Islandshästen

Sv: Islandshästen

Det sista jag vill är att någon ska bli sårad, och kanske gjorde jag fel som tillät debatten här, ofta så är det dock bättre av att man försöker kväsa en diskussion, många gånger kan frågetecken rätas ut genom att våga ta debatten. Åsikter och diskussioner kommer att förekomma med eller utan internet, i synnerhet som den startade i Islandshästen vilket är en officiell informations- och debattkanal för SIF.

Lobelia
Moderator

Senast ändrad:

Jag lånar din knapp.

Jag funderar på följande: Hur har islandshästen blivit den ras den är idag? Är det tack vare hård avel på godkända hingstar? Eller är det tack vare egensinniga islänningar som avlat efter eget huvud under 1000 år? Hur har vi fått en sån mångsidighet med färger tex?

Om vi tittar på andra raser, är det de som avlat hårdast och smalast som fått trevligast hästar?

Jag inser att en mer målmedveten avel gör att vi kommer snabbare fram men varför har vi bråttom? Ju smalare vi avlar dest snabbare kommer vi fram men desto större risker tar vi. Om vi avlar smalt och om 20 år inser att vi avlat fel, vad gör vi då?

Jag tycker att avel borde handla mer om minska riskerna för att hamna fel än att komma snabbt frammåt.

Lena Lundén skrev:
Du menar väl ändå inte att jag ska be SIF.s styrelse eller kansli gå in på Bukefalos och besvara frågor?????
Varför inte det?
De har ju bevisligen gått in här och läst och mått dåligt av vad som skrivs här.
Då så kan de väl ta och skriva litet och besvara dessa enkla frågor också?
Det kan väl ändå inte vara några problem?
Eller lägga informationen på Hemsidan och sedan att du kunde referera till den.
Det här är väl också en informationskanal likväl som andra informationskanaler?
Man kan se detta forum och oss som ett möte i Cyberspace, och hantera det som ett möte.
Och på ett möte så kan man väl gå in som gästföreläsare eller något?

Lena Lundén skrev:
Maila gärna SIF.s kansli och be dom hjälpa dig,
Jag skall göra det.
Och sedan så skall jag lägga ut svaret här.

Men jag tycker ändå att det hade varit bra om någon med officiell status hade svarat på denna fråga själv direkt.
Antingen här eller på SIFs officiella hemsida.

TomasN skrev:
Jag lånar din knapp.

Jag funderar på följande: Hur har islandshästen blivit den ras den är idag? Är det tack vare hård avel på godkända hingstar? Eller är det tack vare egensinniga islänningar som avlat efter eget huvud under 1000 år? Hur har vi fått en sån mångsidighet med färger tex?

Om vi tittar på andra raser, är det de som avlat hårdast och smalast som fått trevligast hästar?

Jag inser att en mer målmedveten avel gör att vi kommer snabbare fram men varför har vi bråttom? Ju smalare vi avlar dest snabbare kommer vi fram men desto större risker tar vi. Om vi avlar smalt och om 20 år inser att vi avlat fel, vad gör vi då?

Jag tycker att avel borde handla mer om minska riskerna för att hamna fel än att komma snabbt frammåt.

:bow: :bow: :bow: Mycket tänkvärda funderingar!

TomasN skrev:
Jag lånar din knapp.

:bow: :bow: :bow: Det är just det jag påpekat så många ggr och det jag menar om att bevara en bred genetisk bas, både för att behålla islandshästens variation och alla dess egenskaper samt att undvika inavel, som i all avel ger instabilitet i lynnet, defekter och sjukdomar på sikt. Flera veterinärer och hovslagare jag pratar med tycker tex att den hårt uppstyrda och tävlingsinriktade aveln på vårt svenska halvblod är orsak till att just denna ras haft och fortfarande dras med lynnesproblem och dålig ridbarhet, dvs ett icke önskvärt beteende vid ridning. Det finns fortfarande idag, vackra och eleganta godkända hingstar med bra gångarts- och hoppanlag, men som har stora brister i lynnet och ston som är svårridna men ändå har bra exteriör, gångarts- och/eller hoppanlag, sätts inte sällan i avel istället! Dessutom har rasen blivit lättare och hetare.

Veterinärer och hovslagare jag pratat med anser just svenska halvblodet vara deras största skaderisk i sitt arbete medan islandshästen anses mycket trevligare att handskas med. Så jag tycker inte det känns tryggt med Jan Lockwall i vårt avelsutskott. :crazy: Snarare väcker det stor oro vart vi är på väg. Jag vill då inte göra islandshästen till en liten töltande halvblodskopia! :crazy:

Resultatet av den selekterade tävlingsaveln inom halvblodsaveln är att remonthästen, den starkare, lite grövre halvblodshästen med stabilt lynne som passade till mindre oerfarna ryttare, den har så gott som försvunnit. Så vi har redan ett facit att jämföra med om vi väljer att gå samma väg. Danskarna har däremot valt en annan väg och prioriterat lynnet. De har halvblod med betydligt mer lämpat lynne och de har skakat på huvudet och undrat hur vi svenskar står ut med våra halvblod. Lockwall erkände att "det varit problem med ridbarheten" på avelsmötet men ville hävda att det var avhjälpt, men jag kan garantera att det finns många, många halvblod som har det än. Och inte tänker man på halvblodet i första hand när man tänker familjehäst... Det verkar som om svenska avelsföreningar accepterar för mycket av olämpligt lynne i vår avel på flera hästraser och ser sig blinda på elegant exteriör,gångarter och tävlingsprestationer. :crazy: Jag är orolig att det på sikt drabbar även islandshästen. :eek:

Islänningarna som ville ha brukshästar har varit mycket noga med att sålla bort hästar med dåligt lynne. De har hamnat i frysboxen. Däremot har man varit mindre noga med exteriören och vad gäller gångarterna har man fokuserat på den mjuka tölten samt på robustheten. Sedan finns det de som avlat tuffare hästar och de som avlat eleganta tävlingshästar. Aveln har alltså alltid varit blandad och man har avlat utifrån olika intresseinriktningar. Det har skapat en stor variation på islandshästen och dess mångsidighet. Att då bara plocka ut det som jst nu är på modet i ideal och passar tävlingsaveln samt avla på enbart det, anser jag vara totalt vansinne!

Och kom inte och påstå att vi svenskar inte klarar avla fritt för att vi inte slaktar bort hästar! Det stämmer inte. Hästar i Sverige är i regel försäkrade och det ger betydligt större möjligheter att få slakta bort en spatthäst tex och få full ersättning istället för att bara förlora alla pengar och att hästen hamnar i boxen som på Island, där de flesta hästar inte är försäkrade. Däremot döms inga hästar ut pga lynnet längre såvida man inte kan bevisa att skada eller sjukdom ligger bakom. Men den som vill avla familjehästar använder inte djur med dåligt lynne. Sådana är det större risk slinker igenom om de har extremt bra exteriör eller gångarter. För den delen, vem tusan har som avelsmål att avla dåliga hästar??? De vill man ju inte ha själv och man får dem ju inte sålda!

Stona är det fri avel på redan och att en och annan tar ett mindre lämpligt sto till avel, kommer vi alltid att få leva med. Men man går knappast och betäcker med en dålig hingst. Snarare är det nog så att om hingsten inte är bedömd så granskar men den extra kritiskt och försiktigt. Men om det nu är en väldigt snäll hingst med medelbra gångarter, vad skulle den göra för skada i aveln??? Att det föds individer "som inte uppfyller avelsmålet" men är fullt acceptabla ridhästar, är det en katastrof? Och varför göra om en ras som blivit så populär pga sin mångsidighet och variationsrikedom? Det är som Sladd skrev i islandshästen: "Gudarna gav oss en häst men vi tyckte inte om den!" :cool:

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

I morse när jag väntade på att klockan skulle närma sig 10 satt jag och bläddrade i en gammal Islandshästen (nr 5/6 1990) och på debattsidan var en insändare av Göran Häggberg som inleds "Det är tacknämligt att avelsutskottet (AU) svarar, även om jag tycker att det är ett svar "von oben" med en hel del grötmyndighet över sig. Men det är angeläget och viktigt att vi får en öppen, bred och progressiv debatt. Vad som faktiskt saknas är ju debatt och kanske det till en hel del beror på ett defensivt och ganska slutet AU, mera upptaget av att försvara revir än att öppna gränser."

Det var samma kritik då som nu alltså, att SIF är för slutet och inte vill ha debatt.
Jag har inte tidigare nummer av Islandshästen och vet inte riktigt vad AU svarat GH men det handlar om avelsbedömningar och domarutbildning.

[/HTML]Veterinärer och hovslagare jag pratat med anser just svenska halvblodet vara deras största skaderisk i sitt arbete medan islandshästen anses mycket trevligare att handskas med. Så jag tycker inte det känns tryggt med Jan Lockwall i vårt avelsutskott. :crazy: Snarare väcker det stor oro vart vi är på väg. Jag vill då inte göra islandshästen till en liten töltande halvblodskopia! :crazy:
HTML:
Vad menar du egentligen????
Skulle Jan Lockwall inte vara en tillgång för oss i SIF med sin enormt breda erfarenhet???? Menar du att han ensam är ansvarig för halvblodsaveln???? Jan Lockwall är avelsdomare på en mängd raser,(ej islandshäst) På dig låter det som han enbart varit aktiv på halvblodssidan i sitt yrkes & privatliv
Man kan knappast inte jämnföra halvblod med islandshästar, halvblod= en varmblodig ras ofta upp mot 165-170 cm i mankhöjd. Islandshästen=kallblod av ponnystorlek.
Får verkligen hoppas att dina veterinärer och hovslagare kan se vilken skillnad som är avgörande där................
Skadesrisken för dom bör nog inte bli större för att Jan jobbar ideéllt i vår förening.
Han skriver knappast vårt avelsreglemente eller bestämmer över hur domarna ska döma..........

För min del skulle det kännas mer oroväckande om du satt i vårt avelsutskott......................

Lena Lundén

P.S. Dessutom har Jan islandshästar själv och dom är definitivt inga 
miniatyrhalvblod.

Nu var det så att vi skulle låta bli personliga påhopp och inte hålla en låg nivå på debatten och den uppmaningen tänker jag i alla fall följa, så jag lämnar ditt påhopp därhän! Jag diskuterade en hel del mad Jan på avelsseminariet i fjol och det var samma tankar om att det var för många hingstar som var godkända, att vi bara skulle avla på högt bedömda hingstar med hög blup, precis som från Göran och det tycker jag låter oroväckande eftersom man då kopierar den action plan man haft på halvblodssidan. För övrigt har båda två skrivit samma sak i Islandshästen i samma nr som förre avelsansvarige på Island resonerade i samma tongångar som jag själv, så jag känner mig faktiskt vara i gott sällskap vad gäller mina åsikter. Jag tycker det är oroväckande att avelsutskottet verkar domineras av dessa tankegångar som Jan och Göran framfört vid flera tillfällen. Jag vill ha en bredare avel och en bredare genetisk bas samt en mer vidsynt inställning med dito handlingsprogram för aveln i Sverige.

På Island är det ju inget problem. Där dominerar fortfarande familjehästaveln och aveln är fri men jag vill inte man skall behöva importera från Island pga eksemrisken. Jag är övertygad om att islandshästen är så sund pga att det avlats brett på skilda blodslinjer och olika egenskaper och det är sunda allroundhästar jag är ute efter. Kan inte se vad det skulle vara för fel i det??? Kan du förklara det för mig vad du tycker är fel med en bred genetisk bas och att bevara islandshästens mångfald och med att avla friska hästar med bra gångartsanlag, robusthet, viktbärighet, lättränade och med mycket stabilt och lugnt lynne och tillfredsställa alla islandshästintressrades intressen??? Jag har nämligen aldrig uppmanat till något annat!

Dessutom tror jag att en duktig hästveterinär är mer kapabel än de flesta att se vad en häst går för både psykiskt och fysiskt och jag nonchalerar inte deras kunskaper. De har erfarenhet av många raser och jag tycker som Gunnar Arnason sade på avelsmötet: Lynnet måste vara basen i aveln!

Om du läst mitt inlägg noggrant så nämnde jag inte bara halvblodet eller sade att Jan skulle varit ensam ansvarig men han står bakom den linje som bedrivits på halvblodsavelssidan bla. Jag vill inte att den linjen drivs på islandshästen! I övrigt har jag ingen aning om och i vilken omfattning vi har nytta av hans erfarenhet eller ej, jag har bara reagerat på hansståndpunkter. Men du kan kanske tala om vilka erfarenheter vi har nytta av inom islandshästaveln???

Sedan pratade jag lynne och inte storlek på häst. En stor snäll häst är en mindre skaderisk för både veterinärer, hovslagare och ryttare än en liten ponny med mycket temperament. Så jag vet inte varför du börjar dra in mankhöjden i debatten???

Sedan kan jag lugna dig med att jag inte är ute efter en plats i avelsutskottet! Jag har varken tid eller råd att fara 50 mil och dessutom tur & retur för att deltaga i möten. Det är ju tyvärr så att det mesta händer i Stockholmsregionen. Men jag har rätt att ha en åsikt ändå, även om inte du gillar den. Tycker vi kan hålla hos till en konstruktiv debatt och inte dra ner nivån igen! Jag skulle vilja ha en motivation från dig varför det skulle vara mindre risk i islandshästaveln än all annan husdjursavel med att minska den genetiska basen??? Hur motiverar du att risken skulle vara mindre med att få lynnesförändringar vid den ökade inavel som blir följden om vi enbart avlar på hög blup = närbesläktade hingstar och ston??? Detta misstag har gjorts på både hästar och hundar av skilda raser och jag har svårt att se att islandshästaveln skulle följa andra regler än all annan avel!

sambaengi skrev:
Nu var det så att vi skulle låta bli personliga påhopp och inte hålla en låg nivå på debatten och den uppmaningen tänker jag i alla fall följa, så jag lämnar ditt påhopp därhän!
HTML:
Precis vad jag tycker!!!!

Varför angriper du då Jan Lockwall?????

Det du anser vara personligt påhopp måste vara att jag tycker att det är bra att du inte sitter i SIF:s avelsutskott.
Det är ju precis samma sak som du skrev om Jan Lockwall, vad är skillnaden??????

Att jag skrev en åsikt, precis som du gjorde i ditt inlägg???

Om du inte vill bli bemött på samma sätt kanske du ska tänka efter lite innan du angriper personer i dina inlägg.

Lena Lundén

Jan Lockwall gjorde en del olyckliga uttalanden i samband med att Irco Marco togs in i Sverige.
Dessa uttalanden gick det att läsa om i Tidningen Ridsport under den turbulens som var runt denna hingst.
Och ärligt talat så gör dessa uttalanden även mig orolig när han nu kommer in i Islandshästarnas värld.
Dessutom så sade han någa saker på Avelsmötet 2004 som allvarligt oroar mig.
Och det hade med hans stora fixering vid att aveln måste gå framåt att göra.
Han ville ha avel med utveckling till varje pris.

Och jag är inte säker på att man skall börja att ändra i en ras som naturen delvis har skapat.
Inte på samma sätt som med en ras som halvblodet som ju har skapats av människans avel.
Det är liksom olika typer av avelsarbete.

Jag är inte alls säker på att han är bra för Islandshästen som ras.

"Jag funderar på följande: Hur har islandshästen blivit den ras den är idag? Är det tack vare hård avel på godkända hingstar? Eller är det tack vare egensinniga islänningar som avlat efter eget huvud under 1000 år? Hur har vi fått en sån mångsidighet med färger tex?

Jag tycker att avel borde handla mer om minska riskerna för att hamna fel än att komma snabbt frammåt" Från Tomas.N.

:bow: :bow: Mitt i prick!

Vi måste skilja på sak och person. Jag känner inte Jan Lockwall och har absolut inget mot honom som person. Jag tror inte någon här skrivit något mot honom som person.

Att kritisera uttalanden från Jan Lockwall och tycka att han har fel fokus i aveln måste vara tillåtet. Det är inget personligt i det.

Lena Lundén skrev:
sambaengi skrev:
Nu var det så att vi skulle låta bli personliga påhopp och inte hålla en låg nivå på debatten och den uppmaningen tänker jag i alla fall följa, så jag lämnar ditt påhopp därhän!
HTML:
Precis vad jag tycker!!!!

Varför angriper du då Jan Lockwall?????

Det du anser vara personligt påhopp måste vara att jag tycker att det är bra att du inte sitter i SIF:s avelsutskott.
Det är ju precis samma sak som du skrev om Jan Lockwall, vad är skillnaden??????

Att jag skrev en åsikt, precis som du gjorde i ditt inlägg???

Om du inte vill bli bemött på samma sätt kanske du ska tänka efter lite innan du angriper personer i dina inlägg.

Lena Lundén[/QUOTE]

Jag har inte skrivit att jag inte tycker det är bra utan att jag är orolig för de åsikter som drivs! Det är en himla skillnad! Så jag tycker du skall tagga ner ordentligt! Man har rätt och kan påpeka att man inte gillar någons åsikter utan att det skall kallas ett personangrepp!  :mad: 

Jag känner mig helt klart oroad om det skall bedrivas samma politiska inriktning på aveln i islandshästföreningen som det gjorts inom halvblodsaveln! Jag vill inte se islandshästaveln inriktad mot att bli en sporthäst i första hand. Och eftersom det är den enda värdemätning som Jan och Göran diskuterar förutom höga avelsbedömningar och hög blup så gör det mig helt klart oroad.  :eek: Vilket jag definitivt inte är ensam om!   :smirk: 

Vore intressant om du kunde svar på frågorna jagställde till dig istället och höra dina motiveringar, i en lugn och saklig ton.  :cool:

Inte_Ung skrev:
Jan Lockwall gjorde en del olyckliga uttalanden i samband med att Irco Marco togs in i Sverige.
Dessa uttalanden gick det att läsa om i Tidningen Ridsport under den turbulens som var runt denna hingst.
Och ärligt talat så gör dessa uttalanden även mig orolig när han nu kommer in i Islandshästarnas värld.
Dessutom så sade han någa saker på Avelsmötet 2004 som allvarligt oroar mig.
Och det hade med hans stora fixering vid att aveln måste gå framåt att göra.
Han ville ha avel med utveckling till varje pris.

Och jag är inte säker på att man skall börja att ändra i en ras som naturen delvis har skapat.
Inte på samma sätt som med en ras som halvblodet som ju har skapats av människans avel.
Det är liksom olika typer av avelsarbete.

Jag är inte alls säker på att han är bra för Islandshästen som ras.

:bow: :bow: :bow: Precis vad jag menar också! Jag vill INTE förändra islandshästen. Jag tycker den är bra som den är. Och jag vill inte skala bort den stora variationsrikedomen som gör att det finns en islandshäst för alla ryttare. Det hade varit hemskt tråkigt om alla islandshästar blir lika exteriört, gångartsmässigt och i psyket. En av islandshästens stora charm är att de är så personliga individer och så olika! :bump:

TomasN skrev:
Vi måste skilja på sak och person. Jag känner inte Jan Lockwall och har absolut inget mot honom som person. Jag tror inte någon här skrivit något mot honom som person.

Att kritisera uttalanden från Jan Lockwall och tycka att han har fel fokus i aveln måste vara tillåtet. Det är inget personligt i det.

:bow: Tack Thomas! Precis min åsikt! Man kan ifrågasätta ord och handlingar som man inte ställer upp på själv utan att för den skull börja med personangrepp!

sambaengi skrev:
:bow: :bow: :bow: Precis vad jag menar också! Jag vill INTE förändra islandshästen. Jag tycker den är bra som den är. Och jag vill inte skala bort den stora variationsrikedomen som gör att det finns en islandshäst för alla ryttare. Det hade varit hemskt tråkigt om alla islandshästar blir lika exteriört, gångartsmässigt och i psyket. En av islandshästens stora charm är att de är så personliga individer och så olika! :bump:

Jag har inte islandshäst, men är generellt intresserad av gamla kulturhistoriska raser oavsett härkomst. Raser som russ, fjordhäst, welsh, arab, pre - och islandshäst för att ta några vitt skilda exempel.

När jag läser diskussioner om att "bara avla på det bästa" går det kalla kårar längs ryggen på mig. Detta tankesätt är helt ok för moderna sporthästraser, men det kan vara förödande för en ras som islandshäst.

Varför?

Jo, för att den isländska stamboken är stängd, stängd och åter stängd. Uppstår inavelsdepression, vad gör man då? På halvblod är det enkelt: man korsar in nytt blod. Det görs hela tiden och inaveln hålls stången.

Avlar man inom slutna populationer är situationen en annan. För att bibehålla god hälsa och sundhet krävs det att man aktar sig för matadoravel. Istället bör så många friska och sunda individer som möjligt användas i avel för att bevara den genetiska mångfalden.

"Prestationsavelstänkandet" i sin dåtida form har utrotat en del lantraser i Norden (Håkan Hallanders bok Svenska lantraser är intressant läsning!). När man väl beslöt sig för att lantraserna var värda att rädda så fanns inte handjur som dög rent kvalitetsmässigt. Så man korsade och lantrasen gick förlorad. I Sverige fanns det många hästraser för 150 år sedan. Idag har vi tre inhemska ursprungliga raser. Och vi försökte även korsa bort fjordhästen i Norge, men norrmännen var envisa och ville ha kvar sin fjording.

Avelsframsteg i en sluten population - är i viss mån snarast att betrakta som bevarande.

Vill man se ett varnande exempel, så titta på våra hundraser! I dryga hundra år har man avlat i slutna populationer. Inom vissa raser har man varit klok och inte kompromissat med hälsan samt utavlat. Dock finns det många, många exempel på hur inaveln har varit mycket stark och inte alltid bedrivits på toppindivider, vilket är en förutsättning om man nu ska inavla.

Resultatet? Efter hundra år och kanske femtio generationer så ökar en del problem som kan bero på inavelsdepressioner. Autoimmuna sjukdomar ökar i alla raser. Problem med immunförsvaret kan mycket väl bero på inavel.

Så - det känns lite livsfarligt om avelsstrategier från öppna stamböcker lyfts direkt till slutna, i alla fall då populationsstorleken är begränsad. Fullblod och travare har ju också slutna stamböcker, men där finns så många individer att man ganska lätt kan prestationsavla utan att inavelsgradsökningen per generation skenar.

Fram för fri avel på veterinärkontrollerade hästar i alla slutna populationer!

Indy

IndianaJones skrev:
Jo, för att den isländska stamboken är stängd, stängd och åter stängd. Uppstår inavelsdepression, vad gör man då? På halvblod är det enkelt: man korsar in nytt blod. Det görs hela tiden och inaveln hålls stången.

Jag försökte att säga detta till Jan Lockvall på avelsseminariet år 2004, men han lyssnade bara artigt på mig och viftade sedan bort min åsikt som man viftar bort en fluga.
Jag sade detta i mötet så att alla kunde höra.
Men ingen reagerade alls

Gissa om jag blev sur?

Jag har redan försökt att kommunicera direkt till de berörda.
Men de vill inte förstå.

Indy! Så rätt, så rätt.. :bow: :bow:
Inte_Ung! Kämpa på!
Sambaengi! Bra kämpat du också!
Droppar med vatten kan urholka en sten...

IndianaJones skrev:
Jag har inte islandshäst, men är generellt intresserad av gamla kulturhistoriska raser oavsett härkomst. Raser som russ, fjordhäst, welsh, arab, pre - och islandshäst för att ta några vitt skilda exempel.

När jag läser diskussioner om att "bara avla på det bästa" går det kalla kårar längs ryggen på mig. Detta tankesätt är helt ok för moderna sporthästraser, men det kan vara förödande för en ras som islandshäst.

Varför?

Avlar man inom slutna populationer är situationen en annan. För att bibehålla god hälsa och sundhet krävs det att man aktar sig för matadoravel. Istället bör så många friska och sunda individer som möjligt användas i avel för att bevara den genetiska mångfalden.

"Prestationsavelstänkandet" i sin dåtida form har utrotat en del lantraser i Norden (Håkan Hallanders bok Svenska lantraser är intressant läsning!). När man väl beslöt sig för att lantraserna var värda att rädda så fanns inte handjur som dög rent kvalitetsmässigt. Så man korsade och lantrasen gick förlorad. I Sverige fanns det många hästraser för 150 år sedan. Idag har vi tre inhemska ursprungliga raser. Och vi försökte även korsa bort fjordhästen i Norge, men norrmännen var envisa och ville ha kvar sin fjording.

Avelsframsteg i en sluten population - är i viss mån snarast att betrakta som bevarande.

Vill man se ett varnande exempel, så titta på våra hundraser! I dryga hundra år har man avlat i slutna populationer. Inom vissa raser har man varit klok och inte kompromissat med hälsan samt utavlat. Dock finns det många, många exempel på hur inaveln har varit mycket stark och inte alltid bedrivits på toppindivider, vilket är en förutsättning om man nu ska inavla.

Resultatet? Efter hundra år och kanske femtio generationer så ökar en del problem som kan bero på inavelsdepressioner. Autoimmuna sjukdomar ökar i alla raser. Problem med immunförsvaret kan mycket väl bero på inavel.

Så - det känns lite livsfarligt om avelsstrategier från öppna stamböcker lyfts direkt till slutna, i alla fall då populationsstorleken är begränsad. Fullblod och travare har ju också slutna stamböcker, men där finns så många individer att man ganska lätt kan prestationsavla utan att inavelsgradsökningen per generation skenar.

Fram för fri avel på veterinärkontrollerade hästar i alla slutna populationer!

Indy

:bow: :bow: :bow: Precis mina tankegångar! :bump:

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd