Jack Russel?

Sv: Jack Russel?

Håller helt med :D

Till TS: våran jack russel tik varken skäller eller är ouppfostrad

Men hon är väldans gullig :love: och en lättsam trevlig hund. Som vi får ha med till alla vi känner då dom avgudar henne och hon avgudar dom :D

:bow:stämmer precis in på våran

2 bilder på *min*
valpen6.jpg

gwinnirpussas.jpg

Senast ändrad:

Jag visste att ngn skulle "bli grinig" när jag skrev inlägget:devil:...
Jag har hundvana, av olika raser sedan 40 år tillbaka snart, så det är inte där det felar...

Men jag tycker det är oerhört konstigt att det just är så många JR hundar som är otrevliga och ouppfostrade.

Antingen beror det på rasen som sådan, eller att många hästmänniskor med russlar är oerhört dåliga på att fostra sina hundar:devil:FRÅGAN ställdes om vad man tyckte om rasen, och jag svarade vad JAG tycker... synd att du inte kunde acceptera det.:angel:

Nu sa jag ju inte att DU va dålig på uppfostran.. eftersom du inte äger en JR
Utan antagligen de som äger dem..
har du så lång vana av hundar så borde det väl inte vara fel på dig.

Tror nog det är cäldigt individuellt åxå.. Visst att jr kan vara ettriga, Men goare hundar finns inte :banana:

Men kom bara på att tänka på en sak.. om du tkr att de hör hemma utomhus eller i stall, då är det klart att de blir skälliga o ouppfostrade :p

Nu sa jag ju inte att DU va dålig på uppfostran.. eftersom du inte äger en JR
Utan antagligen de som äger dem..
har du så lång vana av hundar så borde det väl inte vara fel på dig.
Jag menade bara att jag har en hel del hundar och raser att jämföra med:angel:

Tror nog det är cäldigt individuellt åxå.. Visst att jr kan vara ettriga, Men goare hundar finns inte :banana:
Så säger " varje" hundägare om sin ras - att det är den bästa:rofl:

Men kom bara på att tänka på en sak.. om du tkr att de hör hemma utomhus eller i stall, då är det klart att de blir skälliga o ouppfostrade :p

Jag tycker att de är SÅ skälliga och ouppfostrade att de flesta hör hemma utomhus, varför de har blivit det ger jag mig inte in på:angel:

Om du nu inte tidiagre har förtått det, så gillar jag hundar, även en del VÄLUPPFOSTRADE russlar, men jag gillar inte människor som äger dom, låter dom springa lösa på tävlingar"för de är så små och söta":crazy:, osv osv osv...

Vilket innebär att jag inte gillar någon hund som inte iuppfostrats.

problemet har förmodligen varit att russeln är och har varit en billig hund och mångfa har hamnat hos fel ägare:angel:

Det är sant ^^ Många hundägare säger verkligen så om sin egen ras :p

nu ska jag inte säga mer för hatar tråkig stämmning :p
(jag vet det va jag som började, men nu slutade jag med^^)

Naw vilken söt bild! Kul att se andra barn mysa med jack russel.

(Är syster med Denver och alltså systersonens mamma ;)

Jag skulle aldrig ta in en sådan hund i mitt hus.
Jag är en verklig djurvän ,men det finns gränser.

En jack russel hör hemma i stall och utomhus tycker jag.

de jag träffat har över lag varit skälliga, ouppfostrade och inte ett dugg gulliga.

Du har nog inte träffat bra hundägare i sådana fall? Du kan inte skylla en hel hundras för att vara odrägliga bara för att du träffat ett par stycken. Det kan inte bero på dess ägare? :smirk:

Jag har tyvärr inte träffat på så många trevliga jrt. De har varit arga mot andra hundar och väldigt tuffa mot sina ägare. kan vara att jag sett de som varit ouppfostrade så jag drar inte ett streck över alla. Men det är ingen ras som lockar mig av det jag sett.

Hej! Kan berätta lite om vår Jack Russel. Vi har precis haft en Jack Russel som vi inte klarade av. Det är en mycket tuff hund i liten kropp. Vi har lämnat tillbaka honomn till uppfödaren, efter mycket kämpande och mycket tårar. En jätte söt ras men man måste vara en mycket bra ledare. Är du en bra ledare så är det säkert en trevlig hund. Men det krävs mycket tid och träning, och sen testar den dig och hela familjen dagligen. Vet inte om vi har haft en väldig otur, men kolla upp föräldrarna väldigt noga så dom inte har för mkt jakt i sig. Vilket vår hade, som vår dotter åkte och handla utan veta något om rasen. Saknar han fruktansvärt mycket men det gick inte mer, han högg och morra efter oss alla utom pappan i familjen. Vi klarade inte av honom hur vi än gärna försökte. Så var försiktig innan du väljer en JR, och som sagt kolla upp föräldrar och uppfödare.

De otrevliga russlar jag har träffat på är de vilkas ägare som inte förstått vad de har köpt sig för något, dvs de som ville ha en liten,söt hund, och inte insett att russel är en stor hund i liten förpackning.

Min familj har och har haft russlar.
Just nu har vi en gammal gringubbe på 14 år och en liten odåga på 12 veckor.

Det är väldigt trevliga hundar i rätt händer, läraktiga, smarta och oftast väldigt keliga.
Dock är de energiknippen (de kallas inte turboråttor för intet) och man ska inte luras av deras ringa storlek, får de inte den motion och aktivering de behöver mår de dåligt och blir lätt odrägliga.

Vet inte om vi har haft en väldig otur, men kolla upp föräldrarna väldigt noga så dom inte har för mkt jakt i sig.

Fast du framställer det som om jaktinstinkten skulle vara något negativt. Det är en jaktras! Är och ska så förbli. Att "ha mycket jakt i sig" är inget negativt eller fel för en jack russell, det är så de ska vara. Att ha mycket jaktlust är heller INTE sammansvetsat med att vara någon svår, besvärlig eller exceptionellt hård individ till vardags. Den av mina hundar som bland de skarpaste i grytet är en oerhört lätthanterlig och lugn individ till vardags... Istället för att rekommendera folk att leta efter "uppfödare som avlar på lite jakt" är det bättre att framhäva att det är och förblir en jakthund, grythund närmare bestämt, och en rastypisk hund av sådan ras har egenskaper som inte lämpar sig speciellt väl för den som vill ha en ren sällskapshund. För den som vill ha en tuff, robust och uthållig liten arbetshund med mycket energi och "jävlaranamma" är det en fantastisk liten hund, men det finns mååånga raser som är betydligt bättre lämpade om man är ute efter en mild liten "klappehund"...

För den som vill ha en tuff, robust och uthållig liten arbetshund med mycket energi och "jävlaranamma" är det en fantastisk liten hund, men det finns mååånga raser som är betydligt bättre lämpade om man är ute efter en mild liten "klappehund"...

Håller med.

---KL---Jag har haft en JR tik som inte gick i hop med småbarn, en del vuxna, de flesta hundar, katter, kaniner ja alla smådjur även hästar och tjurar försökte hon hugga :eek:.
Hon åt och vaktade allt ätbart, rullade sig i diverse olika sorters avföring så ofta hon kom åt.
Hon bet sin egen valp så den blev blind.
Starkt misstänkt för att ha bitit ihjäl våran katt, hon var precis brevid när katten skrek av sina dödliga skador. (Jag fick hjälpa katten att dö snabbt) Det var fruktansvärt att uppleva.
Hon var väldigt svår att lydnadsträna rent allmänt, ville inte alls vara med på agility tex.
Drog alltid i koppel.
Hon var mycket svår att få rumsren.
Veterinären ville ha munkorg på henne vid undersökning, det säger ju någonting.

Trots allt detta var min hund en mycket trevlig hund jämfört med andra JR jag träffat...Tack vare hårt och konsekvent arbete från min sida och proffesionell hjälp från början. Jag tränade spår och hon dödade råttor. Vi var mycket ute i skogen, hon kom alltid på inkallning. Hon var mycket kelig och sov i min säng, underbart charmig sängvärmare.

Jag kommer troligtvis inte att skaffa en ny JR då jag vet att det är en utpräglad jakthund och jag jagar inte. Det har jag lärt mig den hårda vägen tyvärr.

Men allt detta kanske beror på mig, jag är nog en jätte dålig hundägare. Så, nu behöver ni inte skriva det!

jag tycker absolut du kan skaffa en!

vi har en liten jrt kille på 15 månader och han älskar barn! man ska alltid ha koll på hundarna när små barn är med men vi har då aldrig märkt någonting. dom är och klänger på honom , petar honom i öronen och ska klappa men han är så försiktig så. men det är ju också väldigt individuellt!

Jag skulle inte tveka att skaffa en om jag ville ha en, inte pga rasen i sig.
De jag har erfarenhet av (mamma har en, syrran en som hon haft valpar på, + några till som bekanta har)

Mammas älskar att leka med min dotter (snart 5 år) samma med syrrans. Dom "klättrar" och pussas med henne. Mammas brukar få gå på promenad i koppel och går hur snällt som helst.
Sen är det ju inte alltid dom är på lekhumör heller men då går dom undan (kryper ner i sängen:angel: )

Man får lära sina barn helt enkelt att inte vara för på på hunden, som vilken hund som helst.
Alla hundar vill väl ha "privatliv" som alla andra ibland ;)

En underbar hund jag har fyra. Mysiga indiver. Alldrig något tjafs. Dom är helt super. Mina hundar har växt upp med blöjbarn, Inga problem. En underbar hund.

Jag menade bara att jag har en hel del hundar och raser att jämföra med:angel:

Så säger " varje" hundägare om sin ras - att det är den bästa:rofl:

Jag tycker att de är SÅ skälliga och ouppfostrade att de flesta hör hemma utomhus, varför de har blivit det ger jag mig inte in på:angel:

Om du nu inte tidiagre har förtått det, så gillar jag hundar, även en del VÄLUPPFOSTRADE russlar, men jag gillar inte människor som äger dom, låter dom springa lösa på tävlingar"för de är så små och söta":crazy:, osv osv osv...

Vilket innebär att jag inte gillar någon hund som inte iuppfostrats.

problemet har förmodligen varit att russeln är och har varit en billig hund och mångfa har hamnat hos fel ägare:angel:

Dom blir vad man gör med dom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 329
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 021
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka