Islandshästen

Sv: Islandshästen

sambaengi skrev:
:
Jag tror inte manen är en egenskap som påverkar ridbarheten, möjligen negativt om den här riktigt riklig då kanske hästen får svårt att se??? :D
Man kan ju se det som en praktisk bekvämlighet för hästen. Snabb hårväxt, lång pannlugg och mycket man och svans är perfekta redskap för att hålla insekter borta.

Annars kan man ju spekulera i hur mycket riklig hårväxt bromsar/påverkar framförandet... med hänsyn till vindmotstånd och eventuell strömlinjeform. Kanske det är dags att vända på värderingarna ;)

:rofl: :rofl: :rofl:

Nu kan jag somna med ett leende på läpparna! Natti och sov gott! :D

Ja, visst var det många frågeställningar i tidningen, men det påtalades också problemen (att en av hingstarna var syndikerad / delägd och därmed fick sina ston av de som hade betäckningsrätten. Därmed hade denna inte annonserats så mycket vilket kunde vara en faktor i det hela. Kraflar hade brutit snoppen tidigt och haft stora besvär. Även detta hade påverkat antalet betäckningar.)

En frågeställning i tidningen var t ex (fritt översatt) om marknaden överdriver vikten av hög benaktion hos hästarna. Möjligen kan marknaden förväxla "mest" med "bäst" i detta fallet vilket inte avelsdomarna gör lika lätt. T ex Odur har ju en ridbedömning på 8,90.

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Jag tycker inte det verkar så upprört, med kanske något undantag, vi har ju mest skämtat om det. Jag blev då inte upprörd det minsta, bara trött på att förnedrande utrryck används. Däremot blev jag aningen irriterad efter detta inlägg. Det brukar vara män som uttrycker sig nedvärderande om kvinnor och jag tycker det är otroligt att en kvinna kan uttrycka sig så nedvärderande om sitt eget kön! Att du dessutom sitter i den position du gör, gör inte saken ett dugg bättre! Det bevisar snarare det förakt SIF har för den statistiskt sett vanligaste avlaren! Att då förlöjliga denna kategori och placera dem i facket oseriösa och okunniga, vilket din etikett på dem faktiskt gör, tycker jag är totalt skamlöst! :mad: Det är ungefär som en viss herres uttalande om fittstim... :angel:
HTML:
Intressant läsning och jag skulle vilja be om lite information....
Vilken position sitter jag i????
Mig veterligen sitter jag varken i SIF:s styrelse eller i något av SIF:s utskott.
Så att dra in SIF och påstå att dom känner förakt för den vanlige avlaren tycker jag är låg nivå av dig. Det var överhuvudtaget inte det saken gällde.
Mitt inlägg gällde att släppa aveln fri på ett skämtsamt sätt, och det verkar vara oerhört känsligt ämne för dig.
Eftersom jag själv är kvinna så är det absolut inte menat som förakt mot kvinnor, eller män heller för den delen, vilket jag tror dom flesta förstår. Inte heller upplever jag att män i allmänhet uttrycker sig  nedvärderande om kvinnor. Men om du upplever saken så är det din erfarenhet och ditt personliga tyckande, men var vänlig och  håll dig till sanningen  och dra inte in mig eller SIF i den låga nivån.

Lena Lundén

Din possition:

Lena Lundén PR & Info WM-kommitén

Du skrev det själv i första inlägget.

Jag vill fortfarande ha svar på:

Citat:
Ursprungligen postat av Lena Lundén
Dessutom är det ju faktiskt så att du redan i dag kan avla på din egen ej godkända hingst. Avkomman till den får tävla som vanlig Islandshäst, om avkomman är ett sto och betäcks med godkänd hingst så registreras fölet det i ordinarie registret.
Även om avel på ej godkända hingstar kostar mer att registrera än för de som använt sig av en godkänd hingst och betalat en massa
pengar för det, så är det faktiskt i dag möjligt vilket det inte var för ett par år sen .

Varför står det inte så på SIFs hemsida då?
Förut så stod det att man skulle kontakta avelskansliet för att registrera i B-registret, nu så står det ingenting om det alls.

Det enda som står är detta:
Citat:
Ursprungligen postat av SIF
Betäck alltid med godkänd avelshingst som löst betäckningstillstånd för året. För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte i SIF.

Du verkar ju att ha kontakt med dem som kan svara på detta.
Kan du inte fråga dem om varför det står så här?

ang skrev:
Ja, visst var det många frågeställningar i tidningen, men det påtalades också problemen (att en av hingstarna var syndikerad / delägd och därmed fick sina ston av de som hade betäckningsrätten. Därmed hade denna inte annonserats så mycket vilket kunde vara en faktor i det hela. Kraflar hade brutit snoppen tidigt och haft stora besvär. Även detta hade påverkat antalet betäckningar.)

En frågeställning i tidningen var t ex (fritt översatt) om marknaden överdriver vikten av hög benaktion hos hästarna. Möjligen kan marknaden förväxla "mest" med "bäst" i detta fallet vilket inte avelsdomarna gör lika lätt. T ex Odur har ju en ridbedömning på 8,90.

Det där har du missuppfattat. Det gällde Ódur frá Brún och jag skrev precis så som det stod i texten att pga att han var ägd av så många så hade hans popularitet inte sjunkit lika mycket som Galsi och Kraflar, eftersom ägarna redan betalt för sina språngavgifter i förväg så han hade inte behövts annonseras lika mycket!

Det sista stod också och det var det jag skrev om att marknaden överdrev efterfrågan på benlyft, så det finns med i mitt sammandrag.

Lena Lundén skrev:
sambaengi skrev:
Jag tycker inte det verkar så upprört, med kanske något undantag, vi har ju mest skämtat om det. Jag blev då inte upprörd det minsta, bara trött på att förnedrande utrryck används. Däremot blev jag aningen irriterad efter detta inlägg. Det brukar vara män som uttrycker sig nedvärderande om kvinnor och jag tycker det är otroligt att en kvinna kan uttrycka sig så nedvärderande om sitt eget kön! Att du dessutom sitter i den position du gör, gör inte saken ett dugg bättre! Det bevisar snarare det förakt SIF har för den statistiskt sett vanligaste avlaren! Att då förlöjliga denna kategori och placera dem i facket oseriösa och okunniga, vilket din etikett på dem faktiskt gör, tycker jag är totalt skamlöst! :mad: Det är ungefär som en viss herres uttalande om fittstim... :angel:
HTML:
Intressant läsning och jag skulle vilja be om lite information....
Vilken position sitter jag i????
Mig veterligen sitter jag varken i SIF:s styrelse eller i något av SIF:s utskott.
Så att dra in SIF och påstå att dom känner förakt för den vanlige avlaren tycker jag är låg nivå av dig. Det var överhuvudtaget inte det saken gällde.
Mitt inlägg gällde att släppa aveln fri på ett skämtsamt sätt, och det verkar vara oerhört känsligt ämne för dig.
Eftersom jag själv är kvinna så är det absolut inte menat som förakt mot kvinnor, eller män heller för den delen, vilket jag tror dom flesta förstår. Inte heller upplever jag att män i allmänhet uttrycker sig  nedvärderande om kvinnor. Men om du upplever saken så är det din erfarenhet och ditt personliga tyckande, men var vänlig och  håll dig till sanningen  och dra inte in mig eller SIF i den låga nivån.

Lena Lundén[/QUOTE]

Det var du som drog in den låga nivån.  :mad:  Det var också du som sade det var ett allmänt använt uttryck, så sanningen är endast din egen.  :smirk: Sedan uppfattar jag dig som mer involverad i SIF än den "vanliga" medlemmen. Din position har föregående talare/skrivare samt du själv tidigare meddelat. Jag tycker att man som PR-ansvarig har ett mycket stort ansvar hur man uttrycker sig och att man får tänka på vem man representerar. För mig är det SIF, eftersom du i denna tråd presenterat dig som PR ansvarig för VM-komittén!  :confused:  

Jag tror du får läsa en gång till eftersom jag tydligt skrev att de flesta män gudskelov inte uttrycker sig så utan respekterar en. Det är bara de som har en nedvärderande kvinnosyn. Så håll dig till sanningen vad jag skrivit!  :mad: Jag tycker inte du som kvinna skall spä på en sådan attityd och ja jag tycker hemskt illa om alla sådana nedvärderande begrepp i alla sammanhang.  :mad:  Att du som kvinna legaliserar sådana sk "skämt" har jag rätt att tycka illa om och att uttrycka min åsikt att det var oseriöst och olämpligt. Det befrämjar inte nivån på debatten utan sänker den till bottennotering!  :mad: Jag känner snarare förakt än respekt för både kvinnor och män som använder sådana nedvärderande termer!  :cool:

Mansskämten du mailade mig, tycker du de är roliga? Det tycker inte jag, men jag känner inget förakt för det. Folk har olika humor.

??? måste var evígheter sedan så jag minns inte vad det var men nu när jag vet du inte har den humorn så skall du inte få några mer skämtmail, men du har knappast fått mer än något enstaka innan heller. :cool.

Skämt som enbart är skämt skiljer jag på och skämt som används nedvärderande och nedlåtande i en debatt är något helt annat! Jag får massor av både kvinno- och mansskämt per mail och har lika roligt åt båda och vill gärna dela med mig av ett gott skratt. :D Jag är ingen torris :devil: men jag vet också när man bör hålla inne med sina skämt, såvida man inte är ute efter att provocera förståss. :cool: Sedan ligger det en allvarlig mening bakom det sk "skämtet" i tantavel. Begreppet hävdas på fullt allvar så jag tycker inte det är ens det minsta likt ett skämt! :mad:

Nej men snälla Anette, nu verkar du faktiskt vara en riktig torrboll. Det har klart framgått redan från första inlägget att uttycket var av mera skämtsam natur, sen ser du spöken i busken direkt. :crazy:

I övrigt vill jag bara påminna om detta, först sitter man och gör ner en person offentligt med namn och allt. Är det någon skillnad på dig och övriga kontra Lena Lunden, är man en mera känd person skall man tydligen hålla käften vi övriga kan fortsätta att snacka skit om de andra. Eller? :mad:

Jag tycker nog att personen "gjorde ner sig själv" om det som står i islandshästen är sant. Sen att det diskuteras tycker jag bara är bra.

Nu har jag inte angivit min ställning i frågan, därför var det inte det saken handlade om. Däremot handlar det om att det verkar vara ok för vem som helst att skriva vad skit som helst, däremot INTE om man nu råkar vara lite känd till namnet.

Snälla Boj! Nu tycker jag du blandar äpplen och morötter rätt friskt! :smirk: Personen är namngiven i en artikel och vi har kommenterat att vi tycker det är för jäkligt att han agerat som artikeln säger, det tycker jag inte är att göra ner! Om en person gör fel så så har personen gjort fel! Thats it! :mad: Och alla offentliga personer har ställt sig frivilligt i rampljuset och skall vara förebilder och det förväntar jag mig av en ordförande i avelsutskottet, särskilt med den långa erfarenheten i SIF! :cool:

Hur du kan jämföra det med att använda ett begrepp nedvärderande om en hel grupp att deras avel inte är någonting värt, fast de inte brutit mot någon regel eller lag eller gjort något allvarligt fel, det begriper inte jag! Sådana uttryck använder bara de som tycker sig vara förmer än andra! Precis som ovan nämnda person, också refererat i Islandshästen, kallade famíljehästar för "billiga skithästar från Danmark". Också väldigt oseriöst på ett avelsseminarie oc det var allt annat än ett skämt! :mad: Jag var där och hörde och såg det själv. Det var de ord som avslutade debatten! :crazy:

För den delen var det andra som skrev än värre saker än jag, så jag känner inte att jag skulle vara den stora skitstöveln i tråden! Men däremot tycker jag inte man skall se mellan fingrarna med sådana här saker, oavsett vem det är som gör dem, men man förväntar sig mer av en förgrundsgestalt! :cool:

Grana skrev:
Jag tycker nog att personen "gjorde ner sig själv" om det som står i islandshästen är sant. Sen att det diskuteras tycker jag bara är bra.

:bow: Precis min åsikt!

Boj skrev:
Nu har jag inte angivit min ställning i frågan, därför var det inte det saken handlade om. Däremot handlar det om att det verkar vara ok för vem som helst att skriva vad skit som helst, däremot INTE om man nu råkar vara lite känd till namnet.

Om en känd person debatterat ett lika allvarligt misstag som någon av oss begått, så hade det varit helt i sin ordning. Men att uttala sig allmänt nedlåtande om en grupp av personer som följer sin övertygelse i aveln, bara för att man själv råkar ha den övertygelse som passar i papperen, det är lika fel av en okänd som känd person, men dock, man förväntar sig mer ansvarstagande och föregående med gott exempel av offentlig person! Liksom man förväntar sig att företagsledningen och chefen föregår med gott exempel! :devil:

Jag är i många materialsammanhang den som företräder mitt företag och då är man strikt, korrekt och väldigt noga med vad man gör och säger. Det är liksom vett och etikett att då föregå med gott exempel. Det trodde jag att alla vuxna människor visste... :confused:

Och alla offentliga personer har ställt sig frivilligt i rampljuset och skall vara förebilder och det förväntar jag mig av en ordförande i avelsutskottet, särskilt med den långa erfarenheten i SIF!

Vilket innebär att de skall hålla med dig, dvs knipa igen truten och inte protestera mot dina inlägg. Men du glömmer en viktig sak, alla människor har inte samma uppfattning som du. Allt cirkulerar inte runt dig, du är inte den enda personen islandshästvärlden. Men det kan man faktiskt lätt tro ibland, med uttyck som "det har jag aldrig träffat på". Så jag måste helt enkelt tolka ditt inlägg som så, är man känd så skall man hålla igen truten.

Nu har jag kollat in dina inlägg under en lång tid, jag har dessutom gårt i klinch på låg nivå vid ett par tillfällen för att se hur du regagerar. När du möter på motstånd, går du bokstavligen i taket och blir fisförnärmad och sen kommer dessa A4 inlägg med bistående citat svar. :eek: Vet du en själv vad du skriver gång till gång, i ett inlägg avlar du på familje hästen som alla kan rida och i nästa kan inte alla rida hästarna. :cool: räcker det inte med det, så drar du upp gamla oförätter. :smirk:

Snälla människa, du förväntar dig att alla skall förstå dina inlägg trots att du vänder och vrider på allt som ett riktigt tarmvred. Då får du också lära dig att tolka andras inlägg, jag har sett hela uttrycket LL gav som en skämtsamt uttryck från första inlägget. Du river upp himmel och jord för ett skämt, därför skall du inte undra om man uppfattar dig som en riktig torrboll.

Sorry, men man får det bemötande som man ger andra så enkelt är det. :eek:

Inte_Ung skrev:
Och jag väntar fortfarande på svar på mina frågor.
Tror ni att jag kan få det?

Nej det tror jag faktiskt inte.
Man kan inte svara på något man inte har svar till.
Men heja dej som står på dig :banana:

Det skall hållas undanskymt så att gemene man inte vet om att det finns ett B-register.

Undrar vem som verkligen dalat ner på låg nivå nu och "drar upp gamla oförätter", vilket inte heller är första gången! Nog går du i clinch på en låg nivå alltid, det kan jag hålla med om! :devil: Jag har inte bett någon "knipa igen" eller "hålla truten". Det är din egen torra fantasi som spelar dig spratt! Men jag tycker att offentliga personer kan uttrycka sina åsikter med vettiga argument istället för att sänka debatterna till en låg och förnedrande nivå med "underbältet-uttryck"! :mad: Men många sänker sig ju dit när man saknar vetttiga argument. :angel: Jag framför min åsikt som alla andra och det verkar störa dig enormt så som du går i taket. :angel: Jag tror verkligen inte allt cirkulerar kring mig och vill det verkligen inte heller, men jag vet att jag företräder MÅNGAS åsikt och att de tycker jag gör det bra också. Vilket naturligtvis stör den som inte har samma åsikt som jag! :devil: Men oavsett om jag inte hade det stödet så är det mina åsikter ändå! Men jag hade gärna sett att någon annan framfört dem så jag bara kunde hålla med istället! :p

Så fortsätt du kolla in mina inlägg bara! Jag vet mycket väl vad jag skriver! Jag avlar, som jag skrivit flera grr, både hästar som alla kan rida och sådana som kräver en erfaren ryttare, men jag har som princip att helt egoistiskt och för hästarnas skull inte låta mer än mycket nära vänner rida mina privata hästar! Knappt ens det! Sedan är mina egna ridhästar inte av nybörjartypen precis, eftersom jag själv inte är nybörjare och gillar hästar med mycket fart i! :cool: De flesta klarar inte rida mina personliga ridhästar vilket jag insett och jag försöker avla det jag ser ett stort behov av. Heta hästar är det så många andra som avlar... :devil:

För den delen har jag sålt mina inridna hästar och har bara 2 inridna hästar kvar, varav en är till salu och bara är 6 år och efter en elithingst samt knappast i dagsläget är en familjehäst samt en har gått enbart som avelssto i flera år, är född vild på Island och inte går i närheten av människor frivilligt! Däremot ger hon väldigt trygga avkommor med underbart psyke. Resten är oinridna. Jag skulle vara oerhört oseriös om jag satte upp någon ryttare på någon annan av mina hästar än den som är till salu!

Hos mig kan man provrida inridna hästar som är till salu men mina egna hästar är mina privata och angår ingen annan! Sedan lade jag om min avel från att använda topphingstar med bra bedömning till att använda hingstar som framför allt nedärver ett lynne och gångarter som mer passar alla ryttare, för 4 år sedan, så du kan ju räkna ut hur gamla de avkommorna är. Just det från föl till 3 år! Däremot känner jag till flera avkommor efter sådana hingstar som är superba ridhästar. För den delen kan man redan då fölet föds, förutsatt att man som jag handskas med hästarna från början, se vilket lynne det har och som unghäst. Lugna föl blir lugna hästar och heta föl blir heta hästar.

Att jag skulle tro att alla tycker som jag är ju bara dumt att ens påstå. Då behövde jag ju inte sitta här och käbbla med dig! :crazy:
Jag är analytiker och som sådan vänder och vrider jag på saker och försöker se det ur alla perspektiv. Du kanske tyckte LL:s inlägg var skämtsamt men det var många som inte tyckte det utan tyckte det är nedlåtande och nedvärderande! För den delen får det stå för dig att du tycker jag skulle vara en torrboll. Det är ännu ett fantasifoster. Du känner mig inte alls och det finns många andra som tycker helt annorlunda! Dina inlägg brukar däremot inte var särskilt humoristiska. De är ofta korta och torra! :D Fast den här gången fick jag visst igång dig! ;)

Bangsi skrev:
Nej det tror jag faktiskt inte.
Man kan inte svara på något man inte har svar till.
Men heja dej som står på dig :banana:

Det skall hållas undanskymt så att gemene man inte vet om att det finns ett B-register.

Exakt så har SIF agerat i flera år! Sedan vill man väl inte skylta med vilka enorma straffavgifter man har. 6500 för en registrering + DNA-test av föräldradjur och avkomma. Det blir en bit över 8000... :mad:

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2