Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl klart att du kommer kunna ha ett jobb? Varför skulle du inte kunna ha det?
Jag tänker att ett högt iq kan kompensera för andra brister. Det vore nog svårare för dig om du hade begåvningsnedsättningar också.
Nej det är väl klart att jag INTE kommer. Utan som flera har på pekat så är det mycket på eq och hur man passar och sånt. Och jag är värde lös i sociala samman hang och jag har inga bra egen skaper som skulle hjälpa på nåt jobb.
Och jag skriver kasst och då kan jag inte få jobb för det heller.
Detenda som 99 % av alla ser är allt som är fel och dåligt och jobbigt och störigt och varför dom inte vill ha nånting med mig att göra. O avsett om det är för jsg har för hög iq eller att jag skriver för dåligt eller fattar sociala saker för dåligt eller whatever.
Och jag har rullstol som är ett hinder. Jag har autism som är ett hinder jsg har adhd som är ett hinder jsg har en hjärn skada som är ett hinder.
Heltenkelt så skulle ingen vara så dum så den skulle an ställa mig.

Nej det är väl klart att jag INTE kommer. Utan som flera har på pekat så är det mycket på eq och hur man passar och sånt. Och jag är värde lös i sociala samman hang och jag har inga bra egen skaper som skulle hjälpa på nåt jobb.
Detenda som 99 % av alla ser är allt som är fel och dåligt och jobbigt och störigt och varför dom inte vill ha nånting med mig att göra. O avsett om det är för jsg har för hög iq eller att jag skriver för dåligt eller fattar sociala saker för dåligt eller whatever.
Och jag har rullstol som är ett hinder. Jag har autism som är ett hinder jsg har adhd som är ett hinder jsg har en hjärn skada som är ett hinder.
Det där är inte sant. Det är din depressiva hjärna som lurar dig att tro det. Du har svårigheter som gör det jobbigare. Det är sant, men du har också egenskaper som kompenserar. Och tiden på din sida.
Det finns betydligt mer "defekta" personer än dig som har jobb och är djävligt duktiga på det de gör.

Jag tror du skulle må bättre av att försöka tänka på att det användare skriver här i forumet generellt inte handlar om Dig, oavsett om det råkar vara i en tråd skapad av dig eller i en diskussion med dig.
När någon nämnde EQ var det till exempel i vad som skulle vara fördelaktigt för en person i chefsposition, om jag minns rätt - och det stämmer ju oavsett om det stämmer in på dig eller inte till exempel.
Det finns absolut ett arbete därute för dig, ett du kommer att trivas med.

Har du gjort nåt riktigt iq test tillexempel hos en psykolog nångång? Tänkte bara om du vet om det var ungefär lika isåfall eller väldigt o lika resultat!

Nej, inget officiellt, jag har gjort något online-mensatest tidigare som var bara som bilddelen men det var ganska länge sedan så kommer inte ihåg resultatet. Och så högskoleprovet som sagt, där fick jag bättre än 98,9% och här var det alltså typ 99% så ganska lika nivå. Men högskoleprovet testar ju inte riktigt samma som detta testet, där är ju ingen del av "bildtestet" utan mer läsförståelse i längre texter på svenska och engelska.

En sak som hjälper mig mycket på arbetsmarknaden är inte högt iq eller utbildning. Det som hjälper mig mest är basic social skills, ett bra rykte och ett bra kontaktnät. Sen efter det så kommer utbildningen in. Men utbildningen är även ett sätt att ha etiketter på sökande.

Det där är inte sant. Det är din depressiva hjärna som lurar dig att tro det. Du har svårigheter som gör det jobbigare. Det är sant, men du har också egenskaper som kompenserar. Och tiden på din sida.
Det finns betydligt mer "defekta" personer än dig som har jobb och är djävligt duktiga på det de gör.
Vad är inte sant?
Men nej jag har inga egen skaper som kompen serar allt neggativt. Utan det kanske är likabra att bara in se att ingen skulle vilja an ställa mig heltenkelt.

Jag tror du skulle må bättre av att försöka tänka på att det användare skriver här i forumet generellt inte handlar om Dig, oavsett om det råkar vara i en tråd skapad av dig eller i en diskussion med dig.
När någon nämnde EQ var det till exempel i vad som skulle vara fördelaktigt för en person i chefsposition, om jag minns rätt - och det stämmer ju oavsett om det stämmer in på dig eller inte till exempel.
Det finns absolut ett arbete därute för dig, ett du kommer att trivas med.
Nej själv klart så handlar det inte OM mig men det är ju ändå saker som kan eller kommer att på verka mig.
Somexempel att domflesta skriver som mera neggativa saker om att ha högt iq. Även fast det inte är OM MIG exakt så är det ju ändå saker som på verkar mig då. Och om man skriver om vad som är viktigt i domflesta jobben och det är allt som jag INTE är då är det såklart att det på verkar mig även fast inte det den skriver är direkt om mig.

Den här frågan med att bli bortvald pga högt (eller lågt) IQ - dvs företagen anser att en person med de egenskaperna inte passar för den typen av jobb. Jag skulle vilja vidga funderingen till om det ens är lagligt? Skulle ett företag få diskriminera en som har småbarn på samma sätt till exempel?

En sak som hjälper mig mycket på arbetsmarknaden är inte högt iq eller utbildning. Det som hjälper mig mest är basic social skills, ett bra rykte och ett bra kontaktnät. Sen efter det så kommer utbildningen in. Men utbildningen är även ett sätt att ha etiketter på sökande.
Okej vad bra fördig! Det kanske be ror på vad man jobbar med också men ibland så är ju ut bildning jätte viktigt.
Men ja det är nog ganska så hopp löst förmig då iallafall efter som att iprincip detenda som jag har som skulle kunna vara nånting bra är att jag är smart och har högt iq och det verkar ju inte som det är bra iallafall.

Den här frågan med att bli bortvald pga högt (eller lågt) IQ - dvs företagen anser att en person med de egenskaperna inte passar för den typen av jobb. Jag skulle vilja vidga funderingen till om det ens är lagligt? Skulle ett företag få diskriminera en som har småbarn på samma sätt till exempel?
Ja tydligen så är det helt lagligt efter som att det inte är i diskri minerings lagen.
Så det är tillexempel okej att säga: Nej du får inte jobba här för du har för hög iq så du kan inte förklara saker.
Men jag tror inte att det är okej att säga: Nej du får inte jobba här för du har slöja så du kan inte förklara saker.

Nej såklart att det inte säger nåt om allaandra före tag. Men det säger ändå nånting om hela synen och även att många verkar tycka att det är helt rimligt att an se att nån är på ett sätt pågrund av bara iq.
Om man redan har jätte mycket för domar mot sig pågrund av o lika saker så är det inte så kul att veta att det an ses som nåt dåligt eller att man inte klarar saker pågrund av att man har högt iq OCKSÅ. Så även nånting som KAN an ses som en bra sak som att ha högt iq. Men det får man ändå dåliga för domar om för det OCKSÅ.
Men just att det finns enstaka managementkonsult-företag som utesluter personer med (väldigt) högt IQ är ju UNDANTAGET. Det är inte en generell sanning att man blir ofördelaktigt behandlad för att man har högt IQ, utan tvärtom hyllas ju generellt just hög IQ i vårt samhälle. Du kan ju vända det till din fördel, att du visserligen kanske har vissa nackdelar och svårigheter i livet, men du har hög IQ vilket faktiskt betyder att du är bra på något! Inte bra på allt, men hög IQ visar ändå att du har bra slutledningsförmåga, förmåga att tänka logiskt, se vissa mönster osv. Det är ingen dålig sak. Använd det!

Ja tydligen så är det helt lagligt efter som att det inte är i diskri minerings lagen.
Så det är tillexempel okej att säga: Nej du får inte jobba här för du har för hög iq så du kan inte förklara saker.
Men jag tror inte att det är okej att säga: Nej du får inte jobba här för du har slöja så du kan inte förklara saker.
Nu jämför ni äpplen och päron. Diskriminering sker om det sker på vissa grunder såsom sexuell läggning eller etnisk tillhörighet (https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder), även föräldrar skyddas mot att missgynnas av att de är just föräldrar. Detta misstänker jag baseras på grupper som är mer
utsatta i samhället. Är folk med högt IQ utsatta i samhället?

Flera företag skickar ut olika tester inför anställning. Tex hur man fungerar i grupp, problemlösning, minne eller IQ-test. Är inget av dessa tester ok enligt er?

Jag tror (obs tror!) inte att det är lagligt och jag tror inte att företagen heller använder sig av det som argument till den sökande. Däremot kan jag tänka mig att de gör det internt - dvs de bestämmer sig för att vissa kritierier ska vara uppfyllda och det kan vara allt från resultat från IQ test till att de har småbarn eller whatever. MEN de säger det inte öppet för då skulle de bryta mot diskrimineringslagen.

Nu jämför ni äpplen och päron. Diskriminering sker om det sker på vissa grunder såsom sexuell läggning eller etnisk tillhörighet (https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder), även föräldrar skyddas mot att missgynnas av att de är just föräldrar. Detta misstänker jag baseras på grupper som är mer
utsatta i samhället. Är folk med högt IQ utsatta i samhället?

Flera företag skickar ut olika tester inför anställning. Tex hur man fungerar i grupp, problemlösning, minne eller IQ-test. Är inget av dessa tester ok enligt er?
Jag tror inte att något företag är öppet med hur de diskriminerar.
Vill man inte ha småbarnsföräldrar så ser man till att den sökande faller på nåt annat kriterie och det behöver företagen inte ange. Det räcker med att "vi har gått vidare med en annan sökande" oavsett orsak.

Jag tror inte att något företag är öppet med hur de diskriminerar.
Vill man inte ha småbarnsföräldrar så ser man till att den sökande faller på nåt annat kriterie och det behöver företagen inte ange. Det räcker med att "vi har gått vidare med en annan sökande" oavsett orsak.
Nä vad företag kan ANGE som anledning att inte anställa någon är ju en sak (men om det framkommer att den verkliga anledningen varit diskriminering så lär ju företaget hamna i hetluften). Din fråga var ju denna
Skulle ett företag få diskriminera en som har småbarn på samma sätt till exempel?
och som jag svarade så nej, inte lagligt.

Är det lika hemskt med andra tester som skickas ut som det verkar vara med IQ-test? Och hade ni tyckt att det var samma sak om någon hade ett genomsnittligt IQ och man ville ha någon med ett IQ på minst 120 tex?

Är det lika hemskt med andra tester som skickas ut som det verkar vara med IQ-test? Och hade ni tyckt att det var samma sak om någon hade ett genomsnittligt IQ och man ville ha någon med ett IQ på minst 120 tex?

"Andra tester" är ju ofta någon typ av personlighetstester, till exempel det där man delar in folk i olika färger. Den sortens test saknar vetenskaplig grund, så det tycker jag personligen är betydligt "värre" än att göra IQ-tester eller andra begåvnings- eller lämplighetstester. De vanligast förekommande personlighetstesterna är också tämligen enkla att lura om man vet eller tror sig veta att arbetsgivaren föredrar en annan personlighetstyp än man själv råkar vara.

Nä vad företag kan ANGE som anledning att inte anställa någon är ju en sak (men om det framkommer att den verkliga anledningen varit diskriminering så lär ju företaget hamna i hetluften). Din fråga var ju denna

och som jag svarade så nej, inte lagligt.

Det jag funderar är över diskriminering öht. Vad räknas och vad räknas inte?
Hemskt och hemskt - jag har inte lagt in nån värdering i det på det viset, bara reflekterat över det.

Det viktiga är väl att en person är lämpad för jobbet?

Hemskt och hemskt - jag har inte lagt in nån värdering i det på det viset, bara reflekterat över det.

Grunderna i diskrimineringslagen (det som räknas) är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion/trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Rent krasst skulle man väl kunna se hela urvalsprocessen som diskriminering av dem som väljs bort? Men det gör vi ju normalt inte, utan vi tycker det är okej att välja baserat på egenskaper som har betydelse i jobbet. Och det är ju liksom inte orimligt att IQ-nivå, språkbegåvning, matematisk begåvning, utbildning och en del annat hör dit. Hudfärg, sexuell läggning, familjesituation och religion är ju däremot kategorier som normalt INTE påverkar jobbet och därför ses det som diskriminering att se till de egenskaperna vid anställning.

Håller med om att det viktiga för både företag och individ är att rekrytera någon som långsiktigt passar för jobbet. Det är dyrt och jobbigt att rekrytera (och att söka jobb!!!) så det ligger i allas intresse att det blir så bra som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka