Islandshästen

Sv: Islandshästen

Inte_Ung skrev:
Jag försökte att säga detta till Jan Lockvall på avelsseminariet år 2004, men han lyssnade bara artigt på mig och viftade sedan bort min åsikt som man viftar bort en fluga.
Jag sade detta i mötet så att alla kunde höra.
Men ingen reagerade alls

Gissa om jag blev sur?

Jag har redan försökt att kommunicera direkt till de berörda.
Men de vill inte förstå.

Jag vet! Jag var där och det var skrämmande att man bara lät bli att ens kommentera det du sade! :crazy: Det är sådant som gör att man inte känner förtroende för det är tydligen inte rumsrent att ifrågasätta! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Islandshäst skrev:
Indy! Så rätt, så rätt.. :bow: :bow:
Inte_Ung! Kämpa på!
Sambaengi! Bra kämpat du också!
Droppar med vatten kan urholka en sten...

:bow: :bow: :bow: Din röst behövs!

Jag puffar för att höra vad du har för svar på de frågor jag ställde tidigare, markerat med rött nedan:

Citat Sambaengi "På Island är det ju inget problem. Där dominerar fortfarande familjehästaveln och aveln är fri men jag vill inte man skall behöva importera från Island pga eksemrisken. Jag är övertygad om att islandshästen är så sund pga att det avlats brett på skilda blodslinjer och olika egenskaper och det är sunda allroundhästar jag är ute efter. Kan inte se vad det skulle vara för fel i det??? Kan du förklara det för mig vad du tycker är fel med en bred genetisk bas och att bevara islandshästens mångfald och med att avla friska hästar med bra gångartsanlag, robusthet, viktbärighet, lättränade och med mycket stabilt och lugnt lynne och tillfredsställa alla islandshästintresserades intressen??? Jag har nämligen aldrig uppmanat till något annat!

Dessutom tror jag att en duktig hästveterinär är mer kapabel än de flesta att se vad en häst går för både psykiskt och fysiskt och jag nonchalerar inte deras kunskaper. De har erfarenhet av många raser och jag tycker som Gunnar Arnason sade på avelsmötet: Lynnet måste vara basen i aveln!" Slut Citat

IndianaJones skrev:
Jag har inte islandshäst, men är generellt intresserad av gamla kulturhistoriska raser oavsett härkomst. Raser som russ, fjordhäst, welsh, arab, pre - och islandshäst för att ta några vitt skilda exempel.

När jag läser diskussioner om att "bara avla på det bästa" går det kalla kårar längs ryggen på mig. Detta tankesätt är helt ok för moderna sporthästraser, men det kan vara förödande för en ras som islandshäst.

Varför?

Jo, för att den isländska stamboken är stängd, stängd och åter stängd. Uppstår inavelsdepression, vad gör man då? På halvblod är det enkelt: man korsar in nytt blod. Det görs hela tiden och inaveln hålls stången.

Avlar man inom slutna populationer är situationen en annan. För att bibehålla god hälsa och sundhet krävs det att man aktar sig för matadoravel. Istället bör så många friska och sunda individer som möjligt användas i avel för att bevara den genetiska mångfalden.

"Prestationsavelstänkandet" i sin dåtida form har utrotat en del lantraser i Norden (Håkan Hallanders bok Svenska lantraser är intressant läsning!). När man väl beslöt sig för att lantraserna var värda att rädda så fanns inte handjur som dög rent kvalitetsmässigt. Så man korsade och lantrasen gick förlorad. I Sverige fanns det många hästraser för 150 år sedan. Idag har vi tre inhemska ursprungliga raser. Och vi försökte även korsa bort fjordhästen i Norge, men norrmännen var envisa och ville ha kvar sin fjording.

Avelsframsteg i en sluten population - är i viss mån snarast att betrakta som bevarande.

Vill man se ett varnande exempel, så titta på våra hundraser! I dryga hundra år har man avlat i slutna populationer. Inom vissa raser har man varit klok och inte kompromissat med hälsan samt utavlat. Dock finns det många, många exempel på hur inaveln har varit mycket stark och inte alltid bedrivits på toppindivider, vilket är en förutsättning om man nu ska inavla.

Resultatet? Efter hundra år och kanske femtio generationer så ökar en del problem som kan bero på inavelsdepressioner. Autoimmuna sjukdomar ökar i alla raser. Problem med immunförsvaret kan mycket väl bero på inavel.

Så - det känns lite livsfarligt om avelsstrategier från öppna stamböcker lyfts direkt till slutna, i alla fall då populationsstorleken är begränsad. Fullblod och travare har ju också slutna stamböcker, men där finns så många individer att man ganska lätt kan prestationsavla utan att inavelsgradsökningen per generation skenar.

Fram för fri avel på veterinärkontrollerade hästar i alla slutna populationer!

Indy

Dagens svenska islandshästavel handlar inte om att bara avla på det bästa och på en genetisk smal bas. Vi har idag ca 150 svenska hingstar godkända för avel + de hingstar som varje år lånas in från utlandet. Det kan knappast räknas som en genetisk smal bas vilka vissa här vill göra gällande.

Gränser för godkänd hingst, 7,75, är inget toppvärde utan helt enkelt en miniminivå för att hingsten skall ha ett avelsvärde. Bland dessa 150 hingstar har du stor möjlighet att hitta din idealhingst, antingen du vill fokusera på lynne, färg, gångarter eller vad du nu anser viktigt, i alla fall om du inte absolut vill att hingsten skall vara din egen :angel: :angel:

Om man skall smalna av och bara avla på hingstar över 120 i BLUP eller liknande riskerar man naturligtvis en allt för smal avelsbas, men det är ju inte så kraven för aveln ser ut idag.

Att kräva en miniminivå på 7.75 är helt enkelt att sålla bort de sämsta. Vi vill väl trots allt alla att islandshästen skall ha minst fyra gångarter, vara exteriört ok och ha ett gott lynne. Om vi släpper aveln fri har vi ju ingen garanti för att de egenskaperna bevaras!

gudarnas häst skrev:
Gränser för godkänd hingst, 7,75, är inget toppvärde utan helt enkelt en miniminivå för att hingsten skall ha ett avelsvärde.

Jag tycker att den miniminivån med dagens bedömningssystem är för hög för 4-gångshingstar som inte är arabliknande.
En grov, litet kallblodsliknande 4-gångshingst med lugnt temperament och lättridna gångarter har inte en chans.

Det borde gå att bli godkänd på tävlingsmeriter, som bland halvblod och ponnyer.
Eller på sällsynt önskvärd egenskap, som tigerfärgen hos russ.
Det borde ge extra poäng.

gudarnas häst skrev:
Om man skall smalna av och bara avla på hingstar över 120 i BLUP eller liknande riskerar man naturligtvis en allt för smal avelsbas, men det är ju inte så kraven för aveln ser ut idag.
QUOTE]

Kraven nej, men rekommendationerna....... :cool:

Saxat från SIF's hemsida angående BLUP;

"Några tumregler är bra att ha:
• Använd endast de hingstar, som står främst på den rangordnade listan (totalindex).
• Hingstar, som ligger långt ner på listan med lågt avelsindex bör helst inte användas."

Om jag inte minns fel så har personen som diskuteras i denna tråden från första början, tidigare gått ut och sagt att vi endast BÖR använda hingstar med HÖG Blup?! Dvs smal avel!

Är detta riktigt sunt att personer i den positonen inom SIF ger ut sådana signaler om vi nu inte ska "avla smalt" inom en stängd stambok.!? :mad:

Personligen tycker jag det verkar som om Sverige vill satsa på en Islandshäst av fullblodsmodell. Det känns jobbigt och fördjävligt rent ut sagt..

Islandshästen är en häst som kan ridas av alla, alltså det finns alltid någon som passar just dig även om du inte klarar av en sportmodell. Om vi då skall avla bort den lite mer stora och bastanta Islandshästen som oftast lämpar sig så bra till turridningsverksamheter och ridskolor, vad har vi då kvar? Snabba snyggve töltande racer"bilar" som man bara kan rida om man har ett par års Islandshäst ridning på nacken.

Okej, jag kanske överdriver lite, men jag gillar den stora och bastanta Islandshästen, den som alla kan rida, en sådan som tycker allt är en fest, en sådan som man inte behöver vårda som en porslinsdocka. Nu menar jag självklart inte att man måste göra det med sportmodellen, men säg om 30 år, vart är då den svenska aveln bland islandshästar? Hur ser våra hästar ut då? Är det bara supersmala, supersnabba, superflotta, supergrömme hästarna som finns då? Eller har vi en lurvig liten underbart söt pälsboll kvar i hagen som går ute i totalsnöstorm och har päls på 1 dm?

Jag vill inte ha en Islandshäst som är avlad för att vara bäst, jag vill ha en Islandshäst som tillhör den urtida Islandshästen, den som arbetat på Island, precis så som den är nu.

Självklart skall det finnas lite variation, och det finns det redan nu, man kan ju hitta en som passar alla. Jag skulle lätt kunna välja en större hingst om jag skulle vilja ta föl efter Yrpa, dock är hon liten så det skulle kanske inte bli så bra ändå.. Men jag vill inte ha en Islandshäst som ser ut som ett fullblod i miniformat och med massa päls, det var inte därför jag föll pladask för rasen..

/Anna och Yrpa

gudarnas häst skrev:
Dagens svenska islandshästavel handlar inte om att bara avla på det bästa och på en genetisk smal bas. Vi har idag ca 150 svenska hingstar godkända för avel + de hingstar som varje år lånas in från utlandet. Det kan knappast räknas som en genetisk smal bas vilka vissa här vill göra gällande.

Gränser för godkänd hingst, 7,75, är inget toppvärde utan helt enkelt en miniminivå för att hingsten skall ha ett avelsvärde. Bland dessa 150 hingstar har du stor möjlighet att hitta din idealhingst, antingen du vill fokusera på lynne, färg, gångarter eller vad du nu anser viktigt, i alla fall om du inte absolut vill att hingsten skall vara din egen :angel: :angel:

Att kräva en miniminivå på 7.75 är helt enkelt att sålla bort de sämsta. Vi vill väl trots allt alla att islandshästen skall ha minst fyra gångarter, vara exteriört ok och ha ett gott lynne. Om vi släpper aveln fri har vi ju ingen garanti för att de egenskaperna bevaras!

Antalet hingstar är förvisso tom fler än 150, men de flesta är från några få blodslinjer och många är därför besläktade och någon med helt udda blod tror jag knappt det finns. Allting är ju relativt och även om det på papperet är många att välja på, så är det en många ggr större genetisk bas som är utesluten! Vi har hingstar som inte representerar mer än några få % av den genetiska basen! På Island finns hästar som i generationer varit obedömda och massor av avlare som avlar sin egen avel, efter eget huvud och med helt udda stam. Det är många ggr mycket bra brukshästar med en god och behaglig tölt som passar som familjehästar och turridningshästar. Flera av de drygt 5000 turridningsfirmorna har importerat hästar från sådana här "små gårdar".

Det är just den här möjligheten jag saknar i Sverige, att använda hingstar som inte har särskilda sporthästegenskaper och kanske inte är så elegant, men de har ändå goda ridegenskaper. Många har gångarter över medel och är lättridna och lättränade, men de har en grov exteriör och skulle med dagens exteriörbedömningskrav, hamna så lågt att de aldrig skulle gå in. Det innebär inte att de har en veterinärmedicinskt felaktig exteriör! De kan ha en exteriör som på en annan tyngre ras skulle gett höga poäng!

För den delen finns det förstaklasshingstar med 7 på trav, vilket är under medel, och tom 5 på trav, dvs de travar inte alls! De hästarna skulle inte jag vilja ha i min avel!!! Jag anser att alla 4 gångarterna skritt, tölt, trav och galopp skall vara minst medel samt att exteriören är oväsentlig så länge hästen har en veterinärmedicinskt korrekt exteriör, är lättlärd och lättränad samt har lätt för samling och lätt för egen bärighet. En häst som har det kan inte ha en felaktig exteriör! Skall exteriören bedömas skall det vara dess ändamålsenlighet, dvs den exteriör som gynnar hästens ridegenskaper, inte tycke och smak för ögat!

Nu har jag en mycket grovt byggd egen hingst efter ett gammalt andraklassto av den gamla grova typen och han har en veterinärmedicinskt korrekt exteriör (synad av traktens duktigaste hästveterinär bla) samt gångarter över medel på de 4 viktigaste gångarterna. Dessutom har han det eftertraktade coola familjehästlynnet. Jag hittar ingen godkänd hingst med alla dessa egenskaper och så grov som han är. Dessutom har han lite mer udda stam. Självklart att jag avlar på en sådan pärla! Han har ju massor att tillföra islandshästaveln, både temperament, grovlek, bärighet, udda stam och en udda färg, som nu blivit vanligare förståss! :D Dessutom har han med mina ston gett helt superba avkommor som överträffar förväntningarna både vad gäller exteriör, gångarter och lynne! Det är faktiskt de bästa avkommor som just de stona fått! Och då har de varit betäckta med elithingstar bla...

Men att du inte försöker att visa din hingst i stället. Även om han har grov exteriör. Men du säger ju att han har så bra gångarter då kan väl det överväga exteriören eller?? :smirk:

hatid skrev:
Men att du inte försöker att visa din hingst i stället. Även om han har grov exteriör. Men du säger ju att han har så bra gångarter då kan väl det överväga exteriören eller?? :smirk:
men läste du inte hela inlägget??hon har en färghingst....då krävs det genast mycket mer,av någon konstig anledning...och ni som säger att det inte är så,det är ni som avlar på "dom vanliga " färgerna,så ni har ingen aning!!

Nämen nu får du väl ändå ge dig. Jag tror inte att man gör nån skillnad på bedömningarna. ...
vera

Faktiskt så har jag hört från någon (ska inte avslöja vem) att om hingsten är svart och ligger på gränsen så ger man 7,75 för att ägaren ska bli glad. Hingsten kommer troligtvis inte användas så mycket. En likvärdig silversvart får 7,74 för att risken är stor att den används för mycket. Man vill ha in bra silversvarta hingstar i aveln.

hatid skrev:

Silfur-Hrani går inte att visa i Sverige! Han är ju B-reggad!!! Dessutom är han bara 4 år och inte inriden än, men jag ser vad han har för som sagt det ser man redan på föl och unghästar i hagen, om man nu har tillräckligt stora och kuperade sådana förståss. :smirk: Men jag kan välja att visa honom i Danmark eller annat FEIF-land. Dessutom skulle han antagligen få som sin far, 8 på tölt, trav, vilja och lynne och troligen 8 på skritt och galopp men 5 på pass och säkert inte mer än ca 7 eller strax över på exteriören pga att han är så grov. Det kommer han inte upp i 7,75 på totalt.

Silfur-Reynir fick totalt 7,53 trots 4 st 8or i ridegenskaper. Däremot tror jag att minst en av hans 3 st 1-åriga söner skulle få riktigt högt på exteriören och minst 2 av dem på gångarterna, särskilt den med rejält med pass. Men det är ju en bit dit. Men sedan är jag faktiskt inte intresserad av att ta emot andras ston heller så jag ser ingen större anledning att bedöma honom. Och jag måste visa själv och träna honom själv, precis som med Silfur-Reynir, för jag är inte gjord av pengar! :cool: Just nu har jag inte den tiden. Dessutom är han en cool familjehäst med bra egenskaper men han har inte kapacitet och vilja för högre tävling enligt min mening. Då är hans söner betydligt mer lovande. Jag är inte hemmablind, tvärtom letar jag fel på mina hästar och är mycket kritisk. Jag skulle aldrig använda något jag inte tyckte var riktigt bra i min avel! ;)

hatid skrev:
Nämen nu får du väl ändå ge dig. Jag tror inte att man gör nån skillnad på bedömningarna. ...
vera

Jodå! Flera siffror på Silfur-Reynir kunde lika gärna legat en ½ till 1 poäng högre! Det negativa har dragits ifrån i hans bedömningsprotokoll men det positiva inte lagts till och som tre kända ryttare sade: de ville inte ha in din hingst! Dessutom var han den snällaste av alla hingstarna på plats att hantera enligt veterinären. Hon sade att äntligen en som verkligen är trevlig och pålitlig! Så borde de vara allesammans! Men han fick ändå bara 8 på lynne! Och 3 proffsryttare anser att han borde haft minst 9 i vilja men han fick 8! Kanske för att han var så mjuk och fin i munnen. Jag vet att han inte var önskvärd i stamboken och jag vet att det störde att så många flockades runt honom och ville ha in honom för att använda honom i sin avel. Men, det var 2000. Jag vågar inte svara på om det är ikadant idag. Då fick jag massor av syrliga kommentarer för min färghingst av sk "seriösa" avlare som inte avlade på färg... Men jag vet att flera som visat silversvarta hästar gjort samma erfarenheter. Suck... :cool:

em76 skrev:
Faktiskt så har jag hört från någon (ska inte avslöja vem) att om hingsten är svart och ligger på gränsen så ger man 7,75 för att ägaren ska bli glad. Hingsten kommer troligtvis inte användas så mycket. En likvärdig silversvart får 7,74 för att risken är stor att den används för mycket. Man vill ha in bra silversvarta hingstar i aveln.

:bow: Det är dessvärre så det fungerar... Ta tex att man diskuterade om min hingt skulle ha 8 el 9 på hovarna, men han fick 8. samma sak med rygg och kors där han också fick 8. Huvudet var litet och mycket vackert med små vackra öron men det fick han inga + på men däremot avdrag för grova ganascher och 7 poäng. Men sedan klantade jag mig vid uppställningen också. Jag stod tex inte och viftade med ett spö för att han skulle sträcka upp sig utan han stod ju helt avslappnad. Gjorde ett par missar till också så jag får ta på mig en del av skulden. Hade ju aldrig visat häst förut... :o Sedan hade han ju varit dödssjuk bar 3 månader tidigare och jag missbedömde hur mycket uppvärmning han orkade med så han visade tex säkert 9 på traven vid uppvärmningen men orkade inte på visningen för jag hade tagit slut på honom när jagvärmde upp... :crazy: Normalt sett tog man inte slut på honom så snabbt men han hade inte repat sig så mycket som jag trodde. Sedan har jag mer hull på mina hästar än de flesta som hästar som bedöms och det bidrog givetvis också. Tur ingen kan se min köttbulle till hingst just nu... :o Mer matglad och lättfödd hingst får man nämligen leta efter... :D

Med det vill jag säga att det inte bara är domarna och hästen det hänger på vid bedömningen utan också genomförandet. Det är dagsform och vad man visar just då som gäller, något annat kan de ju inte döma. Så jag känner mig rätt nöjd ändå trots allt. Jag är ju dessutom inte så förtjust i att ta emot andras ston utan ville bara ha honom godkänd för att avla på mina egna ston. Jag var nämligen enormt rädd om min ögonsten och tycker det är stora risker med att ta emot ston man inte känner.

Senast ändrad av en moderator:

och säkert inte mer än ca 7 eller strax över på exteriören pga att han är så grov. Det kommer han inte upp i 7,75 på totalt.

:eek: Hur grov då, min madame är grovt byggd vilket också finns med i bedömningsprotokollet. Men hennes exteriörpoäng blev 7.80 totalt, så då får man fråga sig vad har din häst för exteriör om den hamnar under 7. :o

Men jag menade att du kunde kanske visa honom i Danmark. Att han är i B registret är det nog inte någon som har undgått att läsa.,

Men på vilket sätt är sönerna mer lovande. Är det att dom då är mer lättbyggda eller ?

Boj skrev:
:eek: Hur grov då, min madame är grovt byggd vilket också finns med i bedömningsprotokollet. Men hennes exteriörpoäng blev 7.80 totalt, så då får man fråga sig vad har din häst för exteriör om den hamnar under 7. :o

Den kan ju vara grov på fel ställen.
Även om en häst är grov så behöver det inte betyda sämre exteriörspoäng.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar