Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Jo, jag vet att det är så. Och är ju inte bara basset. Jag tycker det mest är domarnas fel att det blir som det blir, de tar fram något som inte ens står i rasstandarden och då hänger folk på. Så i första hand anklagar jag domaren och i andra hand uppfödaren som sen gör så som domaren tycker och avlar på det som vinner, utan att tänka på hundens bästa.
 
Sv: Ipren till hund?

Nä, jag ändrar mig, jag sätter både domaren och uppfödaren på första plats vilka jag vill "anklaga".
 
Sv: Ipren till hund?

om man ringer in och vet vad det är så kan man få recept utskrivna till en kostnad på 50-80:-

min mamma ringde till veterinären förra veckan och sa att hennes hund hade problem med öronen,luktade illa där och började bli röd,sen hade han kliat sig så mkt under natten att det hade börjat blivit sår,då fick hon örondroppar utskrivet,och om det inte är bättre på 10 dagar så skulle hon få åka in.. så visst går det!
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tycker SKK ska främja för friska hundar. Men så fort detta kommer upp så har de en massa bortförklaringar.
De ska helt enkelt inte anlita de domarna som inte följer rasstandarden. Sen tycker jag iofs att tex nakenhundar, engelsk bulldog inte blir friskare för man följer rasstandarden, men då borde de göra ett avelprogram ihop med klubbarna för göra rasen friskare och framförallt humanare. Det är inte meningen att som tex nakenhunden ska få tandproblem bara för vi människor ska ha hundar utan päls.

Det var lite kortfattat, nu åker jag på utställning :)
 
Sv: Ipren till hund?

om man ringer in och vet vad det är så kan man få recept utskrivna till en kostnad på 50-80:-

min mamma ringde till veterinären förra veckan och sa att hennes hund hade problem med öronen,luktade illa där och började bli röd,sen hade han kliat sig så mkt under natten att det hade börjat blivit sår,då fick hon örondroppar utskrivet,och om det inte är bättre på 10 dagar så skulle hon få åka in.. så visst går det!

Jo det kan jag förstå då det är något utanpå hunden som ägaren kan beskriva hur det ser ut. Men när det gäller en hälta eller annat inuti hunden som man inte kan se tycker jag en vet ska kolla på hunden;)
 
Sv: Ipren till hund?

om man ringer in och vet vad det är så kan man få recept utskrivna till en kostnad på 50-80:-

min mamma ringde till veterinären förra veckan och sa att hennes hund hade problem med öronen,luktade illa där och började bli röd,sen hade han kliat sig så mkt under natten att det hade börjat blivit sår,då fick hon örondroppar utskrivet,och om det inte är bättre på 10 dagar så skulle hon få åka in.. så visst går det!

Det har jag då aldrig varit med om och ändå är det sveriges största djursjukhus....:smirk: Däremot har jag kunnat ringa in inom ett år när min hane hade panosteit återkommande då och då. Då fick jag recept utskrivet, men när det hade gått över 1 år var jag tvungen att åka in med honom på undersökning.

Sen är inte problem med öronen samma sak som om hunden haltar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ipren till hund?

Nä, jag ändrar mig, jag sätter både domaren och uppfödaren på första plats vilka jag vill "anklaga".

Självklart är både uppfödare och domare ansvariga för vilken utveckling en ras tar.... Men först och främst skulle jag anklaga rasklubben.

Om rasklubben tog sitt ansvar och såg till att hundar inte kunde ta sina meriter utan att först visa att de duger i jakten så skulle de felaktiga hundarna diskvalificera sig själva... Det är därför jaktproven finns..
HUndarna skulle dessutom behöva vara friska och sunda redan som unga för att hinna med att meriteras innan avel... Alltså borgar jaktmeriterna för sunda hundar.... Är dessa inte sunda så får de heller inte sina meriter de behöver.

Höj kraven på jaktmeriterna innan hunden kan få sitt SUCH... En icke jaktmeriterad hund kan då som bäst få 1:a HP på utställning.

Jaktmeriten skall dessutom vara av rastypisks art... Dvs drevprov för drivande hundar, apportering för apporterande, ställande för ställande o.s.v Ni fattar nog vad jag menar!!
 
Sv: Ipren till hund?

Det har jag då aldrig varit med om och ändå är det sveriges största djursjukhus....:smirk: Däremot har jag kunnat ringa in inom ett år när min hane hade panosteit återkommande då och då. Då fick jag recept utskrivet, men när det hade gått över 1 år var jag tvungen att åka in med honom på undersökning.

Sen är inte problem med öronen samma sak som om hunden haltar.

Bara för att du inte har varit med om det så innebär det inte att det inte förekommer, eller till och med är ganska vanligt. Du vill ju själv bli uppfödare! Då kommer du att förstå hur bra det är att ha en veterinär som du kan sammarbeta med på detta vis. En veterinär som känner dig och dina hundar... Dessutom är det svårare att få till ett sådant samarbete med ett stort djursjukhus. Minder kliniker och ensampraktiserande veterniärer är det lättare med.

Sen tycker jag att du har fel när du resonerar att öron problem inte är samma sak som hälta. Det finns olika orsaker till hälta som skall behandlas på olika vis. Samma sak gäller för öronproblem... Olika orsaker till problemen skall behandlas på olika vis.
 
Sv: Ipren till hund?

Visst att man kan bör införa "ras-tester", men hur många uppfödare skulle våga släppa sina hundar på drev? Finns bara 1 uppfödare inom Basset Hound som jag vet om. Och ja, vissa bassar kan gå i skogen och driva. Men varför riskera deras liv för en championtitel??

Vet många Basset Artiend Normand som har mist livet under ett drev.Vi har en gemensam tidninig med alla 6 Basset -raserna och där skrivs det insändare av ägare som förlorat sina hundar.

Varför kan man inte ha ett viltspårstest på dom drivande hundarna? Då slipper man oroa sig om hundens liv och hunden får dessutom visa vad den går för i skogen. Finns många bassar som idagsläget är vildspårschampion.
 
Sv: Ipren till hund?

Bara för att du inte har varit med om det så innebär det inte att det inte förekommer, eller till och med är ganska vanligt. Du vill ju själv bli uppfödare! Då kommer du att förstå hur bra det är att ha en veterinär som du kan sammarbeta med på detta vis. En veterinär som känner dig och dina hundar... Dessutom är det svårare att få till ett sådant samarbete med ett stort djursjukhus. Minder kliniker och ensampraktiserande veterniärer är det lättare med.

Sen tycker jag att du har fel när du resonerar att öron problem inte är samma sak som hälta. Det finns olika orsaker till hälta som skall behandlas på olika vis. Samma sak gäller för öronproblem... Olika orsaker till problemen skall behandlas på olika vis.

Jag har mycket god kontakt med veterinärerna men vill inte utstätta mina hundar för felaktiga behandlingar. Att öron är lättare att diagnostisera är för att det är ytligt..däremot en hälta är svårare att veta vad åkomman beror på..
 
Sv: Ipren till hund?

Man brukar sällan få den kontakten med en stor djurklinik.

Ofta får man en kontakt med mindre klinker och veterinärstationer.
När jag var aktiv inom tamråttssvärlden så hade jag en veterinär i min stad som jag bara kunde ringa för att få recept utskrivet. Vetereinären ifråga kunde absolut ingenting om tamråttor och deras sjukdomar. Jag ringde givetvis alltid en kunnig råttvetérinär för en korrekt bedömning.Kunde inte besöka den veterinären pga att h*n bor för långt bort.Men jag fick förklara alla symptom och dylikt på telefon. Sen lär man själv se tecken på vad det kan vara.

Första veterinären var bara tacksam att han fick lära sig mer om dessa djur, och ofta slapp jag betala som tack för att han fick kunskap.

Uppfödare som har varit med ett tag har ofta en veterinär som dom har en kontakt med, det är nästan a och o.Vet en dansk uppfödare som hörde talas om ett medel som skulle hjälpa hennes tikar. Hon/han fick sin veterinär att skriva ut detta recept tack vare deras kontakt sen måånga år tillbaka. Veterinären litade på att uppfödare hade tagit reda på all fakta om medlet.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja det är ju inte bara där jag vartit förstår du väl..Men jag visade att även om man ringer dit så får man inte recpt utskrivna hur som helst! Har andra kliniker jag tar kontakt med om det är mindre åkommor...men turligt nog behöver jag inte det så ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp