Sv: Islandshästen
TomasN skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad korsningsavel har med saken att göra. Det är ju ingen som på allvar hävdar att vi skall tillåta korsningar i islandshästavel.
Vad jag menar med fri avel är att det skall räcka att både sto och hingst är renrasiga islandshästar. Jag har inte hört talas om folk som vill släppa in korsningar så varför måla upp detta som ett hot?
Tror att du missförstått vad jag menar.
Jag anser att vi bör hålla vår avel någorlunda kontrollerad för att det inte ska missbrukas, därav inte sagt att du eller någon av er andra här "inne" skulle tänka så, men ni kan ju inte gå i god för andra mindra seriösa personer.
Dessutom är det ju faktiskt så att du redan i dag kan avla på din egen ej godkända hingst. Avkomman till den får tävla som vanlig Islandshäst, om avkomman är ett sto och betäcks med godkänd hingst så registreras fölet det i ordinarie registret.
Även om avel på ej godkända hingstar kostar mer att registrera än för de som använt sig av en godkänd hingst och betalat en massa
pengar för det, så är det faktiskt i dag möjligt vilket det inte var för ett par år sen .
Risken finns att om vi gör som ni skulle vilja så skulle många gå till "grannens vinddott" hur dålig den än var, men med lång silvervit man, betala t.ex 500 för att få ett litet gulligt silversvart föl.
Det skulle definitivt inte föra vår avel framåt, snarare tvärtom.
Även om ni kan avgöra hur ni vill avla, så kan jag garantera er att dom flesta som skulle utnyttja "fri avel" inte har den kunskapen.
Så att SIF har dessa regler tycker jag är bra
Trevlig Helg
önskar
Lena Lundén
P.S. Anledning till att jag angav "vinddott" är att det är det brukar kallas "svensk tantavel"......
P.P.S. Bli inte arg Tim, det var inte menat till dig!!!