Islandshästen

Sv: Islandshästen

Jag förstår faktiskt inte vad korsningsavel har med saken att göra. Det är ju ingen som på allvar hävdar att vi skall tillåta korsningar i islandshästavel.

Vad jag menar med fri avel är att det skall räcka att både sto och hingst är renrasiga islandshästar. Jag har inte hört talas om folk som vill släppa in korsningar så varför måla upp detta som ett hot?

TomasN skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad korsningsavel har med saken att göra. Det är ju ingen som på allvar hävdar att vi skall tillåta korsningar i islandshästavel.

Vad jag menar med fri avel är att det skall räcka att både sto och hingst är renrasiga islandshästar. Jag har inte hört talas om folk som vill släppa in korsningar så varför måla upp detta som ett hot?

:bow: Håller helt med dig! Det är ett större hot att det blir korsningsavel med dagens avelspolitik! Dels är det vansinnigt dyrt att regga en häst i B-registret och dels så premieras endast ett fåtal av de egenskaper som flertalet vill ha. Risken finns att man för att få en rejäl och viktbärande häst tex korsar in nordsvensk travare och reggar i blandrasregistret istället. Tanken har föresvävat mig att strunta i SIF och gå min egen väg och avla stora töltande korsningshästar som har bra lynne, vacker exteriör, bra gångarter, är viktbärande och passar till barockridning. Och varför? Jo för att man inte får avla på en hingst man har som uppfyller de mål man eftersträvar så då tänker man att ja varför inte avla något som kanske tom blir en förbättring?

Vem skulle tacka nej till en snäll, töltande, viktbärande och vacker (den nordsenska travaren har ju en underbart vacker exteriör) häst på 150 tex? Jag vet många som hade blivit jätteglada, min make tex. Med silversvart färg blir det säkert än mer eftertrakat. Och jag är inte ensam om att fundera i de banorna pga att jag inte gillar de regler SIF har. Jag vet redan de som gjort denna korsning och de fölen är det efterfrågan på! Inte minst till turridning men också barockridning. De är ju billigare at regga och allting, 400 i korsningsregistret. Däremot så om jag får avla på den egna hingsten och B-registret skippas och alla är just islandshästar när de är bevisat renrasiga, så blir inte tanken lika intressant längre. Då har jag en framkomlig renrasig väg istället. ;)

TomasN skrev:

Tror att du missförstått vad jag menar.
Jag anser att vi bör hålla vår avel någorlunda kontrollerad för att det inte ska missbrukas, därav inte sagt att du eller någon av er andra här "inne" skulle tänka så, men ni kan ju inte gå i god för andra mindra seriösa personer.

Dessutom är det ju faktiskt så att du redan i dag kan avla på din egen ej godkända hingst. Avkomman till den får tävla som vanlig Islandshäst, om avkomman är ett sto och betäcks med godkänd hingst så registreras fölet det i ordinarie registret.
Även om avel på ej godkända hingstar kostar mer att registrera än för de som använt sig av en godkänd hingst och betalat en massa
pengar för det, så är det faktiskt i dag möjligt vilket det inte var för ett par år sen .

Risken finns att om vi gör som ni skulle vilja så skulle många gå till "grannens vinddott" hur dålig den än var, men med lång silvervit man, betala t.ex 500 för att få ett litet gulligt silversvart föl.
Det skulle definitivt inte föra vår avel framåt, snarare tvärtom.
Även om ni kan avgöra hur ni vill avla, så kan jag garantera er att dom flesta som skulle utnyttja "fri avel" inte har den kunskapen.
Så att SIF har dessa regler tycker jag är bra

Trevlig Helg
önskar
Lena Lundén

P.S. Anledning till att jag angav "vinddott" är att det är det brukar kallas "svensk tantavel"......

P.P.S. Bli inte arg Tim, det var inte menat till dig!!!

Är inte detta att dumförklara alla som är intresserade av islandshästavel i Sverige????? Även om dessa (hur många kan det vara) "tanter" använder grannens söta hingst som du uttrycker det och får söta silversvarta föl så kan jag kanske hålla med om att detta inte för svensk avel framåt men inte så himla mycket bakåt heller. Vad exakt är ni så himla rädda för, du har redan sagt att man måste hålla koll så att det inte blir korsningsavel (jämförelsen med att det är lättare med fri avel på Island) men kunniga personer har upplyst oss om att sådant går att kolla med DNA-test!!!! Dåliga hästar säljs inte och på så sätt tror jag den aveln tar död på sig självt. Vem har råd att sitta med 10-tals osäljbara hästar? Enstaka misslyckade exemplar (som dessutom även kan dyka upp undan godkända föräldrar) kan inte "förstöra" den svenksa aveln. Jag tycker nog att det är viktigare att försöka uppmuntra folk att ta bort misslyckade exemplar vilka föräldrarna än är!

Om de statliga reglerna tas bort behöver man tänka till inom SIF.
Straffavgifter osv - visst det bromsar väl. Men det måste till något som lockar också. Annars funkar "bromsen" inte som det är tänkt. För inte vill väl SIF ha en hög med renrasiga islandshästar i "korsningsregistret"? Vilket det kan bli om många tycker att avgifter och därefter begränsad användning/status inte är värt priset...

Jag tycker det bästa vore att ta ut en extra avgift för avkommor efter icke godkända hingstar, men efter DNA-kontroller och betalda avgifter för registrering ska hästen registreras i det ordinarie registret och ha exakt samma "rättigheter" som övriga renrasiga islandshästar i Sverige.

Lena Lundén skrev:
Dessutom är det ju faktiskt så att du redan i dag kan avla på din egen ej godkända hingst. Avkomman till den får tävla som vanlig Islandshäst, om avkomman är ett sto och betäcks med godkänd hingst så registreras fölet det i ordinarie registret.
Även om avel på ej godkända hingstar kostar mer att registrera än för de som använt sig av en godkänd hingst och betalat en massa
pengar för det, så är det faktiskt i dag möjligt vilket det inte var för ett par år sen .

Varför står det inte så på SIFs hemsida då?
Förut så stod det att man skulle kontakta avelskansliet för att registrera i B-registret, nu så står det ingenting om det alls.

Det enda som står är detta:
SIF skrev:
Betäck alltid med godkänd avelshingst som löst betäckningstillstånd för året. För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte i SIF.

Mist skrev:
Är inte detta att dumförklara alla som är intresserade av islandshästavel i Sverige????? Även om dessa (hur många kan det vara) "tanter" använder grannens söta hingst som du uttrycker det och får söta silversvarta föl så kan jag kanske hålla med om att detta inte för svensk avel framåt men inte så himla mycket bakåt heller. Vad exakt är ni så himla rädda för, du har redan sagt att man måste hålla koll så att det inte blir korsningsavel (jämförelsen med att det är lättare med fri avel på Island) men kunniga personer har upplyst oss om att sådant går att kolla med DNA-test!!!! Dåliga hästar säljs inte och på så sätt tror jag den aveln tar död på sig självt. Vem har råd att sitta med 10-tals osäljbara hästar? Enstaka misslyckade exemplar (som dessutom även kan dyka upp undan godkända föräldrar) kan inte "förstöra" den svenksa aveln. Jag tycker nog att det är viktigare att försöka uppmuntra folk att ta bort misslyckade exemplar vilka föräldrarna än är!

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig!

freyja skrev:
Om de statliga reglerna tas bort behöver man tänka till inom SIF.
Straffavgifter osv - visst det bromsar väl. Men det måste till något som lockar också. Annars funkar "bromsen" inte som det är tänkt. För inte vill väl SIF ha en hög med renrasiga islandshästar i "korsningsregistret"? Vilket det kan bli om många tycker att avgifter och därefter begränsad användning/status inte är värt priset...

Jag tycker det bästa vore att ta ut en extra avgift för avkommor efter icke godkända hingstar, men efter DNA-kontroller och betalda avgifter för registrering ska hästen registreras i det ordinarie registret och ha exakt samma "rättigheter" som övriga renrasiga islandshästar i Sverige.

Exakt min åsikt! Sedan behöver man ju inte ta till dessa enorma straffavgifter men en extra agift är helt ok. Det kostar ju rätt mycket extra bara att behöva DNA-testa 3 individer... :crazy:

I Ridsport som kom i fredags står att den 1 september beslöt regeringen att kravet på avelsvärdering skall tas bort. De nya reglerna kommer att gälla from 1 december i år! Detta innebär att det from 1 december är fullt lagligt att använda icke avelsvärerad hingst till andra ston än sina egna! Jordbruksverket står nu näst i tur att ändra sina tillämningsföreskrifter. SIF har fått eget huvudmannaskap och kommer inte att sortera under SH utan är från årsskiftet en egen avelsorganisation. Jag hoppas nu på att vi i fortsättningen skall följa Islands regler som är moderlandet och som övriga FEIF-länder följer! :cool:

Det var värst vad det blev tyst! Debatten kom visst av sig! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Vi andra tycker väl helt enkelt inte att det tillför diskussionen något att säga samma sak om och om igen….. :smirk:

Fast det här beslutet om att avelsvärderingskravet slopas from 1 december i år har ju ingen nämnt innan. Det är ju nyss taget, så det är ju ingen upprepning utan en ny upplysning från min sida. Jag visste iofs att det var en tidsfråga men inte att det kom så snabbt! Personligen anser jag att man skall införa krav på veterinärbesiktning och friröntgen från lösa benbitar, spatt och knäledsartros, som faktiskt är vanligare än spatt på islandshästarna! Det viktigaste är ju trots allt att avelsindividerna är friska. De som inte är trevliga ridhästar kommer automatiskt att sållas bort. Det finns ingen marknad för dem...

Annars är jag nöjd om aveln blir fri som på Island. Det är den fria aveln som skapat den stora andelen coola familjehästar bla. :cool:

Lena Lundén skrev:
Risken finns att om vi gör som ni skulle vilja så skulle många gå till "grannens vinddott" hur dålig den än var, men med lång silvervit man, betala t.ex 500 för att få ett litet gulligt silversvart föl.
Det skulle definitivt inte föra vår avel framåt, snarare tvärtom.
Även om ni kan avgöra hur ni vill avla, så kan jag garantera er att dom flesta som skulle utnyttja "fri avel" inte har den kunskapen.
Så att SIF har dessa regler tycker jag är bra.

Så sant som det är skrivet. Tyvärr. Jag känner så många som säger "Åh, det där är en bra hingst! Han är så söt och har en fin färg." Ingenting om gångarter eller lynne. Utan hingsten är söt och har en fin färg...

Så jag tycker att dagens system är bra. Aveln ska vara fri på stosidan men inte på hingstsidan.

Vad kommer den lagändringen att innebära? Innebär det bara att det inte längre är olagligt att avla på en egen hingst eller kommer den även att tvinga SIF att ändra sina regler?

TomasN skrev:
Vad kommer den lagändringen att innebära? Innebär det bara att det inte längre är olagligt att avla på en egen hingst eller kommer den även att tvinga SIF att ändra sina regler?

Det är väl inte olagligt att använda egen hingst idag, det är ju fullt möjlligt att göra så.

Boj skrev:
Det är väl inte olagligt att använda egen hingst idag, det är ju fullt möjlligt att göra så.
Det är väl ett tveksamt. Så här står det på jordbruksverkets hemsida just nu.
"Avelsvärdering
Ramarna för avelsvärderingen finns i föreskrifterna. En hingst som ska användas till avel ska vara avelsvärderad i Sverige."

Det tolkar jag som att det bryter mot jordbruksverkets gällande föreskrifter att avla på en icke avelsvärderad hingst. Det är väl just detta som kommer att ändras. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du kan ju använda en icke godkänd hingst, men då regga i B-register. Så olagligt vill jag ju inte påstå att det är, det får väl anses som ett felaktigt uttryck.

Boj skrev:
Du kan ju använda en icke godkänd hingst, men då regga i B-register. Så olagligt vill jag ju inte påstå att det är, det får väl anses som ett felaktigt uttryck.
Ja olagligt kanske är att ta i men spelar det någon roll att SIF godkänner en avkomma egentligen? SIF är ju ingen myndighet. Skall man hårdra det hela så följer man ju inte jordbruksverkets föreskrifter om hingsten inte är avelsvärderad.

Men det jag ville få fram är om lagändringen egentligen ändrar något? Är den enda skillnaden att det blir lagligt att göra så som ändå varit praxis i flera år?

Så sant som det är skrivet. Tyvärr. Jag känner så många som säger "Åh, det där är en bra hingst! Han är så söt och har en fin färg." Ingenting om gångarter eller lynne. Utan hingsten är söt och har en fin färg...

Ja, och de överstiger vida i antal de seriösa och kompetenta fritidsavlarna. Därför är min fasta övertygelse att det måste vara några regler som minimerar "gullighingsavel" annars är risken stor får vi sämre hästar i framtiden. Hur de reglerna ska se ut överlämnar jag åt de som är mer insatta men, målet att undvika dåligt underbyggda betäckningar kan väl vem som hels begripa ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar