Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skriver ju ofta om att det är viktigast att vara en trevlig och snäll person (ungefär, inte ordagrant). Men du själv blir ofta väldigt otrevlig mot människor så fort de inte håller med dig eller svarar på "rätt sätt" enligt dig. Det här citatet är ett bra exempel, om nån skriver att den blir lite ledsen över ditt sätt att diskutera så tror jag faktiskt du själv förstår att det där inte är ett trevligt svar på det?
Nej det förstår jag faktist inte. Jag förstår inte varför andra får fel tolka mig och skriva hur dom upp fattar mig men jag får inte skriva hur jag upp fattar dom. Jag kan liksom också bli ledsen av hur andra skriver men om jag försöker förklara det så är jag o trevlig om andra säger det så är också jag o trevlig?

Nej, just att användare på buke ska vara rådgivande i saker som rör @LiviaFilippa s mående har jag ifrågasatt många gånger. Men oavsett diagnoser eller funktionsnedsättningars vara eller icke vara så tycker jag inte att det kan vara fritt fram att bete sig hur som helst.
Nej och ingen har bett dig eller nånannan att ha å sikter om det heller ändå så en visas du att hoppw på mig såfort du får en chans även fast jag har bett dig många gånger att inte göra det.

Nej det förstår jag faktist inte. Jag förstår inte varför andra får fel tolka mig och skriva hur dom upp fattar mig men jag får inte skriva hur jag upp fattar dom. Jag kan liksom också bli ledsen av hur andra skriver men om jag försöker förklara det så är jag o trevlig om andra säger det så är också jag o trevlig?
Jag hade börjat svara på det här och förklara varför det uppfattas otrevligt och hur man kan uttrycka sig istället men medan jag skrev kom svaret nedan så jag skippar det.
Nej och ingen har bett dig eller nånannan att ha å sikter om det heller ändå så en visas du att hoppw på mig såfort du får en chans även fast jag har bett dig många gånger att inte göra det.
Att jag har andra åsikter än dig betyder inte att jag hoppar på dig. Det värsta jag någonsin skrivit till dig var det om att du blir otrevlig när nån inte håller med dig. Jag brukar sällan svara dig faktiskt för trots vänliga svar för att hjälpa så brukar du bli arg. Sen tycker jag det var olyckligt att det drogs upp i tråden ifall buke skulle vara rådgivande och dina svårigheter, men när det var gjort ville jag svara på det.

Vad som är minst lika viktigt imo är att ha ett högt EQ. Det är något chefer och andra i en ledarroll bör ha för att vara effektiva och bra på sitt jobb. Det glöms ofta bort att det viktigaste i sociala sammanhang, både privat och i arbetslivet är samarbetet och en viss mån samarbetsförmåga. Om man inte har ett jobb och en umgängeskrets där det inte spelar någon roll. Tex ett enmansarbete eller ett delat intresse där kunskap inom specialintresset gör att allt annat är underordnat.

Vissa arbeten där iq (som TS skriver) är viktat mot just den slags förmåga och utbildning som akademiska västerlänning får höga poäng men är totalt oanvändbara i andra sammanhang. Placerar man en person vars iq gränsar till geni mitt i Somalia där hen måste överleva som småbonde är frågan om de har lika hög iq. Det finns säkert Afghanska kvinnor som är genier men enligt nuvarande iq mätning skulle få låga siffror.

Den iq vi mäter idag är baserat på vita, akademiska, västerländska män.

Och det är även att för MIG så är det neggativt att ha hög iq. För att jag både blir som miss trodd att jag inte kan ha det för att folk ut går från att jag är dum i huvudet eller nåt. Och att endel blir chockade att jag HAR hög iq för att jag som inte kan få ut det.
Men jag VET att jag har hög iq och jag ÄR smart men jag har som inte alla sätt för att få ut det.
Och då om det är helt okej att diskri minera och väljs bort nån pågrund av dens iq så känns det ju ännu sämre. För det är inte som att man passar eller inte passar för nåt jobb bara pågrund av sin iq! Men nehe då kanske man bara ska ha vissa jobb om man har förhög iq då för att annars så an ses man inte passa pågrund av bara iq.
Så vad ska man göra då om man har hög iq men man kanske vet att dom såkallat geni jobben INTE ALLS passar för en utan att man passar för mera enkla jobb?
Men dom kan man inte få för att man har förhög iq och då passar man inte för dom jobben enligt vissa?
Så då är man dubbel körd då heltenkelt?

Att ett företag inte rekryterar människor med hög iq till en specifik position säger ingenting om alla andra företag.

Att dra ett helt resonemang om sina egna förutsättningar med det generalisterat på alla jobb är inte så produktivt, för det är inte så samhället ser ut.

Jag har aldrig gjort något test och troligtvis skulle jag få ganska lågt bland annat, men inte bara, för att jag är väldigt stresskänslig och lätt "stänger av".

Jag har däremot mött människor med högt iq och ibland har de använt sitt höga iq på ett sätt som gör att det inte riktigt märks av. Ibland rationaliseras till exempel väldigt skeva åsikter. Vilket kanske har fått mig att rycka på axlarna lite åt det som mått. Det har hänt att jag funderat över hur användbart det är med iq också eftersom det som tidigare nämnt finns både nazister såväl som hängivna rasister, konspirationsteoretiker och andra med högt iq som på olika sätt inte greppar vissa fundamentala koncept. Om man nu går i alla dessa tankefällor - hur bra är man på att se sammanhang i faktiska verkligheten snarare än på papper eller mer abstrakta koncept? Det känns för mig alltså definitivt som att det finns någon slags avgörande aspekt i mönsterfinnandet som iq helt misslyckas med att mäta, helt utöver det sociala, eq och så vidare.

Sedan finns också som redan nämnts en aspekt av inlärning. Jag har till exempel vissa empati-problem men även jag kan ju resonera mig till när jag i själva verket exempelvis borde reagera med att vara omhändertagande fast jag kanske egentligen blir irriterad på ett väldigt oempatiskt sätt. Man kan ju till viss del lära sig både empati och logik, med rätt förutsättningar. Eftersom jag troligtvis har ganska medelmåttigt alternativt lägre på allt, iq, eq, sq (kass på det sociala spelet) och aq (svårt med förändringar) så gör det nog faktiskt marginell skillnad för mig när intelligensbegreppet breddas lite även om det på gruppnivå förstås är betydligt bättre än det traditionellt mycket snäva begreppet.

Ur ett större perspektiv tänker jag att värdet av var man befinner sig på en skala kan gynnas av olika yttre förhållanden, i vissa sammanhang är det bra att befinna sig i ena änden medan i andra är det inte lika gynnsamt. Om vi ser på personlighet som man ofta mäter den hos vilda djur till exempel så är sådant som "boldness" generellt gynnsamt i en inte alltför hotfull miljö, då de individerna kan få bättre tillgång till resurser, men ju större yttre hotet är desto mer kan individer som tar färre risker gynnas. På liknande sätt tror jag ett högt värde på diverse mått (iq, eq, sq, aq) kan vara gynnsamt eller positivt i vissa omständigheter men inte alltid i andra, även om vi som samhälle tenderar att se det mer svartvitt att högre är bättre.

Senast ändrad:
Vad som är minst lika viktigt imo är att ha ett högt EQ. Det är något chefer och andra i en ledarroll bör ha för att vara effektiva och bra på sitt jobb. Det glöms ofta bort att det viktigaste i sociala sammanhang, både privat och i arbetslivet är samarbetet och en viss mån samarbetsförmåga. Om man inte har ett jobb och en umgängeskrets där det inte spelar någon roll. Tex ett enmansarbete eller ett delat intresse där kunskap inom specialintresset gör att allt annat är underordnat.

Vissa arbeten där iq (som TS skriver) är viktat mot just den slags förmåga och utbildning som akademiska västerlänning får höga poäng men är totalt oanvändbara i andra sammanhang. Placerar man en person vars iq gränsar till geni mitt i Somalia där hen måste överleva som småbonde är frågan om de har lika hög iq. Det finns säkert Afghanska kvinnor som är genier men enligt nuvarande iq mätning skulle få låga siffror.

Den iq vi mäter idag är baserat på vita, akademiska, västerländska män.
Jag håller väldigt mycket med om detsista som du skrev! Alltså att som iq tester är som man gör här är ju gjorda för en mål grupp liksom. Och att i just dom sakerna så är det vissa sorters inteligens som är bra men det skulle kunna vara helt o nödigt i nåtannat samman hang.
Men jag håller inte riktigt med att man kan säga att eq är minst lika viktigt. Eller såklart så kan man säga det men jag tycker inte att det går att ställa dom som mot varandra vad som är MEST viktigt utan att det be ror helt på vilket samman hang.

Jag har aldrig gjort något test och troligtvis skulle jag få ganska lågt bland annat, men inte bara, för att jag är väldigt stresskänslig och lätt "stänger av".

Jag har däremot mött människor med högt iq och ibland har de använt sitt höga iq på ett sätt som gör att det inte riktigt märks av. Ibland rationaliseras till exempel väldigt skeva åsikter. Vilket kanske har fått mig att rycka på axlarna lite åt det som mått. Det har hänt att jag funderat över hur användbart det är med iq också eftersom det som tidigare nämnt finns både nazister såväl som hängivna rasister, konspirationsteoretiker och andra med högt iq som på olika sätt inte greppar vissa fundamentala koncept. Om man nu går i alla dessa tankefällor - hur bra är man på att se sammanhang i faktiska verkligheten snarare än på papper eller mer abstrakta koncept? Det känns för mig alltså definitivt som att det finns någon slags avgörande aspekt i mönsterfinnandet som iq helt misslyckas med att mäta, helt utöver det sociala, eq och så vidare.

Sedan finns också som redan nämnts en aspekt av inlärning. Jag har till exempel vissa empati-problem men även jag kan ju resonera mig till när jag i själva verket exempelvis borde reagera med att vara omhändertagande fast jag kanske egentligen blir irriterad på ett väldigt oempatiskt sätt. Man kan ju till viss del lära sig både empati och logik, med rätt förutsättningar. Eftersom jag troligtvis har ganska medelmåttigt alternativt lägre på allt, iq, eq, sq (kass på det sociala spelet) och aq (svårt med förändringar) så gör det nog faktiskt marginell skillnad för mig när intelligensbegreppet breddas lite även om det på gruppnivå förstås är betydligt bättre än det traditionellt mycket snäva begreppet.

Ur ett större perspektiv tänker jag att värdet av var man befinner sig på en skala kan gynnas av olika yttre förhållanden, i vissa sammanhang är det bra att befinna sig i ena änden medan i andra är det inte lika gynnsamt. Om vi ser på personlighet som man ofta mäter den hos vilda djur till exempel så är sådant som "boldness" generellt gynnsamt i en inte alltför hotfull miljö, då de individerna kan få bättre tillgång till resurser, men ju större yttre hotet är desto mer kan individer som tar färre risker gynnas. På liknande sätt tror jag ett högt värde på diverse mått (iq, eq, sq, aq) kan vara gynnsamt eller positivt i vissa omständigheter men inte alltid i andra, även om vi som samhälle tenderar att se det mer svartvitt att högre är bättre.
Men att det finns hemska människor som har högt iq be tyder ju inget annat än att det finns hemska människor som har högt iq. Eller hur menar du?
Alltså det är väl inget som säger att bara för att nån har högt iq så är den en bra person. Utan jag tror absolut att nån kan ha hög iq och vara en jätte hemsk person men det be höver liksom inte ha nåt sam band.
Och jag tror inte att man måste tillexempel vara dålig på att se sam band eller att tänka logiskt för att bli en hemsk person. Jag tror att man nog för enklar förmycket om man tänker att iq test inte funkar för att hemska personer kan ha hög iq eller att hemska personer inte kan se sam band och så.
Och jag tror också att det är o lika i o lika samman hang om tillexempel iq eller eq är viktigast och så. Men jag tror inte att iq säger sååå mycket om nån så man kan av göra om den passar till ett speciellt jobb eller om man kan um gås med den eller så.

det är en så liten del som säger väldigt lite om en person i sin helhet.
Ja men i vilka samman hang tycker du att det är över skattat? Alltså om nåt åt över skattat så får det väl förmycket upp märksam het eller att det har för stor be tydelse eller nånting.

Att ett företag inte rekryterar människor med hög iq till en specifik position säger ingenting om alla andra företag.

Att dra ett helt resonemang om sina egna förutsättningar med det generalisterat på alla jobb är inte så produktivt, för det är inte så samhället ser ut.
Nej såklart att det inte säger nåt om allaandra före tag. Men det säger ändå nånting om hela synen och även att många verkar tycka att det är helt rimligt att an se att nån är på ett sätt pågrund av bara iq.
Om man redan har jätte mycket för domar mot sig pågrund av o lika saker så är det inte så kul att veta att det an ses som nåt dåligt eller att man inte klarar saker pågrund av att man har högt iq OCKSÅ. Så även nånting som KAN an ses som en bra sak som att ha högt iq. Men det får man ändå dåliga för domar om för det OCKSÅ.

Nej såklart att det inte säger nåt om allaandra före tag. Men det säger ändå nånting om hela synen och även att många verkar tycka att det är helt rimligt att an se att nån är på ett sätt pågrund av bara iq.
Om man redan har jätte mycket för domar mot sig pågrund av o lika saker så är det inte så kul att veta att det an ses som nåt dåligt eller att man inte klarar saker pågrund av att man har högt iq OCKSÅ. Så även nånting som KAN an ses som en bra sak som att ha högt iq. Men det får man ändå dåliga för domar om för det OCKSÅ.
Det är väldigt sällan någonting är uteslutande positivt eller uteslutande negativt, sådant är livet. Det man vinner i en ände kan det hända att man förlorar i en annan.

Det är väldigt sällan någonting är uteslutande positivt eller uteslutande negativt, sådant är livet. Det man vinner i en ände kan det hända att man förlorar i en annan.
Jag skulle säga att det mest är att man bara förlorar på detmesta.

Det finns människor som har fördomar om det allra mesta tyvärr och där är både högt och lågt IQ inräknat.
Det säger mer om de personerna än det gör om dig så tycker att du skall undvika att lägga allt för stor vikt vid det och försöka tänka på i vilka situationer det kan vara en tillgång istället för när det begränsar dig (lättare sagt än gjort såklart om det upplevs som att det mest är motgångar).

Tillägg, för att svara på ursprungsfrågan. Jag har gjort ett test online en gång och minns inte vad jag fick men relativt högt men det beror nog mest på att jag som person är gynnad av den typen av test. Skrev väldigt bra på högskoleprovet tex och trivs med att göra saker under ”press”.
Lägger ingen som helst vikt vid varket mitt eget eller andra människors IQ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 382
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 933
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 755
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka