Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
Jag får inte heller ihop färgerna :confused: Isabellen är ju det enda stoet med och på helkroppsbilden ser det ju ut som att det är just isabellen som är ett sto och inte att de blandat ihop det.

De två svarta är svart och mörkbrun, fuxen valnöt och den silversvarta ljusbeige? Hur man nu får ihop det.
 
Jag får inte heller ihop färgerna :confused: Isabellen är ju det enda stoet med och på helkroppsbilden ser det ju ut som att det är just isabellen som är ett sto och inte att de blandat ihop det.

De två svarta är svart och mörkbrun, fuxen valnöt och den silversvarta ljusbeige? Hur man nu får ihop det.
Om hästarna visas i ordning som de listas så är det tvärtom, den silversvarta valnöt och fuxen ljusbeige… Men ja. Tyckte mest det var roligt att nån känner till isabell men inte fux?
 
Var du där på söndagen? Håller med om att det var en hel del riktigt fina visningar! Och både vinnaren av GDB (Fengur) och GDA (Eldjárn) är helt fantastiska hästar!
Japp! Jag ser dock så sällan på gk så blir så förvirrad :p Men hade med några vänner som tävlat gk som fick guida mig. Ja, många fina visningar! Håller med, särskilt Eldjárn var häftig! Och sen tyckte jag vinnaren av GDC var hur cool som helst, satan vad han knatade på!
 
Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
Ja! Precis vad jag hade roligt åt idag! Givetvis inte åt omhändertagandet men åt färgerna. Hur kan man inte ha någon islandshästkunnig eller ens hästkunnig i sitt nätverk som man kan be om lite hjälp :rofl: De borde väl även ha pass kan man tycka...

Men priset då? 5000 kr per häst? Även om det är oskrivna kort så är det ju långt långt under marknadspris för islandshästar i de åldrarna?
 
Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
Hittar inga annonser alls på länsstyrelsen.
 
Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
Länsstyrelsen säljer många djur nu för tiden. Känner att det inte borde vara deras uppgift. Märkligt att de inte ens kan färgerna på hästar. Vem väljer ut de nya ägarna? Räcker det med att vara kompis med handläggaren för att få en bra affär?
 
Nu börjar sensommar och höstens KM och andra mindre tävlingar. Jag har hittat 2-3 stycken som jag tänkt vara med på. Jag har anmält mig till en nivå 4-tävling i T8 och V5 och har lovat min tränare att starta F2 på en inofficiell i oktober. Får vi nollor på passen så får vi nollor på passen. Vi ska försöka iaf.

Den första tävlingen är främst för att prova en för oss helt ny tävlingsplats och se hur vi reagerar på det.

Jag har haft aldrig hyrt/byggt hage på tävlingar tidigare. Brukar ni sätta namnskylt på hagarna? Har ni med något mer än hästens namn samt ryttare/ägares namn och telefonnummer?
 
Nu börjar sensommar och höstens KM och andra mindre tävlingar. Jag har hittat 2-3 stycken som jag tänkt vara med på. Jag har anmält mig till en nivå 4-tävling i T8 och V5 och har lovat min tränare att starta F2 på en inofficiell i oktober. Får vi nollor på passen så får vi nollor på passen. Vi ska försöka iaf.

Den första tävlingen är främst för att prova en för oss helt ny tävlingsplats och se hur vi reagerar på det.

Jag har haft aldrig hyrt/byggt hage på tävlingar tidigare. Brukar ni sätta namnskylt på hagarna? Har ni med något mer än hästens namn samt ryttare/ägares namn och telefonnummer?
Vad kul att tävlingsplanera för hösten! Och klart du ska testa F2. Jag tänker att det händer ju på alla femgångstävlingar, oavsett nivå, att ett gäng nollor passen av en eller annan anledning. Femgång är svårt!

Jag brukar ha en namnskylt, har laminerat ett papper med hästen namn, mitt namn och mitt telefonnummer. Sen har jag alltid grimma på hästen när han står i tillfällig hage så.
 
Vad kul att tävlingsplanera för hösten! Och klart du ska testa F2. Jag tänker att det händer ju på alla femgångstävlingar, oavsett nivå, att ett gäng nollor passen av en eller annan anledning. Femgång är svårt!

Jag brukar ha en namnskylt, har laminerat ett papper med hästen namn, mitt namn och mitt telefonnummer. Sen har jag alltid grimma på hästen när han står i tillfällig hage så.
Jo, jag tänker det. Ekipage som tävlar internationellt har även de dagar då passen inte funkar. Blir nog lättare för mig att ta nollor om jag minns det 😅

Jag kan laminera på jobbet så jag tänkte göra en skylt som går att återanvända. Då är det ju bra att få med rätt info från början 😆
 
Nu börjar sensommar och höstens KM och andra mindre tävlingar. Jag har hittat 2-3 stycken som jag tänkt vara med på. Jag har anmält mig till en nivå 4-tävling i T8 och V5 och har lovat min tränare att starta F2 på en inofficiell i oktober. Får vi nollor på passen så får vi nollor på passen. Vi ska försöka iaf.

Den första tävlingen är främst för att prova en för oss helt ny tävlingsplats och se hur vi reagerar på det.

Jag har haft aldrig hyrt/byggt hage på tävlingar tidigare. Brukar ni sätta namnskylt på hagarna? Har ni med något mer än hästens namn samt ryttare/ägares namn och telefonnummer?
Så kul det blev den åt mitt håll (och skönt det inte var smitta hos er!) troligtvis kommer jag och hejar på nu när jag känner 3 deltagare! :banana:

Vad jag sett på tävlingar brukar det vara krav att ha namn & kontaktinfo på hage så det är bra du planerar för det!
 
Eller så tävlar du själv? :)
Jaa som du vet började tankarna gå ditåt 🤪 Kan ju va kul när det är så nära/inte så dyr tävling heller och se om Skittles kommer ihåg stället från hans tid där 😊 Samt nu när arrangören bekräftade att de tänkte köra den förenklade t5-version utan det tredje momentet per t5 och enligt FEIF… så är det lockande!

Då blir det t5 och antingen v2 eller v5. Jag har ju bara tävlat sport en gång och inga stora poäng men vill såklart va med i grenar där man får rida lite fort också även fast vi kanske inte gör det så bra 🤣
 
Nu bestämde huvuddomaren på den tävlingen som nämndes ovan att reglerna ska följas enligt feif/sif (horsedayappen har en förenklad version av t5 med bara de första två momenten så jag kontaktade dem ang vad som gällde) så det blir isåfall t5 med 3 moment:

1 varv sakta tölt och byt varv
1 varv med steglängning på långsidorna
1 varv mellan till ökad tempo

Tänker att det blir en stor utmaning men kan va kul att testa nåt annat än t8 (som jag ju förvisso bara ridit en gång och troligtvis går tillbaks till framöver om jag ska in i sport mer) 😊 Får försöka få in några ggr att öva på programridning innan bara.

Jag har minst en träning per vecka med tränare just nu också och det känns som det ger oss väldigt mycket! Jag ska tillbaka till den nye också, han får inte rida min häst igen men hans råd har funkat väldigt bra i hemma-träningen så det känns värt att fortsätta! GK-traven är svårast, samt sakta tölt. Och att fatta vänster galopp. Idag är det jättevarmt så blev bara en barbackatur i skogen tidigt innan hettan blev för mycket, ”blandade gångarter” där vi inte alltid tyckte samma 🤪, fast mest skritt, vi blev inte svettiga 😊
 
Nu bestämde huvuddomaren på den tävlingen som nämndes ovan att reglerna ska följas enligt feif/sif (horsedayappen har en förenklad version av t5 med bara de första två momenten så jag kontaktade dem ang vad som gällde) så det blir isåfall t5 med 3 moment:

1 varv sakta tölt och byt varv
1 varv med steglängning på långsidorna
1 varv mellan till ökad tempo

Tänker att det blir en stor utmaning men kan va kul att testa nåt annat än t8 (som jag ju förvisso bara ridit en gång och troligtvis går tillbaks till framöver om jag ska in i sport mer) 😊 Får försöka få in några ggr att öva på programridning innan bara.

Jag har minst en träning per vecka med tränare just nu också och det känns som det ger oss väldigt mycket! Jag ska tillbaka till den nye också, han får inte rida min häst igen men hans råd har funkat väldigt bra i hemma-träningen så det känns värt att fortsätta! GK-traven är svårast, samt sakta tölt. Och att fatta vänster galopp. Idag är det jättevarmt så blev bara en barbackatur i skogen tidigt innan hettan blev för mycket, ”blandade gångarter” där vi inte alltid tyckte samma 🤪, fast mest skritt, vi blev inte svettiga 😊
Nu har jag inte ridit T5 sen den uppdaterades med det tredje momentet, men det är min favorittöltgren. Så väldigt mycket roligare än T8! Jag tycker T8 är en jättebra gren för gröna ekipage, väldigt schysst att träna på att tävla i så att säga men jag förstår inte varför rutinerade tävlingsryttare hänger kvar där, det händer ju absolut ingenting :p Sen blir ju poängen generellt mycket högre i T8 än i T5, ibland undrar jag om det är det som lockar. Men ja, jag gillar att det känns som att i T5 måste jag prestera mer för resultatet. Jag måste rida ett givet tempo (och inte bara glida iväg i vad som just då känns bäst) jag måste planera och genomföra ökningar och nedtagningar. Plus allt det vanliga med att rida så bra tölt som möjligt. Och även med tillägger av tredje momentet så är det ju moment som i stort sett alla ekipage bör klara av, mellantempo är inte så snabbt att det borde utesluta någon. Kul gren helt enkelt som jag hoppas ska bli vanligare på tävlingar!

Nu spann jag iväg lite, menar absolut inte att du inte bör rida T8 mer, ni är ju nya på att tävla sport och då är det ju toppen. Utan ville bara peppa lite att det är jättekul med T5 :D
 
Nu har jag inte ridit T5 sen den uppdaterades med det tredje momentet, men det är min favorittöltgren. Så väldigt mycket roligare än T8! Jag tycker T8 är en jättebra gren för gröna ekipage, väldigt schysst att träna på att tävla i så att säga men jag förstår inte varför rutinerade tävlingsryttare hänger kvar där, det händer ju absolut ingenting :p Sen blir ju poängen generellt mycket högre i T8 än i T5, ibland undrar jag om det är det som lockar. Men ja, jag gillar att det känns som att i T5 måste jag prestera mer för resultatet. Jag måste rida ett givet tempo (och inte bara glida iväg i vad som just då känns bäst) jag måste planera och genomföra ökningar och nedtagningar. Plus allt det vanliga med att rida så bra tölt som möjligt. Och även med tillägger av tredje momentet så är det ju moment som i stort sett alla ekipage bör klara av, mellantempo är inte så snabbt att det borde utesluta någon. Kul gren helt enkelt som jag hoppas ska bli vanligare på tävlingar!

Nu spann jag iväg lite, menar absolut inte att du inte bör rida T8 mer, ni är ju nya på att tävla sport och då är det ju toppen. Utan ville bara peppa lite att det är jättekul med T5 :D
Ja det är lite så jag känner, T8 är över så snabbt, det verkar mer kul med t5 och mina tävlingsutflykter handlar ju om att va ute och ha roligt med Skittles, bra övning också mot t3 och t1 framöver kanske 😊

Jag har dock förståelse också för rutinerade som väljer t8 av olika anledningar, men gillar konceptet vissa föreningar har där de delar upp t8 i två grupper beroende på om man tidigare ridit över eller under 5 poäng. Min enda t8 landande på just 5 poäng, så jag kanske hade kunnat välja då 🤪
 
Nu har jag inte ridit T5 sen den uppdaterades med det tredje momentet, men det är min favorittöltgren. Så väldigt mycket roligare än T8! Jag tycker T8 är en jättebra gren för gröna ekipage, väldigt schysst att träna på att tävla i så att säga men jag förstår inte varför rutinerade tävlingsryttare hänger kvar där, det händer ju absolut ingenting :p Sen blir ju poängen generellt mycket högre i T8 än i T5, ibland undrar jag om det är det som lockar. Men ja, jag gillar att det känns som att i T5 måste jag prestera mer för resultatet. Jag måste rida ett givet tempo (och inte bara glida iväg i vad som just då känns bäst) jag måste planera och genomföra ökningar och nedtagningar. Plus allt det vanliga med att rida så bra tölt som möjligt. Och även med tillägger av tredje momentet så är det ju moment som i stort sett alla ekipage bör klara av, mellantempo är inte så snabbt att det borde utesluta någon. Kul gren helt enkelt som jag hoppas ska bli vanligare på tävlingar!

Nu spann jag iväg lite, menar absolut inte att du inte bör rida T8 mer, ni är ju nya på att tävla sport och då är det ju toppen. Utan ville bara peppa lite att det är jättekul med T5 :D

Jag var extremt nära att anmäla till T5 istället för T8 men bestämde mig till slut för en T8 ändå. Just för att T5 låter så mycket roligare. Jag vet att några av småtävlingarna som brukar vara i början av vårsäsongen häromkring brukar ha med T5 så jag tänker att jag tar det då. T5 och F2 blir förhoppningsvis våra klasser under våren då. Om vi lyckas hålla tölt i en T8 eller två och inte bara glider väg i grisepass... 😂
 
Jag var extremt nära att anmäla till T5 istället för T8 men bestämde mig till slut för en T8 ändå. Just för att T5 låter så mycket roligare. Jag vet att några av småtävlingarna som brukar vara i början av vårsäsongen häromkring brukar ha med T5 så jag tänker att jag tar det då. T5 och F2 blir förhoppningsvis våra klasser under våren då. Om vi lyckas hålla tölt i en T8 eller två och inte bara glider väg i grisepass... 😂
Man kan lyckligtvis grisepassa även i T5... been there, done that :D
 
Nu kom hösten! Som jag längtat. Och jag är glad att jag har byggt upp ett ok lager med täcken inför vintersäsongen. Särskilt nu när S ska ha sin första vinter på lösdrift i min ägo.

Då vi bor i snålblåstens land lär det bli en hel del halstäcken på i vinter. Tidigare vintrar har vi kunnat växla så att han inte haft halstäcke hela tiden, men nu kommer det ju bli dygnet runt under längre perioder. Hur gör ni för att skydda manen? Bogskydd? Skydd för hela halsen? Nu under sommaren har han fått så lång och tjock man och den vill jag gärna ha kvar så gott det går :angel:

Härom dagen fick jag en bild av min kompis som S står hos, gud vad jag saknar min lilla häst! Längtar tills jag kan pussa och krama på honom varje dag igen. På lördag är det flytt! :love:
1000007727.jpg
 
Nu kom hösten! Som jag längtat. Och jag är glad att jag har byggt upp ett ok lager med täcken inför vintersäsongen. Särskilt nu när S ska ha sin första vinter på lösdrift i min ägo.

Då vi bor i snålblåstens land lär det bli en hel del halstäcken på i vinter. Tidigare vintrar har vi kunnat växla så att han inte haft halstäcke hela tiden, men nu kommer det ju bli dygnet runt under längre perioder. Hur gör ni för att skydda manen? Bogskydd? Skydd för hela halsen? Nu under sommaren har han fått så lång och tjock man och den vill jag gärna ha kvar så gott det går :angel:
Det där beror ju alldeles på hur mycket (och när) du tänker klippa. När vi hade gammelhästen inhyrd så gick han på lösdrift. Brukade alltid halvklippa/spårklippa augusti, september och oktober (han satte mycket päls tidigt och var påverkad av det så länge det var varmt). Därefter fick pälsen växa fritt fram till mars, då vi eventuellt klippte igen. Han fick regntäcke när det regnade, men i övrigt var mitt mål med hans klippning att underlätta torkning när han blev svettig (och undvika att han blev svettig så det droppade), men samtidigt göra det möjligt att gå ute utan täcke vid okej väder. Tycker strategin funkade bra!

Nu när vi har egen gård o stall, så går hästarna in på box på natten och får därför av sig täckena delar av dygnet. Jag håller fast vid min "klippstrategi" med min ridhäst, men J helklipper de tre hon rider tidigt på säsongen och går eventuellt över till halvklippning senare för att ge lite isolering under täcket när det är som kallast. De tre hästarna har alltid täcke ute, och halstäcke vid skitväder eller sträng kyla. Har inte märkt att det skulle vara elakt mot manen så länge man har täcken med "blank" insida som glider lätt. Lilla fuxen får lätt skav på bogarna, så han har bogskydd under täcket.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 485
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
115 261
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp