6.50 är bra poäng i sportgrenar - som jämförelse är SM-kvalpoäng för seniorer 6.30 i femgång och 6.70 i fyrgång. Och samtliga grenar har lägre än 6.50 för att kvala till nivå 1. Men det är ju en sak att ligga på den nivån på träning, en annan att få just den poängen som genomsnitt av fem moment på tävling!
7.8 - 8.2 i GK är bra utan att vara exceptionellt, där är ju skalan en annan. Får du t.ex. 8.00 i B-flokk är du kvalad till nivå 1 men inte till SM (krävs 8.20 för senior, för ungdom gäller dock 8.00).
Jag tycker inte att man "måste" rida mindre tävlingar eller skojtävlingar när man börjar tävla - fördelen med att börja på t.ex. nivå 2 är ju att du blir bedömd av fem istället för tre domare och att det är högre nivå på domarna, minst tre av de fem behöver ha nationell eller FEIF-status. Nackdelen är att det oftast är dyrare att vara med på de tävlingarna! Men med en häst som är tävlingsvan (om jag fattar dig rätt?) så hade jag nog kunnat tänka mig nivå 2 även om jag inte siktade på SM-kval.