Isabellhingsten Mackay

Sv: Isabellhingsten Mackay

Trissa skrev:
Kanske... Kanske förvärver bra hopphästar.... Vad är det som säger det? Stammen? Exteriören?
Varför tror du man har hingstbedömningar? Som namnet antyder är det för att bedöma lämplighet och kvalitéer som hingst och därmed förärvare. Och då finns det som sagt en anledning till att din hingst inte kan bli godkänd....

Hm, då är de ju fel att man inte kan få en korsning godkänd. En korsning kan ju bli bättre än ett rent vanligt halvblod... :)

Men LA dressyr kan det säkert gå med en bra utbildning och en bra ryttare. Travare, ardenner, fjordhäst... Alla hästar kan gå LA, men det betyder inte att dom är ett tillskott i ridhäst/halvblodsaveln.

MissFideli skrev:
Men LA dressyr kan det säkert gå med en bra utbildning och en bra ryttare. Travare, ardenner, fjordhäst... Alla hästar kan gå LA, men det betyder inte att dom är ett tillskott i ridhäst/halvblodsaveln.

Jajja, LA dressyr rider vi utan problem, men nån här längre upp skrev att "vilken häst som helst kan gå LA dressyr OCH HOPPNING.....

Dilli_Blue skrev:
Jajja, LA dressyr rider vi utan problem, men nån här längre upp skrev att "vilken häst som helst kan gå LA dressyr OCH HOPPNING.....

Men, vad är det som säger att din hingst kan ge något i aveln bara för att den kan gå LA/LA?

Tycker att du borde inse att du faktiskt är ute och cyklar vad gäller din hingst. Nu har du fått så många emot dig och argument till en halv bok snart och ändå ger du dig inte. :confused:

H*n *förstår* ju inte argumenten, uppenbarligen. Det vi säger är kinesiska för D_B...h*n kan nog inte ta det till sig för h*n har ingen aning om vad vi pratar om. Tyvärr finns det många sånga som ändå slänger sig in i avel, både sto- och hingstägare. Sen blir det som det blir.

Men LA är inte något märkvärdigt. Låt oss säga så att det är uppseendeväckande DÅLIGA hästar som inte kan gå LA både dressyr och hoppning. Så det är ju tråkigt att din valack är SÅ obegåvad, det är ovanligt.

Senast ändrad av en moderator:

shady skrev:
Men, vad är det som säger att din hingst kan ge något i aveln bara för att den kan gå LA/LA?

Tycker att du borde inse att du faktiskt är ute och cyklar vad gäller din hingst. Nu har du fått så många emot dig och argument till en halv bok snart och ändå ger du dig inte. :confused:

Nä, jag ger mig inte. :banana: Inte förren jag själv har testat honom, inte förren jag själv har ridit ett antal 1,30 banor med honom o då kanske jag få inse att min hingst inte var ngt att ha, men varken du/ni/jag eller någon annan kan utesluta honom nu. Och jag själv kan bara hoppas.. Vet ni inte att hoppet är det sista som sviker en.. :rofl:

Xeline skrev:
Men LA är inte något märkvärdigt. Låt oss säga så att det är uppseendeväckande DÅLIGA hästar som inte kan gå LA både dressyr och hoppning. Så det är ju tråkigt att din valack är SÅ obegåvad, det är ovanligt.

Jag behöver ju då inte ta åt mig av det iaf.. Att han är dålig. För det är ingen som har tränat hoppning på honom. Jag ha bara haft honom i 2 år, det är min svärmor som fött upp honom o hon är en "dressyrtant".... :rofl:

Hmmmmm....

Tråden handlade från början om en halvblodshingst med medioker exeriör och "intressant" färg om jag förstått det hela rätt?

Var kom din trevägskorsning in i debatten?

Jag tror att de flesta har sammanfattat det hela rätt så bra? Halvblodsstamboken är öppen för vissa raser som anses tillföra halvblodsrasens typ positiva egenskaper. Däri räknas inte Varmblodig Travare m. fl. av förståelig anledning. Travarnas exteriör ligger ju inte i samma socken som halvblodets direkt.

Att du personligen verkar tycka att alla är mot dig för att de håller på "sin" ras tycker jag tyder på att du mest önskar vara obstinat på den här tråden. :confused:

Själv håller jag på med travhästar och föder enbart upp för eget bruk men skulle aldrig ta egen hingst om jag hade någon...

/// ghost

Vi har faktiskt en 5-åring i stallet efter Mackay. Jag har själv aldrig ridit henne, men hon har stått i stallet i 4 år och jag hanterar henne ofta. Hon är kraftig (25% hafliger från mödernet) men har förvånansvärt lätt gång med tanke på kroppen. Ca 160 cm hög, registrerad som dansk palomino.
Det är en otroligt snäll häst som verkar mkt lättriden, en 15-årig nybörjare lärde sig rida på hästen när den var 4 år. Hon hoppar med stor lätthet och är modig, har löshoppat mkt högt och tävlat 100 cm felfritt tror jag.
Gissningsvis ligger tävlingskapaciteten på lätt dressyr (pga gångarterna , annars oerhört lättlärd) och möjligtvis 130 cm i hoppning (120 cm i alla fall).
Aldrig halt hittills.
Summa summarum en trevlig häst om man inte siktar på eliten.
Jag kan maila bild om någon är nyfiken.

Visst får man leva på hoppet. Men nu har du ändrat dig från 120 till 130 cm hoppningar. Du får hoppas och tro vad du vill om din hingst, MEN jag tror inte på honom förrän han har bevisat något av rang, och även om han nu skulle göra det och bli avelsvärderad så kan du glömma mig på intresse listan för betäkning. Sådan avel betackar jag mig för.

Tur att jag då inte tänkt tanken äns att fråga om du vill betäcka med han då. Tanken var att jag skulle betäcka med honom, inte gå ut o fråga om nån annan vill.. :rofl:

Får vi en lika bra avkomma med din hingst som med Mackay, den gick ju grand prixdressyr, kan nog mina föräldrar tänka sig att anmäla sig till intresselistan för dom har Ambassadeurstoet kvar än. :D

Har en känsla av att det är lite satir över detta....

Kanske någon som driver med oss? Har också börjat misstänka nåt sånt.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka