Jag tror det är väldigt, väldigt ovanligt att en arbetsgivare väljer bort någon pga. för högt iq. Antagligen mycket vanligare att de väljer bort folk som har för lågt. Högt iq är ju generellt en fördel när det kommer till prestation. (Givetvis inte det enda som har betydelse, det finns ju många olika talanger och förmågor som spelar roll..).
Sen tänker jag att personlighetstest, intelligenstest och liknande i rekrytering framför allt används när man har många likvärdiga kandidater att välja mellan. Ska man anställa en person och det är 10 som sökt behöver man ju sålla bort 9 st. Om det då är 10 bra kandidater med likvärdig utbildning och erfarenhet kommer rekryteraren att behöva sålla bort folk på ganska lösa grunder, eftersom de inte kan anställa alla. Då tänker jag att resultatet på ett test kanske är MER objektivt än att rekryteraren helt och hållet går på magkänsla (magkänslan tenderar att favorisera folk som liknar en själv vilket ger stor risk för diskriminering), även om testet i sig inte är perfekt.
Sen finns det ju många jobb som inte kräver sådana tester. Har man t.ex. examen som civilingenjör har man ju redan papper på att man klarar av att tänka logiskt, så att säga. Likaså om du söker jobb som t.ex. sjuksköterska, läkare eller veterinär - då har du legitimation som visar att du klarat av en lämplig utbildning, vilket är mycket grundligare än något test man hinner med på en dag. Är det personalbrist kommer arbetsgivaren antagligen inte heller sålla bort någon pga ej optimalt testresultat - behöver man en hjärnkirurg och det finns en duktig som har sökt kommer ju ingen säga "nej tack, du är för intelligent för att prata med patienterna" och anställa någon från McDonalds med bättre kundhanteringsförmåga istället.