Islandssjukan, den finns faktiskt...

Rea

Trådstartare
Jaha, då måste jag be om hjälp även här hos er :D . Timmen är slagen då jag har bestämt mig för att jag vill köpa islandshäst, är novis på rasen men erfaren på "De stora bruna" :D . Vad rekomenderar ni mig att jag ska göra? Var letar jag och vad tittar jag efter, vad ska jag akta mig för och vilka summor kan jag räkna med att lägga upp för en trevlig "skogsmoppe" med ev. framtida tävlingsplaner?

Sv: Islandssjukan, den finns faktiskt...

Så bra! :-D
Har du ridd islandshest før? Hvis ikke, anbefaler jeg et par kurs først, før du drar ut og ser på hest.

Ja du, välkommen i gänget!

Läs först!! Bli medlem i närmaste islandshästförening o läs allt du hittar om islandshästen så har du LITE grund att gå på.

Det bästa är nog att först söka sej till större företag som säljer islandshästar, där kan du få prova många, få stöd o hjälp att hitta rätt häst o ev byta om det blir helt tokigt. Själv räknar jag med att betala MINST 50 000:- för en lugn trevlig häst med gångarterna på plats.

Med lite islandshästar på nacken skulle jag helst köpa svenskfödd häst med eksemfria föräldrar, kollar så långt det går, gärna med "de gamle" här på buke. ( de som varit med från begynnelsen ;-) ) Gärna spattröntgad.

När jag hittat hästen så slår släggan till - DEN ska jag ha. Går vet.bes igenom o det eksemfria o spattröntgen igenom så har jag min häst!

Så ser jag till att ha en tränare med samma syn på träning som jag har för att fortsätta utveckla mej o hästen bra!

Här är en till som ska köpa!!! Jag måste berätta att jag lärt mig mycket genom här. Jag rekommenderar SIF forum och Bukefalos. för man "träffar" folk och lär sig mycket. Gå med klubben och så får man tidningen Islandshästen med pejl på läget. Rekommenderar mycket bra lättläst bok "Islandshästar" av Åse, Lena och Frey. Reynir Ridskola gillar jag också.

I i övrigt håller jag med Balderum. Det finns också ett tråd i ämnet. Minns inte rubriken. Titta på sida 2 eller 3 under "Islandshästar"

Nu ser jag att jag måste gå och sova :crazy:

Var medveten om att en importerad häst har stor risk att utveckla eksem, även om den inte har det nu. Om du köper en häst som redan har eksem har du åtminstone tagit den ekonomiska smällen i inköpspriset. Däremot medför eksemhästen en massa extrapyssel och pengar. Jag hade inte klarar av att ge min eksemhäst den vård han behöver om jag inte haft honom på hemmaplan och med en husse som hjälper till. Eksemet sköts två gånger per dag april/maj tom oktober/november.

Jag skulle aldrig köpa en femgångare, men det beror helt enkelt på att jag inte vill lägga all min energi på att få gångarterna att funka. För en annan person kanske det är en utmaning. Tänk på att en nybörjare lätt kan bli lurad om hästen är 4- eller 5 gångare.

Kolla att hästen inte är bakskygg. Många islänningar kan ha mycket flyktbeteende i sig.

Jag har följt priserna en längre tid och de verkar ligga lägre i skåne. Beror ju också lite på hur långt hästen kommit i utbildningen. Men som någon skrev, prova många hästar innan du slår till.

När man, som du, kommer från storhästvärlden, försök att köpa häst av någon annan som också har storhäst-bakgrund.
De kommer att förstå dig och dina övergångsproblem bäst.
Köp gärna en Svenskfödd häst inriden på Svenskt vis, så att du känner dig hemma i sadeln.

Akta dig för sommareksem och spatt.
Genom att köpa Svenskfött med kända eksemfria föräldrar, så minimerar du risken för eksem.
Och så en litet äldre häst som har ridits mycket och går igenom en spattröntgen, så klarar du dig säkert från spatten också.

Om du hittar en bra och frisk häst så låt den kosta.
Försök inte hitta någon billigare, du får bara problem då.

Jag får väl ta och gratulera :)

Misstänker att jag vet vilka några av trollen som charmat dig är, och i den ägaren har du en *mycket god* rådgivare! Spontant skulle jag tro på att din framtida raggsocka går loss på allt emellan 45-60.000 beroende på utbildning och framtida tävlingskapacitet.

Och kolla redan nu in vart du kan gå kurser i framtiden - det är så himla roligt och ger en god hjälp och inspiration!

Jag hade sån tur att jag fick möjlighet att låna en 18årig kille med klockren fyrgång under ett år. Han var min läromästare som lärde mig känna igen gångarterna och gav mig så mycket kunskap om vad jag ville ha inför mitt köp senare.
Så mitt råd är att rida och prova en tid innan du köper, det är inte säkert att du kommer fram till samma slutsat som andra här på forumet. Själv fick jag t.ex rådet att köpa fyrgångare men efter ett år med läromästaren visste jag att jag ville ha en femgångare, du får en extra växel utan att berala extra, oftast. Tror inte antalet gångarter är orsaken till att hästen har svårt att gå rent. Har aldrig ångrat mit val och har man provat på pass är man såld.... :cool:
Prova gärna fler hästar eftersom de är väldigt olika...

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Japp, det är hennes "fel" :D. Ska dit och mysa med di små djuren på Fredag och det ska bli så kuuuuuuuul. Får ta hjälmen med mig denna gången :angel: . Det känns skönt att ha en bra rådgivare till sitt fulla förfogande men det skadar ju inte att få andras input också.

Du, den där Odinn som jag sett bild på, den kan du skicka till mig :d :d .

Inte_Ung skrev:
När man, som du, kommer från storhästvärlden, försök att köpa häst av någon annan som också har storhäst-bakgrund.
De kommer att förstå dig och dina övergångsproblem bäst.

Övergångsproblem kommer man ju aldrig ifrån, inte ens om man byter inom samma ras så det förstår jag att det kommer att finnas, men rent specifikt, vilka problem har du erfarenhet av?

Åh! Ha en kul fredag :)
Själv sticker vi en bit söderöver för jag ska rida kurs på söndag. *längtar*

Givetvis är det bra med idéer och tankar från flera olika håll! Själv har jag hittills enbart ägt femgångare eftersom första hästen köptes för att det var Han med stort H och sen har det bara "rullat" på ... Kan inte säga att det varit större problem för det, men å andra sidan har jag inte mycket att jämföra med.

Kom bara i håg att (som för alla raser) RÄTT häst i verkligheten behöver inte direkt stämma överens med den första "krav-specen".

De 2 största problemem brukar vara anpassa sitsen till något litet.
Fötterna hänger under hästen, det skall vara så.
Det är liksom ingen idé att försöka krafsa med hälarna i hästen sidor.
Och att hålla koll på att man inte bara kan pressa ihop hästen till formen, utan att den kan försvara sig med att tölta då i stället.
Man måste rida mycket mera balancerat och stilla, för dels så är hästen så liten att man nästan kan välta den.
Och dels så är det med mycket små vikthjälper som man håller ordning på gångarterna.
Man kan inte rida så mycket med händer och fötter, utan måste utgå från den egna rumpan.

Man kan inte rida så mycket med händer och fötter, utan måste utgå från den egna rumpan.

Hmmmm...det innebär då att vissa har kanske inte ger så små vikthjälper.. ;) :D :D
Sorry kunde inte låta bli :crazy: :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hmmmm...det innebär då att vissa har kanske inte ger så små vikthjälper..

:rofl: Den var skoj.

Om vi återgår till vrekligheten då, så även om ytterskalet är större så är innnamätet lika stort på alla människor. ;)

Jag skulle INTE rekommendera en ren 4-gångare som första islandshäst till en rutinerad "stor-häst-ryttare". Minst 4,5 gångare (med det menas en häst med lite passanlag som rids som 4-gångare), helst 5-gångare.

Jag har ridit stor häst i 12 år, sedan var jag medryttare på flera hästar under några år innan jag köpte min egen. 4-gångare funkade aldrig ihop med mig, jag rider automatiskt hästen mot trav och då blir det knappt nån tölt alls. 4,5 gångare red jag 2 st, den ena var gammal och van och funkade fint, den andra fungerade inte alls - det blev bara travtakt där också. På ridskola (red en termin) har jag även lyckats få så kallade klockrena naturtöltande 4-gångare att gå i travtakt.

Nu kanske det är olika beroende på ryttaren, men min teori är att ju fler år på stor häst (i synnerhet om man ridit på ridskola länge) desto mer pass behövs! Är man bara van att rida stora hästar i form tänker man ofta lite för mycket framåt-nedåt vad gäller formen. Då blir det lätt att man tappar hästen nedåt i trav eller travtakt. Alternativt samlar man bakifrån, men vill att hästen ska vara helt lös i sidorna. Det brukar också ge travtakt på 4-gångare. Att uppnå rätt spänning för att det inte ska bli vare sig travtakt eller stelt med halsen i "stärnkikarform" tyckte jag var näst intill omöjligt. Lättare då med en 5-gångare som man kan lösgöra bakifrån hur mycket som helst...

Har även hört från vissa instruktörer att jag ska rida hästar med mycket pass, fast det ställer ju också till problem ibland förstås men jag tycker det är kul att sitta och pilla och försöka hitta rätt på tölten. Köper man en häst med bra tölt och sämre trav får man istället sitta och trava en massa och det tycker jag att jag har gjort i 12 år redan liksom...

MEN köper du en häst med sämre tölt och är nybörjare själv på gångarten ifråga så behöver du en duktig islandshästinstruktör! Gärna någon med erfarenhet av stor häst själv, eller som är van att "konvertera" storhäst-ryttare. Tycker att du ska prova att gå helgkurs någonstans på hyrd islandshäst, gärna vara medryttare och rida på islandshästridskola först innan du köper egen. Jag har stor nytta av mina 2,5 år som medryttare då jag också ridit på ridskola och gått en del helgkurser!

Interessant det Båbbe sier!!! Det er nok mye sannhet i dét! :bow:

Men vær litt forsiktig med å kjøpe en "ordentlig" 5-gångare... Som "stor-hest"-rytter vil du nok savne "store brune" litt også, og kanskje vil du konkurrere litt i dressurklasser for "vanlige" hester også, og da er det GRUSOMT IRRITERENDE med en hest som ikke greier å holde traven på volter, i svinger osv... :eek: Og det er ikke alltid så gøy å jobbe med gangartene HELE TIDEN heller... :p

Jeg snakker av erfaring... Jeg har endt opp med TO hester pga dette, en islending 5-gångare, og ett kallblod! :angel:

Men nå greier plutselig 5-gångaren å trave volter endå... :o :rofl:

Ja, nu har man varit på besök hos härliga hästar. Jag ledandes ett urhärligt sto med min 9-åriga dotter på ryggen och ägaren på sin andra lilla lilla plutt. JAG fick däremot snällt hålla mig på marken men ca 300 meter från gården på väg hem, fick jag rida, dom orkade inte med mitt tjat längre, med dottern sin konvalecenta mamma i grimskaft :rofl:.
Kan ju berätta att jag small i backen rejält för ett par veckor sen med hjärnskada som följd och ett 3-månaders ridförbud, fast en pytte pytte skritt på stabil islänning var jag tvungen till. Nu känns det helt plötsligt som om jag står ut med att vänta ut resten av tiden, har ju något att leva på. Roligare minne än akutintaget sas...

:love: TACK TRASSLA :love:

kristel skrev:
Tänk att HENNE kunde jag väl aldrig gissat att det var..! :angel:

/Erica - som också fått en ridtur på det stabila stoet och världens mysigaste kompis-semester :love:

Det ligger en hel del i det Båbbe säger faktiskt. Jag har gjort den erfarenhet att storhästryttare som ridit mycket dressyr har känslan i rumpan bättre och klarar rida islandshäst lättare. De som däremot mest sysslat med hoppning, har en mycket längre väg att gå. Jag rekommenderar en 4½-gångare med 4 klockrena gångarter, lättväxlad, känslig för hjälperna och i munnen och lagom framåt. Så startade jag själv och det var inga övergångsproblem alls.

Sedan rekommenderar jag att du köper en häst som inte är importerad från Island utan född i Norden, inte nödvändigtvis Sverige. Man kan hitta bra hästar till bra pris i Danmark, men se upp för det finns många skojare också!

Danskarna har i största allmänhet en annorlunda syn på lynnet och hur samarnetsvillig och lättriden en häst skall vara. De prioriterar detta mer än svenska uppfödare, detta gäller oavsett ras. Men undantag finnes givetvis. Min bästa inköpta hästar har kommit från Island eller Danmark med ett sto undantaget som jag köpt av en uppfödare i Sverige som prioriterar lynnet. De här stona ä grunden för min egen avel. Men det gäller också att hitta lämpliga hingstar med det rätta lynnet och gångartsanlagen.

Anette

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 310
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben