Isabellhingsten Mackay

Sv: Isabellhingsten Mackay

Tycker ändå det är oseriös avel. Det kommer den dagen då inte kan ha kvar hästen, du kommer nu att säga, det kommer aldrig hända. Men någon gång kommer det troligen att hända.

Om det nu är så då att det inte blivit den lysande stjärna du tror du skall få, vem skall då köpa den med den korsningen det är?

Tyck det är oseriös avel då. Och varför skulle jag inte ha kvar hästen, jag kommer gärna inte bli gammal o dö liksom.. :rofl:

Att han är med på 3 årstestet spelar ingen roll, för han kommer ändå att vara med utom tävlan, pga att han är en korsning. Korsningshingstar blir heller inte godkända (om raserna i korsningen) inte är godkända inom avelsförbundet rasen tillhör.

Däremot kan du få honom avelsvärderad och det är stor skillnad.

Det svaret var inte till dig.

För att svara på ditt andra inlägg. Hypotetiskt kan det bli så att du är med om en olycka och dör, eller blir handikappad för livet. Det är samma sak.

shady skrev:
Att han är med på 3 årstestet spelar ingen roll, för han kommer ändå att vara med utom tävlan, pga att han är en korsning. Korsningshingstar blir heller inte godkända (om raserna i korsningen) inte är godkända inom avelsförbundet rasen tillhör.

Däremot kan du få honom avelsvärderad och det är stor skillnad.

Jag vet att jag kommer vara med utom tävlan i 3-årstestet.. Men det är ju kul att vara med iaf, om inte annat så miljötränas dem..

Jo självklart är det bra miljö träning m.m. Men det lät som om du inte förstod att det var utom tävlan.

Jo, det vet jag. I och med att jag vet att jag aldrig kan få han godkänd ha jag aldrig satt mig in i allt som det innebär.. Man kan alltså få en häst avelsvärderad fast han ej är renrasig.. :confused:

Fan, jag måste nog sätta in mig mer i det, i och med att vi har en renrasig Welsh Cob hingst oxå... :rofl:

Welsh erbjöd mig sin hingst i somras när mitt sto gick gall, men jag tackade nej :)

Om inte annat så är Lilleman könsmogen till betäckningsäsongen nästa år. :angel: ;)

Du kan avelsvärdera en hingst med vilket ursprung som helst, och även om han får omdömmet ej rekommenderad till avel så får han användas till främmande ston.

Det finns bl a en avelsvärderad skäckhingst som har en mamma med okänd stam.

shady skrev:
Tycker ändå det är oseriös avel. Det kommer den dagen då inte kan ha kvar hästen, du kommer nu att säga, det kommer aldrig hända. Men någon gång kommer det troligen att hända.

Om det nu är så då att det inte blivit den lysande stjärna du tror du skall få, vem skall då köpa den med den korsningen det är?
Efter att ha varit ute i stallet och nattat våra äldre damer (f.76. f.80 f. 84) och ungdomarna (f.89 och senare) som alla är familjens uppfödningar, efter egna hingstar undan egna ston, undrar jag lite vad som måste till för att anses som seriös?
Våra ston får bästa tänkbara mat och omvårdnad, står i ett bra stall med rena fina halmbäddar, och dom äldre damerna vars tänder inte längre är så bra får inköpt specialfoder trots att vi har eget foder, visst skulle vi kunna skicka dom äldre stona till slakt eftersom dom inte längre blir dräktiga, men vi anser att det är vår förb----de skyldighet att ge dom en värdig ålderdom som tack för alla roliga stunder vi haft tillsammans under årens lopp.
Vi lägger ner massor av pengar, tid, energi på våra hästar för att dom ska ha det så bra som möjligt, och att då bli kallad oseriös producent av slakthästar till Italien gör mig riktigt riktigt arg.
Det är lätt att vara nedlåtande och spydig, men mkt svårare att vara en ödmjuk, jag föredrar det senare.

Har dom inte kommit längre än till LA så är det definitivt inget att använda i avel. Tycker jag. LA kan man ta vilken krake som helst till. Kom igen när dom går med godkända poäng i svår då kan man kanske börja fundera.

Ska försöka. Har du plats för tältet? =P Hon hinner nog förresten bli gammal innan jag är färdig. Så länge du har en dotter kvar så hinner jag nog med. Men jag lovar, med min tur så trillar det nog ut en fux när det väl är dags. Bara för att min dröm är en gul :angel:

Senast ändrad:

Fast avel är väl så mycket mer än att ta hand om sina hästar? Att bara sätta ihop sto och hingst utan att egentligen veta vad som ligger bakom tycker jag låter rätt slött.

Görel skrev:
Du kan avelsvärdera en hingst med vilket ursprung som helst, och även om han får omdömmet ej rekommenderad till avel så får han användas till främmande ston.

Det finns bl a en avelsvärderad skäckhingst som har en mamma med okänd stam.

Hm, ha du koll på vad den skäckhingsten heter?!

Gå in på skäckföreningens hemsida och kolla. Jag är inte intresserad av färgavel med icke godkända hingstar så jag har inte lagt hans namn på minnet.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden