Islandshästen

Sv: Islandshästen

sambaengi skrev:
Jag tycker det är enormt olämpligt att avla på en häst utan trav men det finns tom klass1 hingstar med 5 på trav, dvs hästen har inte visat någon trav och ändå blivit godkänd!!! :crazy: Vem tusan vill avla på en sådan??? :confused: Inte jag i alla fall! Måste vara någon som älskar pass mer än allt annat! Fruktansvärt ensidigt i alla fall! :cool: Jag skulle inte heller avla på ett sto utan trav! Det tycker jag är klart olämpliga avelsdjur! :angel:

Annars så skulle en sådan hingst vara passande på te x ett sto med starka anlag för trav, snudd på mot tregångare.
Sen måste jag fråga, varför tror du att det är någon som älskar pass? Hitills har jag bara läst om alla älskade naturtöltare, därför torde väl kanske denna hingst passa till att avla fram en massa naturtöltare. ;)

Silverkedjan skrev:
Har Gaukur tävlat?

Jag tycker det är olyckligt med hingstar som aldrig tävlar. Som stoägare vill jag se hingstarna i något slags vardag och att de kan ridas även på böjda spår :p Tävlingar är ju ett utmärkt tillfälle att visa upp hingstens lynne och användbarhet.

Vet någon som hängt med bättre än jag de senaste åren ifall någon av "silverhingstarna" tävlat ?

Nej Gaukur har inte tävlats vad jag vet.
Men jag syftade inte bara på honom.

Jag håller med dig när det gäller tävlandet av hingstar. Men det är ju ganska ofta så att de som köper hingstar inte är intresserade eller tillräckligt duktiga för att tävla hingstarna. Givetvis inte i alla fall men ganska många tycker jag.

sambaengi skrev:
Nej men skall man då vänta med att betäcka med en hingst tills man vet vad den ger för avkommor??? :confused: Hur skall det gå till då??? :confused: Någon måste ju betäcka med en hingst för att det skall bli avkommor. :confused: Och menar du att du väntar tills hästen gett typ 100 avkommor innan du betäcker med en hingst? Om alla gör så så lär det inte bli några avkommor alls och aveln avstannar! :cool: Eftersom inte Gaukur är så gammal så tycker jag att det är fantastiskt att han redan gett en sådan avkomma! För den delen finns det silverfärgade klass1-avkommor efter Thrymur också, både sto och hingst, och honom har jag också använt men efter hans böjsenskada i fjol är han inget alternativ längre då han är utdömd som ridhäst och ägaren enbart kommer att betäcka sina egna ston inom överskådlig framtid. Synd på en mycket trevlig hingst! :crazy:

Avel är delvis oförutsägbar men en bedömning säger ju något om vad en hingst ger i alla fall och i det här fallet har han dessutom gett en kanonavkomma. Ditt resonemang ger sken av att bedömning och tävlingsresultat är totalt ovidkommande och då kan vi ju likaväl släppa aveln fri!!! :devil:

Man SKA ingenting. Det är upp till var och en.

Men däremot är det så mycket säkrare om en hingst har många avkommor och dessutom många bedömda. Då har man ju i alla fall en fingervisning om vad hingsten nedärver. Jo jag vet att stoet också nedärver.

Jag ville bara tillföra diskussionen att bedömning och tävlingsmeriter inte är = bra avelshäst!

Klart att någon skall använda nya hingstar som inte har så måna avkommor efter sig. Jag är en "någon" i bland :) MEN jag (observera jag) tycker inte att man skall betala för mycket pengar för en nykomling som inte har bevisat sig ge bra avkommor. Då skulle jag hellre satsa på en yngre förmåga som har en mer rimlig avgift, för den chansning man tar. Avel är ju så mycket chansning ändå.

Klart att inte bedöming och tävlingsresultat är ovidkommande. Absolut inte. Jag frispråkar inte fri avel utan tycker att de skall finnas någon form av kontroll. I vilken form har jag inte tänkt så noga på ännu ;)
MEN att hästen har höga poäng på bedömningen och har enorma gångarter mm mm betyder ju inte att avkommorna blir lika. De kan ju bli perfekta familjehästar trots att hingsten inte är det osv osv.

Jag pratar inte specifikt om Gaukur eller Thrymur. Jag pratar om ALLA hästar.

och det är mitt sätt att se på avel. Ingen som SKA något. :D

Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Korven skrev:
En fråga bara. Hur hälsosamt är det att rida en häst utan trav? Går det att få en hållbar frisk häst utan trav?

Ifall det inte är hälsosamt så är alla Paso Fino-hästar ohälsosamma. De travar ju inte alls utan går i sina specifika gångarter.

Själv så inser jag att jag måste trava för att uppnå de tävlingsmål jag blivit påtvingad (jag tävlar endast pga att jag i framtiden vill bli domare och då måste uppnå vissa poäng...). Om jag inte behövde tävla så ser jag ingen mening med traven alls. Jag skulle vara väldigt nöjd med en bekväm tölt, trevlig galopp, hyfsad skritt och utmärkt pass. :D

Boj skrev:
Annars så skulle en sådan hingst vara passande på te x ett sto med starka anlag för trav, snudd på mot tregångare.
Sen måste jag fråga, varför tror du att det är någon som älskar pass? Hitills har jag bara läst om alla älskade naturtöltare, därför torde väl kanske denna hingst passa till att avla fram en massa naturtöltare. ;)

Men se det tror inte jag! Vill man avla naturtöltare så skall man nog hålla sig till att använda hästar med 4 starka gångarter och lite pass. Risken är istället att du får flera avkommor som inte har någon trav om hingstens gener slår igenom. Jag tror inte att en 3-gångare kan kompenseras med en 4-gångare med mycket pass och utan trav! Ärligt talat skulle jag inte använda varken 3-gångaren eller 4-gångaren med mycket pass och utan trav i min avel! Men för den som älskar pass och vill ha en säker passtävlingshäst så är det säkert intressant. För visst finns det många som älskar pass också!

Bangsi skrev:
Man SKA ingenting. Det är upp till var och en.

Men däremot är det så mycket säkrare om en hingst har många avkommor och dessutom många bedömda. Då har man ju i alla fall en fingervisning om vad hingsten nedärver. Jo jag vet att stoet också nedärver.

Jag ville bara tillföra diskussionen att bedömning och tävlingsmeriter inte är = bra avelshäst!

Klart att någon skall använda nya hingstar som inte har så måna avkommor efter sig. Jag är en "någon" i bland :) MEN jag (observera jag) tycker inte att man skall betala för mycket pengar för en nykomling som inte har bevisat sig ge bra avkommor. Då skulle jag hellre satsa på en yngre förmåga som har en mer rimlig avgift, för den chansning man tar. Avel är ju så mycket chansning ändå.

Klart att inte bedöming och tävlingsresultat är ovidkommande. Absolut inte. Jag frispråkar inte fri avel utan tycker att de skall finnas någon form av kontroll. I vilken form har jag inte tänkt så noga på ännu ;)
MEN att hästen har höga poäng på bedömningen och har enorma gångarter mm mm betyder ju inte att avkommorna blir lika. De kan ju bli perfekta familjehästar trots att hingsten inte är det osv osv.

Jag pratar inte specifikt om Gaukur eller Thrymur. Jag pratar om ALLA hästar.

och det är mitt sätt att se på avel. Ingen som SKA något. :D

Åsa

Bra! Då är vi ganska överens! :) Egentligen tycker jag att alla avelsdjur skall varq veterinärbesiktigade och friröntgade för både spatt och broskpålagringar i bakknäna samt lösa benbitar innan man använder dem i ael. Faktum är att det är vanligare med broskpålagringar i bakknäna än spatt på islandshästar! Knäna frestas rätt rejält om en tränare pressar en ung häst i tölt hela tiden. För i första hand skall vi se till att vi avlar på friska djur och djur som inte har veterinärmedicinska exteriöra defekter, typ svanhals tex.

Vill man verkligen avla naturtöltare av den typen som töltar och töltar på lång tygel med vem som helst år efter år så ska man nog snarast försöka avla bort traven.

Jag har känt flera ursäkra naturtöltare helt utan pass och trav som aldrig travar rent ens i hagen.

Suveräna turisthästar :love:

Avlar man på hästar med svårt för trav behöver inte tölten försvinna. Det är ett antal naturtöltande raser med svag eller obefintlig trav bra bevis på.

(dessa har inte heller flygande pass för övrigt)

Själv tycker jag en islänning ska ha minst 4 gångarter, men jag kan se en plats i aveln även för avelsdjur som inte kan visa trav i avelsbedömningsmiljö.

Båbbe skrev:
Ifall det inte är hälsosamt så är alla Paso Fino-hästar ohälsosamma. De travar ju inte alls utan går i sina specifika gångarter.

Själv så inser jag att jag måste trava för att uppnå de tävlingsmål jag blivit påtvingad (jag tävlar endast pga att jag i framtiden vill bli domare och då måste uppnå vissa poäng...). Om jag inte behövde tävla så ser jag ingen mening med traven alls. Jag skulle vara väldigt nöjd med en bekväm tölt, trevlig galopp, hyfsad skritt och utmärkt pass. :D

Ja och det är väl väl att vi gillar olika typer av hästar! Vad jag ville visa med att dra igång den här diskussionen om hingstar som saknar trav var att visa de olika intressen vi har och att vi därför också måste få avla efter olika mål. Jag har mina mål och andra har sina. Jag är inte så intresserad av att avla passhästar. Jag vill ha 3 starka grundgångarter och en stark tölt samt at de har lika lätt för alla 4 gångarterna, dvs 8 rakt över. Kort sagt de skall födas med en färdig 4-växlad låda och sedan ärdet bara att trimma upp motorn lite! :D

Silverkedjan skrev:
Vill man verkligen avla naturtöltare av den typen som töltar och töltar på lång tygel med vem som helst år efter år så ska man nog snarast försöka avla bort traven.

Jag har känt flera ursäkra naturtöltare helt utan pass och trav som aldrig travar rent ens i hagen.

Avlar man på hästar med svårt för trav behöver inte tölten försvinna. Det är ett antal naturtöltande raser med svag eller obefintlig trav bra bevis på.

Själv tycker jag en islänning ska ha minst 4 gångarter, men jag kan se en plats i aveln även för avelsdjur som inte kan visa trav i avelsbedömningsmiljö.

Mja mina hästar skall gå att lätt växla mellan de 4 gångarterna! Att bara tölta tror jag inte är så bra för hästarna och ganska tråkigt för ryttarna! Dessutom brukar inte sådan "tölt" vara klockren i takten, vilket jag anser som en av e viktigaste sakerna i tölten! Den brukar vare lite passaktig och galoppen blir ofta av typen blanda gångarterna tölt, pass och galopp eller korsgalopp. Inget behagligt och inget för nybörjare att försöka få ordning på... :crazy:

Visst finns det en plats för de hästarna som inte har trav, om man nu vill avla passhästar men jag är definitivt helt ointresserad av att använda en sådan hingst! Och till mina ston är jag ointresserad att använda en klockren 4-gångare helt utan pass också! Jag vill ha antingen 4½-gångare eller 5-gångare men de skall ha bra skritt, trav, tölt och galopp oavsett vilket! Och samma krav ställer jag på mina ston!

Korven skrev:
En fråga bara. Hur hälsosamt är det att rida en häst utan trav? Går det att få en hållbar frisk häst utan trav?
Hästen behöver inte trav för att må bra.
Så för en häst är avsaknad av trav inte det minsta ohälsosamt.
För ryttaren kan det däremot vara ohälsosamt, man kan ju bli ett psykfall för mindre.

Och så har vi avelsmålet.
Islandshästen skall ha 4 eller 5 gångarter.
Och trav skall liksom vara med där.

Inte_Ung skrev:
Hästen behöver inte trav för att må bra.
Så för en häst är avsaknad av trav inte det minsta ohälsosamt.
För ryttaren kan det däremot vara ohälsosamt, man kan ju bli ett psykfall för mindre.

Och så har vi avelsmålet.
Islandshästen skall ha 4 eller 5 gångarter.
Och trav skall liksom vara med där.

Det står faktiskt inte så i avelsmålet. Det står att islandshästen skall ha minst 4 gångarter varav en skall vara tölt! Sedan kan den ju faktskt sakna trav, pass eller galopp, enligt den definitionen, som jag tycker är lite oklar och luddig! :cool:

Personligen anser jag en häst som inte kan trava vara överspänd och de brukar inte var så särskilt behagliga att rida heller samt ha en flack tölt. En del kan var väldigt mjuka medan andra är rejält stela och styva i sidorna. De brukar inte precis vara en hit på böjt spår heller... :crazy:

Silverkedjan skrev:

:bow: :D :bow:

*knapplån*

Glömde - efter att ha varit med och skolat in hundratals hästar av mkt brokigt ursprung (från den gamla tiden då det avlades på ännu konstigare material än idag och allt som kallades islandshäst på turridningsfirmor inte var renrasigt) i verksamhet är min erfarenhet att traven kan saknas av tre anledningar.

1) vanligt på "importstörda" hästar: hästen är för psykiskt spänd för att trava under ryttare men kan trava i frihet. Kan vara en ren miljöeffekt. Ibland kan avsaknaden av gångart med sväv bero på spändhet pga smärta, jag samlar ihop det i samma kategori.

2) hästen har relativt sett för starka fyrtaktsanlag och svaga tvåtaktsanlag, utan laterala anlag. Ofta kombinerat med fyrtaktsgalopp där hästen "springer bak" och ibland men inte alltid finns något slags fyrtaktig trav under ryttare och/eller i hagen. Obs - dessa hästar är inte passaktiga ens efter 10 års på turridning. (eller hur fruma :D)

3) hästen har för starka laterala anlag och svaga diagonala anlag. Antingen med fyrtaktsanlag så det går att plocka fram tölt, eller utan så det faktiskt bara är pass som gäller överallt - under ryttare eller i frihet. Jag pratar inte om felridna grisepassare utom om hästar som trots adekvat träning faktiskt har detta rörelsemönster. Det sistnämnda är lite trist :crazy: Jag har ofta sett det på islandskorsningar. Avkomman har fått med sig de laterala anlagen men ingen fyrtakt/tölt.

gudarnas häst skrev:
Hur vet du det?

Tror tom det stod att läsa i Islandshästen och att man påbörjat en studie om detta. Jag har själv fått avliva en unghingst som efter förvisso alltför hård och ensidig töltträning utan att tillväxtzonerna var slutna, fick just brosktillväxt i båda bakknäna som var irreversibelt, trots lång vila och bara accelererade. Men det var först i år jag läste en artikel om att det var vanligare än spatt. Har för övrigt aldrig, tvi, tvi, peppar, peppar, haft en islandshäst med spatt, och här har då passerat mer än 60 i alla fall, så jag tror inte det är så jättevanligt. Eller har jag haft en himla tur och lyckats välja ut hästar med rätt typ av exteriör... :devil: :D :angel:

Tyvärr minns jag inte var jag läste det. Kan också ha varit Ridsport eller Hästfocus men det var i alla fall i år jag läste det. Man misstänkte väl tom att en del fick fel diagnos, dvs spatt, fast det satt i bakknäna egentligen och att spatt sedan kunde utvecklas sekundärt pga att följden av knäproblemen gav ett felaktigt rörelsemönster, om jag nu minns artikeln rätt.

Silverkedjan skrev:
*knapplån*

Glömde - efter att ha varit med och skolat in hundratals hästar av mkt brokigt ursprung (från den gamla tiden då det avlades på ännu konstigare material än idag och allt som kallades islandshäst på turridningsfirmor inte var renrasigt) i verksamhet är min erfarenhet att traven kan saknas av tre anledningar.

1) vanligt på "importstörda" hästar: hästen är för psykiskt spänd för att trava under ryttare men kan trava i frihet. Kan vara en ren miljöeffekt. Ibland kan avsaknaden av gångart med sväv bero på spändhet pga smärta, jag samlar ihop det i samma kategori.

2) hästen har relativt sett för starka fyrtaktsanlag och svaga tvåtaktsanlag, utan laterala anlag. Ofta kombinerat med fyrtaktsgalopp där hästen "springer bak" och ibland men inte alltid finns något slags fyrtaktig trav under ryttare och/eller i hagen. Obs - dessa hästar är inte passaktiga ens efter 10 års på turridning. (eller hur fruma :D)

3) hästen har för starka laterala anlag och svaga diagonala anlag. Antingen med fyrtaktsanlag så det går att plocka fram tölt, eller utan så det faktiskt bara är pass som gäller överallt - under ryttare eller i frihet. Jag pratar inte om felridna grisepassare utom om hästar som trots adekvat träning faktiskt har detta rörelsemönster. Det sistnämnda är lite trist :crazy: Jag har ofta sett det på islandskorsningar. Avkomman har fått med sig de laterala anlagen men ingen fyrtakt/tölt.

Det här håller jag med om. Fast under punkten ett kan tilläggas att en del är så spända i sig själva och de kan vara svenskfödda med en välhanterad uppväxt så det är nog ett högst ärftligt psyke i dessa fall och ett sådant jag inte gillar... Definitivt inga turridningshästar i alla fall! :cool:

Silverkedjan skrev:
*knapplån*

Nej, det finns ingen passtakt i min lilla goding. :love:
Sen är jag faktiskt mycket glad för hans fyrtaktsgalopp! :D Tack vare den vågar jag nu ut i naturen på ridtur igen.

Silverkedjan skrev:

Det där låter som min valack. Han är fyrtaktig i det mesta och har en underbart bekväm tölt. Härlig att rida ut på när man brottats med taktproblem på gamla passracerstoet (helt beroende på min egen oförmåga:angel: ). Barbacka på honom är som att sitta i skönaste fåtöljen. :D Tyvärr går han ju inte att avla på annars tror jag att jag skulle kunna sälja sådana som honom som smör i solsken. :idea: Kanske skulle prova på att klona.

Jag tror dig! Marknaden är 5-10 ggr större för vältöltande familjehästar än för heta tävlingshästar! :D

Måste bara kommentera mitt eget inlägg. Unghingsten som fick broskpålagringar var INTE min egen uppfödning, så nu kan alla hoppa över att pika mig för det också... ;) ifall någon tänkte det... :cool:

Båbbe skrev:
Om jag inte behövde tävla så ser jag ingen mening med traven alls. Jag skulle vara väldigt nöjd med en bekväm tölt, trevlig galopp, hyfsad skritt och utmärkt pass. :D

Men på Island tävlar de ju faktiskt monté, dvs rider travlopp. Stoet som fick avlivas pga förlossningsskador i somras hade en såsan underbar "flygande" trav. Hon försvann ner precis som i pass och blev som ett streck! Kompisens halvblod, som är känd för en stark trav, fick allt gå upp i galopp för att hänga med! Och jag drev inte det minsta eller försökte stoppa henne att gå upp i galopp. Hon gick på egen vilja och egna gångarter! En häst som för övrigt hade kanonsteg i både skritt, tölt, trav och galopp och 145 hög, mycket framåt och lättbyggd. Egen uppfödning för övrigt. Tyvärr blev hon aldrig visad. Hon blev bara 7 år och fick ett stoföl med Hlekkur frá Hófi (klass 1 med 8,84 på ridegenskaper och supergott lynne) som jag än så länge har kvar. Det var hennes första och sista föl.

Det bästa med detta sto var just hennes otroliga och snabba trav som dessutom var mycket bekväm att färdas i, mjuk, snabb och vägvinnande. Hoppades på att monté på islandshäst skulle komma till Sverige också och då hade jag definitivt ställt upp med min Támyrja (=lätt på tå). Jag vill då inte vara utan trav i mina hästar! :love:

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023