Jack Russel?

T

tintin

Hejsan!
Vill höra om det finns någon som har erfarenhet av jack russel som familjehund? Vi har tre barn som är 5, 10 och 14 år gamla. Har hört så mycket "skräckhistorier" om denna ras, kan man ha den i en barnfamilj. Vi funderar nu på en valp, har läst och tagit reda på en del men kan man lita på den ihop med små barn!!

Sv: Jack Russel?

jag tycker att ni kan ha en jack russel

jag har *typ* en och det går hur bra som hells. det är en 3-åring som brukar leka med henne och det går jätte bra men det är ju en hyperaktig ras det är inte min egen men hon annvänds bara sällskaps hund.

Men Dom han ta till tänderna lite gran men dom är väldigt roliga hundar och kan följa med på allt men man måste ju je dom mkt motion och dom i fråga sätter ledar rållen ofta

Men om man kan ge dom motionen dom behöver så är dom underbara hundar

Lyckla till:banana:

håller verkligen med startpompe
jrt är UNDERBARA hundar!!
Jätte goa familjehundar är de med :) ska skaffa en i november :)
Och uppfödaren (=Min kompis) har tre st o hennes föräldrar har en o ska skaffa en till..
Goare hundar finns inte! barnkär och underbara!! så jag rekomenderar verkligen o skaffa en :D

jätte trevliga hundar!

kan dock blir välldigt jobbiga om dom får brist på aktivering!
Men om ni är berädda att satsa ett par timmar om dan så kör på de! väldigt trevliga hundar!

har dock mött en del skälliga, och tillåme ett par aggresvia.så kolla noga på föräldrarna!

Jag har bara träffat härliga individer av den rasen...syrran har en Parson. Underbar hund med människor, mindre underbar med andra hundar...och en varulv i jaktsammanhang...synnerligen effektiv tjej när det krävs;)

ett liten tilllägg

dom är lika gärna ute och springer i skogen som dom ligger under täcket hela dagen och myser (speciels om det regnar ute ) fast inte varenda dag så klart

Våran gillar inte kyla bara

Jag skulle aldrig ta in en sådan hund i mitt hus.
Jag är en verklig djurvän ,men det finns gränser.

En jack russel hör hemma i stall och utomhus tycker jag.

de jag träffat har över lag varit skälliga, ouppfostrade och inte ett dugg gulliga.

Vad trist!... Syrrans Parson är inte skällig men blir så glad att hon skriker som om man trampat på henne... Man känner sig verkligen som att hon längtat ihjäl sig efter just den som kommer;)

De ska aktiveras, motioneras och uppfostras.

Vi har fyra mkt trevliga kortbenta (tycker de är "lugnare" än Parson).

Oj, vad synd att du tkr så...
Men då skulle jag inte ta in en hund i huset överhuvudtaget om jag resonerade så :o
Då kan det ju inte vara fel på hunden om dem är ouppfostrade, utan då är det väl ägarna..
du vet alla hundar skäller... många hundar är ouppfostrade...

Men då skulle jag inte ta in en hund i huset överhuvudtaget om jag resonerade så :o
Då kan det ju inte vara fel på hunden om dem är ouppfostrade, utan då är det väl ägarna..

Håller helt med :D

Till TS: våran jack russel tik varken skäller eller är ouppfostrad

Men hon är väldans gullig :love: och en lättsam trevlig hund. Som vi får ha med till alla vi känner då dom avgudar henne och hon avgudar dom :D

Håller helt med :D

Till TS: våran jack russel tik varken skäller eller är ouppfostrad

Men hon är väldans gullig :love: och en lättsam trevlig hund. Som vi får ha med till alla vi känner då dom avgudar henne och hon avgudar dom :D

Lilla Starsan :love::love::love::love:, så underbart ljuvlig och go`

Snälla sätt in en bild på henne ;)

de jag träffat har över lag varit skälliga, ouppfostrade och inte ett dugg gulliga.

Hihi, vi kanske träffat samma hundar för ungefär den uppfattningen har jag också! :p

Visst kanske jag har träffat måndagsexemplar, men jag vet ganska många, bl.a en arbetskamat som har en själv sa att hon aldrig skulle rekomendera någon att köpa en eller någonsin skaffa sig en till.

Men alla har ju olika smak vad gäller hundraser och tur är väl det! :)

Jag skulle inte tveka att skaffa en om jag ville ha en, inte pga rasen i sig.
De jag har erfarenhet av (mamma har en, syrran en som hon haft valpar på, + några till som bekanta har)

Mammas älskar att leka med min dotter (snart 5 år) samma med syrrans. Dom "klättrar" och pussas med henne. Mammas brukar få gå på promenad i koppel och går hur snällt som helst.
Sen är det ju inte alltid dom är på lekhumör heller men då går dom undan (kryper ner i sängen:angel: )

Man får lära sina barn helt enkelt att inte vara för på på hunden, som vilken hund som helst.
Alla hundar vill väl ha "privatliv" som alla andra ibland ;)

Senast ändrad:

Det finns inga bättre!

Min mor och styvfar hade TUREN att "få" en sådan dyr ras nästintill gratis. Min bror och hans tjej hade skaffat denne lille krabat från en bekant som "gav" bort valparna (oplanerad parning). Brorsan och E skulle utomlands så mamma skulle vara hundvakt. Kort efter detta gjorde brorsan och tjejen slut och eftersom hunden varit så mycket hos min mamma redan tog hon han om honom tills allt lungat ner sig. Dock när det väl gjorde det, ville de inte "ge" tillbaka honom utan alla såg honom som hennes och hennes sambos.

Han heter Håkke (och ibland Hårdrock eller Hakkspett i efternamn :rofl:) och är idag just över 2 år gammal. Han är verkligen världens underbaraste! Det finns SÅ mycket liv i honom, och vilken enmans-show han ställer till med hela tiden! (Han ska sitta i knä och tugga ben, ligga vid ens kind och sova, busa med pinnar och handskar och bollar (hästens "Horseball" med handtag har han redan raserat)).

Min mor bor ute i en liten by vid havet så Håkke springer ute själv hela dagen lång, och jagar råttor i stallet eller katter ute. Han har en sån omåttlig energi!
Eftersom stallet ligger på deras gård är jag där varje dag och Håkke älskar att följa med ut på ridturer! Han kan gå fot bredvid hästen och han har lärt sig att varje gång hästen stannar ska han sitta ner (jättelättlärda hundraser har jag hört - O ja!). Så varje gång en bil kommer gör vi halt och Håkke sätter sig ner (ibland gör han också även "vacker tass"). Han är så söt! Ibland när jag står och mockar och det kommer en bil förbi (stallet ligger alldeles bredvid vägen) så kan man se Håkke i fönstret, som sätter sig vid vägkanten :crazy: Världens sötaste!

Jag rekommenderar denna hundras varmt, och har själv tänkt skaffa mig en liten sådan (när jag övertalat sambons kattsinne).
(Oj vad långt det blev! Sry :crazy:)

Jag visste att ngn skulle "bli grinig" när jag skrev inlägget:devil:...
Jag har hundvana, av olika raser sedan 40 år tillbaka snart, så det är inte där det felar...

Men jag tycker det är oerhört konstigt att det just är så många JR hundar som är otrevliga och ouppfostrade.

Antingen beror det på rasen som sådan, eller att många hästmänniskor med russlar är oerhört dåliga på att fostra sina hundar:devil:FRÅGAN ställdes om vad man tyckte om rasen, och jag svarade vad JAG tycker... synd att du inte kunde acceptera det.:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 329
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka