Jag märkte att det inte var så bra när barnet var 7 (skolan lärde ut med ordkort och skriva till läsning) och lärde ut läsning själv och har efter det mutat och lockat med böcker. Han läser mycket bra och väldigt gärna. Det har varit väldigt effektivt och förvånansvärt lätt. En kvart om dagen räcker bra i början. (sedan blir det såklart mer när de läser själva och gillar det).
Nar mitt minsta barn gick forsta klass och inte hade lart sig lasa vid jul blev jag inkallad for en extra conference for att froken var sa orolig. Pa vagen hem i bilen fragade jag sonen varfor han inte larde sig lasa ... och gossen svarade, "For att jag inte vill!"
Nar jag fragade varfor han inte ville svarade han att han ville att foraldrar och syskon skulle fortsatta att lasa for honom.
Nar jag forsakrade att sjalvklart skulle vi lasa for honom anda tittade han pa mig sa har och svarade, "Yeah Right!" (han ar fortfarande som vuxen mycket sarkastisk)
Han utvecklades till en storlasare av orimliga matt ... som nar jag kom pa honom som 12-aring fortfarande lasandes klockan 2 pa natten uttryckte, "I cannot belive you're punishing me for reading. Parents normally want their kids to read".
Som med allting annat galler det att gora uppgiften sa bra och rolig man kan for barnet ... och lasning, som med all larande, ar mycket individuellt hur man tar till sig kunskap.