Sv: Islandshäst fodertråden
Det uppstod en del diskutioner ang hur man fodrar sina hästar. :
Vilken roligt tråd, men vad har jag missat? vart uppstod det disskutioner?
Så jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi beskriver hur
* vi fodrar våra hästar
Jag fodrar mina hästar på känslan för tillfället, har använt mig utav analys och uträknad foderstat tidigare men har hittils inte hittat den metod jag trivs bäst med, vi får se.
Jag har hittils fodrat hästarna med fri tillgång(unghästarna) och de mer lättfödda har fått mat 3 gånger om dagen men i år skall jag försöka mig på "fri" tillgång i form av någon smart ide där hästarna har sin ranson av mat men de kan bara äta sakta av den.
funkar inte det kommer jag minst att fodra 4 gånger/dag.
* vilka fodermedel vi använder
Jag har hittils använt, Hö, hösilage, betfor, krossad korn, krossad/hel havre, musli, pellets, lusern(hackad och pelleterad),äpplen, morötter, mineraler givetvis. Men använder inte allt detta på samma gång givetvis.
* vilket ända mål hästen tränas för
Det varierar, mellan lätt träning till tävling men huvudsakligen hålla hästen i bra hull och välmående.
* om den är lätt eller svår född
hm, ja, jag har 3 hästar 1 mkt lättfödd, 1 svårfödd, och en normalfödd.
* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
väldigt svår fråga, har man analys beror det på detta, men jag har alltid haft som en tumregel att jag gett min lättfödda islandshäst minst 5kg hö iallafall. men det har alltid legat runt 5-6kg vare sig det varit analys eller inte och vare sig det varit hö eller hösilage. Hittils...han har gått på fri tillgång som unghäst med men det funkar inte längre.
Den svårfödde är unghäst så han får fri tillgång, behöver äta så mkt det bara får av bra värden.
Den normalfödde är en mini shettis hingst som lätt varierar mellan stor mage till att lätt falla ur, så på vintern kan han behöva rätt mkt men han får runt 4kg hö/hösilage ibland mer.
Vad gäller kraftfoder så försöker jag hålla det nere så mkt det bara går, gillar inte denna hysterin kring att vi börjar efterlikna storhästarna mer och mer med enorma kraftfoder mängder, mkt lite grovfoder, mkt spannmål som speciellt islandshästar har svårt för att hantera och med det kommer mer boxvistelse, mer tristess och utveckling av divese ovanor...
Jag ger dem det som behövs och inte mer. helst vill jag att grovfodret skall uppfylla alla krav.
Den här tråden är inte till för att dela sina kunskaper ang fodering.
hur menar du? INTE till för att dela sina kunskaper???
Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv..
ska jag lägga ut alla bilder jag har så kommer ni somna så jag gör såhär sålänge:
http://www.pixbox.se/alb_show_id832760_page0.html
det är två av mina 3 hästar.