Det är väl inte helt okänt att folk ofta har fördomar mot människor med funktionsnedsättning? Tycker man hör det rätt ofta från människor som använder olika typer av hjälpmedel - folk pratar med deras assistenter istället för med personen det gäller, om de pratar med den funktionsnedsatte använder de ett enklare språk osv.. Det är väl inte heller helt ovanligt med fördomar mot autistiska personer.Men du vet ju att dom blir chockade av det faktum att du är smart? Att du känner dej "fejk" hela tiden pga att du är smart, därför så undrade jag. Hur vet du att dom blir "chockade" av det? Har dom sagt det? Eller menar du att du ser dum ut och att det är därför dom blir chockade? Eller hur vet du liksom?
Jag tror många överlag har lite svårt att "läsa" personer som inte har tillgång till samma kroppsspråk och/eller mimik som de är vana vid. Då är det lätt att man lägger sig på en lägre nivå, för säkerhets skull. Och då kan det också bli lite pinsamt när man inser att man t.ex. pratat bebisspråk med en normalintelligent vuxen.
(Jag kan tycka det är lite jobbigt när man pratar med äldre damer och herrar som inte riktigt verkar förstå, och jag inte vet om det är hörseln eller intellektet som brister. Det blir ju fel både om man börjar prata högre med någon som helt enkelt inte förstår, och om man börjar prata på dagisnivå med någon som är superintelligent men behöver ny hörapparat)