Islandshäst fodertråden

gaski

Trådstartare
Det uppstod en del diskutioner ang hur man fodrar sina hästar. Så jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi beskriver hur:

* vi fodrar våra hästar
* vilka fodermedel vi använder
* vilket ända mål hästen tränas för
* om den är lätt eller svår född
* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

Den här tråden är inte till för att dela sina kunskaper ang fodering.

Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv..

Sv: Islandshäst fodertråden

* vi fodrar våra hästar

Hösilage ca kl 8
Utsläpp på rel nerbetat bete runt 9 (eller när de ätit upp)
Insläpp straxt efter kl4, får då kraft och hösilage igen
kvällsfodring 21-22.
Hösilage med bra värden
Havre
foderjäst
alger
kalk
salt

* vilket ändamål hästen tränas för
motionsridning på "normal" nivå.

Rel lättfödd

1,5kg hösilage morgon
1kg -"- insläpp
1,5kg -"- kväll
2dl havre
0,5dl foderjäst
ca 0,5dl alger
ca 0,1dl kalk
fri tillgång på salt

Barki är fortfarande för fet efter allt för stort sommarbete, men han ser ut ungefär såhär:
29236076.jpg

Har en rejäl kula, men har minskat ganska mycket på bredden.

* vi fodrar våra hästar
2 kg hösilage, betfor och "krubbskrammel" i form av en tuss lucern, lite havre och lite kornkross på morgonen.

2 kg hösilage och krubbskrammel vid intag (som i mitt tycke är allt för tidigt).

Till kvällen blir det samma som på morgonen, fast 3 kg hösilage istället för 2 kg. Han står på halm och äter en del av det på nätterna.

I stort sett bara hösilage

I huvudsak igångsättning efter sommarbetet och muskelbyggande

Relativt lättfödd

Grovfoder:
7 kg hösilage
Några nävar lucern
Halm

Kraftfoder:
Ett mått betfor
Knappt 1 dl kornkross
Knappt 1 dl havre

Kan inte låta bli att peta in en nyfiken fråga här. Varför är hästarna ute så få timmar i hagen?

Har inte tagit in än, men när det blir så blir det..

* vi fodrar våra hästar
In runt kl 7, fodras någon gång mellan då och kl 9 då jag måste sova för att klara både skola och hästar, annars går det inte! Tyvärr. Får mat morgon ca kl 5-5.30. Ut igen 6.30.

Hö, krafft protein, chevinal, lucern

Normal motion samt inridning

relativt lättfödda

På tok för lite grovfoder relativt kraft. Dåliga värden på höet..

Jadu, jag antar att:
För att alla hästar som står inne är islandsfödda, så det är främst pga knottirritationen som de går in tidigt. Sen så är det väl också för att de vill ha ordning och reda på allt och alla, så då är det väl smidigast att ha dem inne också pga tävlingshästar, hingstar och fölston antar jag...
Och slutligen så har vi inte så mycket bete, så för att det skall räcka längre så är det bättre att ta in och fodra.

Finns dock en del hästar, svenskfödda, som går ute dygnet runt!

Jag själv har helst av allt hästarna ute dygnet runt om det finns möjlighet, men nu måste han stå här pga att jag håller till här annars. Barki verkar dock trivas bra, men jag vet en hel del hästar som har riktigt tråkiga stressbeteenden för sig, även fast vi gör så gott vi kan här och nog har det så bra som man kan ha det om man är boxhäst...

Det vet jag inte, har aldrig varit här på vintern :D
Men skulle tro att det är typ samma sak då, kan dock tänka mig att de tas in senare då.

Men men, som sagt, behöver inte oroa mig så mycket om det i och med att jag inte har häst här då.

Var det något mer ni undrade ang installning i fodertråden? ;)

* vi fodrar våra hästar
kl 7 - Hö
kl 9 (ungefär) - bete (dock rel nerbetat)
kl 18 - insläpp till vinterhagen + hö
kl 21 - kvällshö + kraftfoder

Krafft Groov 125
Betfor
Lucern

Normal motion 3-4 ggr i veckan, snart dags för vintervila :)

Lättfödd

Grov:
ca 7-8 kg hö/dag..
2 dl lucern

Kraft:
Kraftfodret är relativt liten giva då jag håller på att minska lite på det inför den kommande vilan :) (Filipus får idag; 3 dl krafft groov 125 och 2 dl betfor)

Såhär ser han ut idag nu, ganska fet :o

* vi fodrar våra hästar Fri tillgång

* vilka fodermedel vi använder hösilage

* vilket ända mål hästen tränas för tävling och träning

* om den är lätt eller svår född Normal*

hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar Fri tillågng på hösilage, sen 3 dl eggersmann örtmussli

Detta är vår äldsta häst, han tränas inte för någon tävling utan rids mest för att både han och ryttaren har kul tillsammans. 23 år på väg att bli 24 innebär att man inte behöver tävlas mera.

Han får fn 6 kg av ett mycket torrt hösilage, de har ännu inte kommit upp i full giva. Han får också ca ½ kg lucernhack, 1 kg Hestekraft samt 2 hg soja även en skvätt linfröolja varje dag.

Han är numera normalfödd lite på gräns mot svår, men hittar man linjen så går han raskt upp i vikt.

2009-09-24008.jpg

Vi fodrar våra hästar fyra gånger om dagen när de tas in för vintern. Första gången klockan 05.30 på morgonen, sedan släpps de ut 06.30-07.00. Vid 12 får de lunch i hagen, där det dessutom finns gott om pinnar, bark och gamla växter att gnaga på. Kl 17 är det insläpp och då får de middag. Sedan får de kvällsmat vid 21-22.

Hö, sedan ger var och en vilket kraftfoder de vill, frukost middag och kväll.

Hästen ska ridas in på nytt under hösten. Han har dålig grundkondition efter att nästan bara ha gått i en hage hela sitt liv så så snart vi litar på varandra så kommer det att bli mycket konditionsträning och styrketräning. Han är en lättfödd kille.

Han får 7 kg hö, med halvbra värde, och sedan kraftfoder i form av 5 dl lucernpellets + 60 ml b-vitamin per dag. Lucernpelletsen är egentligen bara till för krubbskrammel och för att pilla i honom vitaminerna. Till vintern, när vi börjar träna lite mer, kommer han att få lite mer lucern och Speedi Beet efter ridningen. Gav Speedi Beet tillsammans med lucernet innan och extra halm (2 kg) på kvällen förut eftersom jag tycker att det är lång tid mellan kvälls- och morgonfodring men min pålle är inte stor i aptiten och lämnade Speedi Beeten och större delen av halmen plus en del hö så nu får han bara hö. Han pillar mest runt med det.

* vilka fodermedel jag använder
Mina hästar går fortfarande på bete och kommer att göra det ett par veckor till. Men vintertid får de främst hösilage. Hestekraft, alger och linfröolja. Foderjäst vår och höst.
De får frukost, lunch och middagshö i hagen. Utsläpp kl 6 varje dag. Insläpp vid 20.30-21.00. Kraftfoder på kvällen. De har stora gräshagar med gammalt gräs att gnaga på hela dagarna.

Fritidsridning lättare motion ca 3 dagar i veckan

Båda är lättfödda

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar[/B]
ca 7-8kg hösilage beroende på väder. Hestekraft ger jag så pass mycket att det täcker upp ev. brister i grovfodret. Det blir oftast bara ca ½kg.
Linfröolja ca ½dl/dag året om.

Eftersom jag inte vet ur analysen för iår blir för varken "vårt" hö eller uppstallade Kveikjas hösilage så kan jag inte säga nåt om mängder för denna vinter.

* vi fodrar våra hästar

Hemma: Inget annat än gräs just nu men kommer bli... Morgon, middag, kväll.

Kveikja uppstallad: Morgon, kväll just nu o går i rejäl men nerbetad gräshage.

Hemma: Hö, mycket protein -lite energi. Müsli Eggersmann Senior Vital. Lusern Hack.

Kveikja uppstallad: Hösilage, Müsli Eggersmann Struktur Equichamp.

Hemma: Snöggur för tävling, Andi för normalkondition/uteritter.

Kveikja: Kondition för tävling.

Snöggur: Svårfödd!!
Andi: Lättfödd
Kveikja: Lättfödd

Snöggur: 2kg havrefri Müsli dagligen, lite lusern hack på det för strukturens skull. Till vintern beror ju mängden hö på analysen, men vi har lärt oss att vårt hö brukar vara för mycket protein o för lite energi varvid vi stödfodrar med halm och istället minskar lite på hö't. Men runt 5-7kg grovt varje dag.

Andi: ca 500gr müsli, 500gr lusern hack. 5-7kg grovt.

Kveikja: 10kg hösilage(enligt avtal), ca 0,7-1kg müsli vid arbete.

Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv...
Bilderna stämmer ju inte enligt grovfodret, eftersom de gick på gräs när bilderna togs. (Och gör fortfarande iofs).

Andi:
maxdisk_50462349.jpg

Grov "traktorhästmodell", Lite gräsmage nu, men fast o fin i kroppen! ca 350kg. (har vägt 475kg!)

Snöggur:
kort_50319900.jpg

Vi får ständigt passa hans hull, han gör slut på mycket energi!

Kveikja:
frisyrkv_52412583.jpg

Känns helt normal, men får görna bli av med den lilla kulan.

vi fodrar våra hästar
Hösilage och lite betfor.
Få upp konditionen, måste gå ner i vikt, tränas för framtida lättare tävligar.
Mycket lättfödd!!!
Inge kraftfoder. Hösilage 3,5 kg per dag.

* Vi fodrar våra hästar (detta gäller vintertid när de är uppstallade)
Vid 6 tiden går de ut och får då ca 2 kg hö.
Vid 13-14 tiden lunch, 2 kg hö.
Ingång vid 19-20 tiden 3 kg hö.
Kvällshö 2 kg vid 22.00.

* Vilka fodermedel vi använder
Hö, lite betfor och Hippo Basic.

* Vilket ända mål hästen tränas för
Den ena är en 4 åring, lite smått under inridning, den andra tränas å rids
rätt hårt med mål att börja tävla.

* Om den är lätt eller svår född.
Svårfödda

* Hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
9 kg hö om dagen + 4 dl hippo.

Ja det är vår eksemhäst, just här är han rätt tillplattad i kalufsen eftersom täcket har precis tagits av.

Det uppstod en del diskutioner ang hur man fodrar sina hästar. :

Vilken roligt tråd, men vad har jag missat? vart uppstod det disskutioner?

Så jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi beskriver hur

* vi fodrar våra hästar
Jag fodrar mina hästar på känslan för tillfället, har använt mig utav analys och uträknad foderstat tidigare men har hittils inte hittat den metod jag trivs bäst med, vi får se.
Jag har hittils fodrat hästarna med fri tillgång(unghästarna) och de mer lättfödda har fått mat 3 gånger om dagen men i år skall jag försöka mig på "fri" tillgång i form av någon smart ide där hästarna har sin ranson av mat men de kan bara äta sakta av den.
funkar inte det kommer jag minst att fodra 4 gånger/dag.
Jag har hittils använt, Hö, hösilage, betfor, krossad korn, krossad/hel havre, musli, pellets, lusern(hackad och pelleterad),äpplen, morötter, mineraler givetvis. Men använder inte allt detta på samma gång givetvis.
Det varierar, mellan lätt träning till tävling men huvudsakligen hålla hästen i bra hull och välmående.
hm, ja, jag har 3 hästar 1 mkt lättfödd, 1 svårfödd, och en normalfödd.
väldigt svår fråga, har man analys beror det på detta, men jag har alltid haft som en tumregel att jag gett min lättfödda islandshäst minst 5kg hö iallafall. men det har alltid legat runt 5-6kg vare sig det varit analys eller inte och vare sig det varit hö eller hösilage. Hittils...han har gått på fri tillgång som unghäst med men det funkar inte längre.
Den svårfödde är unghäst så han får fri tillgång, behöver äta så mkt det bara får av bra värden.
Den normalfödde är en mini shettis hingst som lätt varierar mellan stor mage till att lätt falla ur, så på vintern kan han behöva rätt mkt men han får runt 4kg hö/hösilage ibland mer.

Vad gäller kraftfoder så försöker jag hålla det nere så mkt det bara går, gillar inte denna hysterin kring att vi börjar efterlikna storhästarna mer och mer med enorma kraftfoder mängder, mkt lite grovfoder, mkt spannmål som speciellt islandshästar har svårt för att hantera och med det kommer mer boxvistelse, mer tristess och utveckling av divese ovanor...

Jag ger dem det som behövs och inte mer. helst vill jag att grovfodret skall uppfylla alla krav.

Den här tråden är inte till för att dela sina kunskaper ang fodering.
hur menar du? INTE till för att dela sina kunskaper???

Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv..

ska jag lägga ut alla bilder jag har så kommer ni somna så jag gör såhär sålänge:

http://www.pixbox.se/alb_show_id832760_page0.html
det är två av mina 3 hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar