Islandshästen

Sv: Islandshästen

Silverkedjan skrev:
Fyr- och femgångare tävlar i helt olika divisioner. Fastän båda typerna behövs i aveln om man ska följa avelsmålet som SIF formulerat så diskrimineras fyrgångaren kraftigt.
Har du någon lösning på problemet?

Jag tror det behövs en ordentlig debatt kring hur vi ska bedöma gångarterna och vilken talang hästen har (så att inte visaren/visningen spelar så totalt avgörande roll som nu) och hur faktorerna ska viktas.

Att ta bort ridande domare var absolut ett steg i fel riktning.

Jag kan tänka mig flera möjligheter - olika system/gränser för fyr- resp femgångare, mer nyanserad bild av vad som är värt de högre poängen, mer samarbete med sporten - tävlingsmeriter? testryttare? vad är en ändamålsenlig exteriör?, bredare "bruksprov" liknande andra rasers etc etc.

Framför allt tycker jag att det är viktigt att man synliggör den här effekten. En fyrgångare på 7,73 är faktiskt en "helt OK häst" ;) och inget som nödvändigtvis ska rensas undan så det inte försämrar rasen. Tyvärr är inte kunskapen så jättestor om hur själva bedömningssystemet fungerar hos många hobbyavlare :(

Jag sa inte att MITT avelsmål var en lätt-klass-häst. (Jag vill ha såna som Embla ovan :angel: :love: ) Jag sa att det borde vara alla avlares mål att MINST ha de kraven, även om de bara vill rida ut i skogen.

Visst fick han lägre poäng som fem- än fyrgångare? I stamboken står ju poängen från hans första bedömning med 5,5 för pass.

yep, eftersom han var bättre visad (fornabodavisningen var en katastrof, bedömningen är ju en "ögonblicksbild" och här gick det åt skogen i de ögonblicken) och betydligt magrare första gången. Lite mer "normalt" hull ger direkt utslag på hals- och proportionspoängen.

Jag vill bara poängtera en gång till att jag tycker de här diskussionerna ska hållas generellt. Jag tycker sambaengis resonemang hela tiden bygger på att hon vill rättfärdiga att hon använder just en specifik (icke godkänd) individ i aveln. Det ger mer att resonera med lite vidare perspektiv. Att jag drog upp mina egna hingstar var bara för att poängtera att jag gnäller inte på att systemet diskriminerar just MIN häst, utan att det är generellt vilseledande att vi i SIF inte följer vårt eget avelsmål.

Ytterligare en aspekt förresten - ska bedömningar vara en bantningstävling? För att få höga exteriörpoäng ska hingstarna visas i april supertunna precis innan de "naturligt" faller ur - sedan behöver de mängder med hull för att orka betäcka :crazy: Ohälsosamt.

Silverkedjan skrev:
Jag tror det behövs en ordentlig debatt kring hur vi ska bedöma gångarterna och vilken talang hästen har (så att inte visaren/visningen spelar så totalt avgörande roll som nu) och hur faktorerna ska viktas.

Att ta bort ridande domare var absolut ett steg i fel riktning.
Håller jag helt med om!
Silverkedjan skrev:
Jag kan tänka mig flera möjligheter - olika system/gränser för fyr- resp femgångare, mer nyanserad bild av vad som är värt de högre poängen, mer samarbete med sporten - tävlingsmeriter? testryttare? vad är en ändamålsenlig exteriör?, bredare "bruksprov" liknande andra rasers etc etc.

Framför allt tycker jag att det är viktigt att man synliggör den här effekten. En fyrgångare på 7,73 är faktiskt en "helt OK häst" ;) och inget som nödvändigtvis ska rensas undan så det inte försämrar rasen. Tyvärr är inte kunskapen så jättestor om hur själva bedömningssystemet fungerar hos många hobbyavlare :(
Hur löser man olika bedömningssystem för fyrgångare och femgångare? Var går gränsen för 5-gångare? 5½, 6, 6½ i passbedömning :confused:
Här riskerar vi taktikbedömningar, dvs jag låter bli att visa en pass på t.ex. 6 för att istället bedömas som fyrgångare enligt en lägre skala. Då går mycket viktig information till stoägarna förlorade, särskilt som de s.k. 4½-gångarna har mycket att tillföra aveln med sina passanlag men utan att ha den bundenhet som rena 5-gångare ibland kan innebära.

Silverkedjan skrev:
Jag vill bara poängtera en gång till att jag tycker de här diskussionerna ska hållas generellt. Jag tycker sambaengis resonemang hela tiden bygger på att hon vill rättfärdiga att hon använder just en specifik (icke godkänd) individ i aveln. Det ger mer att resonera med lite vidare perspektiv.
:bow: :bow: :bow:

En fyr-och en halvgångare som kan få typ 6 på pass borde väl få lov att visas som flott fyrgångare istället för att behöva visa en pass som ändå inte är användbar på tävlingsbanan.

Alltså, jag har en ren fyrgångare som jag räknar som absolut passfri och avkommor visar också att det inte finns den typen av passanlag som kan ge passtävlingshästar. (vad ska man ha passen till om inte för tävla med förresten? Det är ju inte en "skogsmullegångart" direkt)

Men, det går att "spänna upp" honom och kanske en dag någon domare är på gott humör visa pass för någon halvtaskig poäng.

Passpoängen är inte så bra varudeklaration tycker jag. Man vet ju inte om den är visad maximalt.

Bättre då med en mer utförlig beskrivning av hästen och vilken rörelsemekanik den har. Från en RIDANDE domare ;)

Jag håller med om att ridande domare var bra, men jag kan ha förståelse och respekt för att olycksrisken var allt för stor för att ha kvar detta system.
Om passanlaget inte syns i bedömningen (typ 6 eller 6½) går viktig information till stoägarna förlorad.
Om man tänker att jag har ett rent 4-gångssto som jag vet behöver stärkas upp med passanlag så kanske jag väljer bort en hingst som egentligen är lämplig eftersom jag inte på bedömningssiffrorna kan se om han är en ren 4-gångare eller en 4½-gångare.
Dessutom är inte detta en fråga som vi i SIF "äger" utan bedömningssytemet och viktningskoefficienterna är en internationell fråga (därmed inte sagt att vi inte kan debattera den!).

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju det jag säger, den här debatten måste hållas internationellt.

Men SIF borde faktiskt sluta hyckla med ett "falskt" avelsmål på sin hemsida ;) DET kan vi debattera på hemmaplan...

Annars kan en häst som max kan få 6 på pass kanske visas bättre om man helt koncentrerade sig på att träna den som den fyrgångare den skulle vara på tävlingsbanan. Jag ser ingen orättvisa i det, om den skulle glida i en fyrgångsgräddfil och vara tillräckligt bra som fyrgångare. Man måste beskriva hästarna bättre så det inte bara är siffror i protokollen.

Jag skulle förresten gärna se något slags T2-moment i töltbedömningen!

gudarnas häst skrev:
Jag håller med om att ridande domare var bra, men jag kan ha förståelse och respekt för att olycksrisken var allt för stor för att ha kvar detta system.

Det här tycker jag är lite pinsamt för rasen. Tänk om tex halvbloden inte skulle få ha testryttare i bruksproven för att det var för farligt. Ska inte våra hästar vara stabilare än så ?

Jag tycker absolut man ska få neka att rida vissa individer som verkar oreglerliga.

Men om inte DOMARNA törs rida hästarna, hur ska vi som stoägare våga det då ? :crazy:

Silverkedjan skrev:
Det här tycker jag är lite pinsamt för rasen. Tänk om tex halvbloden inte skulle få ha testryttare i bruksproven för att det var för farligt. Ska inte våra hästar vara stabilare än så ?

Jag tycker absolut man ska få neka att rida vissa individer som verkar oreglerliga.

Men om inte DOMARNA törs rida hästarna, hur ska vi som stoägare våga det då ? :crazy:
Fast det kanske i vissa fall mer handlat om domarnas ridkunskaper än om något annat :angel:

Då får man väl göra ngt åt det i så fall :angel:

Allvarligt, så tycker jag ridbarheten jämsides med sundheten är det allra viktigaste hos en avelshäst. Jag vill helst själv ha ridit de hästar jag avlar på och känna till hur de matchats. Ibland tror jag att man försöker avla på vissa tränare istället :D

Men att införa "ridbarhet" och ridande domare (eller för all del testryttare från tävlingsvärlden eller fritdsryttarvärlden) i hela FEIF skulle vara ett stort steg åt rätt håll.

Silverkedjan skrev:
Men att införa "ridbarhet" och ridande domare (eller för all del testryttare från tävlingsvärlden eller fritdsryttarvärlden) i hela FEIF skulle vara ett stort steg åt rätt håll.

Det tycker jag är en oerhört bra idé! Kan nog tänka mig att vara testryttare på fritidssidan. Jag är feg och inte direkt en duktig ryttare så fungerar hästarna med mig funkar de säkert med de flesta... :D

Däremot vill jag inte vikta om systemet för att passa 4-gångare. Jag personligen vill ha 5-gångare och med en omviktning tror jag att vi på sikt riskerar att förlora de rena 5-gångshästarna.

Poängen var att systemet skulle låta fyr- och femgångare ha lite mer lika chanser. Att släppa fram bra fyrgångare kan inte vara något hot mot de bra femgångarna.

Om din häst vore ett sto, skulle du betäcka det med en passaktig femgångshingst då?

Man behöver tillgång till hela skalan (på en 4-gångs- till 5-gångsskala alltså) av bra hingstar för att kunna matcha stoets brister eller förstärka det man vill.

Poängen var att systemet skulle låta fyr- och femgångare ha lite mer lika chanser. Att släppa fram bra fyrgångare kan inte vara något hot mot de bra femgångarna.

Om din häst vore ett sto, skulle du betäcka det med en passaktig femgångshingst då?

Hehe det tror jag du vet svaret på. Nej det skulle jag inte (för de som inte vet är min häst 5-gångare med rejäl tonvikt på passen). Men jag skulle heller aldrig betäcka med en 4-gångshingst. Själv är jag dessutom lite rädd för scenariot att 4-gångarna får för stor plats i aveln (genom att de tex är bättre på populära tävlingsgrenen T1) och att passen därmed gradvis försvinner...

Man behöver tillgång till hela skalan (på en 4-gångs- till 5-gångsskala alltså) av bra hingstar för att kunna matcha stoets brister eller förstärka det man vill.

Jag vet inte om jag håller med. För den som absolut inte vill ha en 4-gångare så spelar det ingen roll hur passtaktig stoet än är - jag skulle aldrig betäcka med en 4-gångare iaf. Däremot skulle jag till ett sådant sto gärna ta en 5-gångare med utmärkt tölt som tex Askur från Håkansgården.

Skulle jag betäcka min valack idag så finns det 3 hingstar som skulle kunna tänkas vara aktuella. De är: 1. Hrannar von Svada-Kol-Kir, 2. Askur från Håkansgården, 3. Mökkur fra Varmalaek

Svalur från Örvik skulle jag gärna vilja använda men han är halvbror med min häst och det blir lite väl mycket Svalur fra Glaesibae i så fall (min häst är e: Svalur och ue: Atli). Det nära släktskapet är även det som diskvalificerar Oddur från Mörtö, dessa hingstar skulle gärna också vara med på listan annars. Det som sätter Hrannar absolut främst är storleken. Jag gillar SMÅ hästar och storleken på avkommorna anser jag vara framförallt Askurs, men även Mökkurs främsta "fel".

gudarnas häst skrev:
Hur löser man olika bedömningssystem för fyrgångare och femgångare? Var går gränsen för 5-gångare? 5½, 6, 6½ i passbedömning :confused:
En 4-gångare skall inte definieras som en häst med avsaknad av pass.
Den skall definieras som en häst med mycket bra tölt och grundgångarter.
Jag skulle vilja definiera en 4-gångare som en häst med 8 eller mera på alla de andra gångarterna d.v.s. skritt, trav, tölt och galopp.
Det gör att även en 5-gångshingst kan kvalificera sig som 4-gångshingst.
Och det är ju en jättebra merit, godkänd BÅDE som 4-gångshingst och 5-gångshingst.

Man skall inte bedöma 4-gångare som hästar som saknar något utan som hästar som har mera av något.

Båbbe skrev:
Däremot vill jag inte vikta om systemet för att passa 4-gångare. Jag personligen vill ha 5-gångare och med en omviktning tror jag att vi på sikt riskerar att förlora de rena 5-gångshästarna.
Inte en chans att vi gör.
Det finns alltid en massa dårar som gillar att rida pass.
De kommer att se till att massor av hästar har pass.
Jag är en av dessa, jag vill i princip bara ha 5-gångare själv, men ser ändå ett värde i att se till att det finns bra 4-gångshingstar.
Man behöver kunna blanda litet med det där.

Om min extremavlade 5-gångsvallack hade varit ett sto.
Då så hade det varit förödande att använda en 5-gångshingst i den aveln.
Resultatet hade nog aldrig kunnat ta ett travsteg i hela sitt liv.

Du vill inte kunna trava alls ser jag.
Sådana hästar är mycket svåra att träna på rätt sätt.
Tro mig, jag har hållit på i 5 år med min pass-räser för att få någon form av gångarter alls.
Folk vill tölta med en Islandshäst, de vill inte sitta och pilla till grundgångarterna in i absurdum för att över huvud taget kunna rida hästen i en någorlunda hälsosam form.

Inte_Ung skrev:
Du vill inte kunna trava alls ser jag.
Sådana hästar är mycket svåra att träna på rätt sätt.
Tro mig, jag har hållit på i 5 år med min pass-räser för att få någon form av gångarter alls.
Folk vill tölta med en Islandshäst, de vill inte sitta och pilla till grundgångarterna in i absurdum för att över huvud taget kunna rida hästen i en någorlunda hälsosam form.
En fråga bara. Hur hälsosamt är det att rida en häst utan trav? Går det att få en hållbar frisk häst utan trav?

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar