Nu måste jag säga det igen.
Det här är en missuppfattning.
Jag håller med om att en femgångare med bra exteriör på 7,75 är ointressant.
MEN en fyrgångare utan pass men med ALLA egenskaper på 8 dvs inte bara "OK" utan förstklassig exteriör, och förstklassiga ridegenskaper får ändå bara 7,73 med dagens viktning.
En häst som då får godkända 7,75 exteriört för att den kanske är för kraftigt byggd för de riktigt höga poängen och får 8,0 för samtliga ridegenskaper utom pass, och får 8,5 i tölt och trav går inte heller in i stambok.
Fyr- och femgångare tävlar i helt olika divisioner. Fastän båda typerna behövs i aveln om man ska följa avelsmålet som SIF formulerat så diskrimineras fyrgångaren kraftigt.
Ett problem som uppstår då är att folk som bara vill få igenom "sin gårdshingst" eller som vill köpa en billig (=utan tävlingsvärde) lågt bedömd hingst avlar på SÄMRE hästar eftersom de är femgångare med sämre egenskaper än de fyrgångare som inte håller måttet (och som kanske skulle passat deras ston och ridkunskaper bättre) skulle haft.
Nu vet jag att gudarnas häst tänker svara att fyrgångarna måste vara så mkt bättre för att få "lov" att användas i aveln, och att de har lättare att få bra poäng i grundgångarterna.
Kanske var det så förr.
Men nu på avelsbeömningarna får man inte höga poäng om man visar en bärig fyrgångare med flotta gångarter och "tävlingsform". Du kommer kanske upp i 8 men inte mer om du inte visar extremt tempo, sträck och skjutkraft. Även om det blir flackare och fyrtaktigt...
Något man kanske inte vill forcera fram på en lovande tävlingshäst med stora rörelser där man vill rida in den på ett sätt som premierar hållbarhet och en lång karriär på tävlingsbanan.
Det är inte ovanligt att riktigt bra fyrgångshästar får upp tempot senare, de har för mycket bensprattel att hålla reda på i början. Att forcera fram tempot hos en femåring för en avelsbedömning är olyckligt.
Den allra bästa och mest lovande hästen jag ridit (efter 25 år med islandshästar och åtskilliga superhästar i rumpminnet) med mest rörelser, bärighet, glädje och gång i fick 7,50 på avelsbedömning. Vore hon hingst skulle jag gärna använt henne till mina ston trots poängen. Det enda felet på henne är att hon inte är min
Se upp för henne på tävlingsbanorna framöver
hon heter Embla från Smedjegården
Tim
(som har/har haft två godkända fyrgångshingstar så jag talar inte i egen sak
)