Islandshästen

Sv: Islandshästen

Vi tävlade i travlöp i Sverige också från början.

Men allteftersom åren gått har ju de "alternativa" grenarna (travlöp, galopplöp, terränghoppning, handhästridning etc) försvunnit.

Är du säker på att de finns kvar med officiell status på Island?

Här har de funnits kvar på klubbens lilla höstsamvaro. Ska se om de kör med travlopp detta år igen. För några år sedan kom jag o tidigare häst tvåa i galopplöp. Jättekul hade vi. Men då är det ju inget officiellt utan mer i samvaro-formen.

Läste ju igenom SIF:s årskrönika och såg handhästridningen som gren, liksom alla de andra ovanstådende grenar som försvunnit. Det är ju en hel del som förändrats under åren som gått.

Jag har inte kollat upp det hela, men jag tror att även travlöp o galopplöp har tagits bort officiellt överallt i alla FEIF-länder.

Silverkedjan skrev:
Vi tävlade i travlöp i Sverige också från början.

Men allteftersom åren gått har ju de "alternativa" grenarna (travlöp, galopplöp, terränghoppning, handhästridning etc) försvunnit.

Är du säker på att de finns kvar med officiell status på Island?

Nej. Jag har bara hört talas om dem. På Landsmót hade de galopprace men inga travlöp... :crazy: Jag hoppas det kommer tillbaka! Älskar både galopprace och monté! :D Det är mer intressant för mig än passlöp... ;)

Balderum skrev:
Här har de funnits kvar på klubbens lilla höstsamvaro. Ska se om de kör med travlopp detta år igen. För några år sedan kom jag o tidigare häst tvåa i galopplöp. Jättekul hade vi. Men då är det ju inget officiellt utan mer i samvaro-formen.

Läste ju igenom SIF:s årskrönika och såg handhästridningen som gren, liksom alla de andra ovanstådende grenar som försvunnit. Det är ju en hel del som förändrats under åren som gått.

Jag har inte kollat upp det hela, men jag tror att även travlöp o galopplöp har tagits bort officiellt överallt i alla FEIF-länder.

Det tycker jag är jättesynd! Om det funnits kvar så hade det varit incitament till att bevara de egenskaper som hör samman med dessa moment! Håller med Tim om att vi behöver mer allsidiga värdemätare för att avgöra en hästs talanger och kvalitét! Tycker travlopp och galopprace är några man skulle kunna lägga till! :d

sambaengi skrev:
Om det funnits kvar så hade det varit incitament till att bevara de egenskaper som hör samman med dessa moment!

Då kan jag ju glädja dig med att påminna om att just rasande tempo i trav och galopp premieras mkt högt på avelsbedömningar idag ;)

Själv upplevde jag det som en extra bredd på tävlingarna när extragrenarna var kvar, att alla kunde vara med även om hästen tex inte töltade så bra.

sambaengi skrev:
Och eftersom jag eftersträvar naturtöltare så är de just självsamlande och självbärande redan från scratch till skillnad från rena 4-gångare med mycket trav som måste töltsättas! :devil:

Traven är ju en gångart som är betydligt mindre samlande och där hästen kommer mer på framdelen än vad den gör i skritt och tölt eller bärig samlad galopp, även om man rider i kort samlad trav. Det säger sig självt att hästar med mycket stark trav och som dessutom inte är naturtöltare, inte är lika lätta att få till att samla sig själv och kräver mer ridning för att lära sig använda sin bakdel mer. :cool:

Det här undrar jag lite över.

Menar du att rena fyrgångshästar som bara travar i hagen och måste sättas i tölt under ryttare inte har någon plats i aveln? Eller bara inte i DIN avel?

De har visst plats i aveln, min också så länge tölten sitter löst och lätt att plocka fram, men de är enligt min mening inte de enklaste familjehästarna precis då de kräver mer tillridning än naturtöltaren. De flesta av mina travar i hagen men det kommer några töltsteg vid nedsaktningar och vid inridning brukar tölten finnas där direkt man driver fram lite samlat från skritt. Jag förordar en bredare avel inte en massa inskränkningar! Däremot tycker jag inte precis att 3-gångare har i aveln att göra och personligen vill jag avla fram hästar med lätt för minst de 3 grundgångarter och tölt. Helst vill jag det skall finnas där från början och mitt mål är hästar med 8 rakt igenom på dessa 4 gångarter, eller mer och klockrena gångarter eftersom jag anser takten vara viktigare än höga lyft! Sedan kan det var en familjehäst eller en tävlingshäst, men om den har lätt för dessa gångarter från början har den också lätt för samling, bärighet och balans och det vill jag ha i mina hästar. Det jag inte vill ha i min avel är hästar som tar flera veckor, månader och år att lära tölta. Det är för artificiell tölt för min smak!

Jag tycker det framgår alltmer att vi behöver bredden och de olika egenskaperna eftersom intressena är så olika. Jag gör mitt urval med andra gör ett annat. Fast ärligt talat tycker jag det känns som om mitt urval ligger mycket i tiden. Men det gör säkert tex 5-gångaren med stark pass också, för de som gillar den grenen. Sedan skall vi givetvis ha kvalitét på aveln, men här är det lika viktigt att ställa krav på stona.

En annan sak är att aveln skall vara tillgänglig för alla som har råd att sköta sina hästar och kunskaperna. Men alla har inte råd att lämna i träning och tävla. Det kostar. Alla har inte heller möligheten att göra det själv eller att låna ut sina hästar eller ens vill det. Det här löser sig självt på Island där aveln är fri och det är den på stona i Sverige också. Och avlar man dåliga hästar så är det faktiskt så att man får skylla sig själv för man får ingen avsättning för de djuren. Så dålig avel kommer att självdö.

Ok, det finns okunniga köpare också och oseriösa säljare, men de kommer man aldrig åt till 100 % ändå. Och jag ser då en större fara i att de trillar dit på välstammade och snygga men egentligen lite för heta hästar. Särskilt om de har en vacker färg också. Tillridning kan göra en häst lugnare och stabilare men efter ett tag brukar den effekten tyvärr avta om inte ordinarie ryttaren är kunnig nog, och sedan kommer problemen. Jag vet tre valacker just nu i bekantskapskretsen eller bekantas bekanta där ryttaren inte längre klarar av sin häst och måste sälja. Jag är ytterst försiktig med vad jag kallar för familjehäst. Jag tycker inte att en häst som varit het från början är lämplig att kalla familjehäst. En osäker ryttare framkallar ofta osäkerhet hos hästen och så småningom är den lika het och överkänslig som den var från början.

Likadant med gångarterna. Få ryttare klarar att rida till sin egen häst och det ger ett betydligt mer hållbart resultat om hästen redan i sig själv har 4 gångarter och är lättväxlad, än om man måste plocka fram trav eller tölt. Jag har sett det så många ggr och jag tycker synd om de som gång på gång måste lämna sin häst på tillridning för att hästen tappat gångarterna. De skall inte ha en häst som tappar gångarterna om den inte rids av proffs utan en tölt- och travsäker sådan!

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:
Då kan jag ju glädja dig med att påminna om att just rasande tempo i trav och galopp premieras mkt högt på avelsbedömningar idag ;)

Själv upplevde jag det som en extra bredd på tävlingarna när extragrenarna var kvar, att alla kunde vara med även om hästen tex inte töltade så bra.

Mja , det tycker jag har ändrats mycket. Med den enormt snabba galoppen Silfur-Reynir hade så borde han i så fall fått minst 9 på galopp men eftersom jag inte lyckades få upp honom tillräckligt (han hade som sagt nästan dött 3 månader innnan och jag missbedömde och red fram för länge) så fick han bara 7,5.

Men hur är det i gaedingakeppni då? Där visar man ju hästens bästa gångarter och det behöver inte vara tölt, eller hur? Men jag håller md dig. vi behöver mer bredd och mer ha kul igen. Det hela börjar bli lite för inrutat och allvarligt! :smirk:

sambaengi skrev:
De har visst plats i aveln, min också så länge tölten sitter löst och lätt att plocka fram....

... Det jag inte vill ha i min avel är hästar som tar flera veckor, månader och år att lära tölta. Det är för artificiell tölt för min smak!

Jag förstår vad du menar, jag undrar bara om vägen till en lätt-töltad fyrgångare med bra trav inte skulle kunna gå genom en förälder med starka grundgångarter och "inlärd" tölt som aldrig visas i hagen, i kombination med en femgångspartner med tölten "löst" ? Eller vill du aldrig chansa på de rena fyrgångshästarna?

Silverkedjan skrev:
Jag förstår vad du menar, jag undrar bara om vägen till en lätt-töltad fyrgångare med bra trav inte skulle kunna gå genom en förälder med starka grundgångarter och "inlärd" tölt som aldrig visas i hagen, i kombination med en femgångspartner med tölten "löst" ? Eller vill du aldrig chansa på de rena fyrgångshästarna?

Jag räknar mina ston till 4-gångshästar. De väljer alla traven i hagen men tölten finns där lätt att plocka fram samt syns några steg i hagen då och då. Just för att de är 4-gångare betäcker jag dem med hästar med stark tölt och de kan ha en hel del pass också, men jag vill ändå ha traven också. Det är ju inte alls säkert man får en blandning utan man kan få en avkomma som är lik endera föräldern och då vill jag att båda föräldrarna skall ha stark tölt och bra trav.

Jag har ju alltid betäckt med 5-gångare faktiskt, utom med något undantag men 4-gång på 4-gång ger mer svårtöltade hästar och jag tycker om att göra saker och ting enkelt och behagligt! ;) Så numera kommer jag att till mina ston hålla mig till 5-gångare med bra trav och tölt eller min egen hingst som är naturtöltare och har en hel del pass i generna. Rena 4-gångshingstar planerar jag inte använda på de ston jag har idag. Där chansar jag inte.

Sedan får man ju det säkraste resultatet om sto och hingst är lika varandra, i det här fallet båda har bra trav och tölt. Om man avlar på två individer som är mycket olika varandra så kan man ju få vilken kombination som helst! Det kan bli det bästa från båda men det kan också bli det sämsta! Hittills har jag bland mina avkommor lyckats undvika 3-gångare av både typen "har bara grundgångarterna", "saknar trav och pass" eller "saknar trav och tölt och bara grisepassar" och det har jag som mål att undvika i fortsättningen också i min avel! :D

Silverkedjan skrev:
Det kan jag verkligen förstå, jag får också ont i magen av personpåhoppen.

Vi får inte glömma tids- och helhetsperspektivet i jakt på syndabockar.

De flesta av oss hade inte ens HAFT en islandshäst om det inte vore för denne mans ENORMA engagemang genom åren.

Jag får en känsla av att de "nyare" medlemmarna inte har en aning om vilka lass de gamla dragit och vilka arbetsinsatser som helt ideellt lagts ned genom åren.

Att det kan vara svårt att tillfredsställa alla och hålla sig up-to-date med fakta som inte funnits tidigare är ju mänskligt.

Det som kan uppfattas som en gräddfil ser jag som välvilja och en mänsklig subjektivitet.

Även om jag själv i något sammanhang drabbats av den ;) så har jag ändå all respekt för människor som jobbar så hängivet för SAKEN, för våra fantastiska hästar och för att rasens "budskap" ska spridas.

Har man en annan smakriktning och vill få mer jämnvikt så får man väl engagera sig då, så det blir mer jämnvikt i toppen.

Att skälla personligt på människor som lägger ned sitt LIV för alla oss andra som inte har tid att jobba ideelllt för rasen tycker jag är taskigt. Och trångsynt.

Sakfrågorna kan vi diskutera och där är det ju inte svårt att argumentera. (en debatt har tex varit att silverhästar skulle ha defekta ögon, vilket inte är sant i vår ras - det får man ju bemöta med FAKTA och inte med tyckande)

Men att hoppa på någon som PERSON är onödigt och i allmänhet något man gör när argumenten tryter. (gissa vem som brukar få känna på det ;) ? )

Tim
som inte hade fallit för rasen om hon inte sett en Tulka-häst 1980 :cool:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden eftersom jag har ett supertrögt telefonmodem, men jag måste ändå reagera på att du skriver att man inte kan kritisera en persons arbete eftersom han gett sitt liv för rasen typ? Det kan man visst göra, på ett sakligt och konstruktivt sett. Antalet år av arbete eller grad av engagemang spelar ingen roll när man har olika uppfattningar, det är det som är demokrati, att alla rätt till sin uppfattning och ingen är bättre än någon annan oavsett antal år eller kunskap. Däremot när det gäller personliga påhopp etc, så är det en annan sak och bör verkligen inte befrämjas. Några inlägg i den här tråden av vad jag har läst tycker jag passerar gränsen, men övrigt är det en bra och kunnig diskussion angående avelsarbetet.

DrSnuggles skrev:
Nu har jag inte läst igenom hela tråden eftersom jag har ett supertrögt telefonmodem, men jag måste ändå reagera på att du skriver att man inte kan kritisera en persons arbete eftersom han gett sitt liv för rasen typ? .

Du kanske kan läsa igenom åtminstone det inlägg du svarar på då?

Det jag reagerar på är inte kritiken av arbetet utan de personliga påhoppen.

Silverkedjan skrev:

En del av det du skrev i det inlägget gick att misstolka. Det här tex:

"Vi får inte glömma tids- och helhetsperspektivet i jakt på syndabockar."

Kan tolkas som att man skall se mellan fingrarna med fel bara för att någon varit engagerad länge, vilket jag tycker inte har med saken att göra egentligen. Man kritiserar handlingen som sådan men behöver inte förringa ett långt engagemang för det! Tyvärr är det kutym inom många föreningar att heligförklara en del som varit engagerade länge och det gillar jag inte. Folk får gärna ta positiv kritik för det som de gjort bra men de får ta negativ kritik när de handlar fel!

Och det här:

"Det som kan uppfattas som en gräddfil ser jag som välvilja och en mänsklig subjektivitet."

Det låter som om personen har rätt att ta sig friheter i all välmening och vara subjektiv, men regler skall vara lika för alla och då krävs objektivitet. Välvilja skall vara lika för alla!

"Att skälla personligt på människor som lägger ned sitt LIV för alla oss andra som inte har tid att jobba ideelllt för rasen tycker jag är taskigt. Och trångsynt."

Vem skall man kritisera om inte den som gjort felen och velat luckra upp gängse regler??? Det här är ju inte personpåhopp utan kritik mot handingarna som sådana. Här finns ju klara regler om att eksemhingstar skall tas ur avel och då skall alla följa de reglerna, utan undantag!!! Något annat ger bara sken av att en inre klick håller varandra bakom ryggen och det vill väl ingen varken att det skall vara så eller ges sken av?!

Men vi har ju redan diskuterat detta tidigare i tråden.

Självklart skall vi inte ta ifrån en engagerad person det han gjort för rasen. Inte någon annan heller!

Anette som fastnade för rasen när jag läste om den som barn i boken "Hästraserna" i början av 70-talet och som är tacksam att det fanns importörer när det äntligen blev egna importston mer än 20 år senare, samt att det fanns en del etablerad kunskap om rasen och dess gångarter och att det spritts över världen. Annars hade man ju fått resa till Island och leta och lära!

Jag tycker det är stor skillnad på sak och person. Jag uppfattade mycket av kritiken HÄR (inte i tidningen) som personliga påhopp och de hölls i en osaklig och framförallt ovärdig ton.

Vad gäller fakta så är jag ibland oense med den person det handlar om, men det kan man ju diskutera sakligt med vederbörande istället för att spy galla över någon namngiven person på nätet.

Det är ju så, att det är enklare hitta en person som blir syndabock för hela saken. Sedan är det överstökat. För alla utom den det gällde.

Jag läste igenom "krönikan", SIF:s historia sedan starten till idag. Vissa männsikor har lagt ner sitt liv på islandshästen. Hur ska vi hantera det - det som hänt nyss, och det som gjorts (och görs!) under ett långt liv med islandshästen? Hur skiljer vi person o sak? Har man sitt liv i islandshästen, dess historia och framtid-och känner starkt för det då och nu kanske det är svårt för oss att se skillnad på just sak o person. Kanske jag själv som involverad har svårt skilja på sak o person? Jag tror det är så många ser saken.

Inget svar, enbart funderingar...

Från en annan förenings synpunkt finns det en person som starkt lyst igenom, drivit frågan likt ovanstående nämnd i tråden, kämpat mot myndigheter, åsikter, fördomar. Fått fram förändringar och fortsatt kämpa på för sin egen åsikt och för andras. Är vi idag bortskämda - många av oss har tagit islandshästen som den är framdukad på gyllene bord. Vi har inte varit med från början o kämpat.... Vi har våra åsikter från idag, nutid. Saknar vi respekt för det som varit o dessa som verkat o ännu verkar när tråden blev som den blev? Historian har alltid betydelse för att förstå framtiden.

Jag försökte formulera mej klart o tydligt - men jag vet inte om någon hänger med i mina tankar...

Silverkedjan skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på sak och person. Jag uppfattade mycket av kritiken HÄR (inte i tidningen) som personliga påhopp och de hölls i en osaklig och framförallt ovärdig ton.

Vad gäller fakta så är jag ibland oense med den person det handlar om, men det kan man ju diskutera sakligt med vederbörande istället för att spy galla över någon namngiven person på nätet.

Det var ett och annat som inte lät bra alls, det håller ja med om. Värst tyckte jag det var när man börjar klanka på någons ålder och antyder senilitet. Det gillade inte jag heller. Det kan faktiskt ta hårt på en äldre människa och är onödigt!

Nu var det angående sakfrågan en person som felat och försökt släppa igenom en hingst som hade eksem. Det var det artikeln handlade om. Det spelar ingen roll vilken bakgrund man har, så skall man vara objektiv, rättvis och inte göra personliga undantag från reglerna och visa vissa personer välvilja, men inte andra. Är det sant som stod i Islandshästen, vilket jag inte har någon orsak att betvivla, så är det mycket beklagligt och än mer sorgligt när en aktad person gör så. Det blir sett som maktmissbruk.

Beträffande personen i övrigt så har jag helt olika åsikter vad gäller avel eftersom jag anser det är fel att bara avla på högt bedömda hingstar och de med hög blup för det innebär att inavel är ofrånkomlig på ett par generationer och att vio tappar många egenskaper. Aveln blir ensidigt tävlings- och prestationsinriktad och jag vill ha en betydligt bredare genbas att stå på. Och så tycker jag att b-registret är skit. Bort med det och in med alla i samma register. Nuvarande system med höga straffavgifter och ändå ofullständiga papper, gör att många väljer att registrerar i korsningsponnyregistret och vi kommer med tiden att få en massa islandskorsningar som riskerar förstöra rasens rykte mm.

Dessutom är det diskriminerande att man kan importera en islandshäst från Island, utan känd mamma och pappa och registrera den i vanliga registret utan extraavgifter medan DNA-testade islandshästar med fullt känd stam registreras i B-registret!!! Vilken himla bra logik!!! Undra vad islänningarna säger om vi börjar registrera islandsimporterna med okänd stam och ej godkänd hingst som far i b-registret??? Det olika sättet att hantera registreringen på är diskriminerande och ett handelshinder som definitivt strider mot EU-lagarna och alla andra FEIF-länders regler!

Några övriga åsikter är vissa mindre lämpliga uttalande som tidigare nämnda "Vad är familjehästar? Jo billiga skithästar från Danmark!" på avelsmötet i fjol, ett uttalande man sent glömmer och som också stod refererat i Islandshästen. Inget som befrämjar relationerna med grannlandet precis bla...

I övrigt är jag som sagt tacksam att han stridit för att behålla de 5 gångarterna och inte avla 3-gångare som SH ville en gång i tiden. Det är bara synd att han ändrat åsikt på vägen för på den tiden ville han lansera islandshästen som just familjehäst, vilket också skedde... Men människor utvecklas, förändras och byter åsikt. That´s life!

Men nu tycker jag debatten börjar om från början igen och jag tycker nytillkomna läsare av tråden skall läsa hela tråden så vi slipper ta allt en gång till!!! Det blir ju liksom onödigt tjatigt... :crazy:

Ja...Nu menar jag inte att man ska hålla med i de åsikter man själv inte har - och att det kommer upp helt felaktiga saker från en som trots allt har mycket o säga till om ser inte alls bra ut. Det här har varit uppe förut på en annan tråd. Liksom när det gäller eksemhästar - där är jag lite överkänslig som eksemägare.

Möjligen kunde det blivit en bättre debatt om sakfrågan om vi skärpt oss?

Silverkedjan skrev:

Du behöver inte vara spydig, jag är fullständig läskunnig. Sambaengi förklarar utmärkt vad jag menar, dina meningar kunde missförstås. Det var bara det jag ville få fram. Sen håller jag naturligtvis med dig om att de personliga påhoppen givetvis ska undvikas! Men ingen går fri från kritik och den kritiken ska framföras SAKLIGT och KONSTRUKTIVT.

sambaengi skrev:
Beträffande personen i övrigt så har jag helt olika åsikter vad gäller avel eftersom jag anser det är fel att bara avla på högt bedömda hingstar och de med hög blup för det innebär att inavel är ofrånkomlig på ett par generationer och att vio tappar många egenskaper. Aveln blir ensidigt tävlings- och prestationsinriktad och jag vill ha en betydligt bredare genbas att stå på. Och så tycker jag att b-registret är skit. Bort med det och in med alla i samma register. Nuvarande system med höga straffavgifter och ändå ofullständiga papper, gör att många väljer att registrerar i korsningsponnyregistret och vi kommer med tiden att få en massa islandskorsningar som riskerar förstöra rasens rykte mm.

Dessutom är det diskriminerande att man kan importera en islandshäst från Island, utan känd mamma och pappa och registrera den i vanliga registret utan extraavgifter medan DNA-testade islandshästar med fullt känd stam registreras i B-registret!!! Vilken himla bra logik!!! Undra vad islänningarna säger om vi börjar registrera islandsimporterna med okänd stam och ej godkänd hingst som far i b-registret??? Det olika sättet att hantera registreringen på är diskriminerande och ett handelshinder som definitivt strider mot EU-lagarna och alla andra FEIF-länders regler!
Hur många gånger har du skrivit detta??

sambaengi skrev:
Men nu tycker jag debatten börjar om från början igen och jag tycker nytillkomna läsare av tråden skall läsa hela tråden så vi slipper ta allt en gång till!!! Det blir ju liksom onödigt tjatigt... :crazy:
Vad sägs om att föregå med gott exempel :angel: :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30