Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ptja, eller också kan man se det som att man nog inte skulle passat på ett företag som valt att sortera bort en ändå, och att det kanske finns tio andra som istället tycker att den egenskapen/kunskapen/whatever är positiv.
Nej såklart att man kanske inte skulle och jag skulle inte vilja jobba på nåt före tag med den synen heller. Men det verkar ju iprincip inte finnas nånting bra med hög iq iallafall om man INTE vill ha nåt geni jobb eller whatever.

Det finns människor som har fördomar om det allra mesta tyvärr och där är både högt och lågt IQ inräknat.
Det säger mer om de personerna än det gör om dig så tycker att du skall undvika att lägga allt för stor vikt vid det och försöka tänka på i vilka situationer det kan vara en tillgång istället för när det begränsar dig (lättare sagt än gjort såklart om det upplevs som att det mest är motgångar).

Tillägg, för att svara på ursprungsfrågan. Jag har gjort ett test online en gång och minns inte vad jag fick men relativt högt men det beror nog mest på att jag som person är gynnad av den typen av test. Skrev väldigt bra på högskoleprovet tex och trivs med att göra saker under ”press”.
Lägger ingen som helst vikt vid varket mitt eget eller andra människors IQ.
Ja men om det aldrig är en till gång utan bara ett hinder så är det ju så.

Jag tycker också det är lite lustigt att varenda människa som gör ett onlinetest hamnar ovanligt högt. :D Lite som personlighetstesten som var populära för ett tag sedan.
Jag tror att det mera är att domflesta som får lågt eller normalt inte vill säga det.

Nej såklart att man kanske inte skulle och jag skulle inte vilja jobba på nåt före tag med den synen heller. Men det verkar ju iprincip inte finnas nånting bra med hög iq iallafall om man INTE vill ha nåt geni jobb eller whatever.
Bra och bra, det är vad det är och varken bra eller dåligt. Det är nog först när någonting går åt det extrema hållet (högt eller lågt) som det gör skillnad för människor i verkliga livet överhuvudtaget.

Bra och bra, det är vad det är och varken bra eller dåligt. Det är nog först när någonting går åt det extrema hållet (högt eller lågt) som det gör skillnad för människor i verkliga livet överhuvudtaget.
Somsagt så att man blir bort vald från vissa jobb BARA pågrund av att man har hög iq är ju en dålig sak av det tycker jag. Och även att det är okej för många och att många verkar tycka att det är iprincip dåligt att nån har högt iq.

Somsagt så att man blir bort vald från vissa jobb BARA pågrund av att man har hög iq är ju en dålig sak av det tycker jag. Och även att det är okej för många och att många verkar tycka att det är iprincip dåligt att nån har högt iq.
Tror det är väldigt få företag som väljer bort baserat på högt IQ och kan säkert finnas företag som väljer bort på andra hållet också.

Vilka många är det som tycker högt IQ är dåligt?

Man kan verkligen bli bortvald av alla möjliga och omöjliga anledningar, det skulle jag inte ta fasta på. Det andra du skriver har jag inte sett eller märkt - och hur i allsin dar ska folk ute i verkliga livet veta vad du har fått för IQpoäng på test och därmed ha någon åsikt om det?
Jag tycker du gör en höna av en fjäder här.

Jag tror att det mera är att domflesta som får lågt eller normalt inte vill säga det.
Eventuellt, men jag tycker det är svårt att få det att gå ihop statistiskt att så väldigt många ska vara inom 3-4%. :) Detsamma som sagt med personlighetstyper och andra populära onlinetest.
Det är möjligt att testen ger riktlinjer men de ska nog tas med en nypa salt, sedan får man givetvis själv känna efter hur det stämmer!

Precis, och hur ofta sitter man av ett faktiskt IQ-test vid ansökan eller intervju?
Ja, det undrar jag också om så många faktiskt behövt genomföra det vid en ansökan. Mig veterligen har jag aldrig blivit ombedd att berätta vad jag har i IQ eller blivit manad att göra ett IQ test vid jobbansökan. Små tester för att testa förmåga att resonera logiskt, enkla matematiska uppgifter eller språkkunskap har jag gjort back in the day för extrajobb på lager, men branscher som kräver utbildning? Har man klarat utbildningen så är man nog smart nog. Personlig lämplighet och kompetens är mycket viktigare vid det stadiet.

Min bonuspappa gjorde ett iq test för ett stort antal år sedan och kvalificerade sig för MENSA. Han gick på en sammankomst och aldrig igen eftersom det var fullt av (i princip bara män) som satt och var bittra på att de inte fick jobb/karriär trots att de hade så högt iq.

Jag har för mig att jag läste om någon som var anställd (på Google?) som hade mycket högt iq och var extremt bra på sina avancerade tekniska arbetsuppgifter, men varit en katastrof som samordnare/chef. Han stämde (google?) för diskriminering eftersom det var en kvinna från en minoritet som fick jobbet han sökt. Men det var inte pga hög iq han inte fick jobbet utan att han saknade E/A/SQ kompetens.

Jag tycker också det är lite lustigt att varenda människa som gör ett onlinetest hamnar ovanligt högt. :D Lite som personlighetstesten som var populära för ett tag sedan.
Ja, det finns inte en möjlighet att det här testet inte är riggat. Jag är katastofalt dålig så fort siffror är inbladade och jag spelade om minnessekvenserna minst två gånger och gissade ändå hejvilt på slutet. Jag har en ganska extrem ojämn begåvning. Så länge de inte visar exakt vilka fel man har haft och hur poängen har satts så tror jag att det är bluff helt enkelt.

Bifogade filer

• Screenshot 2024-03-14 193928.webp
    Screenshot 2024-03-14 193928.webp
    14,6 KB · Visningar: 38
Onlinetester kan man inte lita på. Alldeles för många får högt. Ett högt resultat medför att många delar sitt resultat och får fler att göra testet, det vill säga ger bort sin mailadress för att få kvitto på sin intelligens. Inte vidare intelligent att gå på den lätta tänker jag. ;)

Tycker det är ganska intressant att vissa svarar med något i stil med "men högt iq betyder inte att du är bra på läsförståelse", möter ofta den kommentaren.
Blir ju lite som tja inte får du bättre läsförståelse för att du är bra på matte eller bättre på matte för att du har hög läsförståelse, skillnaden är att det har jag aldrig hört någon säga men har någon lätt för att se mönster så tycker många det är fritt fram att påpeka det. Fattar inte varför.

Onlinetester kan man inte lita på. Alldeles för många får högt. Ett högt resultat medför att många delar sitt resultat och får fler att göra testet, det vill säga ger bort sin mailadress för att få kvitto på sin intelligens. Inte vidare intelligent att gå på den lätta tänker jag. ;)
Ja, jag har gjort högskoleprovet två gånger när det var den äldre upplägget och jag vet att jag ligger i den högsta toppen på språklig förmåga, men klart under snitt på delarna när det matematiska tänkandet är inblandat. Jag tror jag fick godkänt i Matte A på gymnasiet för att de tröttnade på att se mig gå om kursen fler gånger... Matten i detta test var dock inte komplicerad även om jag får panik så fort jag ser siffror och det finns en tidsram och förväntan.

Ja, jag har gjort högskoleprovet två gånger när det var den äldre upplägget och jag vet att jag ligger i den högsta toppen på språklig förmåga, men klart under snitt på delarna när det matematiska tänkandet är inblandat. Jag tror jag fick godkänt i Matte A på gymnasiet för att de tröttnade på att se mig gå om kursen fler gånger... Matten i detta test var dock inte komplicerad även om jag får panik så fort jag ser siffror och det finns en tidsram och förväntan.

Jag gjorde SAT (Internationell skola) och fick mycket högt på läsförståelse/verbala delen och betydligt mindre än hälften rätt på matten. Vilket inte var så konstigt eftersom jag är typen som räknar på fingrarna och bara fyllde i frågorna lite hipp som happ. Var förvånad att jag fick såpass högt.

Min bonuspappa gjorde ett iq test för ett stort antal år sedan och kvalificerade sig för MENSA. Han gick på en sammankomst och aldrig igen eftersom det var fullt av (i princip bara män) som satt och var bittra på att de inte fick jobb/karriär trots att de hade så högt iq.

Jag har för mig att jag läste om någon som var anställd (på Google?) som hade mycket högt iq och var extremt bra på sina avancerade tekniska arbetsuppgifter, men varit en katastrof som samordnare/chef. Han stämde (google?) för diskriminering eftersom det var en kvinna från en minoritet som fick jobbet han sökt. Men det var inte pga hög iq han inte fick jobbet utan att han saknade E/A/SQ kompetens.
Oj vad olika, gick själv på träffar förr och var blandat hej vilt mellan kvinnor och män, även ålder skiljde en hel del och utbildningar/ jobb (lärare för begåvade barn, musiker, hovslagare, elektriker mm mm). Trodde först jag skulle känna mig utanför och bara massa med höga utbildningar som skulle vara där men nä.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka