INTE pappan.

Förr i världen kunde man ha föräldrapenning sju dagar i veckan vilket betyder att det hade gått jättebra att använda dagarna till en välförtjänt långledighet vilket år som helst, förutsatt att man har vård om barnen. Jag vet inte om de reglerna är ändrade nu så man bara kan ha FL under arbetsdagar, men desto större anledning att spara dagarna i så fall. Nästa år kanske pappa har barnen mer.

För att undvika krig föreslår jag att du informerar exet om att du skickar info till kassan, så han har chansen att tänka om i förväg och inte göra sig skyldig till bedrägeri. Som sagt dagarna tillhör barnen och det är från dem han stjäl dem.

Jag dör!!!!! Nej, det gör jag inte men det här är fasen inte kul. Första helgen utan barn. Ok, Lillan sover hemma imorrn natt, men ändå.

Njut, du som inte varit ledig på 4 år.
Lyxa till det nu när du kan.
Se till att göra saker som du gillar.
Hämta kraft så du orkar när du har barnen.

Många fina uppmaningar från omgivningen. Själv vill jag bara skrika att det här suger skitfett ( om man nu kan säga så, språkpolis någon?).

Inte känns det bättre att jag fått en dänga av exet att jag är hönsmamma, onödigt nitisk, oresonlig (har jag hört den förut) osv. Dessutom så fattar jag visst inte hur det är att ha två småbarn och försöka passa tider på kvällen, för det är ju en j-à skillnad mot att passa tider på morgonen.

Försökte "lyxa till det" med vin och kex, men det var inte en så himla briljant idé, för jag blev både mer aggressiv och mer gråtmild. Himla bra kombo :yuck:

Man får känna så, jag lovar! Jag har fortfarande svårt att sova utan dottern som snart blir tre. Tror det är 4 nätter som vi inte sovit i närheten av varandra (några ggr till i separata rum men samma hus). Man är inte fånig bara för att man saknar sitt barn! Dessutom, att han inte känt den saknaden efter barnen tycker jag visar ännu mer på vem som är den primära anknytningspersonen ;)

Försök bara leva i dina känslor idag, tids nog kommer du njuta av tiden :)

Jag dör!!!!! Nej, det gör jag inte men det här är fasen inte kul. Första helgen utan barn.

Skorpan :love:
Du kommer överleva, och imorgon är både du, exet och barnen en erfarenhet rikare. Klart du inte kan njuta idag, det är väl som abstinens kan jag tänka mig. Men du kommer kunna njuta av en barnledig helg så småningom när du känner dig mera trygg med att det fungerar för barnen.

I övrigt:

Om man bortser från allt strul runt barnen så måste jag säga att jag mår faktiskt otroligt mycket bättre. Väldigt få dippar på sistone och jag är så innerligt glad att ha mitt eget att rå om.

Det är mycket jag saknar i form av naturen, lantlivet, hästarna osv, men dagarna rullar på i alla fall. Jag har inte dött, även om jag saknar en väldig massa i mitt liv.

Jag orkar mer och även de kvällar jag är uppe till m idnatt så orkar jag dagen efter. Det går åt rätt håll, vintern och mörkret till trots. Nu är det väl en långsam period ett tag till, men till sommaren startar projektet att börja bygga upp en framtid igen.

Härligt! Vad glad jag blir för din skull :) Tänk vad bra det blev ändå och tänk vad bra du kommer må till sommaren :)

Jag dör!!!!! Nej, det gör jag inte men det här är fasen inte kul. Första helgen utan barn. Ok, Lillan sover hemma imorrn natt, men ändå.

Njut, du som inte varit ledig på 4 år.
Lyxa till det nu när du kan.
Se till att göra saker som du gillar.
Hämta kraft så du orkar när du har barnen.

Många fina uppmaningar från omgivningen. Själv vill jag bara skrika att det här suger skitfett ( om man nu kan säga så, språkpolis någon?).

Inte känns det bättre att jag fått en dänga av exet att jag är hönsmamma, onödigt nitisk, oresonlig (har jag hört den förut) osv. Dessutom så fattar jag visst inte hur det är att ha två småbarn och försöka passa tider på kvällen, för det är ju en j-à skillnad mot att passa tider på morgonen.

Försökte "lyxa till det" med vin och kex, men det var inte en så himla briljant idé, för jag blev både mer aggressiv och mer gråtmild. Himla bra kombo :yuck:

Det är helt okej, helt normalt och inte konstigt alls att sakna sina barn. Man får gråta sig igenom separationstiden. Jag har gjort det och jag vet många andra som också har gjort det. Tro det eller ej men man vänjer sig faktiskt. I början så grät jag hela fredagskvällen, grät mig till söms och jag grät halva lördagen, sedan satte jag igång och storstädade så att jag fick annat att tänka på för att sedan gå ut och dansa på lördagskvällen. Sedan sov jag ut på söndagen och sen kom ju barnen snart hem så då kändes det helt okej att vara barnledig en liten stund. Det tog tid innan jag kände att det faktiskt var behövligt och skönt att vara barnledig varannan helg.

Du klarar det här. Försök att ha saker inplanerat iallafall en dag så att du inte sitter hemma bara för då går ju tiden så fruktansvärt långsamt. Det kommer komma en dag då du också kan njuta av att bara vara du en stund även om jag förstår att det känns långt borta nu.

Man får känna så, jag lovar! Jag har fortfarande svårt att sova utan dottern som snart blir tre. Tror det är 4 nätter som vi inte sovit i närheten av varandra (några ggr till i separata rum men samma hus). Man är inte fånig bara för att man saknar sitt barn! Dessutom, att han inte känt den saknaden efter barnen tycker jag visar ännu mer på vem som är den primära anknytningspersonen ;)

Försök bara leva i dina känslor idag, tids nog kommer du njuta av tiden :)

Visst är det konstigt att man sover bättre tillsammans med barnen, det borde vara tvärtom. Men det finns inget mer sövande än snusningar från en liten bredvid i sängen.

Skorpan :love:
Du kommer överleva, och imorgon är både du, exet och barnen en erfarenhet rikare. Klart du inte kan njuta idag, det är väl som abstinens kan jag tänka mig. Men du kommer kunna njuta av en barnledig helg så småningom när du känner dig mera trygg med att det fungerar för barnen.

Väldig abstinens. Jag överlevde och har röjt runt i källaren hela dagen, samt förberett inflytten av två nya kompisar. Till jul flyttar nämligen två marsvinskillar in hos oss och jag själv känner mig exalterad som ett barn på julafton :o

Härligt! Vad glad jag blir för din skull :) Tänk vad bra det blev ändå och tänk vad bra du kommer må till sommaren :)

Det är helt okej, helt normalt och inte konstigt alls att sakna sina barn. Man får gråta sig igenom separationstiden. Jag har gjort det och jag vet många andra som också har gjort det. Tro det eller ej men man vänjer sig faktiskt. I början så grät jag hela fredagskvällen, grät mig till söms och jag grät halva lördagen, sedan satte jag igång och storstädade så att jag fick annat att tänka på för att sedan gå ut och dansa på lördagskvällen. Sedan sov jag ut på söndagen och sen kom ju barnen snart hem så då kändes det helt okej att vara barnledig en liten stund. Det tog tid innan jag kände att det faktiskt var behövligt och skönt att vara barnledig varannan helg.

Du klarar det här. Försök att ha saker inplanerat iallafall en dag så att du inte sitter hemma bara för då går ju tiden så fruktansvärt långsamt. Det kommer komma en dag då du också kan njuta av att bara vara du en stund även om jag förstår att det känns långt borta nu.

Jag tror dig, för det lär vara himla jobbigt om jag ska gråta de närmaste 18 åren.

Trodde att det skulle kännas bättre när jag fick hem Lillan nu på kvällen, men sonen fick ju följa med tillbaka till pappa igen och hans pussar och kramar gav mig ny separationsångest. Saknar den trollungen också. Så nu sitter jag halvkvävd i soffan igen och tycker att livet suger precis lika mycket som igår. *suck*
Jag har fullt med aktiviteter hela morgondagen också, så brist på nått att göra är verkligen inte problemet.

Härda ut. Det måste bli bättre. Det SKA bli bättre.

På abstinensfronten blir det bättre. Lovar.

Tror dig. Trodde aldrig att jag skulle klara att leva utan min älskade ponny, men nu är det 4 år sen jag tog bort henne. Dock kan även den sorgen golva mig ibland fortfarande. Inser att jag är en sån där lite känsligare variant när det gäller individer jag älskar.

Ja då. Det blir bättre. Roligt med marsvinen, ska det bli julklapp?
Hoppas det gick bra för lillan att sova och att sonen har det bra på sin pappahelg.

Ja, det ska bli en julklapp, men det känns som om det är lika mkt till mig som till barnen. Vissa saker ändras visst aldrig och nu får jag marsvinen jag aldrig hade som liten ( men jag hade katt, fiskar, grodor och eremitkräftor och red på ridskola).

Jag har inte hört att det skulle gått annat än bra. Till slut insåg han nog att hon borde sova så hon inte kan trilla ur sängen och fick sova på en madrass på golvet. Mer vet jag inte.
Sonen har nog haft det bra, men både igår kväll när Lillan kom hem och imorse så ville han stanna med mig. Inget gråt, men rätt kramig. Lite peppning på vägen så gick det bra att följa med pappa ändå, fast det är skit att det är jag som alltid ska lyckas vända sinnelaget. Vi tog en sen kväll sonen och jag och pysslade ikapp hans pysselkalender och gjorde i ordning en liten "läxa" till dagis. Sen somnade han gott.

Hur går det TS? Hur har veckan varit?

Här är det fullt ös, en hel del strul, men har inte haft tid att irritera mig. Samma gamla vanliga med kläder kvar på dagis, kläder borta, bråk om vad som vi ska ha gemensamt osv.

Samtidigt så har vi haft arbete på vattenledningarna och måste för tillfället koka allt vatten, kan inte bada barnen osv. Kanske inte är löst förrän på måndag och då har det gått en vecka. Ovanpå det är det luciafirande imorgon, kalas på lördag och födelsedag på måndag. Sen är det 3 dagar till marsvinen ska hämtas och sen tror jag att det är jul :P

Jag hinner verkligen inte tänka och det är skönt på ett sätt och uttröttande på samma gång. Sen har det varit växtvärk på den äldre och tandsprickning på den lilla och jobbet såklart. Livet går vidare helt enkelt, men jag ser inte fram emot nästa helg utan barnen. Däremot ska jag njuta av den här med barnen. Ledig imorgon och på måndag.

Lite ångest då jag ska baka en tårta till kalaset och jag kan INTE baka för fem öre, men sockerkakssmet, karamellfärg, chokladkräm som fyllning - det får duga.
Ska försöka hinna måla upp en fiskdamm också, så jag hoppas att barnen sover bra imorgon kväll :nailbiting:

Lite ångest då jag ska baka en tårta till kalaset och jag kan INTE baka för fem öre, men sockerkakssmet, karamellfärg, chokladkräm som fyllning - det får duga.
Ska försöka hinna måla upp en fiskdamm också, så jag hoppas att barnen sover bra imorgon kväll :nailbiting:

Ta det lugnt - du duger! :love: Mammakärlek smakar gott i alla lägen, och skulle inte det räcka är köpt tårta också en tårta :) Man kan göra glasstårta av färdiga glassblock eller en pannkakstårta med nutella eller.... det finns så många möjligheter. Hoppas kalaset blir underbart. Ha en skön helg nu med dina småttingar.

Det låter som om livet rullar på?

Tänk inte så mycket på tårtan. Man behöver inte göra så avancerat. Pannkakstårta är en riktig hit om det är barn som ska komma. Det är nog den tårtan som varit mest uppskattad här igenom åren. Bara gör pannkakor och stryk sylt tunt mellan varannan och tunt med grädde mellan varannan också grädde ovanpå. På med ljusen så är det klart :)

Jag blir så glad över att ditt inlägg ändå andas hopp trots växtvärk och tandsprickning och problem med vattnet ovanpå det.

Kramar

Jag och sonen har fixat fiskdammen. Nu ska jag fundera på tårtan. Min unge är lite udda, han gillar inte godis, inte pannkakor och inte sylt eller grädde. Så tanken är en sockerkaka i olika färger med chokladkräm (för ibland säger han att han gillar choklad). Sen har jag lite sockerpasta och ska se om jag kan knåpa ihop några angry birds-figurer. Wish me luck!

Hade två strålande ungar i luciatåget imorse, så dagen har varit bra!

Jag och sonen har fixat fiskdammen. Nu ska jag fundera på tårtan. Min unge är lite udda, han gillar inte godis, inte pannkakor och inte sylt eller grädde. Så tanken är en sockerkaka i olika färger med chokladkräm (för ibland säger han att han gillar choklad). Sen har jag lite sockerpasta och ska se om jag kan knåpa ihop några angry birds-figurer. Wish me luck!

Hade två strålande ungar i luciatåget imorse, så dagen har varit bra!

Det blir säkert jättebra! Jag håller tummarna :)

Åh vad fint med luciatåg :love: Det är en sak som jag verkligen saknar sedan dagistiden.

Hm folk jobbar ju alla tider alla dagar men du kanske menade fem dagar per vecka?

Nej, jag menade sju dagar i veckan. Åtminstone förr i världen var föräldrapenningen uträknad per kalenderdag, så man kunde ta ut sju dagar i veckan, men förstås välja att ta färre dagar om man ville att de skulle räcka längre. Vet inte om detta är ändrat, det är länge sedan det var aktuellt för min egen del.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 320
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar