Cavallo
Trådstartare
Jag försöker då vara jättetålmodig, försöka tänka hur min tränare skulle coacha situationen, ner i skritt igen, använda rösten, vinkla höfterna i broms, endast några steg tölt och ner i skritt igen, mycket beröm när det blir rätt och avsluta övningen då.Hur gör ni när hästen är sådär superpigg för dagen och det inte matchar den övning ni tänkt?
Igår satte jag ut koner i en fyrkant i ridhuset som jag tänkte rida volter runt och träna balansen i skritt och skrölt. I skritt gick det bra men någon skrölt var inte ett alternativ tyckte Sölvi. Fort skulle det gå! Så jag gick ifrån den tänkta övningen och övade öppna och stora volter i det tempo han ville gå i. Det kändes inte som läge att börja traggla med lägre tempo och ständigt rida med bromsen i.
Hur gör ni såna dagar?
Jag har pratat med min tränare om hur varför känns det som jag kan rida min häst bättre själv ibland och på träning visar vi inte vår bästa sida? Och kom fram till att när jag rider själv så låter jag hästen bestämma mer, rider mer det som känns enkelt just då, det gäller både vägar, tempo och gångart. Men jag gör mer framsteg med tränarens stöttning i att faktiskt klara av att göra den övning som är tänkt och inte låta det bara ”bli” det hästen vill. Därför försöker jag nu ha tålmodig och medveten träning, inte bråka med min häst men hitta lösningar till det som är svårt. Det är såklart lättare med tränaren där.