Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent krasst skulle man väl kunna se hela urvalsprocessen som diskriminering av dem som väljs bort? Men det gör vi ju normalt inte, utan vi tycker det är okej att välja baserat på egenskaper som har betydelse i jobbet. Och det är ju liksom inte orimligt att IQ-nivå, språkbegåvning, matematisk begåvning, utbildning och en del annat hör dit. Hudfärg, sexuell läggning, familjesituation och religion är ju däremot kategorier som normalt INTE påverkar jobbet och därför ses det som diskriminering att se till de egenskaperna vid anställning.

Håller med om att det viktiga för både företag och individ är att rekrytera någon som långsiktigt passar för jobbet. Det är dyrt och jobbigt att rekrytera (och att söka jobb!!!) så det ligger i allas intresse att det blir så bra som möjligt.
Fast i exemplet om att välja bort folk med hög IQ så var det ju pga kommunikation med kunderna. Då får man ju kanske testa språk/kommunikationsförmåga istället som är det de faktiskt vill ha istället för att testa något annat och dra (felaktiga) slutsatser pga det.

Precis som att man får testa engelskakunskaperna om man behöver en anställd som pratar bra engelska. Inte testa matte och välja bort de som är bäst där ”för att de som är bäst på matte brukar vara lite sämre på språk”.

Fast i exemplet om att välja bort folk med hög IQ så var det ju pga kommunikation med kunderna. Då får man ju kanske testa språk/kommunikationsförmåga istället som är det de faktiskt vill ha istället för att testa något annat och dra (felaktiga) slutsatser pga det.

Precis som att man får testa engelskakunskaperna om man behöver en anställd som pratar bra engelska. Inte testa matte och välja bort de som är bäst där ”för att de som är bäst på matte brukar vara lite sämre på språk”.
Absolut! Jag säger inte att alla urval sker på bästa möjliga sätt - det finns en hel del riktigt usla urvalsmetoder, tror jag - men det står varje företag (ganska) fritt att välja utefter de kriterier man önskar. När det gäller det urval som det pratas om här i tråden så hade väl dessutom arbetsgivaren gjort vissa observationer som ledde till förändringar i urvalet, så helt taget ur luften var det kanske inte.

Men just att det finns enstaka managementkonsult-företag som utesluter personer med (väldigt) högt IQ är ju UNDANTAGET. Det är inte en generell sanning att man blir ofördelaktigt behandlad för att man har högt IQ, utan tvärtom hyllas ju generellt just hög IQ i vårt samhälle. Du kan ju vända det till din fördel, att du visserligen kanske har vissa nackdelar och svårigheter i livet, men du har hög IQ vilket faktiskt betyder att du är bra på något! Inte bra på allt, men hög IQ visar ändå att du har bra slutledningsförmåga, förmåga att tänka logiskt, se vissa mönster osv. Det är ingen dålig sak. Använd det!
Fast det är ju inte att man är bra på nåt bara för man har hög iq heller? Eller iallafall inget som hjälper för nåt jobb.

Rent krasst skulle man väl kunna se hela urvalsprocessen som diskriminering av dem som väljs bort? Men det gör vi ju normalt inte, utan vi tycker det är okej att välja baserat på egenskaper som har betydelse i jobbet. Och det är ju liksom inte orimligt att IQ-nivå, språkbegåvning, matematisk begåvning, utbildning och en del annat hör dit. Hudfärg, sexuell läggning, familjesituation och religion är ju däremot kategorier som normalt INTE påverkar jobbet och därför ses det som diskriminering att se till de egenskaperna vid anställning.

Håller med om att det viktiga för både företag och individ är att rekrytera någon som långsiktigt passar för jobbet. Det är dyrt och jobbigt att rekrytera (och att söka jobb!!!) så det ligger i allas intresse att det blir så bra som möjligt.
Fast det som jag fråga sätter är hur nåns iq på verkar om den passar för jobbet. Själv klart så kan tillexempel matte kunskap eller språk eller hur man skriver av göra det men iq?

Exakt! Det är så jag menar också att det är en konstig slut sats att alla med hög iq är dåliga att förklara och så. Utan då borde det väl vara såna saker man kollar på.

Fast det som jag fråga sätter är hur nåns iq på verkar om den passar för jobbet. Själv klart så kan tillexempel matte kunskap eller språk eller hur man skriver av göra det men iq?
Iq handlar ju om minne, förmåga att se mönster och dra logiska slutsatser.
Det är inte en slump att hög IQ ofta sammanfaller med att man var lätt för matte exempelvis.
SJÄLVKLART underlättar det att ha ett högt IQ på många jobb!

Absolut! Jag säger inte att alla urval sker på bästa möjliga sätt - det finns en hel del riktigt usla urvalsmetoder, tror jag - men det står varje företag (ganska) fritt att välja utefter de kriterier man önskar. När det gäller det urval som det pratas om här i tråden så hade väl dessutom arbetsgivaren gjort vissa observationer som ledde till förändringar i urvalet, så helt taget ur luften var det kanske inte.
Jag är med på att det inte är din åsikt att det är vettigt av dem, spinner bara vidare med min syn på det hela. :)

Kanske inte taget ur luften, men det blir ju ändå fel om man inte ser det som att de individerna inte var rätt för jobbet. Om alla istället hade varit rödhåriga hade nog ingen tyckt det var okej av företaget att sortera bort rödhåriga pga det?

Eller att man tidigare haft några tyskar som anställda, som var halvkassa på engelska, så då sorterar man bort alla med tyskt ursprung för att ”vår erfarenhet är att de inte pratar bra engelska”.

Grunderna i diskrimineringslagen (det som räknas) är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion/trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Diskriminering är att särbehandla någon baserat på en diskrimineringsgrund (se länken jag skickade innan).

Jo jag förstår ju att det är den lagen som ligger till grund för just detta case men diskriminering per se är ju inte bara LAGEN. Då skulle man kunna diskriminera föräldrar eftersom de inte faller inom nån av de fållorna som jag fetat, men det kan man inte

Iq handlar ju om minne, förmåga att se mönster och dra logiska slutsatser.
Det är inte en slump att hög IQ ofta sammanfaller med att man var lätt för matte exempelvis.
SJÄLVKLART underlättar det att ha ett högt IQ på många jobb!
Ja men det är ju inget av det som gör så man är dålig på att komu nisera?
Och det be ror ju på vad det är för jobbigt om det är en för del eller inte att ha högt iq.

Jo jag förstår ju att det är den lagen som ligger till grund för just detta case men diskriminering per se är ju inte bara LAGEN. Då skulle man kunna diskriminera föräldrar eftersom de inte faller inom nån av de fållorna som jag fetat, men det kan man inte
Läste du länken jag skickat tidigare? Faktum är att just föräldrar/gravida också har skydd enligt lagen och om detta bryts kan man vända sig till DO.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast det är ju inte att man är bra på nåt bara för man har hög iq heller? Eller iallafall inget som hjälper för nåt jobb.
Hög IQ är en egenskap som oftast gör att man har lätt för att lära sig saker, man har förmågan till logiskt tänkande, man förstår mönster och sammanhang. Men självklart måste man ANVÄNDA dessa förmågor till någonting för att de ska komma till nytta i ett jobb. Skaffa sig en utbildning. Fördjupa sig i det som intresserar en. Lära sig språk. Möjligheterna är enormt mycket större om man har lätt för att lära sig, lätt för att ta till sig utbildning, än om man får kämpa för minsta lilla. Försök se det som en fördel att ha hög IQ, se den som ett verktyg du kan använda för att uppnå saker som du vill!

Jag är med på att det inte är din åsikt att det är vettigt av dem, spinner bara vidare med min syn på det hela. :)

Kanske inte taget ur luften, men det blir ju ändå fel om man inte ser det som att de individerna inte var rätt för jobbet. Om alla istället hade varit rödhåriga hade nog ingen tyckt det var okej av företaget att sortera bort rödhåriga pga det?

Eller att man tidigare haft några tyskar som anställda, som var halvkassa på engelska, så då sorterar man bort alla med tyskt ursprung för att ”vår erfarenhet är att de inte pratar bra engelska”.
Fast om jag då får lägga fram en kritik till det resonemanget: det finns större koppling mellan logiskt tänkande och språk, än t.ex att någon skulle vara rödhårig och dålig på språk och därmed inte anställa rödhåriga. Hade rödhårighet kunna vara kopplat till en annan attribut genetiskt? Ja, men gener samspelar med miljön och en rad andra gener så det hade inte varit logiskt att dra slutsatsen att rödhårig = dålig språkkunskap. Som exempel.
Utan att ha kollat upp en massa studier vill jag nog ändå påstå att människans matematiska kunskaper och språk är mer sammankopplade, om inte genetiskt så rent fysiologiskt.

Hög IQ är en egenskap som oftast gör att man har lätt för att lära sig saker, man har förmågan till logiskt tänkande, man förstår mönster och sammanhang. Men självklart måste man ANVÄNDA dessa förmågor till någonting för att de ska komma till nytta i ett jobb. Skaffa sig en utbildning. Fördjupa sig i det som intresserar en. Lära sig språk. Möjligheterna är enormt mycket större om man har lätt för att lära sig, lätt för att ta till sig utbildning, än om man får kämpa för minsta lilla. Försök se det som en fördel att ha hög IQ, se den som ett verktyg du kan använda för att uppnå saker som du vill!
Ja själv klart så måste man använda det för nånting. Men det jag menar är att det inte är en för del alltid utan att det be ror på VAD man vill jobba med och själv klart vad man KAN jobba med.
Så OM man tillexempel vill och kan plugga på universitet och bli nåt sånt jobb DÅ kanske det är en jätte bra för del! Men inte annars.
Jag tror verkligen att jag skulle må mycket bättre ifall jag INTE hade så hög iq. Och det menar inte jag att det är nåt dåligt att ha hög iq för ALLA men det är det förmig.

Fast om jag då får lägga fram en kritik till det resonemanget: det finns större koppling mellan logiskt tänkande och språk, än t.ex att någon skulle vara rödhårig och dålig på språk och därmed inte anställa rödhåriga. Hade rödhårighet kunna vara kopplat till en annan attribut genetiskt? Ja, men gener samspelar med miljön och en rad andra gener så det hade inte varit logiskt att dra slutsatsen att rödhårig = dålig språkkunskap. Som exempel.
Utan att ha kollat upp en massa studier vill jag nog ändå påstå att människans matematiska kunskaper och språk är mer sammankopplade, om inte genetiskt så rent fysiologiskt.
Menar du att det finns en rent fysio logisk koppling att dom som har hög iq är dåliga på att komu nisera?
För det var ju det som det handlade om i den frågan att dom an såg att hög iq = kan inte komu nisera = väljer bort dom med förhög iq.

Menar du att det finns en rent fysio logisk koppling att dom som har hög iq är dåliga på att komu nisera?
För det var ju det som det handlade om i den frågan att dom an såg att hög iq = kan inte komu nisera = väljer bort dom med förhög iq.
Jag menar att språk och matematik har nog fler gemensamma nämnare än hårfärg och språk. Språk och matematiska kunskaper är något som särskiljer oss människor från andra djur och det är beläget i hjärnan. Hårfärg styrs inte av det centrala nervsystemet.

Dessa "dom" som påstår att det förekommer bortsållning av kandidater pga. de har för högt IQ får gärna räcka upp handen vid det här laget. För så vitt jag vet så var det en människa som skrev det, och jag vet inte ens om det var en egen upplevelse eller bara en hypotetisk idé någon ville bolla. Jag har personligen svårt att se att det regelbundet görs standard IQ tester vid en anställning eller att det är den första frågan man får.

Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är själv klart bara ett test för kul så ingen exakt sanning! Men jag tycker ändå att det är lite kul och intresant så skulle vara kul om nånannan vill göra det och vad ni tycker om det och så!
Och även om ni har några tankar om det osv.
Här är iallafall en länk till ett Iq test
Har ni gjort riktiga iq test och var det isåfall lika resultat som dethär?
Blev ni för vånade av nåt eller var det ungefär som ni trodde?
Tycker ni att det stämmer med eran själv bild liksom eller fick ni tillexempel att ni har högre eller lägre iq motför eran upp fattning att ni har?
Och två VIKTIGA saker bara!
1. Om man VILL säga vad man fick så får man men det är själv klart inget måste!
2. Det är INTE nån tävling eller att nån är bättre motför nånannan! Utan dethär är BARA om iq enligt såna test och det säger inte så jätte mycket hur den personen är och vad den klarar och då!
Jag har gjort iq test när jag gjorde min utredning och det fick göras om för det blev väldigt olika resultat beroende på hur jag mådde för dagen. Ena gången blev jag svagare begåvad på och nästa gång var jag det inte, så jag har lite svårt att tro på dom testerna. Skilde dessutom 2 år mellan gångerna så uppenbarligen så förändrades min iq med åldern.

Jag menar att språk och matematik har nog fler gemensamma nämnare än hårfärg och språk. Språk och matematiska kunskaper är något som särskiljer oss människor från andra djur och det är beläget i hjärnan. Hårfärg styrs inte av det centrala nervsystemet.

Dessa "dom" som påstår att det förekommer bortsållning av kandidater pga. de har för högt IQ får gärna räcka upp handen vid det här laget. För så vitt jag vet så var det en människa som skrev det, och jag vet inte ens om det var en egen upplevelse eller bara en hypotetisk idé någon ville bolla. Jag har personligen svårt att se att det regelbundet görs standard IQ tester vid en anställning eller att det är den första frågan man får.
Ja och det fråga sätter inte jag heller att språk och matte har mera gemen samt motför språk och hår färg.
Men fort farande så är det ett konstigt an tagande att hög iq = kan inte förklara saker.

Det be ror ju på hur dom ser på det.

Hittills har vi exempel på ett enda företag som inte ville ha personer med för hög IQ. Om du vill plugga ekonomi eller liknande och bli managementkonsult finns det alltså en minimal risk att du stöter på detta företag.

Jag har gjort tester vid ett par-tre rekryteringsprocesser till jobb som inte kräver någon speciell utbildning. De personer som sållats bort då är inte de som presterat bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka