Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Visst gör jag det. Jag går till totala ytterligheter ibland, men det är just i den teoretiska diskussionen man kan göra det. I verkliga livet får man ha taktkänsla för att inte trampa ned någon stackars hundägare fullständigt och det teoretiska går sällan att översätta till det praktiska rätt av. De blir inte hjälpta av plausibla exempel och resonemang. Här, däremot, kan man föra diskussionen till en annan nivå för ytterligheten kan komma om vi inte stoppar i tid. Det ska man vara medveten om.
 
Sv: Ipren till hund?

Fast nu har ju jag haft labbe ett tag och kommer troligvis fortsätta med rasen (men schnauzer släpper jag inte). Det går ju ha både och på labbe, både en som går på utställning och en som kan användas i jagt. Det är ju det bästa, och jag förstår inte varför man inte strävar efter det, när det går... Precis som i alla andra raser du räknar upp.
 
Sv: Ipren till hund?

För många år sedan såg jag en kille träna sin hund i stekande hetta. Jag tyckte han inte var riktigt klok (innan jag begrep bättre). Men han gjorde så, han tränade i hetta, för man vet inte hur det blir sen på tävling. Och hans hund berörde det inte. Hans hund gick bra på tävling även om det var 25-30 grader varmt.

Exakt så kör jag med många i våran grupp som har den filosofin , funkar hunden nu under träning kommer det gå lättare på träning för det är kortare tid den utsätts för hetta på tävlingsplanen än träning. sen kör jag även fysträning på sommaren i hetta backträning med varierad simträning i en grusgrop jag är i som har både vatten o sandtag.
Man har hört tissel o tassel bakom ryggen att vi är taskiga mot hundarna o.s.v. men så länge de går för fullt så ser vi ju som äger hunden att den tycker fortfarande det är skitskoj trots det är slitsamt.
 
Sv: Ipren till hund?

SKK är tungrodda, men som uppfödare kan man ju alltid strunta i utställningsbiten och avla på sunda hundar som används i praktiskt jakt istället. Visserligen blir då även basseten delad, precis som schäfer, golden och labbe, men man kan få fram användbara hundar igen. Det är inte en bra väg att gå, men jag vet inte om det finns någon bättre just nu.

Ett sätt att förstärka detta är ju att höja kravet på "arbetande raser". Tex genom att införa drevprovsmeriter för drivande hundar för att få SUCH.. Inga "arbetsmeriter" så får hunden inte heller titulera sig SUCH...
 
Sv: Ipren till hund?

Visst gör jag det. Jag går till totala ytterligheter ibland, men det är just i den teoretiska diskussionen man kan göra det. I verkliga livet får man ha taktkänsla för att inte trampa ned någon stackars hundägare fullständigt och det teoretiska går sällan att översätta till det praktiska rätt av. De blir inte hjälpta av plausibla exempel och resonemang. Här, däremot, kan man föra diskussionen till en annan nivå för ytterligheten kan komma om vi inte stoppar i tid. Det ska man vara medveten om.

Vad bra, då vet jag att du tänker så :) Jag tror många iofs går till ytterligheterna här, det är så lätt att säga hur det ska vara, sen kanske de inte följer det själva... Syftar inte på dig, och ingen speciell, men jag tror det är så.
 
Sv: Ipren till hund?

Ett sätt att förstärka detta är ju att höja kravet på "arbetande raser". Tex genom att införa drevprovsmeriter för drivande hundar för att få SUCH.. Inga "arbetsmeriter" så får hunden inte heller titulera sig SUCH...

:bow:

Kolla bara schäfrar de gör IPOI sen ställer dom ut i SSM , IPOI är ju hur enkel som helst om man bara ska bli godk. sen avlas det på dessa "brukshundar" Sen inte nog med det så är det inte allt för sällan man kompis dömer varandras hundar så de på nåder bli godk.
 
Sv: Ipren till hund?

Ursäkta en fråga bara.

Jaghar en kompis uppe i Norrland som har huskeys, hon tränar aldrig sina hundar på sommaren då hon säger att dom kan få vad jag fattar "termostatfel"...ett fel som blir kroniskt om man en gång får det på dom. Hon använder dom till drag/tävling

Nu kanske inte du tränar löpning i stekhettan, men det borde ju gälla alla hundar detta termostattjosan...eftersom dom inte kan svettas som andra djur.
 
Sv: Ipren till hund?

Kinesisk nakenhund är ett typexempel på defektavel. Man avlar vidare på en letal defekt som innebr att man inte ens kan avla på den typ man vill ha utan måste blanda in en sud variant.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Ett sätt att förstärka detta är ju att höja kravet på "arbetande raser". Tex genom att införa drevprovsmeriter för drivande hundar för att få SUCH.. Inga "arbetsmeriter" så får hunden inte heller titulera sig SUCH...


Jag skrev ett långt inlägg till dig förut, men sen strulade det här och det kom inte med.

Men kortfattat skrev jag att det finns ju även raser som inte är arbetande raser, som avlas helt uppåt väggarna.
Jag vet inte riktigt vart jag står med detta om arbetande raser som får SUCH utan arbetsmerit. Jo, jag tycker de ska ha någon merit, men inte just i elit. Jag vill de ska visa att de kan arbeta. Fast brukshundar tycker jag inte tex godkänd i lägre gills, det är så himla lätt så det kan vem som helst om man bara tränar lite.
 
Sv: Ipren till hund?

Att man dessutom ska behöva klä på sin hund för att skydda den mot elementen?
Det låter ju helt befängt. Förvisso kan raser utan underull cokså behöva ett täcke då det ösregnar eller är många minus, men det är först då. De klarar sig med bara pälsen vid normal väderlek och det har jag inte sett många kinseser göra. Jag tvivlar på att din kan vara ute i några timmar i -15 utan att frysa. Då lär den få springa som en galning hela tiden.

Pälsen är hunden, kattens, hästens och alla övriga pälsdjurs naturliga skydd mot väder och vind.

Nu säger du väl endå emot dig själv??? ELLER.....

Du skriver att visst kan andra hundar utan underull oxå behöva kläder då det ösregnar eller är många minus....

men de va ju helt befängt att hundar skulle ha kläder??? eller.......

Jag har sett MÅNGA raser använda regntäcken, vintertäcken osv....

det är ju synd att du uttalar dig om en ras som du UPPENBARLIGEN inte vet ett SKIT om.......
Du verkar ju tydligen aldrig träffat en kines el dess ägare för en pratstund? eftersom du skriver att du inte sett många kineser som klarat det...då vet du tyvär inte så mycket....

De nakna kinserna klarar sig utmärkt med sin nakna kropp i NORMAL (som du skrev) väderlek oxå...och de klarar även att gå utan kläder i minusgrader....men inte hur länge som helst så klart...men de gör inte andra raser heller....de kan få ont i leder...köldkramp osv...

Det finns även en pälsad variant för den som inte vet det...å de klarar sig totalt utan kläder...de förds i samma kull...som nån skrev innan...varför avla på nått som är letalt om man bubblar de....man gör INTE det....det är färför man parar Puff (pälsad) med naken....och inte naken med naken...



Jag har själv 3 kineser...2 nakna och 1 puff...underbarare hudar får man leta efter!!!
Synd att folk har så MYCKET fördomar MEN SÅ LITE kunskap om rasen!!
 
Sv: Ipren till hund?

Ursäkta en fråga bara.

Jaghar en kompis uppe i Norrland som har huskeys, hon tränar aldrig sina hundar på sommaren då hon säger att dom kan få vad jag fattar "termostatfel"...ett fel som blir kroniskt om man en gång får det på dom. Hon använder dom till drag/tävling

Nu kanske inte du tränar löpning i stekhettan, men det borde ju gälla alla hundar detta termostattjosan...eftersom dom inte kan svettas som andra djur.

Inte en aning.

Jag vet att kompisen cyklade med sin hund i stekhetta men det avrådde jag han till,Men han gjorde det ändå, resultatet blev upslitna trampdynor tack vare hunden blev så trött att den inte orka lyfta benen på ett korrekt sätt. Men inga andra symptom varken på den hunden eller de som går i skyddet.
 
Sv: Ipren till hund?

:bow:

Kolla bara schäfrar de gör IPOI sen ställer dom ut i SSM , IPOI är ju hur enkel som helst om man bara ska bli godk. sen avlas det på dessa "brukshundar" Sen inte nog med det så är det inte allt för sällan man kompis dömer varandras hundar så de på nåder bli godk.

Tyvärr för de flesta raser idag, är ju kravet på den "arbetande meriten" för lågt satt...

I min ras... tax... så räknas viltspår som "arbetande merit" och hunden är kvalificerad att delta i jaktklassen på utställning där certen delas ut..
Men vad säger vilspårsmeriten om min hunds kvalitet som drivande eller grythund???.... NADA!!!
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har känner en som har en mexikansk nakenhund. Hon skulle gå kurs en vinter, men det gick inte, hunden frös så den kunde inte göra något. Sen känner jag en med en nakenhund, den hunden går alltid med overall på vintern, men den huttrar ändå.

Hur försvara du detta med tandfelen då?
 
Sv: Ipren till hund?

Har jag aldrig hört talas om, men jag förstår vad du menar.
Jo, jag tror man måste ta hänsyn till detta, just för hunden inte kan svettas som vi. Men jag tror också de klarar ganska mycket innan de tar "skada" av det.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har känner en som har en mexikansk nakenhund. Hon skulle gå kurs en vinter, men det gick inte, hunden frös så den kunde inte göra något. Sen känner jag en med en nakenhund, den hunden går alltid med overall på vintern, men den huttrar ändå.

Hur försvara du detta med tandfelen då?

O köpa nakenhund är som o köpa båt det går bara o nyttja den på sommaren fullt ut :rofl:
 
Sv: Ipren till hund?

Den pälsade varianten är den som inte har letalgenen(ded dödliga genen) om man korsar två nakna blir 25% av avkomman icke livsduglig.
Är den här typen av defektavel för att vi människor skall kunna visa upp "fräna" hundar ok. Eller vill du påstå ngt annat än att det är fråga om defektavel.
Om du anser att snacket om letalgen bara är bubblande så vet du uppenbart inte vad du håller på med.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

Jag skrev ett långt inlägg till dig förut, men sen strulade det här och det kom inte med.

Men kortfattat skrev jag att det finns ju även raser som inte är arbetande raser, som avlas helt uppåt väggarna.
Jag vet inte riktigt vart jag står med detta om arbetande raser som får SUCH utan arbetsmerit. Jo, jag tycker de ska ha någon merit, men inte just i elit. Jag vill de ska visa att de kan arbeta. Fast brukshundar tycker jag inte tex godkänd i lägre gills, det är så himla lätt så det kan vem som helst om man bara tränar lite.

Var någonstanns gränsen skall ligga för den "arbetande meriten" kan ju skilja beroende på vad det är för ras man har.
Men generellt sett så ligger den alldeles för lågt idag för de flesta arbetande raser. Samt att vissa raser har godkänt arbetsmeriter som inte säger ett smack om hundens ursprungliga arbetsegenskaper.

Som tex i min ras där viltspårsmerit är en godkänd arbetsmerit..

Var gränsen skall ligga får ju rasklubbarna komma fram till... Men gränsen måste höjas för att skilja ut de individer som verkligen borde gå i avel för att föra rasen framåt..

Arbetmeriterna skall alltså vara mer värda än utställningsmeriten och värderas högre än utställningsmeriten.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har känner en som har en mexikansk nakenhund. Hon skulle gå kurs en vinter, men det gick inte, hunden frös så den kunde inte göra något. Sen känner jag en med en nakenhund, den hunden går alltid med overall på vintern, men den huttrar ändå.

Hur försvara du detta med tandfelen då?

var de mig du menade med hur jag försvarar tandfelen?

jag kan börja med att säga...ser du en kines som skakar så behöver de inte betyda att de fryser....de kan ligga i soffan å skaka likaväl..de är bara så dem är...
Men självklart kan de oxå betyda att de fryser...vissa e frusnare av sig och vissa mindre...

Jag/vi/ du huttrar oxå och fryser på vintern fast att du har kläder på dig!, en pälsad hund kan oxå frysa om den e ute en stund...

detta med tänderna försvarar jag INTE...vi som kan rasen vet att detta är nått vi måste göra nått åt...och de gör vi! Tandstatusen har förbättrats markant...min minska nakna är nästan fulltandad! och han har inte blivit överbehårad för det....

Det som är synd är att det ploppar upp nya kinesuppfödare åt höger och vänster som inte vet ett skit egentligen...så de avlar på sin "söta" hund...med sin snälla kompis "söta" hane....och då blir utgången katastrof...medans det finns uppfödare som följt rasen i MÅNGA år och som arbetar frammåt med strålande resultat....
 
Sv: Ipren till hund?

Den pälsade varianten är den som inte har letalgenen(ded dödliga genen) om man korsar två nakna blir 25% av avkomman icke livsduglig.
Är den här typen av defektavel för att vi människor skall kunna visa upp "fräna" hundar ok. Eller vill du påstå ngt annat än att det är fråga om defektavel.
Om du anser att snacket om letalgen bara är bubblande så vet du uppenbart inte vad du håller på med.
PL

har jag sagt att det bara är babblande???

Nej du...ja skrev bara att man INTE avlar i dubbel upplaga av den letala genen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp