Sv: Islandshästen
Nej, men förklaringen finns säkert i dessa fall längre bak i stammen! Nu skall jag ta min egen avel som exempel igen. En av mina ettåringar efter min naturtöltande hingst (men som väljer trav i hagen idag men han töltade dock nästan alltid som föl och 1-åring) har en hel del pass, trots att mamman är en 4-gångare med stark trav (ungefär 9 som sin far) och endast lämnat 4-gångare innan. Ok, tölten fanns där meddetsamma då jag red in henne, så hon är åt 4½-gångaren till. Dessutom är hon den starkaste och grövsta hästen jag har och stoet med de bästa gångarterna (så grovt byggd är inte detsamma som tung och klumpig). Denna avkomma är idag som 1-åring redan högre än sina föräldrar, mer högbent och väldigt snabb med 5 fina gångarter!
Nu vet jag att morfar är 147 och väldigt högbent 4½-gångare och bakom honom ligger Bylur frá Kólkuosi och jag vet att farfarsmor var en av Danmark snabbaste passhästar. Så jag kan hitta lite förklaringar längre bak trots allt! Men det är ju just det jag sagt hela tiden, att 1+1 inte blir 2 men jag ser ingen anledning att använda en häst i min avel som har egenskaper jag inte vill ha eller som saknar egenskaper jag vill ha för den sakens skull! Man vill ju öka oddsen genom att välja föräldrardjur med de egenskaper man vill ha! Lynnet verkar tex slå igenom väldigt och måste vara basen och de tre 1-åringarna jag har har alla ett mycket bra lynne, lätthanterliga och följsamma. Däremot ser de helt olika ut eftersom de ston som är mammor har helt olika karaktär.
En av dem är en 4-gångare. Hans mamma är dito och morfar vet jag är 4-gångare med 9 på både tölt och trav men 5 på pass. Han har en 5-årig halvbror som också är 4-gångare och efter Sudri. Det här stoet har bara fått 3 föl och de är alla 4-gångare som hon. Men hon har ändå lätt för tölten och kan visa den spontant vid avsaktning i hagen. Men jag skulle inte betäcka henne med en ren 4-gångare utan passanlag.I år är hon betäckt med Hamur som är 5-gångare och klass 1, lättbyggd samt med superbt gott lynne. Så jag avlar faktiskt på bedömda hingstar också som faller mig i smaken och även sådana som är lättbyggda!
Eftersom jag nu bara har kvar 4 (½)-gångsston så kommer jag i fortsättningen att hålla mig till 5-gångare med minst 7,5, helst 8 på traven och minst 8 på tölten, 4½-gångare eller min egen hingst som jag känner väl även bakåt i stammen och som gett så lyckat resultat med just mina ston (för det handlar ju också om vilka individer som passar ihop).
En hingst som på visningen inte fått mer än 5 på pass är inte intressant för mig helt enkel! Det hade den varit däremot om jag haft ett 5-gångssto. Jag vet hur mycket mer tillridning det krävs på rena 4-gångare där tölten inte kommer naturligt (pust) och på grisepassande 5-gångare som har svårt för trav (suck) och jag uppskattar varken den ena eller andra sorten!
Jag vill ha lättänade och lättridna hästar med 4 bra naturliga gångarter: skritt, tölt, trav och galopp. Och så skall de vara godmodiga, följsamma med ett gott och pålitligt lynne, dvs Hästen och Kamraten med stort H och K!
En hingst jag bestämt mig för att använda, på mina rejäla damer, är silversvarte Gaukur. Han är en lättbyggd 5-gångare med 8 på både trav och tölt samt med mycket gott lynne och massor av man och svans. Han har de kvalitéer jag letar efter till just mina ston! Att han är lättbyggd gör inget eftersom jag har rejäla ston som jag vet ger rejäla avkommor. Och det gör inte heller något om jag får någon som är lättbyggd för den delen! Jag tycker nämligen om båda sorterna och har alltid hävdat att båda skall finnas! Dessutom är han ju far till Islands högst bedömda 4-åriga hingst 2005, också silversvart och det gör det väl äntligen rumsrent att avla silversvarta hästar!