Islandshästen

Sv: Islandshästen

Du glömmer en sak: en offentlig person skall företräda ALLA medlemmar i förbundet och förväntas lyssna till allas åsikter. Då skall man inte nedvärdera en stor grupp avlare med nedlåtande utspel! :mad:

Dessutom kan samma personer avla både "gulliga, trevliga och lättridna familjehästar med färg" och tävlingshästar.

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
När du möter på motstånd, går du bokstavligen i taket och blir fisförnärmad och sen kommer dessa A4 inlägg med bistående citat svar. :eek:

Sorry, men man får det bemötande som man ger andra så enkelt är det. :eek:

Om du sett ur avslappnat jag sitter säckad i stolen och svarar på dina påhopp, tom ler åt det, så hade du insett att jag knappast gått i taket. Och fisförnärmad känner jag mig verkligen inte heller. Jag bara svarar på debatten men det stör visst dig eftersom vi inte sällan tycker så olika! Jag har lika stor rätt som alla andra att tycka och svara på inlägg, vilket jag visst måste påminna om flera ggr... :cool: Om du sedan tycker mina inlägg är för långa så är det din smaksak och du kan ju alltid hoppa över dem om du nu inte orkar läsa dem... :D

Ja, man får det bemötande man förtjänar + ofta lite extra tilltugg. Det är trots allt ett debattforum! Och visst kan en debattör vilja debattera på en låg nivå och få göra det men en annan debattör har då också rätt att uttrycka sin åsikt om vad man tycker om den nivån. Så jag tycker du är ute och seglar med dina påhopp! Men du debatterar ju som du vill! :D Och får svar därefter! :angel:

[HT
HTML:
ML][QUOTE=sambaengi]Det var du som drog in den låga nivån.  :mad:  Det var också du som sade det var ett allmänt använt uttryck, så sanningen är endast din egen.  :smirk:[HTML] Sedan uppfattar jag dig som mer involverad i SIF än den "vanliga" medlemmen. Din position har föregående talare/skrivare samt du själv tidigare meddelat. Jag tycker att man som PR-ansvarig har ett mycket stort ansvar hur man uttrycker sig och att man får tänka på vem man representerar. För mig är det SIF, eftersom du i denna tråd presenterat dig som PR ansvarig för VM-komittén!  :confused:
[/HTML]

Jaha. återigen kan du inte läsa innantill, utan drar till med egna tolkningar (osanningar)
Jag har aldrig skrivit under med att jag är PR-ansvarig, däremot i de första inläggen där vi var fler som skrev under skrev jag PR & Info WM-kommitén, vilket var vad jag med flera var aktiv i just då, och då definivt inte som ansvarig.

Övriga inlägg jag har skrivit har jag gjort som privatperson, de åsikter eller skämt har ingenting med WM att göra.

Att jag som privatperson inte tycker att man ska avla på "ej godkända hingstar" är min personliga åsikt, och att du propagerar för att man ska göra det är din åsikt, inte den vanlige avlarens (som ofta är en kvinna med god insikt om att föra aveln framåt)

Vill man ta reda på exakt hur saker fungerar med aveln och s.k B-registret så kan man kanske maila vårt utomordentliga kansli och se om dom kan hjälpa till tills vårt nya avelskansli kommit i gång.

Avelsutskottet finns ju också bestående av fler personer än ordförande t.ex Jan Lockwall kan säkert kontaktas för information.
Kanske är det bättre att ta reda på hur det exakt fungerar hos rätt "forum" istället för att efterlysa att information ska ges här.
Det blir ju så lätt fel...................

Lena Lundén

Boj skrev:
Vilket innebär att de skall hålla med dig, dvs knipa igen truten och inte protestera mot dina inlägg. Men du glömmer en viktig sak, alla människor har inte samma uppfattning som du. Allt cirkulerar inte runt dig, du är inte den enda personen islandshästvärlden. Men det kan man faktiskt lätt tro ibland, med uttyck som "det har jag aldrig träffat på". Så jag måste helt enkelt tolka ditt inlägg som så, är man känd så skall man hålla igen truten.

Nu har jag kollat in dina inlägg under en lång tid, jag har dessutom gårt i klinch på låg nivå vid ett par tillfällen för att se hur du regagerar. När du möter på motstånd, går du bokstavligen i taket och blir fisförnärmad och sen kommer dessa A4 inlägg med bistående citat svar. :eek: Vet du en själv vad du skriver gång till gång, i ett inlägg avlar du på familje hästen som alla kan rida och i nästa kan inte alla rida hästarna. :cool: räcker det inte med det, så drar du upp gamla oförätter. :smirk:

HTML:
Snälla människa, du förväntar dig att alla skall förstå dina inlägg trots att du vänder och vrider på allt som ett riktigt tarmvred. Då får du också lära dig att tolka andras inlägg, jag har sett hela uttrycket LL gav som en skämtsamt uttryck från första inlägget. Du river upp himmel och jord för ett skämt, därför skall du inte undra om man uppfattar dig som en riktig torrboll.

Sorry, men man får det bemötande som man ger andra så enkelt är
det. :eek:

Bra inlägg, du är inte ensam om att uppfatta "Sambaengis" inlägg så, vilket jag förstått av alla de privata pm jag fått efter jag loggade in mig.

O

Eftersom denna tråd sedan länge tappat fokus, kanske det vore en tanke att reflektera över att den påbörjade forskningen om ev ärftlighet av sommarexem. Noterar att SIF:s styrelse återigen uppmanar folk att svara på enkäten.........http://www.icelandichorse.se/new/aktuellt/artikel/uppmaning_eksem.htm

Är det inte märkligt att en sådan duktig och ansvarskrävande medlemskår som SIF:s har så ruskigt svårt att fylla i en enkät som är så viktig?? :confused: :confused:

ThomasC skrev:
Eftersom denna tråd sedan länge tappat fokus, kanske det vore en tanke att reflektera över att den påbörjade forskningen om ev ärftlighet av sommarexem. Noterar att SIF:s styrelse återigen uppmanar folk att svara på enkäten.........http://www.icelandichorse.se/new/aktuellt/artikel/uppmaning_eksem.htm

Är det inte märkligt att en sådan duktig och ansvarskrävande medlemskår som SIF:s har så ruskigt svårt att fylla i en enkät som är så viktig?? :confused: :confused:

Så du menar att du har koll på att alla personer här på forumet inte har klarat av att svara på enkäten?
Är du bitter på SIF´s medlemmar eller?...

För övrigt håller jag med om att det är mycket viktigt att fylla i denna enkät. (Det var väl det du egentligen ville komma fram till - men jag tror inte att den "syrliga och lätt föraktfulla" metoden är den rätta för att få människor att fylla i enkäten - i stället får du ett antal svarsinlägg här istället ;) )

Jag fyllde i denna enkät via internet för ett antal veckor sedan och hjälpte även ett par andra islandshästägare att registrera uppgifter (som inte hade tillgång till internet). De plockade med sig papper på hästarna och så satte vi igång.

Återigen så urartar en tråd med almänt gräl och tjafs. Tråden har hela tiden varit på gränsen för det tillåtna, åh ena sidan vill jag inte hindra folk från att diskutera exempelvis högt uppsatta personer i SIF eller artiklar i Islandshästen och åh andra sidan så förtjänar ingen personliga påhopp oavsett vem det är eller vilka grunder man har till påhoppen.

Sakfrågorna i tråden är väl värda att diskutera, men snälla håll er till dem och försök respektera varanda. Tänk också på att vi alla är olika, har olika referensramar och humor. Istället för att genast utgå från det värsta när man inte håller med så kan det vara bra att ta ett steg tillbaks och fundera på vad som egentligen är avsikten med inlägget och inte bara hoppa på och racka ner på den som skriver. Detta gäller i synnerhet när man diskuterar så här utan att se varandra, det är svårare att uppfatta nyanser när man inte har direktkontakt och det kan bli så fel även om man i grunden har samma åsikter.

Jag har har funderat på att rensa i tråden, men vet inte i vilken ända jag ska börja så tillsvidare får det stå kvar, om någon av de inblandade misstycker så pm:a mig så får jag kanske omvärldera mitt beslut. Alla fortsatta försök till att hoppa på någon vem det än månde vara kommer att rensas bort och slutar inte påhoppen så kommer jag att låsa tråden.

Lobelia - Moderator

Lena Lundén skrev:
Vill man ta reda på exakt hur saker fungerar med aveln och s.k B-registret så kan man kanske maila vårt utomordentliga kansli och se om dom kan hjälpa till tills vårt nya avelskansli kommit i gång.
Men min fråga är "Varför står det ingenting om B-registret på den officiella hemsidan?"
Och nu så verkade ju de som kan svara på detta vara här, med namn och allt.
Och du verkar ju att ha en bra och nära kontakt med dem.
Du kan väl då be dem komma hit och informera oss, alternativt uppdatera hemsidan?

Lena Lundén skrev:
Kanske är det bättre att ta reda på hur det exakt fungerar hos rätt "forum" istället för att efterlysa att information ska ges här.
Vilket är då "rätt forum"?
På hemsidan står det ju inget.

Grana skrev:
Jag tycker nog att personen "gjorde ner sig själv" om det som står i islandshästen är sant. Sen att det diskuteras tycker jag bara är bra.
Det var ju en insändare och det betyder att det var en persons synvinkel på saken. Det är säkert sant för den personen, men hur sant det är rent "objektivt" vet vi ju faktiskt inte.

Om du verkligen vill veta, varför kontaktar du inte avelsutskottet och frågar. Lena kan väl knappast ha någon större skyldighet än någon annan att svara på dina frågor. Hon satt med i organisationen för VM, det kan ju knappast innebära att hon skall svara på alla frågor som gäller SIF:s styrelser och utskott :confused:

Inte_Ung skrev:
Men min fråga är "Varför står det ingenting om B-registret på den officiella hemsidan?"
Och nu så verkade ju de som kan svara på detta vara här, med namn och allt.
Och du verkar ju att ha en bra och nära kontakt med dem.
Du kan väl då be dem komma hit och informera oss, alternativt uppdatera hemsidan?

Vilket är då "rätt forum"?
På hemsidan står det ju inget.

Du menar väl ändå inte att jag ska be SIF.s styrelse eller kansli gå in på Bukefalos och besvara frågor?????

Maila gärna SIF.s kansli och be dom hjälpa dig, vilket jag är övertygande om att dom gör.
Servicen där är kanonbra och alltid vänlig!!

Lena Lundén

Lobelia skrev:
Återigen så urartar en tråd med almänt gräl och tjafs. Tråden har hela tiden varit på gränsen för det tillåtna, åh ena sidan vill jag inte hindra folk från att diskutera exempelvis högt uppsatta personer i SIF eller artiklar i Islandshästen och åh andra sidan så förtjänar ingen personliga påhopp oavsett vem det är eller vilka grunder man har till påhoppen.

Sakfrågorna i tråden är väl värda att diskutera, men snälla håll er till dem och försök respektera varanda. Tänk också på att vi alla är olika, har olika referensramar och humor. Istället för att genast utgå från det värsta när man inte håller med så kan det vara bra att ta ett steg tillbaks och fundera på vad som egentligen är avsikten med inlägget och inte bara hoppa på och racka ner på den som skriver. Detta gäller i synnerhet när man diskuterar så här utan att se varandra, det är svårare att uppfatta nyanser när man inte har direktkontakt och det kan bli så fel även om man i grunden har samma åsikter.

Jag har har funderat på att rensa i tråden, men vet inte i vilken ända jag ska börja så tillsvidare får det stå kvar, om någon av de inblandade misstycker så pm:a mig så får jag kanske omvärldera mitt beslut. Alla fortsatta försök till att hoppa på någon vem det än månde vara kommer att rensas bort och slutar inte påhoppen så kommer jag att låsa tråden.

Lobelia - Moderator

Tack Lobelia för ditt inlägg!!!!

Anledning för att jag för första gången loggade in mig som användare var just "gränsen till det tillåtna" vilken jag ansåg vara överskriden, då den angripne for mycket illa och mådde dåligt.
Det har varit många trevliga inlägg att läsa i länken liksom en del rent av obehagliga. Tyvärr så kanske jag bidrog när jag försökte "skämta" vilket jag försökt påpeka flera gånger, gjorde det för att lätta upp stämningen lite, men det gick ju väldigt fel då några stycken reagerade väldigt "surt" vilket jag än en gång ber om ursäkt för, det var verkligen inte min mening.
Men som med allt annat här i livet så passar ju inte alltid ens humor alla andras.
Jag har dessutom gått in och bemött sakfel då jag tycker att man inte får vända och vrida på saker och ting så att det blir ren lögn, och för vidare länken på felaktig information.

Lena Lundén

Lena Lundén skrev:
Tack Lobelia för ditt inlägg!!!!

Anledning för att jag för första gången loggade in mig som användare var just "gränsen till det tillåtna" vilken jag ansåg vara överskriden, då den angripne for mycket illa och mådde dåligt.
Det har varit många trevliga inlägg att läsa i länken liksom en del rent av obehagliga. Tyvärr så kanske jag bidrog när jag försökte "skämta" vilket jag försökt påpeka flera gånger, gjorde det för att lätta upp stämningen lite, men det gick ju väldigt fel då några stycken reagerade väldigt "surt" vilket jag än en gång ber om ursäkt för, det var verkligen inte min mening.
Men som med allt annat här i livet så passar ju inte alltid ens humor alla andras.
Jag har dessutom gått in och bemött sakfel då jag tycker att man inte får vända och vrida på saker och ting så att det blir ren lögn, och för vidare länken på felaktig information.

Lena Lundén

Du har absolut rätt att uttrycka åsikter lika mycket som andra.
För säkerhets skull kanske du ska lägga till "privatperson" efter ditt namn ;)
Att du i ett inlägg lade till vad du jobbat med under VM tillsammans med övriga namn är en sak.
Vad du skriver som "Lena Lundén" är en annan.
Inte kan man väl kräva av en person som har/har haft någon post inom SIF total åsiktslöshet? (Då är då inte jag intresserad av att engagera mig :eek: )
Däremot förväntar i alla fall jag mig att man i föreningsarbetet strävar efter att vara så objektiv som möjligt, vilket jag också tror alla gör efter bästa förmåga.
MEN det är oerhört viktigt, om man har en post, att när man uttalar sig gör klart för alla om det är privata åsikter man har eller om man representerar föreningen/styrelsen.

freyja skrev:
Att du i ett inlägg lade till vad du jobbat med under VM tillsammans med övriga namn är en sak.
Inte kan man väl kräva av en person som har/har haft någon post inom SIF total åsiktslöshet? (Då är då inte jag intresserad av att engagera mig :eek: )
Däremot förväntar i alla fall jag mig att man i föreningsarbetet strävar efter att vara så objektiv som möjligt, vilket jag också tror alla gör efter bästa förmåga.
MEN det är oerhört viktigt, om man har en post, att när man uttalar sig gör klart för alla om det är privata åsikter man har eller om man representerar föreningen/styrelsen.

Tack för ditt inlägg!!!

Jag tycker att jag försökt att uttalat mig klart, första inläggen var vi flera som skrev under och då gällde det den person som angreps.
Där efter har jag skrivit inlägg under mitt riktiga namn, som privatperson och vanlig SIFmedlem precis som alla ni andra, skillnaden är att jag gör det under mitt rätta namn.
Jag hoppas och tror att dom som är inne och läser förstår det

Mina åsikter är absolut inte SIF:s men däremot tycker jag att SIF har bra åsikter bl.a beträffande aveln och det är jag som medlem och privatperson som tycker det.

Kanske är det många som tror att man hela tiden är en "officiell" person för att man inte skriver under "signatur" vad vet jag.........

Hade också kunnat skriva första inlägget helt "privat" ,men det var flera som tyckte att det kändes viktigt att få "skriva under"

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

Lena Lundén skrev:
[HT
HTML:
ML][QUOTE=sambaengi]Det var du som drog in den låga nivån.  :mad:  Det var också du som sade det var ett allmänt använt uttryck, så sanningen är endast din egen.  :smirk:[HTML] Sedan uppfattar jag dig som mer involverad i SIF än den "vanliga" medlemmen. Din position har föregående talare/skrivare samt du själv tidigare meddelat. Jag tycker att man som PR-ansvarig har ett mycket stort ansvar hur man uttrycker sig och att man får tänka på vem man representerar. För mig är det SIF, eftersom du i denna tråd presenterat dig som PR ansvarig för VM-komittén!  :confused:
[/HTML]

Jaha. återigen kan du inte läsa innantill, utan drar till med egna tolkningar (osanningar)
Jag har aldrig skrivit under med att jag är PR-ansvarig, däremot i de första inläggen där vi var fler som skrev under skrev jag PR & Info WM-kommitén, vilket var vad jag med flera var aktiv i just då, och då definivt inte som ansvarig.

Övriga inlägg jag har skrivit har jag gjort som privatperson, de åsikter eller skämt har ingenting med WM att göra.

Att jag som privatperson inte tycker att man ska avla på "ej godkända hingstar" är min personliga åsikt, och att du propagerar för att man ska göra det är din åsikt, inte den vanlige avlarens (som ofta är en kvinna med god insikt om att föra aveln framåt)

Avelsutskottet finns ju också bestående av fler personer än ordförande t.ex Jan Lockwall kan säkert kontaktas för information.
Det blir ju så lätt fel...................

Lena Lundén

Nu varar du nog fel person för jag har inte efterlyst några svar. Det var Inte_Ung. För övrigt känner jag till allt du skrev...

ThomasC skrev:
Jag tror att alla här inne på detta forum har fyllt i enkäten.
Jag har gjort det för 7 av mina hästar.
De andra var ointressanta i sammanhanget.

Man kan både säga och tycka många saker om oss.
Men faktum är ändå att vi är datorvana och har lätt för att både sprida och ta till oss information.
Så jag tror att man får söka efter de hästägare som inte har fyllt i enkäten någon annanstans faktiskt.

ThomasC skrev:

Och vi får uppmaningar på jobbet att fylla i attitydsundersökningen också, även om 90% har gjort. Att påminna behöver inte betyda att man inte fått svar. Det kan ske automatiska påminnelser ändå, vilket är bra för de som eventuellt glömt bort det.

gudarnas häst skrev:
Lena kan väl knappast ha någon större skyldighet än någon annan att svara på dina frågor.
Nejdå, inte alls.
Men hon verkade att ha bra kanaler att få information ifrån.
Så jag undrade om hon kunde ta reda på detta.

freyja skrev:

Precis så tycker jag med! Ett bra inlägg Freyja! :bow:

Lobelia skrev:

Lobelia - Moderator

OBS! Av erfarenhet vet jag att moderatorna lånar knapp och tillrättavisar alla som moderatorn anser för en låg nivå i debatten och jag tar inte åt mig mer än någon annan, men förtydligar det för de som inte vet att det är praxis. :cool:

Håller med att jag tycker det är oerhört synd när nivån blir låg men inser att vi alla inte har samma definition på vad som är en låg nivå. Det jag tycker är lågt kan någon annan tycka inte är det medan det jag inte uppfattar som lågt uppfattas lågt av någon annan. Vi är ju inte likatyckande och det är därför vi har denna debatt också! ;)

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?