Jag har aldrig gjort något test och troligtvis skulle jag få ganska lågt bland annat, men inte bara, för att jag är väldigt stresskänslig och lätt "stänger av".
Jag har däremot mött människor med högt iq och ibland har de använt sitt höga iq på ett sätt som gör att det inte riktigt märks av. Ibland rationaliseras till exempel väldigt skeva åsikter. Vilket kanske har fått mig att rycka på axlarna lite åt det som mått. Det har hänt att jag funderat över hur användbart det är med iq också eftersom det som tidigare nämnt finns både nazister såväl som hängivna rasister, konspirationsteoretiker och andra med högt iq som på olika sätt inte greppar vissa fundamentala koncept. Om man nu går i alla dessa tankefällor - hur bra är man på att se sammanhang i faktiska verkligheten snarare än på papper eller mer abstrakta koncept? Det känns för mig alltså definitivt som att det finns någon slags avgörande aspekt i mönsterfinnandet som iq helt misslyckas med att mäta, helt utöver det sociala, eq och så vidare.
Sedan finns också som redan nämnts en aspekt av inlärning. Jag har till exempel vissa empati-problem men även jag kan ju resonera mig till när jag i själva verket exempelvis borde reagera med att vara omhändertagande fast jag kanske egentligen blir irriterad på ett väldigt oempatiskt sätt. Man kan ju till viss del lära sig både empati och logik, med rätt förutsättningar. Eftersom jag troligtvis har ganska medelmåttigt alternativt lägre på allt, iq, eq, sq (kass på det sociala spelet) och aq (svårt med förändringar) så gör det nog faktiskt marginell skillnad för mig när intelligensbegreppet breddas lite även om det på gruppnivå förstås är betydligt bättre än det traditionellt mycket snäva begreppet.
Ur ett större perspektiv tänker jag att värdet av var man befinner sig på en skala kan gynnas av olika yttre förhållanden, i vissa sammanhang är det bra att befinna sig i ena änden medan i andra är det inte lika gynnsamt. Om vi ser på personlighet som man ofta mäter den hos vilda djur till exempel så är sådant som "boldness" generellt gynnsamt i en inte alltför hotfull miljö, då de individerna kan få bättre tillgång till resurser, men ju större yttre hotet är desto mer kan individer som tar färre risker gynnas. På liknande sätt tror jag ett högt värde på diverse mått (iq, eq, sq, aq) kan vara gynnsamt eller positivt i vissa omständigheter men inte alltid i andra, även om vi som samhälle tenderar att se det mer svartvitt att högre är bättre.