Islandshästen

Sv: Islandshästen

Balderum skrev:
Ja...Nu menar jag inte att man ska hålla med i de åsikter man själv inte har - och att det kommer upp helt felaktiga saker från en som trots allt har mycket o säga till om ser inte alls bra ut. Det här har varit uppe förut på en annan tråd. Liksom när det gäller eksemhästar - där är jag lite överkänslig som eksemägare.

Möjligen kunde det blivit en bättre debatt om sakfrågan om vi skärpt oss?

Ja det är inte lätt att vara helt objektiv i en debatt även om man försöker. Trots allt så har vi ju känslor som påverkar oss. Och det är väl väl att vi inte är känslokalla! :D

gudarnas häst skrev:
Hur många gånger har du skrivit detta??

Vad sägs om att föregå med gott exempel :angel: :angel:

Suck! Och vad tillförde du nu då? :smirk: Det var ju just för att jag kände att jag behövde skriva samma svar igen som jag tyckte att nej, det här vill jag inte ta om en gång till och därför skrev jag också den anmärkningen i mitt eget inlägg! Men visst. Sparka på du bara om det roar dig... Ids inte bry mig... :cool:

sambaengi skrev:
Suck! Och vad tillförde du nu då? :smirk: Det var ju just för att jag kände att jag behövde skriva samma svar igen som jag tyckte att nej, det här vill jag inte ta om en gång till och därför skrev jag också den anmärkningen i mitt eget inlägg! Men visst. Sparka på du bara om det roar dig... Ids inte bry mig... :cool:

Nu skriver jag som mig själv och inte i rollen av moderator.

Problemmet med att upprepa vad man skrivit är att de som inte håller med/inte läser det som man själv vill första gången gör det förmodligen även om man upprepar sig 100 gånger. Alla är i samma båt, du är inte ensam om att uppleva att du kör huvudet i väggen. Det blir liksom lite enformigt när två eller flera parter styvnackat upprepar sig, suckar över att folk inte begriper och känner sig tvingade att återigen försöka förklara, för om de(n) andra parten (parterna) bara kan inse vad man skriver så skulle de säkert ge en rätt.

Verkligheten är annorlunda, det finns sällan något rätt eller fel, bara en massa gråzooner. För att få en konstruktiv debatt så bör man utgå från att folk faktiskt läst vad som skrivits (möjligen förtydliga enstaka punkter om man missat i formuleringen) och respektera att alla inte håller med. Om det enda man har att säga är det man skrev i inlägg 3, 5, 17, 25, 57, 59 så hjälper det föga att även ta upp argumenten i inlägg 100 om man då inte vill "vinna" genom att trötta ut övriga och på så sätt få sista ordet.

Lobelia skrev:
Verkligheten är annorlunda, det finns sällan något rätt eller fel, bara en massa gråzooner. För att få en konstruktiv debatt så bör man utgå från att folk faktiskt läst vad som skrivits (möjligen förtydliga enstaka punkter om man missat i formuleringen) och respektera att alla inte håller med. Om det enda man har att säga är det man skrev i inlägg 3, 5, 17, 25, 57, 59 så hjälper det föga att även ta upp argumenten i inlägg 100 om man då inte vill "vinna" genom att trötta ut övriga och på så sätt få sista ordet.
:bow: :bow: :bow:

Nu var jag inte ute efter sista ordet utan jag svarade bara samma sak igen därför att det kom en ny användare som tog upp debatten igen. Visst kunde jag ha läst igenom och försökt hitta det inlägg där jag skrev samma sak, men det gick snabbare att svara en gång till istället, men eftersom jag upplevde det själv som tjatigt att upprepa mig och ville slippa att upprepa hela debatten så skrev jag faktiskt en anmärkning i mitt inlägg att jag tyckte att nu börjar vi bara om igen och uppmanade nytillkomna läsare att istället läsa hela tråden, för att jag inte ville upprepa mig mer. Så både du och gudarnas häst verkar missuppfatta varför jag skrev som jag skrev. Suck! :crazy:

Sedan är jag väl medveten om att en del människor går inte att omvända hur bra argument man än har och hur dåliga deras egna än är. Det är knappast dem jag vänder mig till om jag svarar en nytillkommen läsare heller! :cool:

Att jag sedan kanske upprepar mitt budskap i olika trådar, det är för att det inte är samma debattörer mer än delvis i dem. Det tillkommer ju en del nytt folk också! Och jag vill sprida mitt budskap och har en mycket större backning bakom det än ni anar... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att nya debattörer inte kan läsa gamla inlägg utan du måste upprepa dig för att de ska kunna hänga med :confused: ? Och detta trots att du känner att du redan tjatat ut ämnet och tycker det är jobbigt att upprepa dig. Det var väldigt omtänksamt av dig, men knappast nödvändigt.

Senast ändrad:

De kanske inte letar runt efter gamla inlägg, utan börjar skriva i pågående trådar.
Många nya vet inte hur man söker mm, utan det tar ett tag för att lära sig hur ett forum fungerar.

Undrar vet det är som försöker få sista ordet nu...

Lobelia skrev:
Så du menar att nya debattörer inte kan läsa gamla inlägg utan du måste upprepa dig för att de ska kunna hänga med :confused: ? Och detta trots att du känner att du redan tjatat ut ämnet och tycker det är jobbigt att upprepa dig. Det var väldigt omtänksamt av dig, men knappast nödvändigt.

Men snälla Lobelia! Jag skrev ju att jag INTE ville upprepa mig men svarade en ny debattör i tråden som skrev hon inte läst alla inlägg och jag gitte faktiskt inte leta efter inlägget jag skrivit innan och hänvisa till det men talade om att jag tyckte vi börjat om och bad istället nytillkomna läsare att läsa hela tråden FÖR ATT JAG INTE VILLE UPPREPA HELA DISKUSSIONEN! Alltså talade jag om att vi redan diskuterat detta och att det fanns att hitta någonstans i tråden! Att det skall vara så svårt att fatta! Jisses vilket onödigt hårklyveri! Och vad tillför det i debatten??????? :mad: :cool:

Ibland undrar jag om en del människor har som hobby att driva småsaker in absurdum och dessutom med flit välja att missuppfatta allt man skriver hur tålmodigt och noggrannt man än försöker förklara sig... Suck! :crazy:

Grana skrev:
De kanske inte letar runt efter gamla inlägg, utan börjar skriva i pågående trådar.
Många nya vet inte hur man söker mm, utan det tar ett tag för att lära sig hur ett forum fungerar.

Undrar vet det är som försöker få sista ordet nu...

Få hon gärna om det inte är ett onödig anmärkning för då försvarar jag mig! ;)

Jag tycker oxå att du upprepar dej väldigt ofta. Ibland orkar jag inte ens läsa igenom vad du skrivit för det påminner om allt annat du skrivit tidigare. Jag menar inget illa med det här, det händer väl en o annan av oss - men det skulle vara trevligt om du kunde ändra på det så det blir mer läsvärt.

Nu svarar jag bara rent allmänt så du behöver inte ta åt dig av hela svaret.

Ibland är det ju så att det kommer samma fråga en gång till och då svarar jag likadant bara. Det är svårt att göra annorlunda om man inte går in och läser hela tråden och letar reda på inlägg nr ... och hänvisar dit. Det tar mycket mer tid och då går det fortare att bara svara igen. Men jag var väl medveten om att jag upprepade mig som sagt och det var också därför som jag talade om VÄNLIGT att jag tyckte vi bara började om igen med samma frågor som vi redan behandlat i tråden tidigare och uppmanade nya att läsa hela tråden istället.

Däremot är en ny tråd en ny tråd och även om jag skrivit samma sak i en annan tråd, så räknar jag inte det som upprepning. I en ny tråd så är det ju också en del nya läsare och debattörer. Det är många som inte läser gamla trådar eller som ens vet att det finns en tråd i ämnet. Och jag tycker det är för mycket begärt av nya läsare att de skall leta reda på det i gamla trådar. Jag läser inte själv sådana kan jag säga. Men sedan kan man ju alltid hoppa över ett inlägg om man ser att det står samma sak som man läst i en annan tråd. Det är ju upp till var och en! Men ärligt talat tycker jag att andra kunde reagerat annorlunda när jag skrev att jag tyckte debatten började om igen. Det går ju att svara ja och det här står svar på i en annan del av tråden och trevligt uppmana till att läsa hela debatten istället för att det alltid skall vara så mycket tjafs. :cool:

Jag vet flera som upprepar sig enormt mycket också men det stör mig inte. Då svarar jag samma sak igen också om jag har en åsikt om saken. Håller jag med, så skriver jag bara det. Sedan är jag ju inte så poppis hos vissa gamla användare här och en del nya, för att vi har helt olika syn på saker, och när man då inte har mer att komma med i sakfrågan men fortfarande vill platta till mig, så letar man fel i min debatteknik. :devil: Fast jag är inte så imponerad av en del andras debatteknik heller men jag tycker inte det har med sakfrågan att göra och står över sådan anmärkningar så länge det inte blir otrevliga personpåhopp. :cool:

Kontentan av det hela: Jag trivs med den jag är och vill hålla mig till sakfrågan istället för det här helt ovidkommande "symötestjafset"! :p

Nej då, jag tar inte åt mej. Det du skriver är mycket välskrivet och du har ofta andra synpunkter/åsikter att komma med. Dock blir det lite tjatigt längre fram i tråden när det blir "retur" o då hoppar vissa över inläggen, vilket är synd.

Ja även jag har mina brister och är inte perfekt på något sätt. Många ggr tycker jag också själv det blir tjatigt att upprepa sig, men jag vet också att för att förändra och skapa opinion så behöver man upprepa sitt budskap om och om igen. Därför gör jag det också. Särskilt behövs det när motsatta budskapet upprepas om och om igen. Jag ser det som att jag kämpar för en mycket god sak jag tror på och att det är för den goda sakens skull. Sedan kan jag ju inte tvinga alla att läsa mina inlägg eller skriva så jag är alla till lags heller. Kan inte låta bli att referera ett uttryck som jag tycker är väldigt bra:

"Den som är vän med alla är inte vän med någon!" :smirk:

sambaengi skrev:
Ja även jag har mina brister och är inte perfekt på något sätt. Många ggr tycker jag också själv det blir tjatigt att upprepa sig, men jag vet också att för att förändra och skapa opinion så behöver man upprepa sitt budskap om och om igen. Därför gör jag det också. Särskilt behövs det när motsatta budskapet upprepas om och om igen. Jag ser det som att jag kämpar för en mycket god sak jag tror på och att det är för den goda sakens skull. Sedan kan jag ju inte tvinga alla att läsa mina inlägg eller skriva så jag är alla till lags heller. Kan inte låta bli att referera ett uttryck som jag tycker är väldigt bra:

"Den som är vän med alla är inte vän med någon!" :smirk:

Tyvärr så misstänker jag att ditt budskap drunknar i de många långa inläggen, vad hjälper det om du är aldrig så vältalig om många inte orkar läsa? Av erfarenhet vet jag att folk inte lyssnar bättre bar för att man tjatar, snarare tvärt om.

Ja alla har vi olika erfarenheter. Det finns ett ordspråk som heter trägen vinner också... :smirk: Och med den positiva respons jag får så tror jag du har fel... :cool:

Sedan är det ju olika vad man tycker är långt att läsa. En A4-sida tycker inte jag är ingenting att läsa medan en mindre läsvan kan tycka det är jobbigt. Däremot är jag inte så förtjust i att läsa 100-sidiga tekniska rapporter som jag ibland tvingas till i jobbet.

Nån mer än jag som undrar var den utlovade förklaringen tog vägen angående de händelser som låg bakom denna tråd? De skulle ju komma i detta nr av Islandshästen men jag hittar då inget! Har ni hittat något! :confused:

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar