Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev det nyss men jag klipper in det igen som svar här:
Jag skulle kanske inte fatta lika mycket som jag inte får ut
Jag kanske skulle ha fått hjälp i skolan MYCKET tidigare
Jag skulle inte be höva känna mig som en fejk helatiden och att andra blir chockade om dom märker att jag är smart
Det kanske inte skulle vara lika själv klart att man MÅSTE vilja plugga jätte mycket och bli nåt jätte speciellt
Jsg skulle kanske inte vara likamycket över stimulerad OCH under stimulerad sam tidigt som jag är nu
Jag skulle kanske inte känns mig lika miss lyckas för att jag enligt endel mått HAR för delar eller bra saker eller whatever bara att JAG kan inte använda det
Det verkar inte lika själv klart att på peka fel och dåliga saker på personer med medel iq eller låg iq som dom som har hög iq och det känns också jobbigt för MIG att andra ser neggativt på mig även pågrund av det
Blandannat för att ta några saker som kommer upp
Visst, det finns säkert negativa aspekter av hög IQ, men nu är ju din IQ inte en av de saker du kan göra något åt, och den kommer med en hel massa positiva saker också. Vore det inte bra att försöka använda din IQ till något bra istället för att önska att den var lägre? Den är ju en del av dig och det du är.

Visst, det finns säkert negativa aspekter av hög IQ, men nu är ju din IQ inte en av de saker du kan göra något åt, och den kommer med en hel massa positiva saker också. Vore det inte bra att försöka använda din IQ till något bra istället för att önska att den var lägre? Den är ju en del av dig och det du är.
Jo fast nu så svarade jag på en fråga vad det var för neggativt förmig med att ha hög iq. Men det är tydligen också fel.
Problemet FÖRMIG är ju att jag får dom neggativa sakerna med hög iq men INTE nåt possitivt. Så jag hsr liksom ingen användning av att ha hög iq bara problem.

Jo fast nu så svarade jag på en fråga vad det var för neggativt förmig med att ha hög iq. Men det är tydligen också fel.
Problemet FÖRMIG är ju att jag får dom neggativa sakerna med hög iq men INTE nåt possitivt. Så jag hsr liksom ingen användning av att ha hög iq bara problem.
Du behöver inte ta alla argument som någon sorts påhopp på dig, för det är de inte. Jag har försökt nu i flera inlägg att framhålla att det i väldigt många sammanhang är BRA att ha hög IQ. Det ger förmågor som alla kanske inte har eller inte har i lika hög utsträckning. Anledningen till att jag försöker det är att jag vill förmedla till dig att även om du har andra svårigheter och hinder i livet så behöver inte din höga IQ vara "ännu ett problem", den kan vara din möjlighet att ta dig ur eller kompensera för en del av det som är jobbigt i ditt liv. Din livlina om man så vill. Men det är ju upp till dig att ta tag i den och använda dig av den. Ditt liv, ditt val.

Ja det är kanske för att jag inte VET att det skulle vara så men det är väldigt sanno likt.

Eftersom du inte vet kanske du inte ska låsa dig i tanken att något som kan vara en tillgång bara är ett hinder? Det mesta av det du listar är saker som vi nog är många som upplevt. Vissa kan absolut ha koppling till hög IQ men också till autism eller bara att vara en tonåring.

Jag skulle inte be höva känna mig som en fejk helatiden och att andra blir chockade om dom märker att jag är smart
Det kanske inte skulle vara lika själv klart att man MÅSTE vilja plugga jätte mycket och bli nåt jätte speciellt
Jsg skulle kanske inte vara likamycket över stimulerad OCH under stimulerad sam tidigt som jag är nu
Jag skulle kanske inte känns mig lika miss lyckas för att jag enligt endel mått HAR för delar eller bra saker eller whatever bara att JAG kan inte använda det
Det verkar inte lika själv klart att på peka fel och dåliga saker på personer med medel iq eller låg iq som dom som har hög iq och det känns också jobbigt för MIG att andra ser neggativt på mig även pågrund av det
Tänker att detta snarare har med dina diagnoser/psykiska mående mm än just med iq att göra? Sen att det inte upplevs så nu är en annan femma.

Det är inte fel. Bara lite sorgligt.
Men hur det är just nu är inte synonymt med hur det kommer att vara resten av livet.

Här står det också endel om hög iq och nack delar eller svårig heter med det
https://utforskasinnet.se/extrem-intelligens-den-morka-sidan/
Det står om EXTREM inteligens men det är mycket som stämmer in förmig också

Här står det också endel om neggativa saker med hög iq. Men det är på engelska och jag hinner inte läsa allt nu men det lilla som jag hann kolla så ser det iallafall ut som en okej källa.
https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/blog/evolution-the-self/202111/13-reasons-why-high-iq-can-make-you-less-happy?amp
Artiklarna talar ju om att det kan finnas ett samband mellan att ha högt IQ —> har det sämre på vissa områden. Däremot fastställer de inte ATT man har vissa problem FÖR ATT man har högt IQ. Kanske hade du haft enklare för vissa saker om du hade ett lägre IQ, men det kan också vara så att du hade haft exakt samma svårigheter och bara ett lägre IQ.

Tror det blir enklare för dig att jobba vidare med de problem du upplever om du inte låser dig vid att de skulle vara där för att du har ett högt IQ.

Jag har också ett IQ som är långt över medel om man kollar på detta testet och jag har också upplevt en del av det som står i artiklarna. Men de har inte varit permanenta saker, vissa har jag kunnat jobba på så att det blir enklare/bättre, vissa saker har jag kunnat i princip kunnat jobba bort helt i perioder. ☺️

Måste undra bara, vem nånsin har efterfrågat om iq tex i skolan eller i något sammanhang?

Den absoluta enda gången som iq varit en del i mitt liv var när jag blev diagnostiserad första gången och fick alldeles för låga resultat som visade på att jag skulle passa i särskolan vilket jag absolut inte gjorde. Tack och lov så var mina föräldrar envisa nog att låta mig gå kvar i vanliga skolan.

Jag kan tänka mig att många som får mer eller mindre resultat utvecklingstörd tar åt sig och ser sig själva som det, jag gjorde det inte för jag höll inte med dom helt enkelt. Hur man ser sig och vilken press man låter andra sätta på sig är ju mycket upp till en själv.

Lärare och BNK framförallt förväntade sig absolut ingenting av mig efter första testet och dom bad aldrig om ursäkt heller efter att jag gjort andra testat som visade att dom hade fel. "Hjälpen" kan jag säga försvann mer eller mindre helt när dom tyckte jag hade för låg iq. Kan lova dig att det inte är en fördel att ha folk omkring sig som inte förväntar sig någonting alls av en. Jag fick kämpa i en otrolig motvind i grundskolan, det är inte kul att höra efter varje prov att oj, det gick ju bra. Och jag hade inte extremt lågt iq på första testat utan var i lägsta laget bara, strax över utvecklingsstörd.

När du skriver att folk blir "chockade" av att du är smart, hur ser en "smart" person ut? Eller hur ser en dum person ut?

Jag märker att du har svårt att förstå det hypotetiska resonemang jag försöker förklara, så jag väljer att lämna den diskussionen nu då den inte tar oss någon vart.
Nej jag fattar att du menar att det kanske är så dom som väljer bort dom med för hög iq tänker.

Du behöver inte ta alla argument som någon sorts påhopp på dig, för det är de inte. Jag har försökt nu i flera inlägg att framhålla att det i väldigt många sammanhang är BRA att ha hög IQ. Det ger förmågor som alla kanske inte har eller inte har i lika hög utsträckning. Anledningen till att jag försöker det är att jag vill förmedla till dig att även om du har andra svårigheter och hinder i livet så behöver inte din höga IQ vara "ännu ett problem", den kan vara din möjlighet att ta dig ur eller kompensera för en del av det som är jobbigt i ditt liv. Din livlina om man så vill. Men det är ju upp till dig att ta tag i den och använda dig av den. Ditt liv, ditt val.
Nej men det känns som att det inte spelar nån roll vad jag skriver så kommer andra att klaga på det. Som nu så frågade två personer vad det är för neggativt för mig med att ha hög iq. Så jag svarade på det och fick både att jag tror fel och att på mitt svar så skrev du blandannat:
Och då blir det som att det var fel att jag ihuvud taget svarade på frågan om varför det är neggativt FÖRMIG. För att jag ska bara an vända min iq till nåt bra istället. Istället för att svara på en fråga eller vad?
Och när jag förklarar att det bara var ett svar på en fråga så får jag dethär svaret.
Jag har liksom inte sagt att det inte KAN vara bra saker med högt iq. Men jag har svarat vad det neggativa är FÖRMIG och att JAG får inget possitivt av att ha hög iq.
Och dethär
Men det är ju upp till dig att ta tag i den och använda dig av den. Ditt liv, ditt val.
Är exakt ett av problemen. Att om jag har så hög iq så kan jag bara välja att göra nåt bra och må bra och allting ska bli så bra ungefär.
Men som jag har försökt att förklara så har jag inget possitivt av det jag kan inte använda hög iq till nåt possitivt. Det är så för MIG jag säger inget om allaandra för det är säkert o lika.
Men JAG kan inte bara ta tag i hög iq och använda mig av den så blir mitt liv toppen. Det funkar heltenkelt inte så.
Annars kanske du kan säga tydligt då VAD jag har för nytta av hög iq? Varför är det possitivt FÖR MIG?

Eftersom du inte vet kanske du inte ska låsa dig i tanken att något som kan vara en tillgång bara är ett hinder? Det mesta av det du listar är saker som vi nog är många som upplevt. Vissa kan absolut ha koppling till hög IQ men också till autism eller bara att vara en tonåring.

Tänker att detta snarare har med dina diagnoser/psykiska mående mm än just med iq att göra? Sen att det inte upplevs så nu är en annan femma.
Har ni ihuvud taget kollat på länkarna om det?

Det är inte fel. Bara lite sorgligt.
Men hur det är just nu är inte synonymt med hur det kommer att vara resten av livet.
Är det sorgligt att jag svarade på en fråga?
Och nej själv klart så är inte justnu samma sak som att det kommer vara så i resten av livet. Men det är inte heller att det själv klart kommer vara på nåt helt annat sätt heller.

Artiklarna talar ju om att det kan finnas ett samband mellan att ha högt IQ —> har det sämre på vissa områden. Däremot fastställer de inte ATT man har vissa problem FÖR ATT man har högt IQ. Kanske hade du haft enklare för vissa saker om du hade ett lägre IQ, men det kan också vara så att du hade haft exakt samma svårigheter och bara ett lägre IQ.

Tror det blir enklare för dig att jobba vidare med de problem du upplever om du inte låser dig vid att de skulle vara där för att du har ett högt IQ.

Jag har också ett IQ som är långt över medel om man kollar på detta testet och jag har också upplevt en del av det som står i artiklarna. Men de har inte varit permanenta saker, vissa har jag kunnat jobba på så att det blir enklare/bättre, vissa saker har jag kunnat i princip kunnat jobba bort helt i perioder. ☺️
Nej och jag har inte heller sagt att det är själv klart att man har dom problemen för att man har hög iq eller nånting. Bara att JAG har dom problemen och FÖRMIG så ÄR det ett sam band. Jag förstår inte varför det är så provo cerande att det är neggativt för MIG att ha hög iq.
Och dess utom i en tråd som flera har på pekat neggativa saker om högt iq men om jag som har högt iq säger att det är neggativt förmig då jag jag fel.

Nej och jag har inte heller sagt att det är själv klart att man har dom problemen för att man har hög iq eller nånting. Bara att JAG har dom problemen och FÖRMIG så ÄR det ett sam band. Jag förstår inte varför det är så provo cerande att det är neggativt för MIG att ha hög iq
För att du inte kan veta att du har problemen FÖR ATT du har hög IQ. Det kan ingen veta. Det är du som tror att det är därför, men det är inte säkert fastställt ☺️
Och dess utom i en tråd som flera har på pekat neggativa saker om högt iq men om jag som har högt iq säger att det är neggativt förmig då jag jag fel.
Vad är det för negativa saker andra påpekar med att ha hög IQ?

Måste undra bara, vem nånsin har efterfrågat om iq tex i skolan eller i något sammanhang?
Vem har sagt att nån har frågat om iq i skolan eller i nåt samman hang?
Det är sånthär som blir så konstigt att andra fråga sätter saker som jag aldrig har skrivit.
Själv klart så märks det ju i skolan om nån har hög iq och har lätt för ganska mycket i skolan. Och då blir det kanske lätt som förmig att det inte märks att man har problem och svårig heter för att man är smart och tänker på såkallat rätt sätt för skolan. Så detenda dom tror är att man är för smart och snabb så man blir ut tråkad och att det är för enkelt så man gör slarv fel. Så allt som kanske SKULLE ses som en svårig het är bara för stt man är så smart så det är inget problem.
Tills man bara krashar HELT och då är det liksom flera flera år försent.
När du skriver att folk blir "chockade" av att du är smart, hur ser en "smart" person ut? Eller hur ser en dum person ut?
Det kanske du får fråga dom som har sagt sånt och inte mig? Jsg har ingen aning hur dom an ser att en smart eller dum person ser ut.

Nej och jag har inte heller sagt att det är själv klart att man har dom problemen för att man har hög iq eller nånting. Bara att JAG har dom problemen och FÖRMIG så ÄR det ett sam band. Jag förstår inte varför det är så provo cerande att det är neggativt för MIG att ha hög iq.
Hur i hela friden kan du veta att det finns ett samband mellan ditt IQ och de problem du har? Har det framkommit vid någon utredning?

Vilka är dessa alla som sagt det är negativt. Jag har sett noll personer påstå det. En har sagt att ett företag sorterade ut ansökande med för hög IQ då de märkt de inte passade för jobbet. JUST det jobbet. Ingen har sagt det är negativt. Finns en MASSA jobb man inte får pga olika orsaker, för det är det inget FEL på den som ansökte. Den passade bara inte FÖR JUST DET jobbet.

Du får ofta en felaktig föreställning eller förstår fel ich när någon försöker förklara det förstår du inte och tror det betyder du inte får ha en ÅSIKT, vilket inte är fallet.

Du får TYCKA och TRO vad du VILL men måste förstå att man inte håller med INTE betyder det är något mot dig som PERSON.

Jag är över 50 år och har ALDRIG fått frågan om mitt IQ. Jag TROR du kommer få väldigt få frågor om det när du söker jobb i framtiden. Däremot är det vanligare med olika PERSONLIGHETS test eller LOGISKA test. Har dock NOLL med IQ att göra.

Jag tror det flera försöker säga är att vissa upplever att det finns nackdelar med att ha högt IQ, men rent objektivt innebär högt IQ också många fördelar i livet. Att ett företag anser att det är negativt gör inte att det är dåligt med högt IQ eftersom 99% av alla företag tycker att det är något positivt.

Av det du skriver i tråden verkar du tro att det bara är nackdelar med högt IQ trots att det kanske bara är 1% nackdel och 99% fördelar. Varför hänger du upp dig på den lilla nackdelen istället för att se till fördelarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka