Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eventuellt, men jag tycker det är svårt att få det att gå ihop statistiskt att så väldigt många ska vara inom 3-4%. :) Detsamma som sagt med personlighetstyper och andra populära onlinetest.
Det är möjligt att testen ger riktlinjer men de ska nog tas med en nypa salt, sedan får man givetvis själv känna efter hur det stämmer!
Ja och blandannat därför så undrade jag hur det har varit för andra som även har gjort riktiga iq tester. Om dom har haft liks eller högre eller lägre på såna online tester.

Ja, det finns inte en möjlighet att det här testet inte är riggat. Jag är katastofalt dålig så fort siffror är inbladade och jag spelade om minnessekvenserna minst två gånger och gissade ändå hejvilt på slutet. Jag har en ganska extrem ojämn begåvning. Så länge de inte visar exakt vilka fel man har haft och hur poängen har satts så tror jag att det är bluff helt enkelt.
Fast om dom skulle skriva exakt vad man hade fel på så skulle an tagligen vissa plugga in dom rätta svaren bara för att se ut som dom hade jätte hög iq? Därimot så ser man ju hur man fick i dom o lika delarna.

Onlinetester kan man inte lita på. Alldeles för många får högt. Ett högt resultat medför att många delar sitt resultat och får fler att göra testet, det vill säga ger bort sin mailadress för att få kvitto på sin intelligens. Inte vidare intelligent att gå på den lätta tänker jag. ;)
Inte vidare inteligent att tro att folk går på nåt bara för att man är okej med att ge ut en mejl adress tycker jag.

Jag gjorde SAT (Internationell skola) och fick mycket högt på läsförståelse/verbala delen och betydligt mindre än hälften rätt på matten. Vilket inte var så konstigt eftersom jag är typen som räknar på fingrarna och bara fyllde i frågorna lite hipp som happ. Var förvånad att jag fick såpass högt.
Ja, minnesdelen i detta testet är det garanterat bara tur om jag fick ett fler poäng än slumpen.

Jag tror också att många som gör IQ test (särskilt) online är de som har en benägenhet att lägga vikt vid det, och det blir lite av en självuppfyllande profetia.
Eller så är det tvärtom att många som kanske vet eller tror att dom skulle få lågt inte gör iq testen så då blir det själv sorterande att flera som gör dom får ganska så högt? Det kan ju likagärna vara så.

Med en höna av en fjäder menar jag att det här (att bli utesluten på grund av för höga IQpoäng) med allra största sannolikhet inte är ett problem som kommer att drabba dig eller ens en människa på miljonen, eller en på tio miljoner (förmodligen färre än så.) - och om så vore skulle det med lika stor sannolikhet inte vara en plats för dig ändå så jag har svårt att se varför det är värt så mycket energi att spekulera kring. :)
Nej och hur ska jag kunna veta hur vanligt det är eller hur stor sannolik het det är eller whatever?
Av denhär tråden så har ju vissa skrivit att vissa före tag väljer bort pågrund av för hög iq och vissa har skrivit att dom har gjort iq tester när dom har sökt nåt jobb. Och flera tycker inte att det är nåt fel alls att an ta att nån är på nåt speciellt sätt bara pågrund av dens iq.

Nej och hur ska jag kunna veta hur vanligt det är eller hur stor sannolik het det är eller whatever?
Av denhär tråden så har ju vissa skrivit att vissa före tag väljer bort pågrund av för hög iq och vissa har skrivit att dom har gjort iq tester när dom har sökt nåt jobb. Och flera tycker inte att det är nåt fel alls att an ta att nån är på nåt speciellt sätt bara pågrund av dens iq.
Du får kanske helt enkelt lyssna på människor som varit ute på arbetsmarknaden, eller söka och se om du får svar. Jag vill minnas efter en skumläsning av tråden att En användare kommit med Ett exempel på ett företag som insett att människor med en viss egenskap hade svårare att bemöta deras kunder och därför sorterar bort dessa vid rekrytering. Hur det sedan gick till eller om de tog hänsyn till andra egenskaper framgår inte.
Oavsett är ju det här inte något personligt påhopp. Företag väljer förhoppningsvis att anställa den som är bäst lämpad för uppgiften och om man anser att man blivit diskriminerad emot i rekryteringen får man ta upp det med gällande instans när det händer.
IQtester har jag personligen varken hört talas om eller varit med om, men andra typer av tester kan förekomma. Oavsett kommer arbetsgivaren med största sannolikhet inte att tala om varför du inte blev kallad till intervju. Ingenting att sitta och gräma sig över helt enkelt. :)

Du får kanske helt enkelt lyssna på människor som varit ute på arbetsmarknaden, eller söka och se om du får svar. Jag vill minnas efter en skumläsning av tråden att En användare kommit med Ett exempel på ett företag som insett att människor med en viss egenskap hade svårare att bemöta deras kunder och därför sorterar bort dessa vid rekrytering. Hur det sedan gick till eller om de tog hänsyn till andra egenskaper framgår inte.
Oavsett är ju det här inte något personligt påhopp. Företag väljer förhoppningsvis att anställa den som är bäst lämpad för uppgiften och om man anser att man blivit diskriminerad emot i rekryteringen får man ta upp det med gällande instans när det händer.
IQtester har jag personligen varken hört talas om eller varit med om, men andra typer av tester kan förekomma. Oavsett kommer arbetsgivaren med största sannolikhet inte att tala om varför du inte blev kallad till intervju. Ingenting att sitta och gräma sig över helt enkelt. :)
Ja och flera här som inte tycker att det är nån konstig slut sats att hög iq = dålig på att förklara så kunden fattar. Alltså så är det inte EN enda som tänker så utan det verkar som ett helt rimligt tanke sätt för många och att man inte ihuvud taget får tycka att det är fel.

Ja och flera här som inte tycker att det är nån konstig slut sats att hög iq = dålig på att förklara så kunden fattar. Alltså så är det inte EN enda som tänker så utan det verkar som ett helt rimligt tanke sätt för många och att man inte ihuvud taget får tycka att det är fel.
Om det är en röd tråd företaget upptäckt (hur de kommit fram till det kan man förstås fundera på) så är det väl så, då får de använda andra människor i sina kundrelationer. Min bror fick många nej på grund av att han var "överkvalificerad" när han sökte arbete, det är ingenting märkligt i sig.
Givetvis har du all rätt i världen att tycka att det är en taskig inställning av företaget, men skulle du verkligen vilja arbeta för Just den arbetsgivaren om du inte håller med om inställningen?

Fast det är ju skillnad på att säga att man tycker det är en BRA idé och att det alltid stämmer jämfört med att bara acceptera att det är så det specifika företaget har valt att rekrytera. Företag vill effektivisera processer och anställa folk som passar så bra som möjligt om på rollen. De kommer generalisera på olika sätt och då är detta ett sådant sätt att gallra på just detta företaget. Andra företag gallrar på andra sätt.

För övrigt är det inte diskriminering eftersom högt IQ inte är en diskrimineringsgrund. Man kan däremot tycks det är orättvist om man vill det.

Personligen har IQ aldrig kommit upp när jag gått på arbetsintervju (eller i samband med rekrytering). Det är ju mycket annat som är intressant när man ska tillsätta tjänster. De flesta intervjuer jag har varit på har varit mer av ett dynamiskt samtal där de försökt läsa av mig, ställt lite frågor samt att jag fått chansen att ställa frågor tillbaka.

Om det är en röd tråd företaget upptäckt (hur de kommit fram till det kan man förstås fundera på) så är det väl så, då får de använda andra människor i sina kundrelationer. Min bror fick många nej på grund av att han var "överkvalificerad" när han sökte arbete, det är ingenting märkligt i sig.
Givetvis har du all rätt i världen att tycka att det är en taskig inställning av företaget, men skulle du verkligen vilja arbeta för Just den arbetsgivaren om du inte håller med om inställningen?
Och det är skit dåligt tycker jag! Vadå över kvali fixerad? Vem av gör det? Man kan ju ha jätte hög iq och jätte mycket ut bildning men ändå så vill man ha nåt mera enklare jobb för nån anledning. Hur kul är det om dom bara säger nej för man är över kvali ficerad?
Och nej jag skulle inte vilja jobba för den. Får man bara tycka att nåt är fel ifall det på verkar ensjälv?

Och det är skit dåligt tycker jag! Vadå över kvali fixerad? Vem av gör det? Man kan ju ha jätte hög iq och jätte mycket ut bildning men ändå så vill man ha nåt mera enklare jobb för nån anledning. Hur kul är det om dom bara säger nej för man är över kvali ficerad?
Och nej jag skulle inte vilja jobba för den. Får man bara tycka att nåt är fel ifall det på verkar ensjälv?

Det är upp till arbetsgivaren att göra bedömningen här. Det är inte diskriminering att anse att någon är överkvalificerad för jobbet. Det behöver inte handla om IQ utan det kan bero på annat.

Jag tror rent krasst att din dyslexi kan utgöra ett större problem än ditt höga IQ vid en framtida rekryteringsprocess. Många arbeten ställer ganska höga krav när det gäller att uttrycka sig i skrift. Samtidigt vet vi inte idag vad som händer med utvecklingen tex kring AI och hjälpmedel.

Ofta kan det vara så att de säger nej om de tror att man bara tar jobbet som "mellanlandning" i väntan på något bättre, vilket ofta kan vara fallet om man är överkvalificerad för jobbet. Det är en stor investering för företaget (och ofta för resten av arbetslaget) att träna upp en ny kollega och det är därför de sållar som de gör vid en rekrytering, sedan kan man hålla med om de val de gör eller inte men det är i mitt tycke inte värt att bli upprörd över. Företaget måste gå med vinst helt enkelt. Om någon skulle dyka upp med IQ genom taket men vara perfekt för rollen skulle de säkert få jobbet ändå, men har de upptäckt en gemensam nämnare som inte funkar ser jag inte ett problem med att de sållar så.
Nej, givetvis får man reagera ändå, jag förstår bara inte den stora växeln. Arbetsmarknaden är tuff, det är inte konstigare att bli bortvald för det ena än för det andra.

Jag tror att en av de sakerna som gör att en arbetsgivare är skeptiska till väldigt överkvalificerade sökande är att man tror att de antagligen kommer stanna en väldigt kort tid eftersom de tar lågt kvalificerade jobb i väntan på att få det jobbet de "egenligen" vill ha,. Det dyrt och väldigt jobbigt att rekrytera folk så man vill inte att folk säger upp sig efter tre månader för att de fått ett "bättre jobb". Hög Personalomsättning är destruktivt på de flesta arbetsplatser och skapar ofta en negativ spiral.
Alternativ nummer två är att man undrar om det finns nån skum orsak till att man inte söker inom sitt gebit. Varför skulle en nån som tagit sig genom hela läkarlinjen och arbetat som läkare söka en underskötersketjänst och slita ut kroppen för halva lönen till exempel.

Det är upp till arbetsgivaren att göra bedömningen här. Det är inte diskriminering att anse att någon är överkvalificerad för jobbet. Det behöver inte handla om IQ utan det kan bero på annat.

Jag tror rent krasst att din dyslexi kan utgöra ett större problem än ditt höga IQ vid en framtida rekryteringsprocess. Många arbeten ställer ganska höga krav när det gäller att uttrycka sig i skrift. Samtidigt vet vi inte idag vad som händer med utvecklingen tex kring AI och hjälpmedel.
Jag har inte dyslexi men okej. Jag vet redan att det är menings löst för mig för att jag kommer aldrig kunna ha nåt jobb o avsett vad men tack ändå att du på pekar det.

Jag har inte dyslexi men okej. Jag vet redan att det är menings löst för mig för att jag kommer aldrig kunna ha nåt jobb o avsett vad men tack ändå att du på pekar det.
Det är väl klart att du kommer kunna ha ett jobb? Varför skulle du inte kunna ha det?
Jag tänker att ett högt iq kan kompensera för andra brister. Det vore nog svårare för dig om du hade begåvningsnedsättningar också.

Jag tror att du har lite erfarenhet av både arbetsliv och rekrytering och därför har du svårt att ta till dig det som skrivs och vad det innebär i praktiken. Det är inte konstigt och såklart helt okej, men den insikten kan hjälpa dig att förstå varför du inte förstår. Det kan såklart vara svårt att ha rimliga tankar om det man saknar kunskaper om och erfarenheter av. Ingen tonåring har någon större kunskap om arbetslivet, det är normalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka