Isabellhingsten Mackay

Sv: Isabellhingsten Mackay

Hur kan du veta att INGEN av era hästar har gått på transport till Italien? Under 48 år måste det ha kommit och gptt ett antal hästar.

Nej, absolut inga sånna planer. Bara nyfiken på vad han lämnat. Han motsvarar inte min typ av häst, och det ska till en väldigt snygg OCH bra häst för att jag ens ska tänka tanken att använda en icke-godkänd hingst. Förresten är det ju svårt ändå eftersom jag inte har nått sto :angel:

shady skrev:
Hur kan du veta att INGEN av era hästar har gått på transport till Italien? Under 48 år måste det ha kommit och gptt ett antal hästar.
Är du spydig eller bara allmänt dum?
Bara för att inte alla tycker som du, så är man oseriös och avlar för slakttransporter till Italien, väx upp, inse att allt inte är svart eller vitt,
och som sagt, numer kan vi avla precis som vi vill utan pekpinnar från självutnämnda experter.
Kanske har nån av dina uppfödningar gått till Italien??

poloplayer skrev:
Är du spydig eller bara allmänt dum?
Bara för att inte alla tycker som du, så är man oseriös och avlar för slakttransporter till Italien, väx upp, inse att allt inte är svart eller vitt,
och som sagt, numer kan vi avla precis som vi vill utan pekpinnar från självutnämnda experter.
Kanske har nån av dina uppfödningar gått till Italien??

Tack, äntligen nån som tycker som mig.. :banana:

*lånar knapp*

Till alla itråden som ''pratat'' om Mackay:
Mackay är för det första uppstallad i Skånes Fagerhult han ägs av anne axell & hon har ägt honom sen han var 5år (tror det va 5).
han är nu 25år gammal & mycket fräsch i kroppen för sin ålder. hur han är exteriört kan ja inte uttala mig om då ja inte tittat på honom på det sättet. Om det är något ni undrar om honom så kan ni pm:a mig så kan ja försöka ta reda på det för ja bor bara några kilometer ifrån hans stall.

Mackay stog en kort period på Nävra gård, Pataholm, Småland, då betäckte mina föräldrar 2 ston med honom, ett fullblodsto och ett halvblod e.Ambassadeur, fullblodet fick ett stoföl. och halvblodet ett hingstföl, det utbildades/tävlades av min mamma upp till LA dressyr och såldes som 6 åring till en dressyrtränare i England som heter David Hunt, han tävlade honom upp till svår klass och sålde honom sen till en av sina elever. Jag har sett foton av Mackay tagna på Nävra gård, där ser han stor och kraftig ut med en fin isabellfärg. Hur bra eller dålig hans exteriör är vet jag inte, men tydligen så passade han bra med Ambassadeurstoet. avkomman blev ju bra.

Shady är knappast dum och verkligen inte spydig. Jag håller med henne dessutom. Låter inte som seriös avel i mina öron heller. Att välja vilken hingst som helst till vilket sto som helst kan vem som helst göra. Men det betyder inte att man är uppfödare. Snarare producent. Och allt annat än seriöst. Att desstuom spara en sån korsning som hingst och tro att man kan få fram bra avkommor låter väldigt naivt. Chansen att lyckas är oerhört liten, ja försumbar!

Att man kan avla som man vill stämmer kanske, men det är inte detsamma som att vara seriös. Och vilken är marknaden för såna föl/hästar? Förutom slakttransporter tillItalien i slutändan...

Francess skrev:
Shady är knappast dum och verkligen inte spydig. Jag håller med henne dessutom. Låter inte som seriös avel i mina öron heller. Att välja vilken hingst som helst till vilket sto som helst kan vem som helst göra. Men det betyder inte att man är uppfödare. Snarare producent. Och allt annat än seriöst. Att desstuom spara en sån korsning som hingst och tro att man kan få fram bra avkommor låter väldigt naivt. Chansen att lyckas är oerhört liten, ja försumbar!

Att man kan avla som man vill stämmer kanske, men det är inte detsamma som att vara seriös. Och vilken är marknaden för såna föl/hästar? Förutom slakttransporter tillItalien i slutändan...

Antar att det är mig du syftar på... :bow:

Och avkomman som jag får efter min hingst kommer jag själv behålla så hon/han kommer inte till slakt till Italien. :bump:

Och vad är det för fel att betäcka ett bra sto med honom?? :confused: Man ska väl inte titta på vad det är för j***a ras på hästen,
man tittar väl på VAD den kan prestera!! Eller??!! Och sen om den är godkänd eller inte spelar väl ingen roll,
OM han är en bra häst. :confused:

Okey, vi leker lite med tanken här då.. Vi säger att min hingst går LA hoppning och LA dressyr,
med segrar o placeringar i bägge grenar. Så tar jag ett sto som gått LA hoppning o MSV dressyr o
betäcker henne med honom. Kallar du de då för oseriöst??

Det kallar inte jag som oseriöst iaf, jag har ju en tanke bakom,
jag betäcker ju inte bara för betäckandet skull..!!!

Hallå va, jag är la inte dum i skallen. :rofl:

Jag kan ju inte säga att min hingst blir så bra, men OM han blir det ( som jag hoppas o kämpar för...)
så kommer jag betäcka ett bra sto med honom. :banana:

Och vänta bra ni ska få se vad jag kommer få fram... :bump:

Om du korsar en bra ardenner med en bra shetlandsponny blir det knappast en särskilt bra häst :smirk:

Klart att raser är viktigt! Olika raser har under århundranden avlats för olika ändamål. Att bara titta på individen utan att se vad som finns bakom är riktigt dumt.

Men du har ju ett bra halvblodssto och jag en lovande shetlandshingst, vi kan ju prova. :idea: :smirk:

Nä, seriöst, ge mig en BRA anledning varför man ska betäcka med icke godkända hingstar.

Görel skrev:
Om du korsar en bra ardenner med en bra shetlandsponny blir det knappast en särskilt bra häst :smirk:

Klart att raser är viktigt! Olika raser har under århundranden avlats för olika ändamål. Att bara titta på individen utan att se vad som finns bakom är riktigt dumt.

Haha, som att jag sagt att jag ska betäcka på ett sånt tokigt sätt..!!! :rofl:

hanna_shetland skrev:
Men du har ju ett bra halvblodssto och jag en lovande shetlandshingst, vi kan ju prova. :idea: :smirk:

Nä, seriöst, ge mig en BRA anledning varför man ska betäcka med icke godkända hingstar.

Man ska la inte BARA betäcka med ej godkända hingstar, men varför inte göra det om man har en BRA hingst och ett bra sto (och då ska det inte vara ardenner o shetland). :o
Men man kan la betäcka en fullblodskorsning med ett halvblod...

Jo det anser jag. De är granskade med lupp och har genomgått veterinärbesiktningar, exteriörbedömningar, bruksprov och har (om de har avkommor) genomgått avkommebedömningar.

Om hingsten är så himla bra så borde den väl kunna visas fram och bli godkänd?

Självklart, jag skulle också kunna tänka mig att betäcka tex en fullblodshingst med ett halvblodssto, OM hingsten var godkänd för halvblodsaveln.

Att man premierar hästar har ju ett syfte. :smirk:

hanna_shetland skrev:
Jo det anser jag. De är granskade med lupp och har genomgått veterinärbesiktningar, exteriörbedömningar, bruksprov och har (om de har avkommor) genomgått avkommebedömningar.

Om hingsten är så himla bra så borde den väl kunna visas fram och bli godkänd?

Självklart, jag skulle också kunna tänka mig att betäcka tex en fullblodshingst med ett halvblodssto, OM hingsten var godkänd för halvblodsaveln.

Att man premierar hästar har ju ett syfte. :smirk:

I och med att han är en korsning så kan han ju ej bli godkänd, eller?? Men jag ska vara med på 3-årstestet nästa år, för att se vad dem ge han för omdömmen..

Shady väntar på dig det vet du. Inte bli stressad och flytta ut i tält nu bara. ;)

Jag är inte dum inte heller spydig. Nej, ingen av mina uppfödningar har gått till Italien. Har dom inte längre ifrån mig än att jag kan åka och hälsa på dom och då tar det max 4 timmar dit.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka