Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Jag är inte speciellt insatt i Basset som ras.... nej det skall erkännas.

Men jag är tillräckligt insatt för att kunna se att 95% av rasens i dag förekommande individer inte klarar av att utföra det arbete som rasen en gång var tänkt till.

Dessutom förstår jag att majoriteten av uppfödarna själva inte är intresserade av att behålla dessa egenskaper då dessa inte prioriteras. Om dessa prioriterades så skulle rasen inte se ut som den gör idag.
Om dessa drivande egenskaper var prioriterade så skulle basset som ras vara betydligt lättare och mindre skinniga, rörligare och framför allt piggare. Dessutom skulle förmodligen antalet individer med bassethälta minska betydligt.

Att basset har hälsoproblem är ju inte någon hemlighet. Visst det finns många raser med hälsoproblem. Vissa rasklubbar jobbar mer för att bekämpa dessa än andra klubbar.

Mitt resonemang återkommer hela tiden till att bevara rasens ursprung. För att man skall kunna göra det så måste man sålla bort individer ur aveln som inte har de rastypiska egenskaperna. Tvärr (för vissa uppfödare) skulle det innebära att de riktigt stora vinnarna i utställningsammanhang skulle gå bort ur aveln.

Vad gäller hälsoproblemen... Om vi tar bassethältan som exempel.. Så skulle denna åkomma förmodligen kunna minskas betydlig om man avlade på mindre fysiskt extrema individer. Dessa individer kanske inte skulle anses som jätte "snygga" i utställningsringen... Men de skulle med all säkerhet fortfarande hålla sig till rasstandarden.
 
Sv: Ipren till hund?

är det den veterinären som jag tror min mamma menar så har vi själva använt hos av honom och litar på hans utlåtande.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag är inte speciellt insatt i Basset som ras.... nej det skall erkännas.

Men jag är tillräckligt insatt för att kunna se att 95% av rasens i dag förekommande individer inte klarar av att utföra det arbete som rasen en gång var tänkt till.

Dessutom förstår jag att majoriteten av uppfödarna själva inte är intresserade av att behålla dessa egenskaper då dessa inte prioriteras. Om dessa prioriterades så skulle rasen inte se ut som den gör idag.
Om dessa drivande egenskaper var prioriterade så skulle basset som ras vara betydligt lättare och mindre skinniga, rörligare och framför allt piggare. Dessutom skulle förmodligen antalet individer med bassethälta minska betydligt.

Att basset har hälsoproblem är ju inte någon hemlighet. Visst det finns många raser med hälsoproblem. Vissa rasklubbar jobbar mer för att bekämpa dessa än andra klubbar.

Mitt resonemang återkommer hela tiden till att bevara rasens ursprung. För att man skall kunna göra det så måste man sålla bort individer ur aveln som inte har de rastypiska egenskaperna. Tvärr (för vissa uppfödare) skulle det innebära att de riktigt stora vinnarna i utställningsammanhang skulle gå bort ur aveln.

Vad gäller hälsoproblemen... Om vi tar bassethältan som exempel.. Så skulle denna åkomma förmodligen kunna minskas betydlig om man avlade på mindre fysiskt extrema individer. Dessa individer kanske inte skulle anses som jätte "snygga" i utställningsringen... Men de skulle med all säkerhet fortfarande hålla sig till rasstandarden.

Håller fullkomligt med dig, är stor bassetfan och har varit aktiv inom bassetvärlden sedan -94, och bara på dom 12 åren har basseten blivit extrem, vill ha en hund som kan röra sig med lätthet och ha markfrigång.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja, jag håller med ang rasklubben, vilket jag nämnde lite snabbt i mitt sista inlägg.
Men sen är det ju inte bara jakthundar det här handlar om. Finns ju sällskapshundar också som avlas uppåt väggarna...
 
Sv: Ipren till hund?

Nakenheten hos kinesiska nakenhundar beror på samma letalgen som ger tandlöshet så här räcker nog inga avelsprogram i världen.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tycker fortvarande inte att det fanns ngn vettig markfrigång el rörlighet vare sig på 70 el 80-talet men som icke rasmänniska så ser jag ju inte dom små skillnaderna!
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Självklart finns det sällskapsraser där aveln är uppåtväggarna.. Det finns nog dessvärre avarter inom de flesta raser om man skall vara ärlig.

Det borde ligga i alla rasklubbars intressen att avla på sunda individer. Extremer är aldrig bra för en ras.... Speciellt inte när det kommer till extremer vad gäller utseendet. Tyvärr domineras de flesta rasklubbar av uppfödare som sätter utseende före funktion och sundhet.

När sedan utseendet blir viktigare än hundens förmåga att röra sig då är man farligt ute. På just jakthundsidan borde det vara enkelt att sålla bort sådana extremer... Eftersom dessa i de allra flesta fall inte klarar av sitt arbete...

Hundens egenskaper att klara det tänkta arbete den är tillför skall enligt mig alltså värderas högre än utseendet. Tyvärr är det inte så i dagens läge.
 
Sv: Ipren till hund?

Nakenheten hos kinesiska nakenhundar beror på samma letalgen som ger tandlöshet så här räcker nog inga avelsprogram i världen.
PL


nu får du gärna reda ut mina små frågetecken. Efter att ha läst råttgenetik så finns det en färg som bär på letalgenen. Letalgenen är dödlig om båda föräldrarna bär på den. Hur kan "samma" gen orsaka tandavfall?????? Jag fattar inget :confused:
 
Sv: Ipren till hund?

På nakenhundarna är det den gen som ger nakenheten som är letal.
Samma gen orsakar hårlösheten och är genetiskt kopplat till tandanlaget, vilket kan medföra betydande tandförluster.
Den genen är alltså inte alls kopplad till färgerna.
 
Sv: Ipren till hund?

Det finns många letalgener av olika slag fördelade på olika arter. Din råttgen är bara ett exempel, den kinesiska hårlöshetsgenen ett annat.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Varför har man då en ras med detta problem? Jadu, varför köper man en ras som lider av starka höftfel, en ras som lider av dövhet, en ras som lider av fukteksem, osv? Du köper hunden vars temperament och rasens personlighet, du köper inte nån sjukdom. Den får du lixom med på köpet

Väljer man att köpa hund efetr avelsdjur där det förekommer någon liknande åkomma, ja då köper man åkomman också. Jag kan inte gå med på att hälta i någon form är något man får leva med och som inte går att avla bort. Inte heller fukteksem, dövhet, tandförlust, HD och liknande. Med bra avelsmaterial och rejäl gallring bland de som verkligen ska gå i avel torde man kunna komma på rätt väg med problemet. Om orsaken till basset-hälta ligger i bassetens exteriör borde man jobba hårt på att få denna exteriör sund igen. Vilken jakthund fungerar i praktiskt arbete om den går och är halt till och från?
 
Sv: Ipren till hund?

Nakenheten hos kinesiska nakenhundar beror på samma letalgen som ger tandlöshet så här räcker nog inga avelsprogram i världen.
PL

vad? är det oetiskt att ha nakenhundar då??
kan ju säga att jag har två stycken - och sundare hundar får du leta LÄÄNGE efter...
vad är det som är så oetiskt med dem?
 
Sv: Ipren till hund?

:D

Sen blev JAG oseriös, alla mina VETERINÄRER oseriösa, synd om mina djur and so on......... :angel:

Usch då:rofl:
Jag har nog också en väldigt oseriös veterinär då.
Jag får också recept på telefon om jag ringer dit.
Har t ex fått örondroppar, noskvalstermedicin, lugnande till häst osv.
 
Sv: Ipren till hund?

Usch då:rofl:
Jag har nog också en väldigt oseriös veterinär då.
Jag får också recept på telefon om jag ringer dit.
Har t ex fått örondroppar, noskvalstermedicin, lugnande till häst osv.

Det har jag också dock inte till några av mina hundar utan mina giftormar. Där rådfrågas per telefon för det finns inga vetrinärer som vill handskas med mina djur (fullt förståligt) men är man seriös i telefonen o berättar vad som hänt o hur det ser ut o.s.v. så är det inga problem. Tror inte det är olagligt. Men det kan peter svara på iof om det är på så vis.
 
Sv: Ipren till hund?

Var skriver Peter att det är oetiskt att äga nakenhundar :confused:

de va ju det jag frågade!!! om han tyckte att det var oetiskt eller om det var okej efetrsom det är en gen som ligger bakom - så hur man än gör ett avelsprogram så kommer odm alltid att vara så..

fårstå mig rätt...

fast det sorgliga är ju att nakenhundarna är ju inte nakna längre - alla har ju mer eller mindre päls. vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
och det är helt och hållet utställningsdommarnas fel. dom borde ju ha lite vett om hur en nakenhund skall se ut.
 
Sv: Ipren till hund?

vad är det som är så oetiskt med dem?

Nakenhundarna är ett typexempel på att människans fåfänga får gå före det praktiska och sunda. I vårt kalla klimat är det inte direkt smart att ha ne hund som saknar päls. Det är hundens naturliga skydd mot kyla, väta och även värme. Varför i hela friden har man avlat bort det?
För att kunna sätta kläder på hunden och ha som barbiedocka?

Att man sedan avlar på ett letalt anlag som dessutom ger tandförluster är för mig oförståeligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp