Islandshästen

Sv: Islandshästen

sambaengi skrev:
Se Eidfaxi som i ett nr beskrev 4 elithingstar där 3 av dem gav många svåra avkommor, antingen i lynnet, gångartsmässigt eller både och, men blupen var hög och elit hade de fått, pga av de avkommor som blivit bra. Men de dåliga har ju aldrig bedömts... :mad:

Islänningarna är dock kloka nog att rata de 3 elithingstarna och bara använda den 4:e som verkligen gav trevliga ridhästar! :D

Nu måste jag få be om ett förtydligande. Talar du om 4 elithingstar på Island eller talar du om de fyra vi har i Sverige? :confused:

Artikeln i fråga avser fyra hingstar på Island och texten var väl med i en Eidfaxi från tidigast i våras. När jag läste den så fick jag dock ett delvist annat intryck. En hingst gick hem hos marknaden, helt korrekt.

Bland de övriga tre så hade de haft svårare att själva få betäckningar, och i en av de hingstarnas fall var det väl också fertiliteten som spökade. Artikelförfattarna ville också föra diskussionen om det var bra att de andra inte användes: visst gav de oftare lite svårare avkommor undan vissa sorters ston men sett till FLERA generationer så kunde de visst göra stor nytta i aveln. Men det är ju en hypotetisk diskussion, så svaret gavs ju inte.
En av frågorna var dock om marknaden alltid har rätt, eller om den ibland tänker för kortsiktigt.

Kommer jag i håg rätt så var det också lite olika blodslinjer de representerade, varav den som var populärast var Andvari frá Ey.

Ok, nu kommer jag ihåg.

Tycker att det är rätt att väcka frågeställningen till om marknaden alltid har rätt. Det handlar ju också mycket om vem som äger hästen, hur den blir marknadsförd, vilken chans avkommorna får, hur bra ston hingsten har fått (dvs hur bra de första visade avkommorna visar sig vara) o s v. I övrigt känns valet av hingstar i bland lika logisk som aktiemarknaden (dvs inte alls).

Nu ÄR Andvari frá Ey själv en fantastisk ridhäst med ett enastående lynne om detta råder ingen tvivel. De jag känner som suttit på honom har alla varit överens om den saken!

Vilka var de övriga tre hingstarna som diskuterades i artikeln?

Jag måste komma med en rättelse, jag såg Sleipnir 7 maj inte 12. Jag räknade fel. :smirk:

Jag har för mig att Odur frá Brún var en av dem och att han ansågs ge knepigt lynne.

Den absolut trevligaste hingst jag känner är e Odur. Han är vacker, samarbetsvillig, cool, har bra gångarter och är skäck. Tyvärr har han eksem. :(

Jag kommer inte i håg, måste rota fram tidningen igen. Återkommer i frågan.

Goda tankar i övrigt, Isold :bow:

Boj skrev:
Det finns kvinnor som använder eksemhästar i aveln, likaså används andra hästar med nedärvbara defekter också av kvinnor. Vad får dig att tro annorlunda i detta fall? :confused:

Oj då, vill dom? :confused: Då är jag inte tant då. ;)

Nu är det ju så att den genomsnittliga hästuppfödaren, allaraser inräknade, är en medelålders kvinna som hobbyavlar och som är mycket väl insatt och medveten om vad hon vill uppnå, enligt någon undersökning. Och det stämmer med mina erfarenheter. Av de jag känner vet jag INGEN kvinna som avlar på svenskfödda hästar med ett eksem, de man definitivt inte bör avla på, men jag vet däremot 2 män som gör det! Däremot vet jag flera kvinnor som avlat på islandsfödda eksemhästar och ingen av dem har någonsin fått en enda eksemavkomma! :cool: Däribland har jag själv använt ston som fått flera eksemfria avkommor före de fått eksem själva och inte enda eksemavkomma! Jag har fem avkommor från sådana ston och alla är bland de minst knottkänsliga hästarna, dvs de blir mindre irriterade av knotten än den genomsnittliga eksemfria hästen! :idea: Det tycker jag är lite fascinerande faktiskt! :cool:

Lynnet däremot är betydligt mer nedärvbart än eksem och det är de avlare jag pratat med, oavsett ras, rörande överens om! :bow: Jag tycker kvinnor är mer noga med att ta hänsyn till det än män som verkar gilla mer heta och tuffa hästar, sett till ett genomsnitt. Oftast är det karlen i huset som rider den hetaste och tuffaste hästen, trots att kvinnan har mer riderfarenhet! :angel: Men visst finns det undantag också. Jag själv rider ju ofta mer heta hästar och gillar det, men de skall däremot inte vara tuffa utan lyhörda för att lyda och för hjälper. :idea: Så jag har inte heller blivit tant än trots att jag har passerat 40 med råge. :D

Inte vet jag någon som avlar på spatthästar heller. Men kvinnorna här i mina trakter är kanske klokare än i 08-trakterna??? :devil: :D

Isold skrev:
Nu måste jag få be om ett förtydligande. Talar du om 4 elithingstar på Island eller talar du om de fyra vi har i Sverige? :confused:

4 elithingstar på Island. Alla är namngivna i Eidfaxi och jag har skrivit om det i en tråd tidigare antingen i slutet av förra året eller i början av detta året. Islänningarna kan ju inte använda våra hingstar så jag tycker det framgår av mitt inlägg. :confused:

ang skrev:
Artikeln i fråga avser fyra hingstar på Island och texten var väl med i en Eidfaxi från tidigast i våras. När jag läste den så fick jag dock ett delvist annat intryck. En hingst gick hem hos marknaden, helt korrekt.

Bland de övriga tre så hade de haft svårare att själva få betäckningar, och i en av de hingstarnas fall var det väl också fertiliteten som spökade. Artikelförfattarna ville också föra diskussionen om det var bra att de andra inte användes: visst gav de oftare lite svårare avkommor undan vissa sorters ston men sett till FLERA generationer så kunde de visst göra stor nytta i aveln. Men det är ju en hypotetisk diskussion, så svaret gavs ju inte.
En av frågorna var dock om marknaden alltid har rätt, eller om den ibland tänker för kortsiktigt.

Kommer jag i håg rätt så var det också lite olika blodslinjer de representerade, varav den som var populärast var Andvari frá Ey.

Andvari var den enda av de tre som gav riktigt bra och lättränade ridhästar med väl åtskilda gångarter och det stod dessutom i mycket mer negativa ordalag om de andra 3 och det stod att det var med skilda ston. Det talades om stelhet, passaktighet, svårträande som krävde lång utbildningstid och om svårt och hårt lynne.

Senast ändrad av en moderator:

Isold skrev:
Ok, nu kommer jag ihåg.

Tycker att det är rätt att väcka frågeställningen till om marknaden alltid har rätt. Det handlar ju också mycket om vem som äger hästen, hur den blir marknadsförd, vilken chans avkommorna får, hur bra ston hingsten har fått (dvs hur bra de första visade avkommorna visar sig vara) o s v. I övrigt känns valet av hingstar i bland lika logisk som aktiemarknaden (dvs inte alls).

Nu ÄR Andvari frá Ey själv en fantastisk ridhäst med ett enastående lynne om detta råder ingen tvivel. De jag känner som suttit på honom har alla varit överens om den saken!

Vilka var de övriga tre hingstarna som diskuterades i artikeln?

Har inte tid att leta reda på tidningen just nu men jag lovar återkomma. Sedan rör det sig om så många avkommor från alla dessa hingstar så man kan nog kalla underlaget för att bedöma avkomman som statistiskt säkerställt + att tränarna har yttrat sig om vad de upplevt hur dessa avkommor var att träna.

Dessutom tycker jag inte det är acceptabelt att ens riskera att de negativa egenskaper som nämns i artikeln skall nedärvas. Det finns tillräckligt med bra hingstar för att utesluta sådant avelsmaterial. Dåligt lynne är betydligt mer svårbehandlat än eksem! :angel:

em76 skrev:
Jag har för mig att Odur frá Brún var en av dem och att han ansågs ge knepigt lynne.

Den absolut trevligaste hingst jag känner är e Odur. Han är vacker, samarbetsvillig, cool, har bra gångarter och är skäck. Tyvärr har han eksem. :(

Ja han var en av dem och det var inte bara lynnet som var tokigt på hans avkommor utan även att de var stela i bogen och passaktiga, om jag inte minns fel. Det var i alla fall den som islänningarna bojkottade mest i sin avel. Sedan kan det ju alltid komma undantag undan trevliga ston som kompenserar för hingstens dåliga egenskaper, men jag tycker att det är bättre att avla så procentuellt säkert som möjligt och ha bra egenskaper rakt igenom på båda föräldradjuren! :cool:

sambaengi skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Tabb-avel! :rofl: :rofl: :rofl: Den var bra!

Håller med om att vi och de är ett utjatat begrepp. Det började användas av de som tyckte sig kunna mer än andra och som dömde ut tantaveln, dvs snälla, söta familjehästar med fin färg... :angel:

Oj Oj!!!!! Vilka upprörda känslor!!! Med ett leende läser jag alla upprörda inlägg och en hel del bra också för den delen......
Mitt inlägg, "skämt" om "tantavel" rörde debatten om att släppa aveln fri, vilken en hel del användare ändå tycks förstått.
Jag har aldrig någonsin hört ordet användas om någon som vill avla fram hästar med bra ridbarhet.
"Tantavel" är ett ord som används inom många raser om de stoägare som väljer hingst efter "färg o gullighet" ej ridbarhet.

Men det verkade vara ett väldigt känsligt ämne..........

Lena Lundén

Lena Lundén skrev:
Oj Oj!!!!! Vilka upprörda känslor!!! Med ett leende läser jag alla upprörda inlägg och en hel del bra också för den delen......
Mitt inlägg, "skämt" om "tantavel" rörde debatten om att släppa aveln fri, vilken en hel del användare ändå tycks förstått.
Jag har aldrig någonsin hört ordet användas om någon som vill avla fram hästar med bra ridbarhet.
"Tantavel" är ett ord som används inom många raser om de stoägare som väljer hingst efter "färg o gullighet" ej ridbarhet.

Lena Lundén

Jag tycker inte det verkar så upprört, med kanske något undantag, vi har ju mest skämtat om det. Jag blev då inte upprörd det minsta, bara trött på att förnedrande utrryck används. Däremot blev jag aningen irriterad efter detta inlägg. Det brukar vara män som uttrycker sig nedvärderande om kvinnor och jag tycker det är otroligt att en kvinna kan uttrycka sig så nedvärderande om sitt eget kön! Att du dessutom sitter i den position du gör, gör inte saken ett dugg bättre! Det bevisar snarare det förakt SIF har för den statistiskt sett vanligaste avlaren! Att då förlöjliga denna kategori och placera dem i facket oseriösa och okunniga, vilket din etikett på dem faktiskt gör, tycker jag är totalt skamlöst! :mad: Det är ungefär som en viss herres uttalande om fittstim... :angel:

Jag vet inte någon som enbart avlar på färg och gullighet, men jag vet de som köpt häst på det, så säljer gör det förvisso! Därför är det en himla tur att de flesta som håller på med avel är praktiska och ansvarstänkande kvinnor som bejakar en fin färg men också har som mål att avla hästar med goda ridegenskaper och framför allt gott lynne! :devil: Dessutom råkar det vara så att minst 4 av våra godkända silversvarta hingstar har just ett otroligt gott lynne och nedärver detta! :angel: De övriga kan jag inte personligen bekräfta eftersom jag inte har träffat dem eller avkommor efter dem. :smirk:

Alla jag känner som tillhör den här vanligaste kategorin av avlare, och det är många, är mycket noga i valet av hingst. Tidigare var det samma tankar som jag själv hade; man gick efter bedömningssiffror. Numera kommer lynnet och andra viktiga egenskaper som lätt för gångarterna, lättränad, lätthanterad och positiv att arbeta med alltmer i centrum. Man har erfaret att det kunde bli en del lite svårare och tuffare hästar än vad man önskade från de högt bedömda hingstarna. :angel: Man tycker inte längre att de flotta lyften är den viktigaste egenskapen eller den snabba passen. Däremot tycker man om de vackra och lite ovanliga färgerna som finns på islandshästar. Personligen anser jag att såväl höga lyft som färg är ögonfägnad och inget annat. Liksom en lång hals, små vackra öron osv. Det inverkar inte på hästens användbarhet som ridhäst. Men vi människor gillar ju vackra saker och färgen är en av de exteriöra detaljer som kan tilltala på en häst.

Må så vara att du anser begreppet vanligt och inarbetat men det är ganska omdömslöst att använda sådana uttryck. Det skapar bara än mer motsättningar och hör inte hemma i en seriös människas mun! :mad: Dessutom är det garanterat påhittat av en karl med en förnedrande kvinnosyn! :cool:

Det är Eidfaxi nr 6 från 2004. De hingstar som omtalas är de hingstar som fick hedersomnämnande på Landsmót 2004. Endast 1 av dem, Anvari frá Ey, har problem med att möta upp efterfrågan efter honom som avelshingst medan övriga 3, Ódur frá Brún, Galsi frá Saudarkróki och Kraflar frá Midsitju, endast används hemma av ägarna. Marknaden det talas om är alltså avlarna och det beror på att de som måste kunna sälja sina uppfödningar och folk vill inte ha svårridna hästar utan lättränade, med lätt för gångarterna, samarbetsvilliga och med gott lynne.

En liten sammanfattning av denna artikel:

"Hingstarna har fått sina utmärkelser efter sina visade avkommors prestationer på Landsmót.

Andvari: populariteten har ökat stadigt genom åren. Han ger hästar som tilltalar marknaden. Alla är eniga om att han ger såväl goda ridhästar, avelshästar som tävlingshästar. Hans fertilitet är dock ett problem de sista åren men han är ändå fullbokad. Andvari ger mycket trevliga och pålitliga ridhästar med bra action och vacker utstrålning. Ibland kan man önska lite mer vilja för att få fram deras talanger. De är lättsålda och de flesta kan rida dem och njuta av dem. Dock har då oftast inte så vacker man och svans och är inte lättbyggda, även om de har ganska bra bedömningar.

Galsi: populariteten har stadigt minskat genom åren. Han ger lättbyggda 5-gångshästar med långa rörelser och passaktig tölt som är stela i bogarna. Den här typen av häst är inte användbar för den generella marknaden och leder ofta till grisepass med mindre vana ryttare. I kombination med liten aktion blir dessa hästar svårsålda.

Här kan marknaden ha fel eftersom 5-gångare och pass behövs för att inte tappa tölten och den överdriver efteRfrågan på höga frambensrörelser.

Kraflar: Samma omdöme som om Galsi och de är dessutom släkt genom Hervar. Ett sto har brutit hans penis vilket vållat stora problem. Han ger avkommor med opålitliga gångarter, bra tölt, passen måste tränas mycket och traven är är inte stor. De har inte någon hög aktion men är vackra med mycket vilja.

Ódur: Har många ägare som betalat sina språngavgifter i förväg och har därför inte rasat lika mycket i popularitet. Han har ett defect lynne som vållat problem på visning. De flesta som använt honom i sin avel håller med om att han ibland ger mindre vackra hästar och med mindre trevligt lynne. Även om de har bra gångarter kommer de till korta pga sin exteriör och sitt lynne.

För att nå sitt avelsmål väljer ofta avlare de högst bedömda hingstarna, men producerar dessa hingstar de bästa hästarna? Det är en stor fråga och det är möjligt att vi ser svaret i utvecklingen av valet av hingst som stoägarna gör. Andra faktorer är hur många som äger en hingst. Den första frågan är om det är den matematiska beräkningen av avelshingstens värde (blup) som är det rätta verktyget att avgöra kvalitén på en hingst eller antalet stoägare som använder hingster sedan de har erfarenhet av hingstens avkommor. Nästa fråga är hur man får bättre korrelation mellan matematik och popularitet. Det borde korrelera bättre än dessa 25% (1 av 4 hingstar)."

Denna utveckling har även börjat ske på den svenska marknaden i takt med att avlarna skaffat sig mer kunskap och erfarenhet hur de skall välja hingst för att få bra ridhästar.

PS. Stonas inverkan nämns inte alls i artikeln som någon påstod. DS.

Boj skrev:
Ja du gjorde nog en höna av en fjäder, sätt in detta i sitt sammanhang istället.

Med tantavel menas att man endast tagit det som synes för ögat, nämligen första intrycket. Finns det något grannare än lång vacker man, därtillstädes 2 stora kolsvarta ögon som kika på en under luggen. Detta ljuvliga ansikte sitter på en silversvart hingst, med en resning och utstrålning som kan ge ståpäls för mindre. Men den är lite korkad, och inte alltigenom så snäll. Gångarter, ja när den vill själv. Ändå betäcker man med en sådan hingst, just därför att den är så söööt. :angel:

Det var det här man kallade för tantavel, en inte helt igenomtänkt avel. :angel:

Jag förstod vad som menades.

Men jag ville opponera mig mot begreppet i sig, att tantavel är synonymt för oseriös avel, och faktiskt också mot att företeelsen som sådan ses som något "fult".

Egentligen är det väl skit detsamma vad folk kallar saker o ting...

Lena Lundén skrev:

Lena Lundén

Det enda inlägg som kan tolkas som upprört var väl mitt, tror jag.
Jag var inte särskilt upprörd egentligen.
Illmarig; ja.

Och som sagt.
Ursäkta för att jag drog igång en diskussion som inte passar på detta forum.

Istället kanske vi kan starta en ny tråd om regelverket kring hästaveln?

det är knappast en tillfällighet att det kallas tantavel, allt som kvinnor gör tenderar att betraktas som mindre seriöst! :mad: Detta har inte med ämnet att göra men jag som genusvetare kan bara inte hålla mig... om män bry sig om färg skulle det kallas för elegans och inte gullighet

Senast ändrad:

Mampas skrev:
Det enda inlägg som kan tolkas som upprört var väl mitt, tror jag.
Jag var inte särskilt upprörd egentligen.
Illmarig; ja.

Och som sagt.
Ursäkta för att jag drog igång en diskussion som inte passar på detta forum.

Istället kanske vi kan starta en ny tråd om regelverket kring hästaveln?

Det var bara jättebra att det ventilerades, en gång för alla! :bow:

Mósi skrev:
det är knappast en tillfällighet att det kallas tantavel, allt som kvinnor gör tenderar att betraktas som mindre seriöst! :mad: Detta har inte med ämnet att göra men jag som genusvetare kan bara inte hålla mig... om män bry sig om färg skulle det kallas för elegans och inte gullighet

Jodu jag vet som civilingenjör i en totalt mansdominerad bransch! Det är inte ens roligt som skämt med sådana uttryck! Man blir bara trött och irriterad av att höra dem! :mad: Fast jag har lärt mig bita tillbaka i skämtsam ton men även det blir tjatigt i längden... :crazy: Gudskelov är de flesta helt ok att ha att göra med och jag blir respekterad för det jag kan. :smirk:

För den delen poängbedöms man och svans. Vad är det för skillnad att tycka om mycket och tjock man och svans eller en vacker färg??? Jag tror inte manen är en egenskap som påverkar ridbarheten, möjligen negativt om den här riktigt riklig då kanske hästen får svårt att se??? :D

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V