Det är nog det jag sett på andra iaf! Har svårt att se tydligt på klippen från SIHS. Men det låter troligt!En del använder vetrap som skydd. Kanske det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog det jag sett på andra iaf! Har svårt att se tydligt på klippen från SIHS. Men det låter troligt!En del använder vetrap som skydd. Kanske det?
Går han på lösdrift? Då är det ju nästan hopplöst att få hästen torr när det är fuktigare väder ute! Kan du ställa in på stall i några timmar eller blir han för varm då?Dagens glada fluff Nu har jag köpt en klippmaskin men litet problem nu är att det är så varmt att han inte helt torr nån gång, imorse var han direkt blöt av svett under hela magen, bringan, insida framben och bakåt också. Han har det mycket torrt och gott på djupströbödd men den alstrar ju värme i sig också. Han har torkat till i hagen trots fuktigt i luften men tror inte det blir bra att klippa om pälsen är något svettklibbig.
Visa bifogad fil 106451
Han är så himla gullig!Dagens glada fluff Nu har jag köpt en klippmaskin men litet problem nu är att det är så varmt att han inte helt torr nån gång, imorse var han direkt blöt av svett under hela magen, bringan, insida framben och bakåt också. Han har det mycket torrt och gott på djupströbödd men den alstrar ju värme i sig också. Han har torkat till i hagen trots fuktigt i luften men tror inte det blir bra att klippa om pälsen är något svettklibbig.
Visa bifogad fil 106451
Går han på lösdrift? Då är det ju nästan hopplöst att få hästen torr när det är fuktigare väder ute! Kan du ställa in på stall i några timmar eller blir han för varm då?
Han är så himla gullig!
Verkar som att det är värre med temperaturen på andra håll i landet än där jag bor på skånska slätten. I hagarna är det en ständig blåst som nog hjälper hästarna att torka. Vad har ni för temperatur nu?
Det kan mycket väl räcka med den klippningen! Vi har våra valacker klippta så (men med rejäl utväxt just nu - dax att klippa igen!) och det gör verkligen stor skillnad för hur svettiga de blir.Vi har runt 8 grader nu och inte närheten av minus på natten heller!
Han går inte på lösdrift, stall på natten, han blir för varm i stallet helt enkelt, men torkar upp ute under dagen även om det är fuktigt i luften.
Idag slog jag till, kom till en svettblöt häst i stallet på morgonen, lät han torka i hagen i ett par timmar och sen klippte jag honom! Han blev svettig igen under tiden så jag får fortsätta en annan dag (tänkte klippa bakbenen som spårklippning då han svettas mycket där) men jag hann med en modifierad halvklippning (sparade lite mer mage). Tyckte det blev bra, först tyckte han det var jobbigt så jag satte bomull i hans öron, då var det bättre men sen i ca en kvart protesterade han mer och mer men sen plötsligt fattade han att maskinen inte gör ont och då var han den vanliga lugna snälla nallen som tålmodigt stod stilla i 1 1/2 timma (!) med en matte som är mycket ovan vid att klippa
Men han är så snygg att han skulle få allt att se proffsigt ut
Visa bifogad fil 106538
Jag hoppas det räcker! Jag börjar träna efter kravlösa november/vilan igen 1:a december så jag tänkte vänta och se hur svettig han blir efter ett ridpass.Det kan mycket väl räcka med den klippningen! Vi har våra valacker klippta så (men med rejäl utväxt just nu - dax att klippa igen!) och det gör verkligen stor skillnad för hur svettiga de blir.
Så fintJag har hittat min målbild:
Så mjukt, harmoniskt och trevligt. Lugn och stadig form, nöjd stängd mun och SÅ lösgjord och fin. Faktiskt en mycket trevlig kontrast till alla gapande dressyrhästar på SIHS....
Jag vet inte om det kräver någon annan sorts domare än en vanlig sportdomare? I övrigt ska det väl räcka med det du säger - en dressyrbana, några domare och en ljudanläggning. Plus folk som vill tävla, förstås! Dressyr har ju funnits i lite olika former för islandshästar ända upp på SM-nivå, jag tycker det vore trevligt om gæðingafimi fick en plats där på sikt. Jag kan tycka att det vi saknar inom islandshästsporten är just tävlingsformer som premierar mjuk och harmonisk ridning.Så fint
Jag är sugen på att prova gæðingafimi men vet inte om det kommer ordnas på västkusten. Alternativt vad som krävs för att man ska ordna det själv... Hmm. Vilka godkända domare finns det? Krävs det mer än domare, ett ridhus/ridbana och ljudanläggning?
Räcker det med bara en domare är det ju enklare än vanliga sporttävlingar tänker jag. Kanske ska peta på min lokalförening.Jag vet inte om det kräver någon annan sorts domare än en vanlig sportdomare? I övrigt ska det väl räcka med det du säger - en dressyrbana, några domare och en ljudanläggning. Plus folk som vill tävla, förstås! Dressyr har ju funnits i lite olika former för islandshästar ända upp på SM-nivå, jag tycker det vore trevligt om gæðingafimi fick en plats där på sikt. Jag kan tycka att det vi saknar inom islandshästsporten är just tävlingsformer som premierar mjuk och harmonisk ridning.
Beror ju också på hur seriöst man vill göra det? Ordnar man en inofficiell tävling kan man ju ha hur många eller få domare man vill! Men det vore kul med lite officiella tävlingar också!Räcker det med bara en domare är det ju enklare än vanliga sporttävlingar tänker jag. Kanske ska peta på min lokalförening.
Absolut. Men visst hade det varit kul med lite officiella tävlingarBeror ju också på hur seriöst man vill göra det? Ordnar man en inofficiell tävling kan man ju ha hur många eller få domare man vill! Men det vore kul med lite officiella tävlingar också!
Svårt även utan bebis och snö att få till ridning nu när det är så mörkt tycker jag! Våra hästar har delvis vilat under november, men nu är det dags att sätta igång igen så får väl ta tag i det där med paddockbelysning.... Eller pannlampor!Imorgon kommer hovslagaren och vinterskor hästarna. Jag rider pyttelite som det är pga bebis men sen snön kom har jag inte kunnat rida alls så nu kliar det i kroppen. Jag längtar så efter någon slags avlägsen framtid när jag hinner rida varje dag igen...