Islandshästen

Sv: Islandshästen

Silverkedjan skrev:
Jag sa inte att MITT avelsmål var en lätt-klass-häst. (Jag vill ha såna som Embla ovan :angel: :love: ) Jag sa att det borde vara alla avlares mål att MINST ha de kraven, även om de bara vill rida ut i skogen.

Japp och jag höll med, så vart vill du komma??? :confused:

Silverkedjan skrev:
yep, eftersom han var bättre visad (fornabodavisningen var en katastrof, bedömningen är ju en "ögonblicksbild" och här gick det åt skogen i de ögonblicken) och betydligt magrare första gången. Lite mer "normalt" hull ger direkt utslag på hals- och proportionspoängen.

Jag vill bara poängtera en gång till att jag tycker de här diskussionerna ska hållas generellt. Jag tycker sambaengis resonemang hela tiden bygger på att hon vill rättfärdiga att hon använder just en specifik (icke godkänd) individ i aveln. Det ger mer att resonera med lite vidare perspektiv. Att jag drog upp mina egna hingstar var bara för att poängtera att jag gnäller inte på att systemet diskriminerar just MIN häst, utan att det är generellt vilseledande att vi i SIF inte följer vårt eget avelsmål.

Ytterligare en aspekt förresten - ska bedömningar vara en bantningstävling? För att få höga exteriörpoäng ska hingstarna visas i april supertunna precis innan de "naturligt" faller ur - sedan behöver de mängder med hull för att orka betäcka :crazy: Ohälsosamt.

Du misstolkar mig helt! Jag tar exempel precis som du! Och de hästar jag känner bäst är mina egna precis som du gärna i alla år tagit dina egna hästar och uppfödningar som exempel! Dessutom anledningen till att jag älskade Silfur-Reynir så mycket var hans goda egenskaper, inte färgen! Den var bara en bonus! Men visst älskar jag färgen och det var den som gjorde att jag hittade honom. Sedan hade jag tur att han hade just alla de egenskaper jag vil ha i min personliga ridhäst! Men han var ingen familjehäst för jag vill ha en pigg och känslig häst själv nämligen! Men han är definitivt mitt ideal vad gäller ridbarheten, lättlärdheten och följsamheten och kommer alltid att vara det! Jag vet det är få förunnat att ens en gång få träffa och rida en häst där nästan bara tanken räcker för att få till en total kommunikation. Jag är lyckligt lottad, även om tiden blev kort, och det är självklart att man har en sådan häst som ideal för resten av livet när man fått uppleva den känslan!

Ok, jag slår lite 2 flugor i en smäll när jag tar mina egna som exempel genom att ta mina egna som exempel. Jag vet att det sticker i ögonen på en del fanatiker av typen enbart högt bedömda hög-blup-hästar skall användas i aveln. :devil: Det roar mig därför lite att påpeka min hingst goda egenskaper, det erkännes! Men det är också så att jag faktiskt inte känner någon annan icke godkänd hingst som använts i avel, trots att man träffar på B-registeravkommor eller sådana som är berättigade till det, lite nu och då... :angel: Min egen avel och vad den ger för avkommor känner jag däremot och precis som du så tar jag den som exempel, Helge! :D

gudarnas häst skrev:
Jag håller med om att ridande domare var bra, men jag kan ha förståelse och respekt för att olycksrisken var allt för stor för att ha kvar detta system.
Om passanlaget inte syns i bedömningen (typ 6 eller 6½) går viktig information till stoägarna förlorad.
Om man tänker att jag har ett rent 4-gångssto som jag vet behöver stärkas upp med passanlag så kanske jag väljer bort en hingst som egentligen är lämplig eftersom jag inte på bedömningssiffrorna kan se om han är en ren 4-gångare eller en 4½-gångare.
Dessutom är inte detta en fråga som vi i SIF "äger" utan bedömningssytemet och viktningskoefficienterna är en internationell fråga (därmed inte sagt att vi inte kan debattera den!).

Här måste jag hålla med dig delvis i alla fall. Om man inte själv känner till hur hästen var att rida in och att tölten fanns redan från början så man märker att den måste ha en del pass i sig, så blir det svårt att avgöra om passen inte visas. Jag är själv inte så intresserad av pass. Fullständig novis pga ointresset tom skulle jag vilja säga. Tycker det känns som en gångart som man för hästens hållbarhet skall använda så lite som möjligt, men jag vill ha lite pass i dem för töltens skull. Jag vill inte ha rena fyrgångare där man måste kämpa för att få fram tölten i typ månader eller tom ett par år! Vet om sådana hästar som sedan tävlats med framgång och fått en rejäl tölt, men för mig känns den väldigt artificiell!

Jag tycker det är väldigt svårt att använda en bedömning som underlag till vilken talang en häst har. Det framkommer ju inte hur lätt eller svårt det varit att få fram resultatet eller hur lång tid det tagit och hur många ridtimmar, vilka träningsmetoder och hur skicklig ryttare som krävts för att nå visningsresultatet! Därför känns det för mig säkrare att använda hingstar jag känner väl, har sett hur de rör sig i hagen sedan unga år osv, för det talar mer om vad de har för talang! Liksom jag känner det när jag rider in hästen. Men alla kan ju inte se alla hingstar som unga eller rida in dem! Det är ju en omöjlighet! Så hur gör vi det rättvist för att verkligen bedöma talang??? :confused:

Jag vet ärligt talat inte hur man skall verkligen kunna rättvist bedöma en häst! Det är så många faktorer som spelar in nämligen! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:
Lite mer "normalt" hull ger direkt utslag på hals- och proportionspoängen.

det är generellt vilseledande att vi i SIF inte följer vårt eget avelsmål.

Ytterligare en aspekt förresten - ska bedömningar vara en bantningstävling? För att få höga exteriörpoäng ska hingstarna visas i april supertunna precis innan de "naturligt" faller ur - sedan behöver de mängder med hull för att orka betäcka :crazy: Ohälsosamt.

Håller helt med att det här med hullet på visning är för bedrövligt! Få av de hästar som visas har riktiga ryggfiléer som högsta punkt på ryggen utan istället är ryggraden högsta punkt! Det ser rent ut sagt för jävligt ut och väldigt oproffsigt at visa en häst i det skicket! Revbenen skall kunna kännas om man trycker in 1 cm men inte synas! Ryggfiléerna skall dölja ryggraden annars är hästen undernärd och/eller felriden och/eller har hästen i sig själv ett felaktigt rörelsemönster! De tunna visningshästarna är en av anledningarna till att jag inte kommer att lämna en häst i träning mer! Jag lämnade två välmusklade hingstar med fina ryggfiléer i träning och fick tillbaka två undernärda hästar som tappat de flesta muskler med ryggraden synlig och fíléerna borta! :eek: Är det så de skall se ut när de visas så tänker jag skita i att bedöma någon häst mer! :mad:

På den visning där jag visade min hingst 2000 så sade veterinären att hon aldrig hade sett så många felridna och omusklade hästar samlade på ett och samma ställe! Jag säger som Göran Montan: En häst skall ha dubbla ryggrader! Dvs ryggmuskelfiléerna skall vara så välutvecklade så det bildas en fördjupning mellan dem där ryggraden finns! :)

Vad gäller avelsmålet så är det ju en definitionsfråga vad som är robust! En lättbyggd arab kan mycket väl vara en tålig och robust häst. Robust är inte liktydigt med att inte vara lättbyggd. Men det har jag påpekat förut. Så jag är inte så säker på att vi inte följer det svenska avelsmålet! :crazy:

Beträffande de internationella diskussionerna så ligger som vanligt Island före. Där har höjts flera röster om att bevara bredden i det genetiska urvalet och att bevara alla islandshästens egenskaper och olika varianter. Flera mycket namnkunniga personer ser en fara i de sk "framstegen" inom aveln som riskerar att radera ut delar av det värdefulla arv som islandshästens stora variationsrikedom innebär. :bump:

Jag upplever faktiskt Sverige som den största pådrivaren till förändring av islandshästen, vilket naturligtvis lett till våra stora tävlingsframgångar, eftersom det är den aveln som bedrivits, vilket i sin tur är typiskt Sverige. Det är samma sak på halvblodssidan. Och man kan inte diskutera internationellt utan att ha en rejäl dialog nationellt! ;)

Sveriges represanter skall representera vad det stora flertalet inom svensk islandshästutövande tycker! Därför har jag efterlyst en enkät/omröstning i ämnet länge. Men se de verkar SIF inte nappa på. Undrar vad de är rädda för... :angel:

Korven skrev:
En fråga bara. Hur hälsosamt är det att rida en häst utan trav? Går det att få en hållbar frisk häst utan trav?

Jag tycker det är enormt olämpligt att avla på en häst utan trav men det finns tom klass1 hingstar med 5 på trav, dvs hästen har inte visat någon trav och ändå blivit godkänd!!! :crazy: Vem tusan vill avla på en sådan??? :confused: Inte jag i alla fall! Måste vara någon som älskar pass mer än allt annat! Fruktansvärt ensidigt i alla fall! :cool: Jag skulle inte heller avla på ett sto utan trav! Det tycker jag är klart olämpliga avelsdjur! :angel:

Hingsten Solfari från Wreta visade inte trav vid bedömningen. Han har föräldrar, syskon och avkommor med bra trav.

Min unghäst, som är e Aegir från Olstorp som har 9 för trav och en travande mamma, travar inte. Så man kan aldrig vara säker på vad man får. :)

Nej, men förklaringen finns säkert i dessa fall längre bak i stammen! Nu skall jag ta min egen avel som exempel igen. En av mina ettåringar efter min naturtöltande hingst (men som väljer trav i hagen idag men han töltade dock nästan alltid som föl och 1-åring) har en hel del pass, trots att mamman är en 4-gångare med stark trav (ungefär 9 som sin far) och endast lämnat 4-gångare innan. Ok, tölten fanns där meddetsamma då jag red in henne, så hon är åt 4½-gångaren till. Dessutom är hon den starkaste och grövsta hästen jag har och stoet med de bästa gångarterna (så grovt byggd är inte detsamma som tung och klumpig). Denna avkomma är idag som 1-åring redan högre än sina föräldrar, mer högbent och väldigt snabb med 5 fina gångarter!

Nu vet jag att morfar är 147 och väldigt högbent 4½-gångare och bakom honom ligger Bylur frá Kólkuosi och jag vet att farfarsmor var en av Danmark snabbaste passhästar. Så jag kan hitta lite förklaringar längre bak trots allt! Men det är ju just det jag sagt hela tiden, att 1+1 inte blir 2 men jag ser ingen anledning att använda en häst i min avel som har egenskaper jag inte vill ha eller som saknar egenskaper jag vill ha för den sakens skull! Man vill ju öka oddsen genom att välja föräldrardjur med de egenskaper man vill ha! Lynnet verkar tex slå igenom väldigt och måste vara basen och de tre 1-åringarna jag har har alla ett mycket bra lynne, lätthanterliga och följsamma. Däremot ser de helt olika ut eftersom de ston som är mammor har helt olika karaktär.

En av dem är en 4-gångare. Hans mamma är dito och morfar vet jag är 4-gångare med 9 på både tölt och trav men 5 på pass. Han har en 5-årig halvbror som också är 4-gångare och efter Sudri. Det här stoet har bara fått 3 föl och de är alla 4-gångare som hon. Men hon har ändå lätt för tölten och kan visa den spontant vid avsaktning i hagen. Men jag skulle inte betäcka henne med en ren 4-gångare utan passanlag.I år är hon betäckt med Hamur som är 5-gångare och klass 1, lättbyggd samt med superbt gott lynne. Så jag avlar faktiskt på bedömda hingstar också som faller mig i smaken och även sådana som är lättbyggda!

Eftersom jag nu bara har kvar 4 (½)-gångsston så kommer jag i fortsättningen att hålla mig till 5-gångare med minst 7,5, helst 8 på traven och minst 8 på tölten, 4½-gångare eller min egen hingst som jag känner väl även bakåt i stammen och som gett så lyckat resultat med just mina ston (för det handlar ju också om vilka individer som passar ihop).

En hingst som på visningen inte fått mer än 5 på pass är inte intressant för mig helt enkel! Det hade den varit däremot om jag haft ett 5-gångssto. Jag vet hur mycket mer tillridning det krävs på rena 4-gångare där tölten inte kommer naturligt (pust) och på grisepassande 5-gångare som har svårt för trav (suck) och jag uppskattar varken den ena eller andra sorten! :cool:

Jag vill ha lättänade och lättridna hästar med 4 bra naturliga gångarter: skritt, tölt, trav och galopp. Och så skall de vara godmodiga, följsamma med ett gott och pålitligt lynne, dvs Hästen och Kamraten med stort H och K!

En hingst jag bestämt mig för att använda, på mina rejäla damer, är silversvarte Gaukur. Han är en lättbyggd 5-gångare med 8 på både trav och tölt samt med mycket gott lynne och massor av man och svans. Han har de kvalitéer jag letar efter till just mina ston! Att han är lättbyggd gör inget eftersom jag har rejäla ston som jag vet ger rejäla avkommor. Och det gör inte heller något om jag får någon som är lättbyggd för den delen! Jag tycker nämligen om båda sorterna och har alltid hävdat att båda skall finnas! Dessutom är han ju far till Islands högst bedömda 4-åriga hingst 2005, också silversvart och det gör det väl äntligen rumsrent att avla silversvarta hästar! :devil:

sambaengi skrev:
En hingst jag bestämt mig för att använda, på mina rejäla damer, är silversvarte Gaukur. Han är en lättbyggd 5-gångare med 8 på både trav och tölt samt med mycket gott lynne och massor av man och svans. Han har de kvalitéer jag letar efter till just mina ston! Att han är lättbyggd gör inget eftersom jag har rejäla ston som jag vet ger rejäla avkommor. Och det gör inte heller något om jag får någon som är lättbyggd för den delen! Jag tycker nämligen om båda sorterna och har alltid hävdat att båda skall finnas! Dessutom är han ju far till Islands högst bedömda 4-åriga hingst 2005, också silversvart och det gör det väl äntligen rumsrent att avla silversvarta hästar! :devil:

Men bara för att en hingst har bra poäng, är en bra tävlingshäst så är det ju inte alls samma sak som att han nedärver det. Han kan vara hur bra som helst och ändå inte nedärva det och då har hingsten inget avelsvärde anser jag.

Att den sedan har fått en bra avkomma visar heller inget om dens avelsvärde. Inte innan du har kommit upp till en viss summa avkommor ligger det någon tyngd bakom det hela. Precis som vilken annan statistik som helst.

Det finns hingstar i landet i dag som kostar 12 000 kr att betäcka med. Ok de har höga poäng och bra tävlingsmeriter. Men hur ser avkommorna ut? Vissa av dem har till och med INGA avkommor. Hur skall man då kunna veta vad den ger? Chansa, ja det klart. Men inte chansar jag med 12 000 kr. Men det är min personliga uppfattning.

/Åsa

Bangsi skrev:
är en bra tävlingshäst

Har Gaukur tävlat?

Jag tycker det är olyckligt med hingstar som aldrig tävlar. Som stoägare vill jag se hingstarna i något slags vardag och att de kan ridas även på böjda spår :p Tävlingar är ju ett utmärkt tillfälle att visa upp hingstens lynne och användbarhet.

Vet någon som hängt med bättre än jag de senaste åren ifall någon av "silverhingstarna" tävlat ?

Bangsi skrev:
Men bara för att en hingst har bra poäng, är en bra tävlingshäst så är det ju inte alls samma sak som att han nedärver det. Han kan vara hur bra som helst och ändå inte nedärva det och då har hingsten inget avelsvärde anser jag.

Att den sedan har fått en bra avkomma visar heller inget om dens avelsvärde. Inte innan du har kommit upp till en viss summa avkommor ligger det någon tyngd bakom det hela. Precis som vilken annan statistik som helst.

Det finns hingstar i landet i dag som kostar 12 000 kr att betäcka med. Ok de har höga poäng och bra tävlingsmeriter. Men hur ser avkommorna ut? Vissa av dem har till och med INGA avkommor. Hur skall man då kunna veta vad den ger? Chansa, ja det klart. Men inte chansar jag med 12 000 kr. Men det är min personliga uppfattning.

/Åsa

Nej men skall man då vänta med att betäcka med en hingst tills man vet vad den ger för avkommor??? :confused: Hur skall det gå till då??? :confused: Någon måste ju betäcka med en hingst för att det skall bli avkommor. :confused: Och menar du att du väntar tills hästen gett typ 100 avkommor innan du betäcker med en hingst? Om alla gör så så lär det inte bli några avkommor alls och aveln avstannar! :cool: Eftersom inte Gaukur är så gammal så tycker jag att det är fantastiskt att han redan gett en sådan avkomma! För den delen finns det silverfärgade klass1-avkommor efter Thrymur också, både sto och hingst, och honom har jag också använt men efter hans böjsenskada i fjol är han inget alternativ längre då han är utdömd som ridhäst och ägaren enbart kommer att betäcka sina egna ston inom överskådlig framtid. Synd på en mycket trevlig hingst! :crazy:

Avel är delvis oförutsägbar men en bedömning säger ju något om vad en hingst ger i alla fall och i det här fallet har han dessutom gett en kanonavkomma. Ditt resonemang ger sken av att bedömning och tävlingsresultat är totalt ovidkommande och då kan vi ju likaväl släppa aveln fri!!! :devil:

Silverkedjan skrev:
Har Gaukur tävlat?

Jag tycker det är olyckligt med hingstar som aldrig tävlar. Som stoägare vill jag se hingstarna i något slags vardag och att de kan ridas även på böjda spår :p Tävlingar är ju ett utmärkt tillfälle att visa upp hingstens lynne och användbarhet.

Vet någon som hängt med bättre än jag de senaste åren ifall någon av "silverhingstarna" tävlat ?

Jag blir inte förvånad över att du lyckas leta fram fel på andra silversvarta hingstar men jag blir rätt trött på att du så ofta skall plocka fram negativa saker men sällan eller aldrig nämner dem positivt! :mad: Låter som en släng av "svensk avundsjuka" i mina öron, tyvärr. Och jag blir väldigt besviken när hingstägare rackar på andras hingstar! :mad: Jag har lärt känna både Gaukur och hans ägarinna i år. Hon har köpt hästen för att hon tycker om honom och har honom som sin ridhäst och vill avla på honom. Liksom jag så har hon inte så stort intresse av att tävla. Det finns faktiskt andra värdefulla egenskaper hos en häst än bara tävlingsmeriter och han är en utmärkt ridhäst! :love: Dessutom får man acceptera att andra inte har det intresset! Men du behöver ju inte använda honom om du inte vill. Om ditt urval är från tävlingsbanan så får det stå för dig! Jag vet flera hingstar tävlade med framgång som jag inte skulle använda! :devil:

Men det är klart, det är säkert fel på alla hingstar som jag väljer, så kan de vara klass1, ha gett fina klass1-avkommor eller vara obedömda, du är bra på att hitta fel på dem alla! :mad:

Det har aldrig fallit dig in att alla har en egen bild av hur en häst skall vara och att man avlar efter den och inte efter att avla fram hästar och glänsa på tävlingsbanan??? Det finns många duktiga ryttare här i landet som varken har pengarna eller intresset eller tiden att hålla på med tävlingar! Men de vill ha en bra ridhäst! :idea:

Nu letade jag inte fel utan efterlyste fakta.

Vilket är av intresse eftersom jag har tre små sparade ungston som om något år ska betäckas, helst med något annat än sin pappa då ;).

Men JAG vill i min avel ha hästar som bevisat sin användbarhet, gärna på tävlingsbanan.

Min tvåbenta avel har dock förhindrat att jag är "up-to-date" med de senaste årens hingstar, därav frågan.

Och Gaukurs ägarinna har också fått baby i år så det lär knappast bli något tävlande där och jag tror inte hon tänker låna ut honom till någon annan! Det hade då aldrig jag gjort om det varit min häst! :cool:

Min personliga ridhäst är jag lika ovillig att låna ut som min sängkamrat nämligen, för jag gillar inte att dela så personliga vänskaper! :D

Förresten har du använt dina egna hingstar i aveln innan de var tävlade, hur resonerade du då??? :confused:

Eller gäller ditt urvalskriterie endast andra hingstar än dina egna??? :confused:

Askur var klubbmästare i det mesta samma vår han betäckte första gången i Sverige.

Hýreygur har jag själv fött upp och ridit in och lånat ut på småtävlingar innan han sattes i avel.

Men ANDRAS hästar - hur ska jag kunna få se dem "in action" om de inte syns till i officiella sammanhang menar du?

Är hingsten tillräckligt bra kan man ju faktiskt låta en liten sugen junior få låna den för tävling, jag tycker det är en bra varudeklaration.

Suverän reklam för tex Steini, Hrimnir och de andra jag sett!

(ofattbart bara att just Steini knappt använts i aveln, men det är ju en annan diskussion)

sambaengi skrev:
Om ditt urval är från tävlingsbanan så får det stå för dig! :

Exakt. Vi har inte samma avelsmål, jag vill ha en häst som kan tävla på nationell nivå och ÄNDÅ vara en suverän allroundhäst. Men jag vill ha gångartskicken en bra tävlingshäst med stora rörelser kan bjuda på.

Nu får man ju inte alltid det man satsar på, men med så stort utbud av hingstar behöver man ju liksom inte välja något som inte bevisat att det fyller ens egna avelsmål.

Silverkedjan skrev:
Askur var klubbmästare i det mesta samma vår han betäckte första gången i Sverige.

Hýreygur har jag själv fött upp och ridit in och lånat ut på småtävlingar innan han sattes i avel.

Men ANDRAS hästar - hur ska jag kunna få se dem "in action" om de inte syns till i officiella sammanhang menar du?

Är hingsten tillräckligt bra kan man ju faktiskt låta en liten sugen junior få låna den för tävling, jag tycker det är en bra varudeklaration.

Suverän reklam för tex Steini, Hrimnir och de andra jag sett!

(ofattbart bara att just Steini knappt använts i aveln, men det är ju en annan diskussion)

Jag ville få dig att skriva just det att det handlar om att känna hingsten och sina egna känner man men inte andras! ;) Just så resonerar de flesta och därför tror inte jag att det är någon risk att nu när det är tillåtet from 1 december 2005 att använda obedömda hingstar även till andras ston än de egna, att det blir en jätte-efterfrågan på obedömda hingstar! Jag menar jag känner mina hästar, men inte du och du är inte intresserad. Du är inte den enda som är kräsen och vill veta mer om hingsten. De flesta avlare är insatta och kan tänka själva och behöver ingen förmyndare i sitt hingstval! :devil:

Men var och en får ju välja hur man vill ha det med tävlandet. Gaukurs ägare tyckte hon fick för många ston till sin hingst i år (35 st el mer, minns inte axakt) så hon är nog inte så intresserad av mer reklam. Men så var hon nog för billig med betäckningarna också. :angel: Thrymur har ju varit fullbokad i flera år. Det här beror på att vi är ett antal som känner hästen och som vet vad han har för egenskaper och dessutom är mycket nöjda med avkommorna. :smirk:

Sedan resonerar inte alla som du. En del gillar ju partnerbyte också men andra är strikt monogama och jag personligen är inte beredd att dela med mig varken av min partner eller min/mina personliga ridhästar. :D Jag älskar dem för mycket för det! :love: Alla fungerar ju inte lika! Jag är nog mer av eremit-typen än vad du är. Jag föredrar vilda uteritter, långritter och att "leka" olika övningar med mina hästar framför att tävla. Ridningen skall vara kul, utan press och avslappnande. :smirk: Jag gillar inte att ha för mycket folk runt mig utan gillar bäst att få sköta mig själv och det är enbart det jag vill få göra i min avel också, utan att behöva straffas för det med b-register och böter! Jag har inte tänkt öppna hingststation med min b-registerhingst nämligen! Jag känner honom och det är enbart jag som använder honom och jag vet nu att han passar mina ston och är helnöjd med hans avkommor! Det räcker för mig! Och andra skall skita i min avel om de inte gillar den. Fast bli inte förvånad om du får se bra tävlingshästar efter honom! ;)

Silverkedjan skrev:
Exakt. Vi har inte samma avelsmål, jag vill ha en häst som kan tävla på nationell nivå och ÄNDÅ vara en suverän allroundhäst. Men jag vill ha gångartskicken en bra tävlingshäst med stora rörelser kan bjuda på.

Nu får man ju inte alltid det man satsar på, men med så stort utbud av hingstar behöver man ju liksom inte välja något som inte bevisat att det fyller ens egna avelsmål.

Men snälla du, jag har inte ETT avelsmål! :idea: Jag avlar gärna på alla bra egenskaper och typer av hästar som passar alla! :p Innan hade jag som avelsmål att avla hästar som passade min ridning och jag själv har över 30 år på hästryggen och gillar fart och fläkt och rejäla gångarter på mina privata hästar. Men de hästar jag själv tycker bäst om att rida skulle jag omöjligt kunna sätta normalryttare på! :crazy: Det var både för hett och för mycket gång för det! Och om 20 år så tror jag inte jag är kapabel att klara av sådana hästar! :cool: Så nu mixar jag istället och har fått en blandad avel jag är nöjd med och nöjda kunder av skilda sorter! Och det är det som är det fina med islandshästen och som jag vill bevara, den otroliga "färgrikedomen" inte bara vad gäller färger utan även olika egenskaper! ;)

Principiellt tycker jag att det är mycket bra att hingstar som används mkt i avel tävlar. Man kan då se att de är friska och hanterbara och bedöma deras gångarter på ett annat sätt än på avelsvisning.

Har du något emot att hingstar tävlar?

Jag tycker du återigen halkar in på att ursäkta dina egna privata val istället för att hålla diskussionen på en allmän nivå.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar