Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Nakenhundarna är ett typexempel på att människans fåfänga får gå före det praktiska och sunda. I vårt kalla klimat är det inte direkt smart att ha ne hund som saknar päls. Det är hundens naturliga skydd mot kyla, väta och även värme. Varför i hela friden har man avlat bort det?
För att kunna sätta kläder på hunden och ha som barbiedocka?

Att man sedan avlar på ett letalt anlag som dessutom ger tandförluster är för mig oförståeligt.

Klockrent kunde inte sagt det bättre själv ;-)
 
Sv: Ipren till hund?

Nakenhundarna är ett typexempel på att människans fåfänga får gå före det praktiska och sunda. I vårt kalla klimat är det inte direkt smart att ha ne hund som saknar päls. Det är hundens naturliga skydd mot kyla, väta och även värme. Varför i hela friden har man avlat bort det?
För att kunna sätta kläder på hunden och ha som barbiedocka?

Att man sedan avlar på ett letalt anlag som dessutom ger tandförluster är för mig oförståeligt.

för det första så är det väl få hundar som är så sunda som nakenhundarna!! dom har inga avelsrelaterade ärftliga defekter och hältor.
sen så kan du ju läsa på rasen lite innan du yttrar dig! det är inte så att männsikan har tagit bort en genpå dem - det är naturen som gjort en mutation som den själv avlat vidare på. sen har männsikan upptäckt det positiva med hunden och bevarat den rasen och avlat på den. för att det är en perfekt sällskapshund.

sem kan jag säga dig att jag har inte mina hundar för att klä på dem som barbiedockor. mina går utan kläder STÄNDIGT (utom vid regn eller starkt oväder) till -15 grader., för dom fryser inte förrän då!!!! till och med tex wippet går med kläder vid +10 grader. så där har du fel! förstår du hur tålig denna underbara ras är...

sen kan jag säga åxå att jag var på utställningen i svensatvik i år - där var det katastrofalt hett och alla pälshundar klarada knappt av att springa i ringen för at det var för varmt. medan nakenhundarna inte ens flåsade. med det vill jag säga att jag föredrar en ras man kan skydda mot ALLT. vilket man kan med denna. det blir aldrig för varm, - vilkeyt är skadligt för en hund. det blir aldrig för kall - om du har en enkel varm fleecedress. vad är det som är så hemskt med en fleecedress?? dom tycker ju om sina kläder. dom trivs i dem!!
sen går det att skydda mot regn och rusk.

så varför kan man inte skydda denna hund?? vi har inte skor och hattar på dem - för det är inte nödvändigt. DET är en barbieassocear. men vi har enkla sköna dressar i fleece som dom tycker om och vill ha på sig. så varför skall dom inte få ha det??

det finns ju andra raser som har betydligt mer problem än dessa. är det roligare med tex en golden med höft och ledhälta?? kineserna har iafl inte ont. dom älskar bara å ligga under täcket i sängen och sova för at det är varmt och mysigt - men tycker det är lika roligt för det att leka i snön i -20 grader en hel dag.

tack vet jag en sund problemfri ras men som man behöver skydda. alla har sina egna krav. desa har skydd vid då¨ligt väder.

sen tänderna tycker jag inte är något problem. även om de tappar tänder så äter dom lika glatt ändå. det är ingen som slutar äta pga det. sen som jag skrev ovan i ett inlägg så blir rasen hårigare och hårigare - vilket ger mer tänder.. så det är på väg att försvinna det där med tandförluster.

bara för att ni har något emot kineser så behöver ni ju inte hänga dess ägare och dom som älskar den underbara rasen. det är väl tur att alla har olika smak och tycke för hund. därav denna underbara spridning...
 
Sv: Ipren till hund?

Visst är det så i aveln för länge sen måste nåt gått fel så att en hund blev naken, sen har man avlat vidare på den naken idividen. Så var det med tamråttor också det vart en naken. Sen var folk tokiga i dom o flok avlade som tokar o tjäna pengar på dom nakna.

Sen att dom gillar sina kläder är ju för att ni blir alldeles till er så hunden funderar på varför ni är så glada o så fortsätter i posetiv anda när ni sätter läderna på dom så därför tycker hunden om dom för den får sin uppmärksamhet, som 90% av alla hundar gillar.
 
Sv: Ipren till hund?

Visst är det så i aveln för länge sen måste nåt gått fel så att en hund blev naken, sen har man avlat vidare på den naken idividen. Så var det med tamråttor också det vart en naken. Sen var folk tokiga i dom o flok avlade som tokar o tjäna pengar på dom nakna.

Sen att dom gillar sina kläder är ju för att ni blir alldeles till er så hunden funderar på varför ni är så glada o så fortsätter i posetiv anda när ni sätter läderna på dom så därför tycker hunden om dom för den får sin uppmärksamhet, som 90% av alla hundar gillar.

vaaaa????? vad fasen snackar du om?? vaddå gillar kläderna för att jag blir helt till mig?? du kanske ska komma hem till mig och träffa mina hundar och se demnär dom får sina kläder på dig.. inte fasen ställer jag mig och jublar så jag kissar på mig.

vet du varför rasen finns?? den annvändes som värmekälla i kina under inbördeskrigen när det inte fanns skydd mot kylan på natten. det är väl smart att ta en naken oannvändbar hund som fanns vilda i massor och lägga bredvid sig när man skulle sova. och när det inte fanns någon mat så åt man upp dem. så i helsike att de är avlade för att vara barbiedockor..

hemläxa kanske???
 
Sv: Ipren till hund?

Rätta mig om jag har fattat fel.

En letalgen kan innebära olika saker inom olika arter. Men är letalgenen alltid "hemsk" och recessiv? Är det samma gen som gör att man ska undvika att para blue merle med blue merle?
 
Sv: Ipren till hund?

Givetvis måste nåt blivit galet om en hund blir naken.

Ja o sen som mat de är o ökända för vara en delikastess efter som man inte behöver en massa tjafs med päls o.s.v. :rofl:
 
Sv: Ipren till hund?

*KL*

Vi kan väl iallafall komma överens om att man inte ger hundar Ipren ( Den Intelligenta Värktabletten :banana: )
 
Sv: Ipren till hund?

Håller med dig fullständigt!

Men hur får man uppfödare att gå ihop och samarbeta? Hur får man SKK att förstå att det krävs drastiska åtgärder för att förbättra en ras? Hur får man utställningsdomaren att ta fram dom sundare hundarna? Frågorna rör alla raser som lider av allvarligare rasproblem.
 
Sv: Ipren till hund?

Helt otroligt att man kan försvara att en ras tappar tänder, för de äter bra ändå.
Hundar har päls för de skyddar både mot sol och kyla.
 
Sv: Ipren till hund?

*KL*

Vi kan väl iallafall komma överens om att man inte ger hundar Ipren ( Den Intelligenta Värktabletten :banana: )

Precis, men nog har det allt blivit riktigt intressanta inlägg. Om man bortser från vissas barnsliga påhopp. Man lär sig mer på att vara lugn och diskutera såna problem som faktiskt finns. Sluta stoppa huvudet i sanden och inse fakta. Alla raser har sina fördelar och nackdelar, och man ska inte behöva motivera varför man valt "sin ras".
 
Sv: Ipren till hund?

Helt otroligt att man kan försvara att en ras tappar tänder, för de äter bra ändå.
Hundar har päls för de skyddar både mot sol och kyla.

:bow:

Har en hund en god arbetsmotor och bra konditon så spelar inte värme eller kyla nån roll de arbetar i samma goda anda ändå. Det är bara o se Rottisen jag har tävlade i sommras i skydd , började tidigt på morgon helt okej värme, inför lydnaden stekhet trummade på som vanligt sen inför skyddet, då bara öka hunden gick hårdare än han brukar göra på träning, då var det så varmt att jag mådde illa på planen. Då folk påstår att rottisen är känslig för värme så kan jag säga att det är den inte alls det är bara att folk avlar inte på individer med god arbetsmotor, för den ska bara springa vänstervarv inte gå i bruks. Så därför blir hundar trötta när det blir varmt på utställning.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har inte något personligt emot kineser. Dde hamnar bara i samma kategori som alla andra defekta raser såsom bulldoggar och liknande. Det är bara människan som skulle välja att avla vidare på en mutation såsom nakengenen, vilket jag anser vara en defekt. I mina ögon är därför hela rasen baserad på en defekt och inte alls sund. Må så vara att de inte har hältor, men hur smart är det att avla på ett anlag som är letalt i dubbel uppsättning och dessutom ger tandförlust. Klart hundarna fortsätter äta trots tomma hål i munnen. De svälter ju ihjäl annars. Dock ska ingen komma och påstå att det är lika lätt att äta med 24 tänder istället för 42. Stora tandförluster påverkar en hund. Så enkelt är det och det är därför inget som man ska avla vidare på.

Att man dessutom ska behöva klä på sin hund för att skydda den mot elementen?
Det låter ju helt befängt. Förvisso kan raser utan underull cokså behöva ett täcke då det ösregnar eller är många minus, men det är först då. De klarar sig med bara pälsen vid normal väderlek och det har jag inte sett många kinseser göra. Jag tvivlar på att din kan vara ute i några timmar i -15 utan att frysa. Då lär den få springa som en galning hela tiden.

Pälsen är hunden, kattens, hästens och alla övriga pälsdjurs naturliga skydd mot väder och vind. Ge mig en enda bra anledning varför man ska ta bort detta och ersätta det med kläder egentligen?
En enda?
För finns det ingen bra anbledning då ska man låta bli. Vi avlar ju inte pälslösa hästar eller nakna fåglar direkt och då befinner sig burfåglarna ändå inomhus i princip jämt.

Bara för att man kan ta bort pälsen på en hund och klä på den istället betyder inte att man ska. Alla naturliga mutationer är inte tänkta att bevaras.
 
Sv: Ipren till hund?

De allra flesta låter glada och positiva när de klär på sin hudn så självklart blir hundne glad den också. Det har däremot inget med själva kläderna att göra.
 
Sv: Ipren till hund?

Blue merle fungerar ungefär likadant. I dubbel uppsättning är den letal, men inte i enkel. Jag är faktiskt något frågande till varför man avlar på den färgvarianten. Visst är den snygg, men....nja.....
 
Sv: Ipren till hund?

SKK är tungrodda, men som uppfödare kan man ju alltid strunta i utställningsbiten och avla på sunda hundar som används i praktiskt jakt istället. Visserligen blir då även basseten delad, precis som schäfer, golden och labbe, men man kan få fram användbara hundar igen. Det är inte en bra väg att gå, men jag vet inte om det finns någon bättre just nu.
 
Sv: Ipren till hund?

Behöva och behöva, men det kan ju vara bra. Har man ingen bra motivering till varför en ras ska få finnas och man valt den..tja, då är man nog ute på hal is.
 
Sv: Ipren till hund?

SKK är tungrodda, men som uppfödare kan man ju alltid strunta i utställningsbiten och avla på sunda hundar som används i praktiskt jakt istället. Visserligen blir då även basseten delad, precis som schäfer, golden och labbe, men man kan få fram användbara hundar igen. Det är inte en bra väg att gå, men jag vet inte om det finns någon bättre just nu.

Men så kommer det aldrig o bli för kan inte folk förstå att nåt är galet när hunden haltar o man säger att det är nåt vi får dras med. Då fattar man ju att det inte leder åt det sundare hållet.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag håller med både Piru och Jadzia.
Sen är det ju så att även vi människor kan ha ont av värme eller kyla, men vi kan också träna oss att tåla det.
Jag vet många (och säkert mig själv) som tex skyller på värmen vid dåligt resultat. Men man kan träna både sig själv och hunden i värme för att klara det bättre.
För många år sedan såg jag en kille träna sin hund i stekande hetta. Jag tyckte han inte var riktigt klok (innan jag begrep bättre). Men han gjorde så, han tränade i hetta, för man vet inte hur det blir sen på tävling. Och hans hund berörde det inte. Hans hund gick bra på tävling även om det var 25-30 grader varmt.

Jadzia, du förklarar så bra. Även om jag ibland tycker du drar allt till din spets. Men det ligger så mycket i det du skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp