Sv: Islandssjukan, den finns faktiskt...
Jag skulle INTE rekommendera en ren 4-gångare som första islandshäst till en rutinerad "stor-häst-ryttare". Minst 4,5 gångare (med det menas en häst med lite passanlag som rids som 4-gångare), helst 5-gångare.
Jag har ridit stor häst i 12 år, sedan var jag medryttare på flera hästar under några år innan jag köpte min egen. 4-gångare funkade aldrig ihop med mig, jag rider automatiskt hästen mot trav och då blir det knappt nån tölt alls. 4,5 gångare red jag 2 st, den ena var gammal och van och funkade fint, den andra fungerade inte alls - det blev bara travtakt där också. På ridskola (red en termin) har jag även lyckats få så kallade klockrena naturtöltande 4-gångare att gå i travtakt.
Nu kanske det är olika beroende på ryttaren, men min teori är att ju fler år på stor häst (i synnerhet om man ridit på ridskola länge) desto mer pass behövs! Är man bara van att rida stora hästar i form tänker man ofta lite för mycket framåt-nedåt vad gäller formen. Då blir det lätt att man tappar hästen nedåt i trav eller travtakt. Alternativt samlar man bakifrån, men vill att hästen ska vara helt lös i sidorna. Det brukar också ge travtakt på 4-gångare. Att uppnå rätt spänning för att det inte ska bli vare sig travtakt eller stelt med halsen i "stärnkikarform" tyckte jag var näst intill omöjligt. Lättare då med en 5-gångare som man kan lösgöra bakifrån hur mycket som helst...
Har även hört från vissa instruktörer att jag ska rida hästar med mycket pass, fast det ställer ju också till problem ibland förstås men jag tycker det är kul att sitta och pilla och försöka hitta rätt på tölten. Köper man en häst med bra tölt och sämre trav får man istället sitta och trava en massa och det tycker jag att jag har gjort i 12 år redan liksom...
MEN köper du en häst med sämre tölt och är nybörjare själv på gångarten ifråga så behöver du en duktig islandshästinstruktör! Gärna någon med erfarenhet av stor häst själv, eller som är van att "konvertera" storhäst-ryttare. Tycker att du ska prova att gå helgkurs någonstans på hyrd islandshäst, gärna vara medryttare och rida på islandshästridskola först innan du köper egen. Jag har stor nytta av mina 2,5 år som medryttare då jag också ridit på ridskola och gått en del helgkurser!