Islandshästen

Sv: Islandshästen

Bangsi skrev:
Den kan ju vara grov på fel ställen.
Även om en häst är grov så behöver det inte betyda sämre exteriörspoäng.

Nä och det var dit jag ville komma. :angel:
Du bör väl ha träffat min pålla, så då vet du ju hur grov vi pratar om. ;)

Senast ändrad:

Boj skrev:
:eek: Hur grov då, min madame är grovt byggd vilket också finns med i bedömningsprotokollet. Men hennes exteriörpoäng blev 7.80 totalt, så då får man fråga sig vad har din häst för exteriör om den hamnar under 7. :o

Det är en gissning från min sida att exteriörpoängen skulle dras ned ordentligt pga att han är så grovt byggd. Jag tror inte han får bättre än hans pappa som totalt fick 7.49 för han är betydligt grövre byggd. Jag kan säga som så att han är är riktigt grov men utan att för den skull vara klumpig, fast nu är han helt klart rätt överviktig... :o Men även om han skulle få samma poäng så räcker det inte upptill totalen 7,75 då han dessutom är 4-gångare, om än ennaturtöltande sådan.

Men egentligen är det oväsentligt eftersom en häst som har lätt för sig både i gångarter och bärighet inte kan ha fel exteriör! Det är det som är poängen i mitt resonemang.

hatid skrev:
Men på vilket sätt är sönerna mer lovande. Är det att dom då är mer lättbyggda eller ?

Bla ja, men de har helt enkelt en exteriör som mer passar dagens bedömning.

Boj skrev:
Nä och det var dit jag ville komma. :angel:
Du bör väl ha träffat min pålla, så då vet du ju hur grov vi pratar om. ;)

Jo jag har sett ditt sto även om det var längesedan.
Hon är grov men på rätt ställen.

Mitt sto är grov, hon fick 7,54 i exteriör.
Hennes nackdel är att halsen är för grov och det tar ned hennes övriga exteriör som är helt ok.
Men jag älskar henne :love: och hon har bra gångarter så det spelar ingen roll. Man kan ju välja hingst efter det man vet.

/Åsa

Bangsi skrev:
Men jag älskar henne :love: och hon har bra gångarter så det spelar ingen roll. Man kan ju välja hingst efter det man vet.

/Åsa

Jo precis så resonerade jag i mitt val, och sonen kommer att bli ganska stor men inte fullt lika krallig som sin mor. :love: I övrigt är det den absolut roligaste häst jag haft, och är en underbar kompis på många sätt. Och de som har ridit henne tycker att hon är vanisinnigt rolig att rida på, pålitlig i alla lägen med en enda ambition att komma framåt. :love:

Senast ändrad:

Bangsi skrev:
Den kan ju vara grov på fel ställen.
Även om en häst är grov så behöver det inte betyda sämre exteriörspoäng.

Min är grov överallt rakt igenom! Ser ut som liten nordsvensk hingst ungefär, och då pratar jag inte travare. De som ser honom tycker det är bland det maffigaste de sett och att han nu är "lite" matglad gör inte saken bättre... Men hellre en lättfödd och cool hingst än en som stressar och glömmer äta under betäckningssäsongen...

Fast nu är vi väldigt off topic. Min häst är ju baraa ett exempel. Det finns många individer som han som pga av deras lite mer udda genetiska anlag och andra starka egenskaper har något att tillföra aveln genom att helt enkelt bevara den genetiska bredden och bredden i egenskaper. Dit jag vill komma är att allt handlar inte om att få fram tävlingshästar. De flesta vill ha en pålitlig, lugn, trygg och stabil häst av viktbärande och robust typ att rida ut med som dessutom har rena gångarter och inte är för pigg men samtidigt inte lat. Därför behövs sådana hästar i aveln. Och att 1+1 inte är lika med 2 i aveln gör att man kan få både postiva och negativa överraskningar. Råkar man hitta individer som passar ihop kan avkomman bli bättre än båda föräldrarna och om de inte passar ihop så kan det bli sämre än båda föräldrar. Jag vet tex om ett mycket fult sto som lämnat ett par riktigt vackra avkommor, till min stora förvåning. Jag tycker hon är den fulaste islänning jag sett, lågställd, låg halsansättning, kortbent, retangulär, tungt huvud, kort rak hals istället för välvd, kort sagt jag skulle aldrig frestas att köpa henne! Men hennes dotter är skitsnygg i exteriören, riktigt vacker faktiskt, högbent, högrest, lång vackert välvd och högt ansatt hals, kort sagt en helt korrekt exteriör. Det är så man tror att fölen förväxlats i hagen. :p

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Jo precis så resonerade jag i mitt val, och sonen kommer att bli ganska stor men inte fullt lika krallig som sin mor. :love: I övrigt är det den absolut roligaste häst jag haft, och är en underbar kompis på många sätt. Och de som har ridit henne tycker att hon är vanisinnigt rolig att rida på, pålitlig i alla lägen med en enda ambition att komma framåt. :love:

Ja du ser! Och varför skall man inte kunna resonera likadant om en älskad och lika trevlig hingst som med ett sto??? Hade du nu haft en hingst istället så hade du inte kunnat resonera som du gör!

Bangsi skrev:

Hennes nackdel är att halsen är för grov och det tar ned hennes övriga exteriör som är helt ok.

/Åsa

Men nu är stonas gräns för införande i stamboken 7,5. För en hingst är den 7,75. 7.54 i exteriör räknas som mycket dåligt på en hingst och för att nå 7,75 totalt måste du upptill 8 totalt i rid... Dit når du inte om du så skule ha 8 rakt igenom på alla andra moment men 5 i pass... Kraven är ju liksom betydligt högre på hingstarna.

Prsonligen tycker jag inte exteriörpoängen skall räknas in. Den kunde ju bedömas ändå för att vara en beskrivning av hästen, men jag tycker att man skulle ha som krav minst 7,5 på skritt, trav och galopp och minst 8 på tölten samt att lynne skall vara minst 8 och vilja minst 7,5. Hållning under ryttare är jag mycket tveksam till att bedöma. Det vore bättre att bedöma bärighet och samling. Hästar som går framtungt på bogarna med krullad nacken och bakom handen, dvs i falsk form, får idag bättre poäng än den häst som verkligen bär sig själv men inte böjer nacken så mycket. En häst med kort och kraftig hals kan mycket väl vara en häst med bra bärighet, lätt för samling osv men pga sin korta hals kan den inte "gå på tygeln" på samma sätt som den som har en lång hals.

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:

/Åsa

De bästa hästar jag ridit, självbärande och självsamlande sådana, har faktiskt det gemensamt att de har en kort och tjock hals! Och Órris hal går ju inte av för hackor! Jag tycker om en högt ansatt, högrest, något kort och kraftig hals och jag tycker om Órris exteriör! Men den gillar inte domarna! Är inte det ironiskt att denna avelsmatador inte duger exteriört?! :cool:

Hade du nu haft en hingst istället så hade du inte kunnat resonera som du gör!

Ja se där har du fel, för jag har haft en unghingst till helt nyligen, han blev kastrerad. Orsaken var jut att exteriört räcker han inte till, troligen kommer han att få en superlynne med fina gångarter. Kruxet dock är att idag finns massor av hingstar som kan erbjuda detta, men den exteriöra delen har kommit lite i efterkälke så därför fick han bli valack. Hans far har ju inte exteriöra poäng som man jublar precis, men ridegenskaperna är det ju inget fel på.

Dock är jag av den bestämda uppfattningen att låter man den exteriöra delen hamna på efterkälke, så skapar man på sikt ett problem genom ökad risk för felaktig förslitning. Man vet ju att här spelar exteriören en väldigt stor roll, så därför tror jag att man bör se upp med att avla på för mycket på hingstar med sämre exteriör.

Anette, du är inte den första (och säkert inte den sista) som tycker det är bedömningssystemets fel att din hingst inte blir godkänd :angel:

Boj skrev:
Dock är jag av den bestämda uppfattningen att låter man den exteriöra delen hamna på efterkälke, så skapar man på sikt ett problem genom ökad risk för felaktig förslitning. Man vet ju att här spelar exteriören en väldigt stor roll, så därför tror jag att man bör se upp med att avla på för mycket på hingstar med sämre exteriör.
Men är det då en hållbar exteriör som premieras?
Är "så lätt och högbent som möjligt" det bästa för hållbarheten?
Och är en "så lång och högt ansatt hals som möjligt" det?
Vad i den bedömning som vi har visar på hållbarhet i exteriören?
Och vad är "bara" en smakriktning vad gäller ögonfägnad?

Inte_Ung skrev:
Men är det då en hållbar exteriör som premieras?
Är "så lätt och högbent som möjligt" det bästa för hållbarheten?
Och är en "så lång och högt ansatt hals som möjligt" det?
Vad i den bedömning som vi har visar på hållbarhet i exteriören?
Och vad är "bara" en smakriktning vad gäller ögonfägnad?

Jag tror snarare på något mitt i mellan, själv tycker jag nämligen inte om pinniga hästar. Jag skulle känna mig oerhört obekväm på en pinne, så därför är min pålla optimal för mig just nu. MEN en sådan häst är inte lätt riden, det blir inte grova hästar eftersom de i regel blir tunga. Det innebär inte att jag förordar en sådan avel, eftersom jag inser trots att jag gillar typen vilka risker det skulle innebära.

Om du går tillbaka till de sidor du hänvisade till tidigare, så inser du kanske att målet att uppnå en bra form är inte alla förunnat. Varför? Därför att exteriören är orsaken till det, så svar på din fråga måste bli en exteriör där hästen kan ridas ledigt i en bra form. Genom detta minskas risken för onödigt slitage på leder och framben, sen tror jag att man kan fortsätta avla på både grova och lätta hästar men inte fastna helt i den grövre typen.

Boj skrev:
MEN en sådan häst är inte lätt riden, det blir inte grova hästar eftersom de i regel blir tunga.
Jag har en mycket grov häst som är en extremt lättriden 4-gångare.
Han är 27 år och håller fint ännu och töltar lätt och ledigt med alla.
Om man bedömde honom så skulle han nog få runt 7.15.
Han har vissa delar av extreriören emot sig, men nog sjutton är han både hållbar och lättriden.

Boj skrev:
Om du går tillbaka till de sidor du hänvisade till tidigare, så inser du kanske att målet att uppnå en bra form är inte alla förunnat. Varför? Därför att exteriören är orsaken till det, så svar på din fråga måste bli en exteriör där hästen kan ridas ledigt i en bra form. Genom detta minskas risken för onödigt slitage på leder och framben, sen tror jag att man kan fortsätta avla på både grova och lätta hästar men inte fastna helt i den grövre typen.
Jag gillar de där sidorna.
Och skulle gärna se en exteriörbedömning enligt det som står där.
Men inom Islandshästaveln så prioriteras tyvärr bl.a. svanhals och en för spolformad bål.

gudarnas häst skrev:
Dagens svenska islandshästavel handlar inte om att bara avla på det bästa och på en genetisk smal bas. Vi har idag ca 150 svenska hingstar godkända för avel + de hingstar som varje år lånas in från utlandet. Det kan knappast räknas som en genetisk smal bas vilka vissa här vill göra gällande.

Antalet individer totalt hänger nödvändigtvis inte ihop med den genetiskt effektiva populationen. Om matadoravel har bedrivits är det en stor risk att många avelsdjur är släkt med varandra.

Jag känner inte till den effektiva populationsstorleken hos Islandshästen. Gör du? Kan man vara säker på att inaveln inte kommer att bli ett problem i framtiden om man inte redan nu är uppmärksam på det? Inaveln är alltid något som måste finnas med i bakgrunden när man arbetar med slutna populationer (stängda stamböcker).

När jag planerade en valpkull ville jag undvika vissa blodslinjer. Det var inte helt lätt och ändå är registertalet i min ras över tusen om året. Det tillgängliga antalet avelshanar är således långt över 150 och ändå återkom samma blodslinjer (som jag ville undvika) gång på gång...

gudarnas häst skrev:
Vi vill väl trots allt alla att islandshästen skall ha minst fyra gångarter, vara exteriört ok och ha ett gott lynne. Om vi släpper aveln fri har vi ju ingen garanti för att de egenskaperna bevaras!

Det tror jag säkert att ni alla vill. Och hur har ni fått dem? Tusen år av BLUP? :devil:

Garantier finns f.ö. aldrig när man jobbar med levande material.

Hittade en intressant länk där skillnaden på effektiv och faktisk population diskuteras. Jag citerar ett stycke ur slutsatsen:

"Sällskapsdjursavel i slutna raser med strikt stängda stamböcker och ett intensivt exteriörurval baserat på konkurrenstävlingar är i stort sett en 1900-talsföreteelse. Förlust av ärftlig variation går relativ långsamt i populationer som inte är dramatiskt små, under 50 individer i effektiv population. Det tar därför åtskilliga årtionden innan de negativa effekterna av förluster i ärftlig variation slår igenom i ökande defektproblem och sviktande djurhälsa. I några raser är problemen redan akuta och andra upplever ökande svårigheter. Med största sannolikhet kommer ytterligare ett antal raser att adderas till dem som visar ärftliga störningar om inte de grundläggande bristerna i avelsplaneringen rättas till inom relativt nära framtid. Det faktum att många raser ännu inte visar allvarligare ärftliga störningar eller hälsoproblem kan inte tas till intäkt för att åtgärder i avelsarbetet inte är nödvändiga. Här redovisade samband mellan avelsarbetets utformning och förlust av ärftlig variation samt mellan låg ärftlig variation och hälsostörningar utgör en kraftig varningssignal om de långsiktiga effekterna på djurhälsan av en felaktig avelsplanering."

Författare: P-E Sundgren. Han talar ju främst om hundar, men själva resonemanget kan appliceras på hästar också (dock är generationsintervallerna längre, så allt tar längre tid). Man kan ju diskutera om ett urval baserat på prestationsresultat inte medför samma risker. Trots allt kan djur bli sjuka på andra ställen än de som krävs för att prestera.

Indy

Boj skrev:
Ja se där har du fel, för jag har haft en unghingst till helt nyligen, han blev kastrerad. Orsaken var jut att exteriört räcker han inte till, troligen kommer han att få en superlynne med fina gångarter. Kruxet dock är att idag finns massor av hingstar som kan erbjuda detta, men den exteriöra delen har kommit lite i efterkälke så därför fick han bli valack. Hans far har ju inte exteriöra poäng som man jublar precis, men ridegenskaperna är det ju inget fel på.

Jo men då har du ju inte resonerqat likadant med hingsten som med stoet! Stoet avlar du gärna på trots att du påpekar en brist men inte hingsten! Det är ju lika viktigt med stoet!

Vad som är en bra exteriör tror jag naturen är bra mycket bättre på att avgöra än vi människor! Om en häst har lätt för at röra sig, lätt för att lära sig gångarterna, lätt för att utföra alla gångarter och dessutom samlar och bär sig själv naturligt, då anser jag att den hästen inte kan ha en felaktig exteriör. För den delen ger jag inte avkall på exteriören ur veterinärmedicinsk aspekt och den aspekten verkar inte alla ggr stämma med vad som bedöms som bra!

Det visades en bild på en hals på avelsseminariet i fjol som veterinärmedicinskt var att kalla som svanhals. Den var otroligt ful men föreläsaren tyckte att det var en hals att eftrsträva och bedömde den som en 9:a! Ingen annan rasförening hade eftersträvat en sådan hals "välvd" åt fel håll! Fy! Den inbjuder hästen till att peka med näsan luften vid tölt...

Vad jag vill säga är att mycket i exteriören är tycke och smak och att det rensas bort om man istället går efter hur hästen rör sig. Arbetar den rätt och lätt så har den en ändamålsenlig exteriör och det är det vi skall eftersträva, vare sig hästen är grovt byggd eller lättbyggd!

gudarnas häst skrev:
Anette, du är inte den första (och säkert inte den sista) som tycker det är bedömningssystemets fel att din hingst inte blir godkänd :angel:

Nej jag är säkert i gott sällskap med många andra som inte har samma uppfattning vad som är en bra häst som domarna. För den delen hade han kanske blivit godkänd om han inte skadat sig som 5-åring och inte gått att rida på 8 månader eller om han inte blivit ekollonförgiftad före visningen då han var 6 eller om han fått leva och jag bedömt om honom. Det får vi aldrig veta! Men en häst som går att rida i 4 klockrena gångarter på sidepull med lösa tyglar och styra med vikthjälperna efter att jag suttit på honom12 ggr, den är något alldeles extra, även om han bara var 132 hög, en icke så önskvärd storlek. 3 kända proffsryttare som ridit honom tyckte han definitivt borde gå in och att han platsade i aveln! Det var för övrigt de och inte jag som ansåg att de intevelat ha in min hingst "för så dålig är han inte" som de sade!

Beträffande hans son så har jag funderat över att bedöma honom i Danmark men där får man inte bedöma hingstar före 5 års ålder och han är bara 4 än. Dessutom skall jag som sagt ha tiden att träna och visa honom själv. Dels har jag inte stora penningresurser att lägga ner på honom, dels tänkr jag inte lämna någon häst i träning mer efter att jag fick mina två riktigt fina hingstar förstörda av en proffsryttare! Båda fick avlivas, sönderridna i både kropp och själ!!!

Boj skrev:
Jag tror snarare på något mitt i mellan, själv tycker jag nämligen inte om pinniga hästar. Jag skulle känna mig oerhört obekväm på en pinne, så därför är min pålla optimal för mig just nu. MEN en sådan häst är inte lätt riden, det blir inte grova hästar eftersom de i regel blir tunga. Det innebär inte att jag förordar en sådan avel, eftersom jag inser trots att jag gillar typen vilka risker det skulle innebära.

Nu tycker jag du generaliserar. En grovt byggd häst kan ju också var högrest och samla sig själv! För att ta ett mycket känt exempel: Órri anses grovt byggd och han är då allt annat än framtung och av det jag hört om hur han är att rida så är han lättriden som få! Min lille kille var kompakt byggd men absolut inte framtung. Han hade en kort och kraftig hals men den var högt ansatt och han hadeenormt lätt för att bära och samla sig själv! titta på lipizzanern. Den används i skolorna ovan marken och den är då allt annat än lättbyggd! De kompakta hästarn har oftast lättare för att samla sig och en rejäl bakdel är stark och bär mycket så hästen inte blir framtung!

IndianaJones skrev:
Antalet individer totalt hänger nödvändigtvis inte ihop med den genetiskt effektiva populationen. Om matadoravel har bedrivits är det en stor risk att många avelsdjur är släkt med varandra.

Jag känner inte till den effektiva populationsstorleken hos Islandshästen. Gör du? Kan man vara säker på att inaveln inte kommer att bli ett problem i framtiden om man inte redan nu är uppmärksam på det? Inaveln är alltid något som måste finnas med i bakgrunden när man arbetar med slutna populationer (stängda stamböcker).

När jag planerade en valpkull ville jag undvika vissa blodslinjer. Det var inte helt lätt och ändå är registertalet i min ras över tusen om året. Det tillgängliga antalet avelshanar är således långt över 150 och ändå återkom samma blodslinjer (som jag ville undvika) gång på gång...

Det tror jag säkert att ni alla vill. Och hur har ni fått dem? Tusen år av BLUP? :devil:

Garantier finns f.ö. aldrig när man jobbar med levande material.

Hittade en intressant länk där skillnaden på effektiv och faktisk population diskuteras. Jag citerar ett stycke ur slutsatsen:

"Sällskapsdjursavel i slutna raser med strikt stängda stamböcker och ett intensivt exteriörurval baserat på konkurrenstävlingar är i stort sett en 1900-talsföreteelse. Förlust av ärftlig variation går relativ långsamt i populationer som inte är dramatiskt små, under 50 individer i effektiv population. Det tar därför åtskilliga årtionden innan de negativa effekterna av förluster i ärftlig variation slår igenom i ökande defektproblem och sviktande djurhälsa. I några raser är problemen redan akuta och andra upplever ökande svårigheter. Med största sannolikhet kommer ytterligare ett antal raser att adderas till dem som visar ärftliga störningar om inte de grundläggande bristerna i avelsplaneringen rättas till inom relativt nära framtid. Det faktum att många raser ännu inte visar allvarligare ärftliga störningar eller hälsoproblem kan inte tas till intäkt för att åtgärder i avelsarbetet inte är nödvändiga. Här redovisade samband mellan avelsarbetets utformning och förlust av ärftlig variation samt mellan låg ärftlig variation och hälsostörningar utgör en kraftig varningssignal om de långsiktiga effekterna på djurhälsan av en felaktig avelsplanering."

Författare: P-E Sundgren. Han talar ju främst om hundar, men själva resonemanget kan appliceras på hästar också (dock är generationsintervallerna längre, så allt tar längre tid). Man kan ju diskutera om ett urval baserat på prestationsresultat inte medför samma risker. Trots allt kan djur bli sjuka på andra ställen än de som krävs för att prestera.

Indy

:bow: :bow: :bow: Exakt den utveckling jag ser framför mig om vi inte bromsar nu! Bromssträckan är lång och innan man vet ordet av kan det vara för sent för då är den genetiska banken minskad ordentligt...

Mycket bra inlägg! :bump:

Jag har en mycket grov häst som är en extremt lättriden 4-gångare.
Han är 27 år och håller fint ännu och töltar lätt och ledigt med alla.
Om man bedömde honom så skulle han nog få runt 7.15.
Han har vissa delar av extreriören emot sig, men nog sjutton är han både hållbar och lättriden.

Snälla du, visst finns det undantag så gör det i allt. Men i förlängningen skulle det inte hålla, att avla på tunga grövre hästar ger också tungridna hästar som får ökat slitage.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar