Islandshästen

Sv: Islandshästen

Vilken uppfattning vill Du få om hingsten första gången Du ser den resp. vad vill Du inte se? Hur vill Du att hingsten skall uppföra sig på t.ex bedömning/tävling?

Boj skrev:
Med tantavel menas att man endast tagit det som synes för ögat, nämligen första intrycket. Finns det något grannare än lång vacker man, därtillstädes 2 stora kolsvarta ögon som kika på en under luggen. Detta ljuvliga ansikte sitter på en silversvart hingst, med en resning och utstrålning som kan ge ståpäls för mindre. Men den är lite korkad, och inte alltigenom så snäll. Gångarter, ja när den vill själv. Ändå betäcker man med en sådan hingst, just därför att den är så söööt. :angel:
Skulle inte tro att ovanstående skulle stå enbart för tanter - jag får andra associationer...
Tycker ändå det är fel att plocka in folk i olika fack för att få denna "vi" och "dom" känsla som av någon anledning är så eftersträvansvärd. Fram för strävan efter samarbete i stället!

Apropå motsatsen till tantavel - gubbavel skulle då enbart vara resultatet av en pappersprodukt med siffror och statistik. Samarbete dem emellan skulle bli tabb-avel ;)

Det är nog bäst med lagom av allt. Lite gubbavel, tantavel och lite ditten och datten kombinerat med känsla och sunt förnuft ;)

freyja skrev:
Det är nog bäst med lagom av allt. Lite gubbavel, tantavel och lite ditten och datten kombinerat med känsla och sunt förnuft ;)

En mycket bra åsikt!

När man pratar om avelsteori och andra processer är vetenskapen överens om att det är bra att följa en modell baserat på den kunskap man har, i motsats till helt slumpad avel. Vetenskapen är också överens om att modellen aldrig blir 100% optimal och korrekt därför INFÖR man nästan alltid en slumpvis variabel, för att hitta den allra bästa utvecklingen trots modellfelen. Dvs ibland frångår man modellen och väljer exemplar med andra kriterier, eller helt på måfå!

Därför tror jag på en avel som mixar BLUP och HELT andra värderingar gjorda av enskilda stoägare! Dvs lite av varje precis som du uttryckte. Däremot är BLUP en mycket trevlig metod för att snabbt kunna värdera ett stort antal bedömningar som rör hästen och dess avkommor!

Nu känner i varje fall jag till en gubbe som sysslar med tantavel, men det kanske inte räknas. ;) Och har jag hittat en, så finns det fler. ;)

I övrigt håller jag med, fast ibland förvånas jag över folks torra humor. :smirk:

TomasN skrev:
Vad kommer den lagändringen att innebära? Innebär det bara att det inte längre är olagligt att avla på en egen hingst eller kommer den även att tvinga SIF att ändra sina regler?

Ända sedan vi gick med i EU har det varit lagligt att avla på egen hingst! Den nya lagändringen innebär att det inte heller är olagligt att låta andra betäcka med en icke avelsvärederad hingst, dvs fri avel är helt laglig på alla raser!

TomasN skrev:
Det är väl ett tveksamt. Så här står det på jordbruksverkets hemsida just nu.
"Avelsvärdering
Ramarna för avelsvärderingen finns i föreskrifterna. En hingst som ska användas till avel ska vara avelsvärderad i Sverige."

Det tolkar jag som att det bryter mot jordbruksverkets gällande föreskrifter att avla på en icke avelsvärderad hingst. Det är väl just detta som kommer att ändras. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det gäller för avel på andra ston än sina egna, inte de egna stona. Men nu tar man bort detta med avelsvärderingskravet helt även till andras ston.

Skatan skrev:
Så sant som det är skrivet. Tyvärr. Jag känner så många som säger "Åh, det där är en bra hingst! Han är så söt och har en fin färg." Ingenting om gångarter eller lynne. Utan hingsten är söt och har en fin färg...

Så jag tycker att dagens system är bra. Aveln ska vara fri på stosidan men inte på hingstsidan.

Jag vet massor som säger så om alla hästar, även valacker, föl och ston :devil: ... Men det är få som avlar på dem utan att även tänka på de andra sakerna. Man kan tycka att en häst är söt utan att anse den lämplig för avel. Fast jag tycker sör är ett töntigt uttryck på en häst. För mig är en häst vacker eller inte vacker. Och en vacker häst har en vacker exteriör. Söt är för mig att nedvärdera hästens egenskaper! Men jag tycker det är lika löjligt att se sig blind på höga frambenslyft, lång hals eller färg. Ingendera är annat än en smaksak och utseendefråga och det säger inget om hästens kvalité som ridhäst!

freyja skrev:
Tänk noga.
Vi kan ha stränga regler, men det blir i vår egen lilla värld.

Tidigare har reglerna från staten inneburit att en hingst har kunnat användas till egna ston. Regeländringen innebär att en hingst nu kan användas till andras ston också.

Vad vill vi ha - en egen islandshästvärld inom SIF som vi kan kontrollera och en islandshästvärld utanför SIF som är totalt okontrollerad?

Vore inte det bästa att i alla fall ha någon kontroll över alla renrasiga islandshästar?

Jag tycker inte att islandshästaveln ska släppas helt fri - men jag tycker inte heller tanken är lockande med ett antal renrasiga islandshästar helt utanför "vårt system".
Hur ska vi agera för att minimera antalet utanför vår värld?

Vilka "morötter" är rimliga? Vilka "restriktioner" är rimliga?

Jag tycker islandshästens största styrka har varit dess mångsidighet och lämplighet inom familjen. Både vuxna och barn kan rida den. (Lägg nu inte in de där värderingarna om tävlingshäst och familjehäst i detta..). Jag tycker det är oerhört viktigt att även islandhästaveln kan fortsätta hos "hobbyavlaren"/"småavlaren" eller vad man nu ska kalla islandshästägare med avelsintresse.

Vi bör arbeta för ökad kunskapsspridning angående avel och avelsarbete istället för att tala om "gullegull"-avel som ska stoppas med höga avgifter. Tror inte resultatet blir att fölen inte blir till - resultatet blir istället registrering av en renrasig islandshäst i korsningsregistret. Dessutom ökar risken för korsningsavel.

:bow: :bow: :bow: Precis vad jag tycker! Där sköt du mitt i prick! En riktig fullträff! Heja Freyja! :bump: :bump: :bump:

Silverkedjan skrev:
:D

Det behöver inte vara så. De flesta som använt min söta hingst med en fin färg har just gjort det för att de har ett lynne så de har vågat provrida, och att han har 4 bra rena "idiotsäkra" gångarter och resning, vilket de insett att deras ston ofta behöver :cool:

Men att använda " en söt hingst med en fin färg" ställer större krav på ansvarstagandet för lynnet och familjeavelskvaliteterna hos hingsten.

En "färghingst" eller andra som lockar till sig "familjehästavlare" med brokigt obedömt stomaterial bör ge snälla lättinridna avkommor med rena gångarter.

Att en superhögt bedömd hingst kan ge för mkt vilja eller pass för hobbyryttaren är oftast inget problem då de som avlar på den nivån kanske mer satsar på, och kan hantera dessa egenskaper.

Däremot är det lite olyckligt om en hingst som används av många för att den "är söt" ger tex svårtämjda "kalla" avkommor med starka passanlag.

Och Lena - det är OK, jag tar inte åt mig mer än nödvändigt :p

Tim

:bow: Instämmer helt!

Boj skrev:
Men samtidigt är det inte självklart att en villig häst lämnar en villig avkomma. :cool: Min pålla förfäder hade visserligen en vilja, dock hade ingen föräldrarna av den kalibern som hon fick. Citerar en känd tränare: "Både stoet och hingsten hade en lagom vilja, vart kom allt detta ifrån" :angel:

Man ser att det kommer mycket fritidshästar även ur den aveln, och dessa hästar har inte viljan som en järnspis.

Klart det det gör! Men inte tillräckligt hög andel om man går efter efterfrågan! Självklart har du betydligt större chans att få en het häst med mycket vilja om båda föräldrarna har mycket vilja. Chansen minskar om bara den ena föräldern har mycket vilja och blir väldigt liten om båda har lite vilja och är kolugna. Och vice versa med lugnt temperarment och mer familjevänlig vilja. Det var ju därför din tränare var så förvånad :D !

Sedan kan ju faktiskt en häst ha mer vilja från början men bli lågpresterande pga av skador och tappa viljan. Likaså kan en häst flippa ut i lynnet pga en skada fast den från början var en mycket snäll ridhäst. De kan ju också få skador redan vid förlossningen och de är inte ärftliga men påverkar ändå individens vilja och lynne. Så det gäller att veta föräldradjuren verkligen är friska innan man gör en bedömning av vems temperament som gått i arv eller inte... :cool:

Silverkedjan skrev:
*knapplån*

Man kan visst ha helt fri avel som på Island. Men det kräver en viss utslaktning också.

Jag tror det smartaste ändå är att samla alla renrasiga islandshästar i samma register. Historiskt sett är det inte bra med dubbla register. Hur gör man med BLUP och World Fengur tex?

B-registret fyller liksom ingen funktion. De som avlar på icke godkänd hingst gör det rimligen inte för att första hand få fram just en godkänd hingst, så det blir ju ingen "sanktion" att tala om, bara onödig byråkrati att "hoppa över ett led" från det riktiga registret

Däremot tycker jag det är rimligt med straffavgifter motsvarande de kostnader man skulle haft om man följt reglerna, annars straffas ju de som verkligen löser dyr licens för sin hingst.
Det ska rimligen inte vara billigare att avla på en icke godkänd egen hingst jämfört med en godkänd dito.

:bow: Jag håller med dig! När det gäller avgiften tycker jag att alla som skall avla på sin hingst skall lösa hingstlicens helt enkelt och betala stoavgifter mm precis som alla andra och att SIF skall tillåta att man löser hingstlicens på icke avelsvärderad hingst. Och så krav på vet. bes. på hingsten för att lösa hingstlicensen samt friröntgen osv. Då får vi en kontroll på den mesta aveln! :)

Mampas skrev:
Men det är väl egentligen inget som säger att det är fel alla gånger att stoägaren tycker hästen är fin, gullig och söt..? Det borde väl vara med bland de variabler en stoägare använder sig av när densamme söker hingst?! :-0

"Gullig" och "söt", nä usch och fy; det duger inte i avelssammanhang... :smirk:

Tantavel..? Det var någon som skrev det i nedsättande ordalag; är det sämre att bedriva tantavel och vad är i sådana fall motsatsen? :mad:

Alltså.
FEL:
Tantavel. Gullig. Söt. Läcker/fin färg.

Kan ni som ser ned på detta skriva vad som är "RÄTT"?!

Jag håller med dig! De kan gott få vara en del av kriterierna! För den delen kan en del säga söt istället för vacker, och hästar med vacker exteriör vill väl alla ha??? :confused:

Motsatsen måste väl då vara gubbavel? :devil: :D

Inte_Ung skrev:
En hingst kan få under 8,0 i lynne för att den är "för" väluppfostrad.
Om den är för lugn, så får den bedömningen "okänslig och lat".

Lynnet är i princip omöjligt att bedöma på en bedömning.
Det krävs att man känner hästen mycket väl för att veta hur det egentligen ligger till med lynnet och vad som är fostran.
(Eller 3kg havre med för den delen.)

:bow: :bow: :bow: Exakt!

Boj skrev:
Ja du gjorde nog en höna av en fjäder, sätt in detta i sitt sammanhang istället.

Med tantavel menas att man endast tagit det som synes för ögat, nämligen första intrycket. Finns det något grannare än lång vacker man, därtillstädes 2 stora kolsvarta ögon som kika på en under luggen. Detta ljuvliga ansikte sitter på en silversvart hingst, med en resning och utstrålning som kan ge ståpäls för mindre. Men den är lite korkad, och inte alltigenom så snäll. Gångarter, ja när den vill själv. Ändå betäcker man med en sådan hingst, just därför att den är så söööt. :angel:

Det var det här man kallade för tantavel, en inte helt igenomtänkt avel. :angel:

Men tanter vill ha LUGNA och SNÄLLA hästar och man har också kallat familjehästavel för tantavel. Så det var en aning motstridigt. Jag tror inte en kvinna är så osmart att hon betäcker med en hingst med dåligt lynne och tror sig få en familjehäst! Det låter mer som gubbavel! :devil:

Skatan skrev:
Jo, det förstår till och med jag ;) , det är därför jag frågar runt bland vänner och bekanta vad de vet om den aktuella hingsten - om jag inte kan åka och bilda mig en egen uppfattning - innan jag bestämmer mig...

Just därför använder jag min egen hingstsom jag känner utan och innan, med både bra lynne och gångarter samt riktigt rejält byggd och riktígt kolsvart silversvart. Då vet jag vad jag har för input. Och Output har med mina ston blivit över förväntan! Jag vill att mina avelsdjur skall röra sig korrekt och balanserat med bra rörelser i hagen utan ryttare också, otränade. Då vet jag vad de har för arvsanlag!

freyja skrev:
Skulle inte tro att ovanstående skulle stå enbart för tanter - jag får andra associationer...
Tycker ändå det är fel att plocka in folk i olika fack för att få denna "vi" och "dom" känsla som av någon anledning är så eftersträvansvärd. Fram för strävan efter samarbete i stället!

Apropå motsatsen till tantavel - gubbavel skulle då enbart vara resultatet av en pappersprodukt med siffror och statistik. Samarbete dem emellan skulle bli tabb-avel ;)

:rofl: :rofl: :rofl:
Tabb-avel! :rofl: :rofl: :rofl: Den var bra!

Håller med om att vi och de är ett utjatat begrepp. Det började användas av de som tyckte sig kunna mer än andra och som dömde ut tantaveln, dvs snälla, söta familjehästar med fin färg... :angel:

sjoberga skrev:
En mycket bra åsikt!

När man pratar om avelsteori och andra processer är vetenskapen överens om att det är bra att följa en modell baserat på den kunskap man har, i motsats till helt slumpad avel. Vetenskapen är också överens om att modellen aldrig blir 100% optimal och korrekt därför INFÖR man nästan alltid en slumpvis variabel, för att hitta den allra bästa utvecklingen trots modellfelen. Dvs ibland frångår man modellen och väljer exemplar med andra kriterier, eller helt på måfå!

Därför tror jag på en avel som mixar BLUP och HELT andra värderingar gjorda av enskilda stoägare! Dvs lite av varje precis som du uttryckte. Däremot är BLUP en mycket trevlig metod för att snabbt kunna värdera ett stort antal bedömningar som rör hästen och dess avkommor!

Med tanke på att ingen bedömer de dåliga hästarna och att endast ca 5% bedöms, så är jag ytterst tveksam till hur tillförlitlig blupen är. I de fall en hingst eller ett sto ger väldigt jämn avkomma, då kan den vara av värde men de avelsdjur som ger väldigt blandad kvalité på avkomman och där man givetvis inte bedömer det som är dåligt, då är blupen inget bra instrument alls. Den blir rent av missvisande! Se Eidfaxi som i ett nr beskrev 4 elithingstar där 3 av dem gav många svåra avkommor, antingen i lynnet, gångartsmässigt eller både och, men blupen var hög och elit hade de fått, pga av de avkommor som blivit bra. Men de dåliga har ju aldrig bedömts... :mad:

Islänningarna är dock kloka nog att rata de 3 elithingstarna och bara använda den 4:e som verkligen gav trevliga ridhästar! :D

Sedan är det många bra hästar som aldrig bedöms pga att det inte lönar sig för de har låg blup!!! Och då sänks blupen ytterligare för den stammen! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte en kvinna är så osmart att hon betäcker med en hingst med dåligt lynne och tror sig få en familjehäst! Det låter mer som gubbavel!

Det finns kvinnor som använder eksemhästar i aveln, likaså används andra hästar med nedärvbara defekter också av kvinnor. Vad får dig att tro annorlunda i detta fall? :confused:

Men tanter vill ha LUGNA och SNÄLLA hästar och man har också kallat familjehästavel för tantavel.

Oj då, vill dom? :confused: Då är jag inte tant då. ;)

Jag vill fortfarande ha svar på detta!

Lena Lundén skrev:
Dessutom är det ju faktiskt så att du redan i dag kan avla på din egen ej godkända hingst. Avkomman till den får tävla som vanlig Islandshäst, om avkomman är ett sto och betäcks med godkänd hingst så registreras fölet det i ordinarie registret.
Även om avel på ej godkända hingstar kostar mer att registrera än för de som använt sig av en godkänd hingst och betalat en massa
pengar för det, så är det faktiskt i dag möjligt vilket det inte var för ett par år sen .

Varför står det inte så på SIFs hemsida då?
Förut så stod det att man skulle kontakta avelskansliet för att registrera i B-registret, nu så står det ingenting om det alls.

Det enda som står är detta:
SIF skrev:
Betäck alltid med godkänd avelshingst som löst betäckningstillstånd för året. För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte i SIF.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar