Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Det finns även en pälsad variant för den som inte vet det...å de klarar sig totalt utan kläder...de förds i samma kull...som nån skrev innan...varför avla på nått som är letalt om man bubblar de....man gör INTE det....det är färför man parar Puff (pälsad) med naken....och inte naken med naken...
Så vad menar du??? Avlas det inte på ngt letalt?
Eftersom tandproblemet är kopplat till nakengenen går det inte att avla bort även om genomslaget är varierande.
Man avlar definitivt på letalanlag även om man balanserar det genom att avla på hundar utan letalgenen.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Så vad menar du??? Avlas det inte på ngt letalt?
Eftersom tandproblemet är kopplat till nakengenen går det inte att avla bort även om genomslaget är varierande.
Man avlar definitivt på letalanlag även om man balanserar det genom att avla på hundar utan letalgenen.
PL

Vad jag svarade på där är att man inte avlar på DUBBEL letalgen...alltså inte naket med naket...
 
Sv: Ipren till hund?

Har jag aldrig hört talas om, men jag förstår vad du menar.
Jo, jag tror man måste ta hänsyn till detta, just för hunden inte kan svettas som vi. Men jag tror också de klarar ganska mycket innan de tar "skada" av det.

Peter kanske vet ......:idea:
 
Sv: Ipren till hund?

Du skrev att det här om att avla på letalgen var bubbel.
Om du menade ngt annat så är det väl taskigt.
Enligt mig o enligt lagstiftningen är det fel att överhuvudtaget sprida sjukdomsgener för att inte tala om letalgener vidare o det är ju helt klar att man gör i det här fallet, utan letalgen ingen nakenhund.
PL
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Den pälsade varianten har jag inget emot. Den kan gott få finnas. Däremot finns det ingen som helst fördel eller reson att avla på ett letalt anlag som dessutom innebär men för hunden, både vad gäller väder och tandanlag.

Normalt väder för mig innebär också minusgrader. Det är först det börjar krypa nedåt -20 eller är riktigt kallt ösregn som jag anser att det kan börja betraktas som uschligt. Jag tvivlar på att en naken kines kan gå runt utan kläder i snöslask och blåst utan att frysa. Sitter de still börjar de ju skaka. Visst får mina rottisar också köldkramp, men då snackar vi temperaturer på -30 eller så och då är det tassarna det gäller.

Hundarna utan underul är förvisso känsligare för väder och vind än de med underull, men de kan fortfarande leva ett relativt normalt liv utan kläder. De behöver inte pälsas på.

Dock faller allt med den nakna kinsesen på att genen är dödlig i duppel uppsättning och ger taskig tandstatus. Det spelar ingen roll om det så skulle klara busväder. De ska inte avlas på ändå. Varför inte hålla sig till den pälsade och sunda varianten.

Fortfarande har jag inte fått en enda bra anledning till varför man ska avla nakna hundar istället för pälsade.
 
Sv: Ipren till hund?

Tränat slädhundar i många år o alltid tagit det lugnt under den varma årstiden, varför plåga en hund som inte klarar av att prestera? Men kroniskt fel på termostaten har jag aldrig hört talas om!!!!
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Nog är det många som skakar på grund av att de fryser. Det är väl klart som korvspad att en hund utan päls fryser då det är kallt. Den har ju inget skydd mot vädret.

Men vad finns det för anledning att avla fram hundar utan päls?
Vilken fördel ger det med naken hund framför pälsad?
Någon som har en enda bra anledning?
 
Sv: Ipren till hund?

Om de skakar utan att frysa finns det ju ingen anledning att klä på dem.
PL

Om du läser längre tillbax så ser du att en har skrivit att hon såg en nakenhund med overall som endå skakade...så skrev jag - bara för en kines skakar behöver det inte betyda att den fryser. mina kan skaka även om de ligger i soffan. Så skrev en, men de skakar ju redan om de sitter stilla osv angående väder...

Så mena ja bara att de behöver inte frysa för de skakar...men självklart kan de va en anledning..
 
Sv: Ipren till hund?

Nog är det många som skakar på grund av att de fryser. Det är väl klart som korvspad att en hund utan päls fryser då det är kallt. Den har ju inget skydd mot vädret.

Men vad finns det för anledning att avla fram hundar utan päls?
Vilken fördel ger det med naken hund framför pälsad?
Någon som har en enda bra anledning?

värma frusna kinser i krig sa hon ju. EN på pälsad hund är inte lika varm tydligen. men jag tycker en schäfer eller rottis duger för det var vad vi hade som patrull hundar o de värmde gott på vintern.
 
Sv: Ipren till hund?

Nog är det många som skakar på grund av att de fryser. Det är väl klart som korvspad att en hund utan päls fryser då det är kallt. Den har ju inget skydd mot vädret.

Men vad finns det för anledning att avla fram hundar utan päls?
Vilken fördel ger det med naken hund framför pälsad?
Någon som har en enda bra anledning?

Man avlar på nakna hundar för att man gillar dem.
De tål värmen bättre än andra hundar och kan ha kläder på vintern, därav får du en hund som funkar i alla väder...medans din hund måste komma till en skuggig plats på sommaren, inte kan gå hur långt som helst...så kan jag ha skitskoj med mina hundar!
 
Sv: Ipren till hund?

Nej en hund kanske inte behöver "frysa" för att den skakar men den skakar definitivt för att den inte kan hålla värmen på annat sätt.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Jag menar att en pälsad slädhund inte är skapt att joppa ordentligt i vårt sommarklimat.
PL

Okej då är jag med!

Trodde du menade att det var plågeri o träna hund på sommaren i hett väder. Det tråkiga är när det gäller tävlingar är att de går i de varmaste sommar månaderna, så man är nästan tvungen o träna då. Hade varit skönt o sluppit det utan bara bada o ta det lungt på sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp