Sv: Islandshästen
Lena Lundén skrev:
Oj Oj!!!!! Vilka upprörda känslor!!! Med ett leende läser jag alla upprörda inlägg och en hel del bra också för den delen......
Mitt inlägg, "skämt" om "tantavel" rörde debatten om att släppa aveln fri, vilken en hel del användare ändå tycks förstått.
Jag har aldrig någonsin hört ordet användas om någon som vill avla fram hästar med bra ridbarhet.
"Tantavel" är ett ord som används inom många raser om de stoägare som väljer hingst efter "färg o gullighet" ej ridbarhet.
Men det verkade vara ett väldigt känsligt ämne..........
Lena Lundén
Jag tycker inte det verkar så upprört, med kanske något undantag, vi har ju mest skämtat om det. Jag blev då inte upprörd det minsta, bara trött på att förnedrande utrryck används. Däremot blev jag aningen irriterad efter detta inlägg. Det brukar vara män som uttrycker sig nedvärderande om kvinnor och jag tycker det är otroligt att en kvinna kan uttrycka sig så nedvärderande om sitt eget kön! Att du dessutom sitter i den position du gör, gör inte saken ett dugg bättre! Det bevisar snarare det förakt SIF har för den statistiskt sett vanligaste avlaren! Att då förlöjliga denna kategori och placera dem i facket oseriösa och okunniga, vilket din etikett på dem faktiskt gör, tycker jag är totalt skamlöst!
Det är ungefär som en viss herres uttalande om fittstim...
Jag vet inte någon som enbart avlar på färg och gullighet, men jag vet de som köpt häst på det, så säljer gör det förvisso! Därför är det en himla tur att de flesta som håller på med avel är praktiska och ansvarstänkande kvinnor som bejakar en fin färg men också har som mål att avla hästar med goda ridegenskaper och framför allt gott lynne!
Dessutom råkar det vara så att minst 4 av våra godkända silversvarta hingstar har just ett otroligt gott lynne och nedärver detta!
De övriga kan jag inte personligen bekräfta eftersom jag inte har träffat dem eller avkommor efter dem. :smirk:
Alla jag känner som tillhör den här vanligaste kategorin av avlare, och det är många, är mycket noga i valet av hingst. Tidigare var det samma tankar som jag själv hade; man gick efter bedömningssiffror. Numera kommer lynnet och andra viktiga egenskaper som lätt för gångarterna, lättränad, lätthanterad och positiv att arbeta med alltmer i centrum. Man har erfaret att det kunde bli en del lite svårare och tuffare hästar än vad man önskade från de högt bedömda hingstarna.
Man tycker inte längre att de flotta lyften är den viktigaste egenskapen eller den snabba passen. Däremot tycker man om de vackra och lite ovanliga färgerna som finns på islandshästar. Personligen anser jag att såväl höga lyft som färg är ögonfägnad och inget annat. Liksom en lång hals, små vackra öron osv. Det inverkar inte på hästens användbarhet som ridhäst. Men vi människor gillar ju vackra saker och färgen är en av de exteriöra detaljer som kan tilltala på en häst.
Må så vara att du anser begreppet vanligt och inarbetat men det är ganska omdömslöst att använda sådana uttryck. Det skapar bara än mer motsättningar och hör inte hemma i en seriös människas mun!
Dessutom är det garanterat påhittat av en karl med en förnedrande kvinnosyn!